Gå til innhold

Potteplanter - inneklima med varmepumpe vs peisovn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi har et 40+ år gammelt hus som er passelig trekkfullt og vi bor et sted der dette testes med svært regelmessige stormer og sterk vind. Vi varmer opp huset med varmepumpe, peisovn, og varmekabler i gulvet på badet. Jeg har mange potteplanter og driver med å ta avleggere hele året. På disse plantene har jeg merket stor forskjell på oppvarmingsmetodene:

I fjor brukte vi nesten bare varmepumpen til å varme opp huset. Den gamle ovnen vår gikk på olje og ved, og var ikke noe særlig effektiv lenger. Det var svært vanskelig å holde planter i live, rett og slett. Det hadde det vært helt siden vi kjøpte huset. Nesten hva som helst døde etter en stund, eller ble stusselig, eller blomstret aldri.

I år har vi fått oss en ny peis og har nesten ikke brukt varmepumpen i det hele tatt. Plutselig blomstrer alle orkideer, ildtoppene og til og med amaryllisene fra i fjor får nye blomster (det har jeg aldri før fått til, og det har i alle fall ikke skjedd uten noe som helst spesialbehandling). Halvdøde orkideer får nye røtter og blader, og orkideene vi fikk eller kjøpte i sommer/høst får nye blomster kun uker etter at de gamle er tørket ut. Kaktusavleggerne ser dønn friske ut, hele veien, mister ikke et blad.

Det eneste som har forandret seg er ovn/varmepumpe-blandingen. Sistnevnte har nesten ikke vært på i år, og vi lytter heller til knitringen fra ovnen enn til summingen fra varmepumpen. Er det flere som har opplevd liknende tilstander? Hva er det i så fall som gjør varmepumpeluften så dårlig? Tørr? For mye bevegelse? Ovnen er jo heller ikke kjærlig, det er store temperaturforskjeller i løpet av et døgn... Eller kanskje er det det? Få høre deres teorier! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjetter på at blåsingen til varmepumpen har lettere for å tørke ut jorda til potteplantene. Tørr jord gir visne planter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfuktighet, og kanskje mer CO2 fra peisovnen - plantene vil gjerne ha mer CO2 enn det som er i atmosfæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dunebuggy

Hvis plantene står i nærheten av peisen, så vil de også motta strålingsvarme, som har lengre bølgelengde enn vanlig lys. Sola har også slik varmestråling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var en kul info. Ingen planter står særlig nærme, men hvor langt når den strålingen? Likte langt som jeg kjenner varmen?

Da kommer jeg også på noe annet: Jeg har to kaktus stående ved siden av julebelysningen. Begge har snudd seg til denne. Er det UV-lys i slikt?

Jeg har nemlig prøvd å finne UV-lys som jeg kan kjøpe til avleggere som jeg har tenkt å ha stående i et mørkt kjellerrom. Men jeg finner ingenting til en grei penge. Hvis vanlige lyspærer (dvs ikke energispar) holder, er jo det av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

a

Ja.

b

Nei, UV-lys innendørs ville vært skadelig.

c

Hva med LED fra ClasOhlson eller noe. Plantelys har heller ikke UV-stråling, men skarpere vanlig lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en åpen peis eller vedovn du bruker?

Jeg har selv brukt vedovn de siste årene, og har i grunnen ikke merket noe forskjell på plantene, men dette er jo artig å følge med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med LED fra ClasOhlson eller noe. Plantelys har heller ikke UV-stråling, men skarpere vanlig lys.

Planter trenger både rødt og blått lys (trekker du fra rødt og blått lys fra hvitt lys, ender stort sett du opp med grønt - fargen på bladene). Billige LEDs gir ofte bare blått lys, heldigvis fins det plenty med røde LEDs på markedet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en kombinasjon av rødt og blått lys fra dealextreme kan gjøre jobben? Synes at Clas tar seg så godt betalt, og de nye jålete butikkene er et helvete å finne frem i.

Hvorfor er UV-lys inne skadelig? Jeg mener at bestemor pleide å ha en infrarødpære i vinduskarmen om vinteren, men hun kan jeg ikke spørre lenger...

Vedovnen er en Jøtul Ild 3, lukket, men med store glassflater. Det gjør at den varmer opp huset lynraskt, men bidrar nok også til at varmestrålingen når lengre? Nå har jeg sjekket dette her, og varmen når ikke plantene direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt tilfelidig at jeg sitter med dataen.

UV-lys og infrarødt er to forskjellige bølger. UV-lys har høyere/raskere frekvensbølger enn vanlig lys. Infrarødt er "varmebølger", som har lengre frekvens/lengre bølgelengde enn vanlig lys som er rødt.

Halogenpærer har UV-filter som tar bort UV-bølger, da halogenpærene har litt UV-stråling. Jeg tror kanskje ikke at varmestråling er så relevant egentlig hvis ovnen varmer opp huset, men en infrarød pære, er vel noe som gir rødt lys og infrarød-varme.

UV kalles stråling, litt fordi det er skadelig for huden hvis det er konstant hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på dealxtreme at de har led panel med 165stk røde, og 60stk blå dioder, og det tyder på at plantene liker mer rødt enn blått lys. Men det er også sant at LED lys som er varm-hvit har blått og ganske mye rødt lys, mens i hvite led lys så er det gansk så mye blått lys, og mindre rødt.

navnet på plant grow light fra dealextreme:

17" 14W 165-Red LED 60-Blue LED Square Hydroponic Plant Grow Light Panel (AC 90~240V)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så på dealxtreme at de har led panel med 165stk røde, og 60stk blå dioder, og det tyder på at plantene liker mer rødt enn blått lys. Men det er også sant at LED lys som er varm-hvit har blått og ganske mye rødt lys, mens i hvite led lys så er det gansk så mye blått lys, og mindre rødt.

navnet på plant grow light fra dealextreme:

17" 14W 165-Red LED 60-Blue LED Square Hydroponic Plant Grow Light Panel (AC 90~240V)

Billige hvite LEDs ER blå, egentlig. De lager en form for hvitt lys, ved å legge inn ett lag fosfor foran LEDen (ca samme metode som i lysrør). Resultatet er en lyskilde som ser noenlunde hvit ut, men gir en helt elendig fargegjengivelse. De vil også gi lite rødt lys, sammenlignet med en rendyrket rød LED, eller en vanlig lyspære for den del.

Det der "LED Hydroponic Plant Grow Light" du lister opp der, er spesiallagd for planter, så det vil nok fungere mye bedre, og det vil være mer effektivt enn standard hvite LED (forforlaget i "hvite" LEDs stjeler en del lys). Men det fins også spesielle lysrørpærer (sparepærer), som leverer mye mer lys. Profesjonelt bruker bruker man vel ofte blå pærer under starten, og skifter til røde før blomstring. I drivhus kan man nok klare seg med kun rødt. Blått lys kommer det mer enn nok av fra sola, selv midtvinters.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, fantastisk! Skal si her får man hjelp... Bestiller meg en sånn en omgående.

Ok, bare tenk på at LEDene nok er beregnet på å stå nærmere plantene, enn f.eks lysrør og spesielle glødepærer/sparepærer. Ta ett bildesøk etter de LED lampetypene, så ser du endel oppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Den er god, og takk for påminnelsen! Jeg har tenkt å sette av et kott i kjelleren, som er lite og lett å varme opp, til dette formålet. Her skal det spires fra palmefrø, solsikkefrø og etter hvert de blomstene som ikke rakk å vokse seg særlig store ute i årets spøk av en sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billige hvite LEDs ER blå, egentlig. De lager en form for hvitt lys, ved å legge inn ett lag fosfor foran LEDen (ca samme metode som i lysrør). Resultatet er en lyskilde som ser noenlunde hvit ut, men gir en helt elendig fargegjengivelse. De vil også gi lite rødt lys, sammenlignet med en rendyrket rød LED, eller en vanlig lyspære for den del.

Det der "LED Hydroponic Plant Grow Light" du lister opp der, er spesiallagd for planter, så det vil nok fungere mye bedre, og det vil være mer effektivt enn standard hvite LED (forforlaget i "hvite" LEDs stjeler en del lys). Men det fins også spesielle lysrørpærer (sparepærer), som leverer mye mer lys. Profesjonelt bruker bruker man vel ofte blå pærer under starten, og skifter til røde før blomstring. I drivhus kan man nok klare seg med kun rødt. Blått lys kommer det mer enn nok av fra sola, selv midtvinters.

Blir helt svimmel av all denne infoen jeg! :daane: Finnes det noen norske sider hvor dette kan kjøpes? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor kjøpe i Norge? Det du får levert er uansett produsert i utlandet, og det er ingen grunn til å legge igjen 2-3 ganger den opprinnelige prisen som mellomlegg til en norsk forhandler. Dealextreme er tingen! Jeg har to dusin ordrer der over fire år og det har alltid gått bra. Kvaliteten er ikke alltid det man strever etter, men man får som regel det man betaler for - og ofte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LED Hydroponic Plant Grow Light,søkte og fant mye rart.Få norske sider.Kanskje dette heter noe mystisk på norsk?

Led hydroponic plante vokse lys?

Det burde jeg egentlig ha klart å finne selv. Men noen som vet hvor en kan kjøpe slikt i Norge?

edit :

http://www.hydrogrowled.com/App_themes/Glass_MidNight/images/imageDB/lt4.jpg

den var jo bare råå

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...