AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #21 Skrevet 11. desember 2011 Nei, det er ikke en helt annen diskusjon. Ts funderer på hvorfor hun ikke fikk noe beroligende. Det sier seg selv at to flasker vin og en betydelig promille (som man får etter to flasker vin) ikke går sammen med sobril, stesolid, valium, vival... Ok, greit nok, enig. Men jeg svarte i utgangspunktet den personen som sa "bulleshit" til kommentaren "Husk at tabletter løser ingenting i lengden da.....er brannslukning der og da." En akutt situasjon med angst kan helt klart hjelpes av med f.eks. Sobril. Men klart - i alkoholrus skal man være forsiktig med denslags.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #22 Skrevet 11. desember 2011 Ok, greit nok, enig. Men jeg svarte i utgangspunktet den personen som sa "bulleshit" til kommentaren "Husk at tabletter løser ingenting i lengden da.....er brannslukning der og da." En akutt situasjon med angst kan helt klart hjelpes av med f.eks. Sobril. Men klart - i alkoholrus skal man være forsiktig med denslags. Såklart det hjelper, men det er ikke noe god løsning på lang sikt. En må og ha i bakhodet at f.eks stesolid bruker 1-1.5t på å virke, så en må ta det forebyggende. Hvis man tror det virker med engang en tar det, så er det placeboeffekt. Det tar og lang tid før det er ut av kroppen, bare halveringstida er ganske mange timer.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #23 Skrevet 11. desember 2011 Såklart det hjelper, men det er ikke noe god løsning på lang sikt. En må og ha i bakhodet at f.eks stesolid bruker 1-1.5t på å virke, så en må ta det forebyggende. Hvis man tror det virker med engang en tar det, så er det placeboeffekt. Det tar og lang tid før det er ut av kroppen, bare halveringstida er ganske mange timer. F.eks. Sobril er en god løsning på kort sikt. 10 - 15 mg Sobril virker i de aller fleste kropper i løpet av en drøy time. Det er et veldig potent middel, og letter angst ganske effektig. Det man i tillegg må vite, er at ved vedvarende bruk av Sobril, så fungerer middelet angstfremmende i seg selv. Det genererer rett og slett en kjemisk basert angst. Men å si at umiddelbar effekt av Sobril er placebo, er feil. Sobril og andre znxiolytika virker ganske umiddelbart - på en helt annen måte enn f.eks. de fleste typer antidepressiva. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #24 Skrevet 11. desember 2011 F.eks. Sobril er en god løsning på kort sikt. 10 - 15 mg Sobril virker i de aller fleste kropper i løpet av en drøy time. Det er et veldig potent middel, og letter angst ganske effektig. Det man i tillegg må vite, er at ved vedvarende bruk av Sobril, så fungerer middelet angstfremmende i seg selv. Det genererer rett og slett en kjemisk basert angst. Men å si at umiddelbar effekt av Sobril er placebo, er feil. Sobril og andre znxiolytika virker ganske umiddelbart - på en helt annen måte enn f.eks. de fleste typer antidepressiva. Det var jeg som skrev dette. Kan også legge til at halveringstiden på Sobril er ca. 10 timer, og at medikamentet absolutt ikke bør kombineres med alkohol. Men klart, som ts beskriver det vedvarte denne angstilstanden også etter at alkoholen sannsynligvis var ute av/på kraftig retur fra kroppen, og man kunne tenke seg at f.eks. 10 mg Sobril kunne lettet på angsten hennes.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #25 Skrevet 11. desember 2011 Sobril og andre znxiolytika virker ganske umiddelbart - på en helt annen måte enn f.eks. de fleste typer antidepressiva. Sorry, a ble til z...
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #26 Skrevet 11. desember 2011 Sobril og andre anxiolytika virker ganske umiddelbart - på en helt annen måte enn f.eks. de fleste typer antidepressiva. Det gjelder i hovedsak for alle benzodiazepin-preparater.
Evelyne Skrevet 11. desember 2011 #27 Skrevet 11. desember 2011 Jag har slitit med panikångest sedan jag var 9 år gammal och från början trodde jag verkligen att jag skulle dö, men vetskapen om att det bara är psykiskt och helt ofarligt gör attackerna mycket mildare och färre. När jag väl får en attack fungerar följande: -pust lugnt! (ju snabbare du puster desto mer panik förmedlar du till kroppen) -beveg dig långsamt (samma anledning som ovan) -om du är tillsammans med någon vid tillfället så säg lugnt och sansat att du har en attack just nu, men att det snart går över. Be personen distrahera dig. -om du är ensam så försök fokusera på någonting. Om du fokuserar riktigt ordentligt på att till exempel svara på ett sms eller läsa en notis i tidningen så tvingar du faktiskt bort paniken. Det absolut viktigaste att komma ihåg är att det inte är farligt. Jag tänker typ "jaha, nu föler jag så här för att kroppen pumpar ut adrenalin, inte för att det är något galt i kroppen". Så fort du börjar känna dig ångestfylld - pust! Djupt och långsamt. Försök att smile och få ett avslappnat ansiktsuttryck. Jag har testat tabletter men valt bort det för att jag hellre lär mig tackla fölelsen. Jag vill inte ta avtrubbande tabletter hela mitt liv och än så länge fungerar det jättebra. Från att ha haft attacker hela dagarna har jag det nu några gånger i halvåret. Det värsta för mig var att jag var rädd för själva attacken. Så fort jag tänkte på en attack så fick jag en attack, men så fort jag lärde mig att jag överlevde trots att jag trodde att jag skulle dö började det bli bättre. Ett hett tips - drick inte energidrycker! Jag får alltid panikångest av t.ex Red Bull. Samma sak med cannabis, men det sysslar du förhoppningsvis inte med. jag har även slutat dricka kaffe av samma anledning. När pulsen går upp och kroppen känner sig stressad har jag mycket närmare till en attack. Jag hoppas att några av mina råd är användbara och att panikångesten inte blir långvarig.
Gjest Mona Skrevet 11. desember 2011 #28 Skrevet 11. desember 2011 Utifra egen erfaring så vet jeg har når angsten kommer så drikker jeg ikke kaffi eller alkohol. Disse gjør at angsten øker. 2 flasker vin er mye og når man topper det med kaffi så blir det helt kræsj. Drakk du ikke vann i det hele tatt? Du bør snakke med legen din slik at du kan få hjelp hvis det er så gale, du kan ta med deg noen som kjenner deg godt slik at de evnt kan fortelle legen det du ikke klarer. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #29 Skrevet 11. desember 2011 Det var bra de ikke gav deg beroligende da dette kunne blitt veldig farlig siden du hadde drukket to flasker vin(som er ganske mye btw....). Panikkangst er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Det kan utløses av alkohol ja, og man må rett og slett jobbe seg gjennom det hardt og lenge. Medisiner vil bare hjelpe på symptomene, men ikke hjelpe kroppen til å takle symptomene på sikt. Så om du vil bli bedre må du gå i eksponeringsterapi over tid, og ikke forsøke å døyve symptomene hele tiden. Det gjør ting bare verre.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2011 #30 Skrevet 11. desember 2011 Jeg vil fraråde beroligende midler på det sterkeste. Det virker der og da, men det er høyst avhengighetsskapende, og lett å ty til en evt. neste gang anfallet kommer. Vil heller anbefale deg å ta kontakt med psykolog, som videre vil lære deg pusteteknikker og ikke frykte selve anfallet. Selv om det virker farlig, er det ikke det. Å kunne tillate deg selv til å møte angsten, er nøkkelen for å bli kvitt problemet.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 11. desember 2011 #31 Skrevet 11. desember 2011 Kaffe kan fremprovosere angstanfall, best å ikke overdrive det. Har nettopp kaffet på meg et angstanfall selv, lærer aldri Anbefaler å ta kontakt med psykolog så du får grepet tak i det før det eskalerer, og ikke tenk for mye på anfallet du hadde, da stresser du bare på det et nytt et
Gjest hum Skrevet 11. desember 2011 #32 Skrevet 11. desember 2011 Syns ikke det er så veldig morsomt det med kaffe.. dessuten drakk jeg kaffe tidligere på dagen og når jeg tenker meg om! :< Men jeg drikker kaffe dagelig, og det har ikke skjedd i den sammenhengden før.. Ikke legevakten som skulle ta kontakt, men de ambulante teamet som jobber på legevakta, men akutte situasjoner... jeg var jo der fra 02(tror jeg) til 10.00, men syns fortsatt ikke de burde sendt meg hjem, fikk jo forverret hele annfallet når jeg gikk ut, gikk til og med til innkjøp av tabletter, men jeg lever enda enda..
Gjest hum Skrevet 11. desember 2011 #33 Skrevet 11. desember 2011 Ååh.. vet ikke hva jeg skal gjøre føler meg så jævelig.
Becka Skrevet 12. desember 2011 #34 Skrevet 12. desember 2011 Hvordan går det med deg nå da? Du føler deg jævlig sier du, har du forsatt anfall? Kommer og går? Trist? Husker da jeg opplevde det for første gang så ble jeg livredd for å oppleve lignende. Selvom jeg visste at jeg fikk et panikk anfall andre gangen, så ringte jeg likevel legen min i hu og hast. Fordi det er bare så forferdelig at man ikke vet hva annet enn kan gjøre. Men ta absolutt i bruk tipsene du har mottatt her. Selv så kan jeg nå få det i forskjellige varianter. Sympomene ligner, men er ikke alltid like. Kjenner dere til det? Da syntes jeg ofte det kan bli litt vanskelig. Jeg har akkurat lært meg å vite hvordan jeg skal takle " det ", så kommer det en nytt fysisk sympom, så må jeg lære å takle " det ", skjønner? For tiden er jeg fryktelig anspent, og sliter med skuldre, nakke og bare klare å slappe av... Det jeg gjør er å strekke og puste øvelser ( litt alla yoga øvelser ) men er ikke alltid jeg kan få gjort det.
Gjest hum Skrevet 12. desember 2011 #35 Skrevet 12. desember 2011 Det går bedre, men har fortsatt ikke turt å forlate huset, er redd for at det skal skje igjen.. :S Har ikke fått flere annfall nei, men, ja.. ganske trist.. :/ Jeg vet jo ikke om det var panikkannfall. Fikk ikke noe svar på det, så da er det jo enda verre, og blir enda mer redd når jeg ikke vet :S
Becka Skrevet 12. desember 2011 #36 Skrevet 12. desember 2011 Det går bedre, men har fortsatt ikke turt å forlate huset, er redd for at det skal skje igjen.. :S Har ikke fått flere annfall nei, men, ja.. ganske trist.. :/ Jeg vet jo ikke om det var panikkannfall. Fikk ikke noe svar på det, så da er det jo enda verre, og blir enda mer redd når jeg ikke vet :S Syntes du skal ringe fastlegen din i morgen tidlig. Si at du trenger å komme inn fort. Man skal alltid ta en full sjekk. Det kan hjelpe deg å være 100% sikker på hva du har å forholde deg til. Så kan du snakke med legen din om hva du skal gjøre videre. Det kan kanskje være nok hjelp i bare å snakke med legen din. Å være redd for å få et nytt panikk anfall er absolutt ikke uvanlig. Så ubehagelig som det er! Men som sagt, ta kontakt med legen din. Du klarer det!
Gjest hum Skrevet 12. desember 2011 #37 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har fastlege i en annen by. Skal ikke dit før torsdag kveld. Kan jo ringe å spør om å få en time på fredag..... men de er alltid opptatt der, pleier være ukers med ventetid. Men hva skal jeg si til han? Be om beroligende? sovetabletter? Jeg klarer jo såvidt å prate nå med foreldre :s stemmen er liksom borte... Hadde han fått beskjed fra legevakten hadde det jo vært mye lettere.. De sjekket meg jo på legevakten. Tok blodprøve ( i fingeren), blodtrykk, sjekket refleks, også prøvde han ene legen å sjekke magen min, men følte meg så utilpass, at det ble ikke noe mer sjekk enn det.
Gjest otrivin Skrevet 12. desember 2011 #38 Skrevet 12. desember 2011 Jeg har hatt panikkanfall tidligere, så forsvant det så fikk jeg det på fylla en gang. Så innihelvette. Men det har ikke kommet tilbake etter det iallefall. Det verste du gjør er å være redd for at det skal skje igjen!
Gjest TS Skrevet 18. desember 2011 #39 Skrevet 18. desember 2011 Det har skjedd igjen! to ganger, men var full da også da...
Becka Skrevet 18. desember 2011 #40 Skrevet 18. desember 2011 Kanskje du burde styre unna alkohol en periode da, siden da har skjedd i den sammenheng. Jeg anbefalte deg tidligere å ta en tur til fastlegen med dette, har du fått gjort det? Jeg vet veldig mye om panikk anfall, så du må gjerne sende meg en PM hvis du trenger litt info fra ei som vet akkurat åssen det er!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå