Gå til innhold

Tror jeg har fått meg noen aldeles merkelig naboer.


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det flyttet for så ikke lenge siden inn noen nye naboer rett over veien ved der jeg bor. Nå har de bodd der i snart en måned og de har ennå ikke hengt opp gardiner. Først då tenkte jeg at de kanskje ikke hadde rukket det, men nå har det jo godt ei stund. Det jeg stusser litt litt på da er at de har det ikke på badet eller soverommet heller, så hvis dem dusjer og jeg tilfeldigvis ser ut av vinduet, så ser jeg dem. Nå har jeg selv gardiner og har ikke noe behov for å stå å se ut av vinduet hele tiden så det plager ikke meg direkte, men det er ikke noe problem å se heller om jeg tilfeldigvis reiser meg opp fra stolen og kaster et blikk bort til dem. Man ser ganske godt inn.

Mannen min stusser også på dette man han sier at det sikkert har noe med religion og at han har hørt om noen som har en religion der man ikke har gardiner i huset. Stemmer det? Mannen min vil heller ikke bry seg med dette da han tror de er religiøse og må få være i fred. De virker også litt merkelig ellers også. De går i anderledes klær f.eks, de har ikke tv og er kanskje på en litt annen måte enn den vanliege mann i gata. De hilser heller på folk enda man selv sier tydelig hei. Mannen min stod å så litt på dem i begynnelsen og kunne se når de satt i stua at de bare sitter der, kona ser ut til å strikke og klærne hele tiden og de går også i er hjemmelagde klær ser det ut som.

De har ei datter også da og jeg vet nå egentlig ikke hvor sunt dette er, for hun dusjer jo henne også. Og jeg er sikkert ikke den eneste som har muligheten til å se inn ved å egentlig bare kaste et enkelt blikk mot vinduet. Det bor jo andre naboer rundt, men tror ikke de har like godt innsyn og det kjører innimellom biler forbi. Har selv kjørt med bilen forbi og da ser man ufrivillig rett inn i stua og badet dems.

Hvorfor vil noen dusje forran hele boretslaget er et spørsmål jeg ofte stiller meg? Og det er vel mulig henne jeg bekymrer meg mest over og lurer på om man burde ta en prat med dem eller noe?

Og hva sier man eventuelt da? For sam sagt, jeg og mann min hilste på dem i begynnelsen de bokstavelitalt overså oss. Det så faktisk ut som at for dem så var vi ikke der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hadde ikke brydd meg, det er naboenes problem om de ikke ønsker å ha gardiner og ikke bryr seg om at folk ser dem, det er noe de garantert vet om da alle vet at går du foran et vindu naken kommer folk til og se deg. hadde de brydd seg hadde de skaffet seg gardiner.

let it go sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, så sitter jeg ikke å glor og det er egentlig ikke et problem for meg. Men det er da lov å stusse litt? Var egentlig nysgjerrig på hva dette egentlig kan være for jeg er ganske sikker på at vi kan være enig om at det ikke akkurat er normalt?

Eneste jeg egentlig bekymrer meg litt her er at de har ei datter. Nå er henne ganske stor, 14-15 mulig 16 eller noe om jeg skal dømme etter kropp og størrelse, så hun er vel kanskje vant til det?

Selv så er jeg en veldig ærlig person og lar egentlig folk få være i fred, men dessverre så finnes det jo folk med urent mel i posen og det er vel kanskje det som bekymrer meg her. Usikker på om jeg har noen grunn egentlig da. Foreldrene antar jeg er i 40-50-årene og de bryr seg sikkert ikke om nrk hadde stått utenfor kanskje, men liksom, tenk om tar bilde eller noe? Jeg hadde ikke likt det om jeg havnet på internett mens jeg tok en dusj. Var en gang i min ungdom at rullgarninen falt ned da jeg dusjet og ble voldtsomt flau, men rask til å dekke meg til da. Men som sagt, jeg er jo ikke vokst opp sånn heller da.

TS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener at naboene må jo få gjøre som de selv vil, men når det er lett for dere å se inn på badet til de så blir det jo til sjenanse for dere. Hva med å bare legge en lapp i postkassa og skrive at du ville bare gjøre de oppmerksom på at det er altfor lett å se inn på badet og at de bør dekke til vinduet. Det kan du jo også gjøre anonymt.

Tanta mi som bor i leilighet hadde også slike naboer. De gikk rundt overalt nakne og det var umulig for oss å IKKE se, de hadde store vinduer og var bare noen meter unna min tantes stuevinduer. Hehe de gjorde alt nakne, såg på tv, trena, støvsugde og vasket opp :fnise::popcorn:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Læstadianere bruker ikke gardiner. Det har visst noe med at de ikke skal ha noe å skjule.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grapefrukt

Hvis det ikke er et problem for deg så hadde du vel ikke måttet opprette en tråd på internett om det?

Slutt å være så sinnsykt nysgjerrig og få deg et liv!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er et problem for deg så hadde du vel ikke måttet opprette en tråd på internett om det?

Slutt å være så sinnsykt nysgjerrig og få deg et liv!

Selv om det ikke plager meg så går det vel an å spørre hva det kan være? Å ikke ha gardiner i huset er jo ikke akkurat vanlig.

Skulle nesten tro jeg såret noen eller noe.

TS

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer, hvorfor er denne på barn og familie, og hvorfor antyder du TS at barnet ikke trives eller har det bra,eller at folka har urent mel i posen? Jeg vil vel heller si at folk som dekker til vinduet helt har mer å skjule enn disse folka her. Bra de ikke at TV..er bare DRITT på tvn uansett. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer, hvorfor er denne på barn og familie, og hvorfor antyder du TS at barnet ikke trives eller har det bra,eller at folka har urent mel i posen? Jeg vil vel heller si at folk som dekker til vinduet helt har mer å skjule enn disse folka her. Bra de ikke at TV..er bare DRITT på tvn uansett. ;)

Litt usikker på vi misforstår hverandre, men jeg snakket ikke om naboene, jeg mente tilfeldige folk som går forbi. Det bor for eksempel en god del ungdommer i nærheten som går ofte forbi. Hvordan vil dem reagere på det, tenker jeg.

Om barnet har det bra, vet jeg ikke. Jeg har jo sett henne og møtt på henne av og til og kan ikke si at det er noe som tyder på at hun ikke skal ha det. Jeg var nå egentlig bare bekymret for at måten de lever på skulle skaffe henne problemer eller noe. Hennes foreldre vil sikkert kunne takle det, men jeg vet nå ikke med en ungdom.

Puttet den på barn og familie da er jo en familie. Vet ikke, kanskje den hadde passet bedre på samliv for var der jeg hadde tenkt å legge det først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri hørt om noen religion som forbyr gardiner, eller påbyr exhibisjonisme, så det er nok feil spor. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villanda

Læstadianere bruker ikke gardiner. Det har visst noe med at de ikke skal ha noe å skjule.

Hiver meg på denne! men "moderne" læstadianere har det, så disse må være ekstremt konservative i så fall.

Før i tiden skulle ikke jenter klippe håret, ikke pyntegjennstander, blomster osv. Ikke danse, høre på popmusikk, gå på kino, drikke, spille kort + + +.

Min erfaring er at de er utrolige koselige folk, som tar vare på medmenneskene sine og hjelper der de kan, uavhengig av religion. Hele morsiden min er det, men selv om jeg har valgt anderledes, er jeg like velkommen hos dem bestandig.

Men alle religioner har vell sine særinger, det er vell en "mennesketing" og ikke en "religonsting"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på vi misforstår hverandre, men jeg snakket ikke om naboene, jeg mente tilfeldige folk som går forbi. Det bor for eksempel en god del ungdommer i nærheten som går ofte forbi. Hvordan vil dem reagere på det, tenker jeg.

Om barnet har det bra, vet jeg ikke. Jeg har jo sett henne og møtt på henne av og til og kan ikke si at det er noe som tyder på at hun ikke skal ha det. Jeg var nå egentlig bare bekymret for at måten de lever på skulle skaffe henne problemer eller noe. Hennes foreldre vil sikkert kunne takle det, men jeg vet nå ikke med en ungdom.

Puttet den på barn og familie da er jo en familie. Vet ikke, kanskje den hadde passet bedre på samliv for var der jeg hadde tenkt å legge det først.

Hmm..Du er bekymret for at ungdommene skal bli flaue, eller om naboene skal bli flaue for at ungdommene ser dem? Virker jo ikke som naboene dine er bekymret for å bli sett da, så kansje de ikke er bekymret? Hvorfor skulle ikke ungen deres ha det bra da? Hvordan er det de ser ut egentlig siden de ser så uvanlige ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hmm..Du er bekymret for at ungdommene skal bli flaue, eller om naboene skal bli flaue for at ungdommene ser dem? Virker jo ikke som naboene dine er bekymret for å bli sett da, så kansje de ikke er bekymret? Hvorfor skulle ikke ungen deres ha det bra da? Hvordan er det de ser ut egentlig siden de ser så uvanlige ut?

Nei, ikke at de skal bli flaue, men at andre gjør dem flaue, eller noe. Nå vet ikke jeg om de blir og når du er ungdom og dusjer uten gardiner når det er mørkt så tåler man sikkert en del vil jeg tro, men det er liksom det. Hva om andre ser dem og tar frem fottoapparatet eller noe og sprer videre? Vet ikke hvor hun går på skolen, men det er en ungdomsskole rundt 500 meter i fra og en kilimeter til vgs og det er jo ikke mulig at noen i klassen hennes bor i nærheten og går forbi.

Vet med meg selv at det hadde jo ikke vært noe morsomt om f.eks guttene i klassen så meg naken i den alderen. Selv om det ikke et et problem for henne så vet jeg at det finnes jo noen som lager dem, f.eks med mobbing og slikt. Er vel egentlig det jeg tenker på.

Jeg ser nå at det kanskje ikke er noe å bry seg med og at det kanskje får stå for dems regningen. Men, mulig jeg rett og slett bare er for omsorgsfull for andre. Det sa mannan min også da.

Mulig bare jeg som ikke forstår meg på levemåten dems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser hele tiden at de dusjer, og at ungdommene ser at jenta dusjer så kan jeg forstå at det virker merkelig. Du har rett i at ungdom kan ta opp kamera og ta bilde, alle har jo kamera på mobilen nå for tiden. Men det er nok ikke så mye du kan gjøre med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på denne! men "moderne" læstadianere har det, så disse må være ekstremt konservative i så fall.

Før i tiden skulle ikke jenter klippe håret, ikke pyntegjennstander, blomster osv. Ikke danse, høre på popmusikk, gå på kino, drikke, spille kort + + +.

Min erfaring er at de er utrolige koselige folk, som tar vare på medmenneskene sine og hjelper der de kan, uavhengig av religion. Hele morsiden min er det, men selv om jeg har valgt anderledes, er jeg like velkommen hos dem bestandig.

Men alle religioner har vell sine særinger, det er vell en "mennesketing" og ikke en "religonsting"?

Jeg kan si at jeg kan se noen kjennetegn ja. Vet ikke om jeg burde si noe mer, ellers så tror sikkert folk jeg en pervers kikker, men det er jeg så absolutt ikke.

Men du sier selv at de er ganske koselige. Men er det vanlig for dem å ikke hilse?

Nå har jeg ikke fått snakket noe med dem så kan jo godt henne de er hyggelig om man bli kjent med dem, men synes nå det er litt rart at dem ikke hilser og snur seg vekk. Og de ser ned i bakken og har et litt sånn trist blikk alle tre synes jeg. Nesten litt som at noen hadde dødd.

Men som du sa

Men alle religioner har vell sine særinger, det er vell en "mennesketing" og ikke en "religonsting"?

Så kan det jo bare være dem som er sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jo være de bare er rare. Eller synes dere er rare fordi dere er annerledes enn dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...