Gå til innhold

Prosjekt Røykeslutt!


Gjest Kevlarsjäl

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl

Aww, takk heiagjengen :rodmer:

og Kosemose, velkommen inn i min lille intime gjeng! Jeg ser du har Lars Winnerback i signaturen, og jeg og Dragen har jo Kent, så dette lover godt føler jeg. :D

Dragen: niktintyggis, vel, funker skikkelig bra for å være ærlig! Det var først da jeg begynte med nikotintyggis at jeg skjønte hvor avhengig jeg faktisk er av nikotin! bruker ca fem om dagen (med andre ord, bare de verste røyksuga) og det går skikkelig over :)

Men tror ikke det funker noe særlig når man er på fest og alle andre rundt deg røyker da. Haha.

Ulempen er at vel, jeg får skikkelig mye luft i magen. Lukter ikke vondt heldigvis, men bare.. promper masse. Og så har jeg som nevnt tidligere lest at man kan bli skikkelig avhengig av dem, så jeg planlegger ikke å bruke dem lenge, for å si det sånn..

--

Snakker om kroppslige ting, jeg har merka masse positive og noen ekle, negative ting som har skjedd i kroppen siden røykeslutt. Her er en fin liste:

-Forstoppa. Har ikke bæsja siden fredags morgen, det er mandags morgen her nå. Jeg pleide alltid å ta morgenbæsjen etter morgenrøyken, så jeg visste dette kom til å skje. Den kommer vel ut etterhvert!

-Cola og visse mannlige kroppsvæsker smaker vesentlig anderledes! :O

-Tunga mi hadde et grålig belegg før, det gikk bort første dagen uten sigg

-Luktesansen blir sakte men sikkert bedre

Ja, koser meg ass. Har lasta ned en skikkelig amerikansk røykeslutt-app til iphonen, som driver og teller hvor mange dager, timer, minutter og sekunder jeg har vært røykfri og sier fra om hvor mye cravings jeg kan forvente, og hvor mye forbedring jeg har i forskjellige deler av kroppen. Veldig kul app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kevlarsjäl

Kommet meg igjennom en VELDIG krevende dag mentalt sett, helt uten røyk! Vi er på huskant og kjørte til melbs i dag, men endte opp på pub i melb i stedet for visning. Litt bortkasta bensintid, men mye god sosialisering med Lars, Josie og innslag av andre venner.

Tre timer i bil(halvannen hver vei) var kjipt. Kjæresten røyker bare en røyk hver vei, så keg ble ikke overfrista av ham, bare veldig overfrista av situasjonen. Pleier som regel å røyke så mye jeg kan i bil, med beina på dashbordet og maks relax liksom. Har ingenting å ta meg til i bilen uten sigg, var skolkrastløs. Men overlevde!

Tre og en halv time på pub, på en varm sommerkveld med gode venner, øl og latterkramper var et lite helvete. Tok fire nikotintyggis på tre timer, bare fordi jeg ikke fikk ro i kroppen.

MEN jeg kom meg igjennom! Jeg var i bil, jeg var sosial, jeg hang med kjederøykere, og jeg fiksa det. Mildt sagt stolt av meg selv! Weee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

jeg har vært røykfri i 12 dager nå.. tar ingen form for nikotin. tenker på røyken hver dag . lurer på når det tar slutt. har så lyst på røyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er! Du har jo nesten overlevd den ultimate prøven da, neste verste blir vel å feste med gjengen her, men det blir såpass lenge til at innen da er det ikke noe pes! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

AW! Fint å se noen lesere! Og Nuppdupp, det er jo helt knall! Jeg planlegger å slutte med nikotintyggis i dag, faktisk.. Her er hvorfor:

Noe sinnsykt ekkelt skjedde i går kveld. Jeg så på Dexter, tok en nikotintyggis (min..åttende den dagen pga all sosialiseringa) og etter tjue minutter fikk jeg heftig magevondt. Gikk på do, slapp en kjempebæsj (min andre kjempebæsj den dagen forøvrig) men jævelskapen gikk ikke over. Hjertet dunka kjempekraftig, jeg hadde "nåler" som "stakk" i brystet, bare rett over hjertet, hele kroppen var slapp, jeg var søvning og jævlig kvalm og svimmel. Jeg trodde det bare var kroppens reaksjon på for mye nikotin - så jeg drakk en liter vann på styrten uten og bli bedre. Sovna etter tre timer med de jævligste magevondtene jeg har hatt på mange år, og våkna i dagmorges med en sinna mage, men er ellers fin.

..Hva i helvete var det liksom? Alt jeg vet er at det skjedde etter en dag med mye nikotintyggis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

AW! Fint å se noen lesere! Og Nuppdupp, det er jo helt knall! Jeg planlegger å slutte med nikotintyggis i dag, faktisk.. Her er hvorfor:

Noe sinnsykt ekkelt skjedde i går kveld. Jeg så på Dexter, tok en nikotintyggis (min..åttende den dagen pga all sosialiseringa) og etter tjue minutter fikk jeg heftig magevondt. Gikk på do, slapp en kjempebæsj (min andre kjempebæsj den dagen forøvrig) men jævelskapen gikk ikke over. Hjertet dunka kjempekraftig, jeg hadde "nåler" som "stakk" i brystet, bare rett over hjertet, hele kroppen var slapp, jeg var søvning og jævlig kvalm og svimmel. Jeg trodde det bare var kroppens reaksjon på for mye nikotin - så jeg drakk en liter vann på styrten uten og bli bedre. Sovna etter tre timer med de jævligste magevondtene jeg har hatt på mange år, og våkna i dagmorges med en sinna mage, men er ellers fin.

..Hva i helvete var det liksom? Alt jeg vet er at det skjedde etter en dag med mye nikotintyggis.

det kan være så mye.. kanskje ta en legesjekk? kan være nikotinforgiftning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være en reaksjonen på "avrusningen" kroppen din går gjennom, eller noe du spiste i går? Med mindre du fortsetter å være så dårlig, tror jeg ikke det er grunn til bekymring.

Står det ikke på tyggispakka hvor mange som er maks pr dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Nuppdupp, det var min tanke også, men det er veldig ekstreme mengder nikotin som skal til og det er veldig intense symptomer man får. For eksempel, en Lucky Strike inneholder vel 10 mg nikotin sånn ca. En tyggis inneholder 2 mg nikotin. Med andre ord har jeg bare hatt så mye nikotin som to hele røyk i kroppen, det er ikke nok til å bli forgifta. Heldigvis :)

Men jeg har lest litt om nicabate/nicorette og det er litt som med snus, hvis man svelger for mye nikotin (tygger for fort, får for mye nikotin som man svelger i stedet for å det gjennom blodet) så kan man bli innmari dårlig. Magen klarer ikke fordøye ren gift - det er jo en grunn til at man ikke spiser snusen lissom.. Og jeg husker at jeg svelga mye tyggisspytt i går.

Er fortsatt uggen, men mye bedre. Det kommer til å gå sakte men sikkert over av seg selv regner jeg med, hvis ikke lover jeg å gå til legen :)

Har vært våken i fem timer, og har ikke lyst på nikotin i det hele tatt, fikk vel en skikkelig støkk i går kveld.. Hehe..

Endret av Kevlarsjäl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Nott, fint å se deg! :klemmer: Takk for støtten :D

--

Overraska over hvor lett i dag var. Altså, jeg har bare hatt en nikotintyggis også fordi jeg har vært uggen, og skal bare ta en i kveld før leggetid. Jeg hadde en massiv personlig breakdown i dag, flippa helt ut og grein i to timer (først over noe jeg så på tv, så fikk det meg til å tenke på mitt eget liv, så på studier etc.. Det balla på seg, og kan lukte litt hormoner i grunn) og kjærsten satt der og holdt hender med meg og greier, men vi begynte å krangle også, og da begynte han å rulle røyk inne og holdte på å tenne den på soverommet, og jeg bare "hæ skal du.." og da putta han siggen i lomma og venta til vi var ferdigkranglet, blitt venner igjen og vært venner en stund før han gikk ut og tok en sigg. Altså, det er ikke bare-bare å forvente sånne handlinger fra ham, så jeg satte stor pris på det.

Det eneste som er problemet nå, er at det eer kjedelig å være røykfri. Det eneste som er gøy er å fortelle andre at jeg har slutta. Har ikke fått jogga på to dager da, det kan jo være grunnen. Ut i morra og jogge, med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Har ikke skrevet så mye her, gitt.. Det har vært for mye som har skjedd. Men jeg har holdt meg røykfri! Og nå har det gått en hel uke!

Veldig stolt over meg selv over denne uka, jeg har kommet over alle kneikene!

Jeg klarte å ikke røyke på pub, i bil, mens jeg venter, når jeg er sinna, når jeg gråter, når jeg har krangla med kjæresten, når jeg ligger på stranda, nattarøyken og alle de andre problemene! Skikkelig bra jobba av meg selv, nå vet jeg det bare står på viljestyrka.

Jeg har omgjort litt på planen min, gjort slutteperioden litt lengre. Jeg skal nemlig muligens flytte hjem igjen til Norge snart, og jeg tror det er viktig å ta det ekstra stresset og spesielt de triste følelsene veldig seriøst..

Her er planen framover:

Uke 0: DONE. 35 nikotintyggis = gjennomsnitt av 5 om dagen

Uke 1: Kun 5 nikotintyggis om dagen

Uke 2: Kun 4 nikotintyggis om dagen

Uke 3: kun 3 nikotintyggis om dagen

Uke 4: kun 2 nikotintyggis om dagen

Uke 5: kun 2 nikotintyggis om dagen

Uke 6: kun 1 nikotintyggis om dagen

Uke 7: kun 1 nikotintyggis om dagen

Uke 7-12: max 3 tyggiser i uka, dvs kun ved sinnsyke behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Har slått opp med kjæresten, flytta ut sv huset hans og tilbake på hybelen. Har flybillett hjem til Norge, flyet går om 4 døgn. Pakker alt jeg har i esker. Griner som en unge.

Men er på 9ende døgn som røykfri og kommer meg gjennom stress, sorg og angst helt uten sigg. Phu.. Jeg skal være sterk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Kevlarsjäl

Takk! Føles fint å ha litt støtte der ute!

-----

Shit!!!

Gikk på vekta i dag, og heg veier 56,6! Har veid oppmot 60 en stund, og har vært musfornøyd. Mye magefett.

Tror det er en kombo av bra kosthold, mye jogging, og stress..

Tror det kan gå skeis i Norge, men skal vitkelig prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...