Gå til innhold

Prosjekt Røykeslutt!

Gjest Kevlarsjäl

Anbefalte innlegg

Gjest Kevlarsjäl

I dag er starten på et nytt og bedre liv! I går, den 8.12.2011, klokka 23, tok jeg min siste sigarett noensinne.

Håper det er noen der ute som kan heie på meg, så tenkte at en dagbok var bra motivasjon. Det kommer et langt innlegg under her, hvor jeg prøver å oppsummere for meg selv hvorfor jeg røyker, hvorfor jeg slutter, hva som blir vanskelig osv, sånn at jeg kan lese igjennom det når jeg har lyst på sigg, eller hvis jeg skulle sprekke. Så regner jeg med at de framtidige innleggene blir av kvaliteten "buhu det er så vanskelig".. Haha.

Here´s the story:

Jeg er en søt liten jente på 21 år, som bor i Australia, med sin australske kjæreste, som har vært venn med sigarettene siden jeg var 15. Det er med andre ord 6 år som røyker, sånn pluss minus. Fra jeg startet til jeg var 19, var det bare snakk om 2 om dagen + festrøyking. Da jeg gikk ut fra vgs hadde jeg et jobbeår, hvor jeg begynte å røyke i pausene, og siden da økte det jevnt og trutt fra 2 om dagen til 8-10-12-14 og en tjuepakning på fest.

For to måneder siden begynte jeg å ha masse mageknip, kvalme, svimmelhet og generelt dårlig helse. Så jeg gikk til legen, og han fortalte at jeg har for høye nivåer av syre i kroppen, og at jeg burde slutte å røyke, for hver sigarett gjør det bare verre.

Men slutte, det klarte jeg ikke.. Jeg valgte nemlig den feige metoden: nedtrapping. Og det gikk mildt sagt ingen vei. Jeg satt en regel på 4 sigg om dagen, men endte fort opp med å si "pytt pytt, seks er jo ikke så farlig, åtte er jo greit det og.." og "når jeg er på fest eller sosial kan jeg røyke så mye jeg vil" noe som endte opp med kaos og anarki, og null forbedring. Så gikk det en stund hvor jeg bare var vandt med å være kvalm hele tida, før jeg dro på joggetur med kjæresten, og holdte på å spy bare av å jogge lett. Jeg innså at helsa var på skikkelig nedtur.

Så i går bestemte jeg meg for at jeg SKAL slutte å røyke, og jeg SKAL gjøre det årntli. Ikke noe nedtrapping, for det funker ikke for meg. Ikke noe hemmeliggjøring. Offentliggjøring på facebook. Alle jeg kjenner vet om røykeslutten. Ingen mulighet for å snu nå altså.

Så jeg har begynt veldig enkelt: jeg er alene hjemme (kjærsten er på festival uten meg) og jeg har kjøpt inn masse godteri, oppmuntring i form av magasiner, te, sunne ting, usunne ting og HUSARBEID. MASSE husarbeid. Og Nikorette eller hva det heter.

Så med andre ord skal det bare være meg og viljestyrken i tre dager. Og deretter kommer det vanskelige: å motstå fristelsen når kjæresten røyker, eller når jeg er sosial med andre mennesker..

Tror jeg skal lage nytt innlegg med et par lister nå. Liker listeinnlegg.

Endret av Kevlarsjäl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kevlarsjäl

Listeinnlegg!

Ting jeg vil oppnå med røykeslutt:

-Bedre kondis:

jeg har ikke kunnet jogge ordentlig på seks år, bare fordi lungekapasiteten min har vært patetisk og jeg har blitt dausliten etter ti minutter, uansett hvor lenge jeg har hatt joggeprosjekter (gir som regel opp fordi det er null forbedring pga røykinga..)

Så jeg gleder meg skikkelig til å kunne jogge igjen.

-Mer penger!

Jeg kjøper som regel to-tre tjuepakninger i uka, det er 45 dollar/270 norske kroner. Så jeg har bestemt meg for at de første ukene, hver uke, kan jeg kjøpe meg noe fint til 45 dollar. For eksempel en topp, eller en kjole osv. Når jeg har klart en måned, skal jeg begynne å spare opp pengene og kjøpe en stor ting seinere.

-Bedre sex

Vel, dette krever litt innsats fra kjæresten også, men at en av oss er røykfrie kommer nok godt med..

---

Liste over situasjoner hvor det kommer til å være ekstra vanskelig å ikke røyke, og løsninger på hvordan det kan fikses:

Situasjon: Når kjæresten røyker

Løsning: Han må gå ut av rommet jeg er i, uansett om det er hans eget soverom, stua, om vi er i femte etasje osv. Han skal ut, uansett vær og situasjon. Jeg må unne meg noe digg når han røyker.

Situasjon: når venner røyker i sosiale, ikke alkohol-situasjoner f.eks på cafe

Løsning: no idea. Faen. Må bare ha viljestyrke av stål, og fortelle dem klart og tydelig at de aldri skal bomme meg sigaretter

Situasjon: nattarøyken, den viktigste røyken på dagen

Løsning: nattakopp med kjempebra te, etterfulgt av nikontintyggis i begynnelsen

Situasjon: fest

Løsning;: kan ikke drikke meg så full at jeg gir faen lengre, for da tar jeg en røyk. Så jeg må holde meg relativt edru en liten stund framover, og prøve å henge med ikke-røykerne..

Situasjon: universitetsstress

Løsning: shopping? jogging? trening.

-----

Plan for røykeslutt:

9.12.2011: første røykfri dag. Bruke nikotintyggis når jeg føler for sigg. Skriv ned antall tygisser.

10.12.2011 og en uke framover: bruke så mange nikotintyggis jeg vil - men jeg må vente 15-30 minutter fra jeg VIL ta den, til jeg faktisk tar den. Skriv ned antall tygisser.

17.12.2011 og to-tre uker framover: regn ut gjennomsnittlig antall tyggiser per dag. Kutt sakte ned til null tyggiser innen 07.01.2012.

Endret av Kevlarsjäl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest madeleinee

Gratulerer så mye med røykeslutt! Jeg heier på deg. :-)

Var kjedelig å lese at det sto så dårlig til med helsa di, men på den positive siden får du merke godene veldig snart. Du bør lese litt om røykeslutt på nettet om du ikke allerede har gjort det. Det finnes mye interessant info som du kanskje ikke vet og det vil komme mye forandringer. Luktesansen din vil forbedres bla (noe du kanskje visste)

Likte utrolig godt listen du hadde laget til deg selv.

Jo, jeg har hørt at man kan prate med fastlegen sin om røykeslutt. Vurderte det en gang for fastlegen min er helt utrolig og "umenneskelig menneskelig". Kanskje det kan hjelpe enda mer? Uansett vet jeg hvordan det er i settinger hvor folk rundt deg røyker.. Ønsker deg masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal finnes tabletter som gjør det enklere :) Også er det mange som sverger til den Endelig ikkerøyker-boka. Men den har ikke jeg lyst til å lese, for jeg har ikke lyst til å bli fantastisk anti-røyk heller :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Hei madeleine og Pixie! Fint å se dere begge og takk for støtte :) Blir litt vanskeligere å "sprekke" hvis jeg veit at alles øyne er på meg.. Haha.

Har vurdert den der ikkerøykeboka, men den virker jo helt nazi-jævlig, type "jeg nekter meg selv å få abstinenser, fordi jeg nekter kroppen å være avhengig av gift"-mentale tankegangen. Hallo. Man er fysisk avhengig i en gitt periode. Det kan man ikke gjøre noe med lissom :P

Men hvis jeg ser den noe sted skal jeg søren meg bla i den likevel.. Kanskje jeg blir helt hjernevaska. Høhø.

--

Første 24 timer unnagjort, fem nikotintygisser tygget, og det var enklere og vanskeligere enn jeg hadde trodd.

Det vanskelige: å være rastløs hele tida

Det enkle: å okkupere hjernen med andre ting

Det uforventa: jeg føler meg ukul

Jeg ble veldig forvirra over at jeg føler meg ukul fordi jeg ikke røyker. Logisk sett er det jo utrolig ukult å røyke. Men jeg føler meg bare som den teiteste teitingen her jeg driver og jogger, drikker te og er sunn. Jeg er vant til å være "kul og carefree og selvdestruktiv, og tynn og frisk likevel" og jeg innså jo at jeg ikke var kul som røyka, jeg ble bare syk. Men jeg føler meg ikke veldig høy i hatten her jeg sitter med nikotintyggisen min lissom.

Jeg antar dette er en del av den mentale avhengigheten min, som jeg bare må overgå. Men det er skikkelig personlighetsomveltning altså..

Mamman til kjæresten røyker som en dampmaskin, så jeg øvde meg i dag ved å sitte sammen med henne i stua uten å røyke selv. Klarte ikke se på henne engang, måtte bare stirre på tven.. hahah. Men det funka, jeg ble ikke totalt sprø. Jeg klarte å være rundt en røyker uten å røyke selv.

Merker egentlig bare at jeg er utrolig rastløs. I dag har jeg gjort fire timer husarbeid, gåtur/joggetur en time, starta en ny blogg (skolerelatert, kjedelig) starta denne dagboka.. Så det er tydelig at jeg sliter med å ikke røyke. Gruer meg veldig til kjæresten kommer hjem og jeg har sosiale forpliktelser igjen. For jeg kan ikke gjemme meg bort i fire timers husarbeid når han er hjemme liksom. Så.. Faen. Blir vanskelig. Men det er lenge til, og jeg er stolt av dagens innsats.

Intressante ting jeg lærte i dag:

-Kvinner som røyker utvikler mer fett på magen og rundt midjen (Tobakksmage, ikke ølmage, gitt..)

-Akutt røyksug varer skjelden mer enn fire minutter (forskjellige nettsider sier forskjellige ting, men rundt regna fire minutter) det er jo kjekt!

-Bare 8 prosent av de som slutter "cold turkey" er røykfrie ett år etter..

-50% av alle som røyker fast (som ikke slutter før de dør) vil dø av en sykdom forårsaket av tobakk

Endret av Kevlarsjäl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Begynner å bli usikker på om nikotintyggis er så smart. Har lest en del statistikk og informasjon, og det er kjempelett å bli avhengig av dem.

Det er anbefalt å bruke nikotinsubstitutter (plaster, piller, tyggis osv) i fem måneder, og trappe gradvis ned, men de sier at relapses (uhm, sprekker?) er like sannsynlig etter fem måneder som etter tre uker.. Så jeg vet ikke jeg.

Det virker som en god ide nå i begynnelsen, å venne meg til å leve røykfritt. Men hva om jeg må venne meg til å leve nikotintyggisfritt etterpå? Herregud.. Jeg antar det er noe jeg må ta til betraktning når jeg kommer dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vurdert e-cig slik vi bruker?

For meg er det ikke selve nikotinavhengigheten som er det verste, det er alt det andre, om du skjønner. Alle rutinene og vanene rundt det. Ecig får du til og med kjøpt uten nikotin, kun vanndamp og smak. Men det er jo litt forskjellig hvordan det funker for folk og da; Red Lips mente at hun aldri kunne brukt noe sigarett-erstatter som det, da ville hun bare sprukket igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Når begynte dere med e-cig? Har ikke fått med meg det jeg.. :sjenert: Bruker dere det hele tida, eller bruker dere ekte sigg også?

Og for å svare på spørsmålet, er jeg enig med frøken Red Lips, for min del blir det for nærme en ekte sigarett, og det visker ut skillet mellom ekte og falsk. Blir enklere å ta en ekte sigg hvis jeg røyker de falske..

Er helt enig med deg i at det vanskelige er vanene - hjernen kobler jo frokost med sigg, vente-på-bussen med sigg, skravle-med-venner med sigg-mer eller mindre alt jeg har gjort i seks år er forbundet med sigg. Så å slutte er jo egentlig å bryte alle disse forbindelsene i hjernen, og prøve å lære hjernen at vente-på-bussen ikke betyr sigg, men kanskje heller en telefonsamtale til noen man ikke har snakka med på en evighet.. Osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel hatt de i halvannen måned eller noe. Prøver stadig å gå over til bare de, men det er vanskelig... Hater å si dette for det føles ut som om jeg har brukt den samme unnskyldningen alt for lenge nå, men ting er fortsatt såpass ustabilt at jeg har ikke overskudd til å ta den kampen helt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Men det synes jeg høres helt logisk ut jeg. Hvis du ikke har psykisk overskudd er jo sjangsen for et tilbakefall mye større enn hvis du er hundre prosent motivert og ikke i en vanskelig situasjon :) Og det er jo et lite visdomsord som sier "hver sigarett du ikke røyker er bra for deg" - jeg antar man kan overføre dette til "hver sigarett som er bytta ut med en e-cig er bra for deg"

--

Som dere skjønner har jeg

1) for mye rastløshet til å sove

2) lest masse kjerringråd for røykslutt, og jeg må si favoritten min var "når du vil røyke, pust dypt inn ti ganger, på det tiende innpustet tenner du en fystikk, som du blåser sakte ut med det tiende utpustet. Stump fystikken mens du tenker på at det er en sigarett, en ny visualisering av den siste røyken du stumpa"

hahaha, latterlig harry, men lurer på om det faktisk har noe for seg altså.

Tror dette med å puste dypt inn når man er røyksugen virkelig hjelper, da. Jeg har jo lenge sett på røyking som en form for meditasjon; man fokuserer på pusten sin, og puster dypt, i fem minutter, som en pause fra stress. Jeg planlegger å legge inn disse dype pustene i hverdagen min, men uten sigg. Jeg blir til en new-age-kjerring hvor hvert eneste sekund som går.

Skal prøve å legge meg nå. Herregud, så mye som har blitt rabla ned de siste timene! Men er vel bedre enn å ikke røyke, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Har vært våken i tre timer og ikke kjent noe røyksug. Livet ruler. Regner med det blir vanskeligere snart.

Føler meg skikkelig frisk og fin også.

Gjør husarbeid (enda mer gulvjobb, de der jævla malingsflekkene må BORT!)men åplanlegger å se litt på gossip girl eller noe seinere i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Nesten 48 timer uten sigg, og jeg har vært veldig flink til å holde meg opptatt.

Har gjort masse husarbeid, og lest en bok, sett litt gossip girl.

Men akkurat nå sitter jeg her og har så voldsomt lyst til å sigge. Tanken på å fylle lungene med den digge, usunne smørja er skikkelig appelerende. Jeg har lyst til å sitte i vinduskarmen og være skikkelig Carrie Bradshaw. Jeg har lyst til å ligge i senga og se på røykformasjonene som formes av sigarettgloa. Jeg har lyst til å kjenne at det brenner ned halsen.

Heldigvis har jeg ikke sigaretter i huset. Har til og med fått mamman til kjæresten til å gjemme hennes røykpakker slik at jeg ikke kan falle for fristelsen når hun legger seg. :P

Nei, skal klare å komme meg over kneika altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kevlarsjäl

Jeg kan lukte at mamman til kjæresten røyker i stua - og hun røyker sånne supermilde sigaretter. Har aldri kunnet lukte det før. Kult og ukult på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Har så lyst på sigg akkurat nå! Viljestyrken er definitivt på vei neddover.

men jeg har bestemt meg for å gjøre mitt beste, så.. Er jo bare å holde ut denne dagen, så blir det lettere i morra.

Dro på en times gåtur/joggetur i dag. Føles fantastisk, og det er veldig motiverende. Jeg vet at det tar 1-3 måneder fra man slutter å røyke til lungene BEGYNNER å reparere seg og få bedre kapasitet - men i det minste går det rett vei!

Skal klare det! SKAL SKAL SKAL.

*Tygge nikotintyggisen sin*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Kjæresten er hjemme igjen, og kjente et røyksug bare jeg så ham. Vi ble kjent over en røyk, så det er jo ikke rart at jeg forbinder ham med sigg.

Så det er utrolig vanskelig nå. Han har vært veldig flink med å ikke røyke forran meg, og veldig flink med å takle hvor sykt rastløs jeg er. Han er en latsabb og gidder ikke hjelpe meg med å rydde7vaske osv, og det er greit, det er jo tross alt bare mitt røyksug som utløser ryddinga, ikke selve rotet.. Haha..

Har starta greys anatomy sesong 7, men må se i skjul for han synes det er så kjedelig. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg heier på deg som bare det!!!! Synes du er dritflink! Og jeg tror i dag er den verste dagen; husk at kroppen din avgiftes, det er mye kullos og andre stoffer enn bare nikotinen som skal ut av kroppen :)

Hadde jeg vært der hadde jeg dradd deg med ut på en laaaaaaaaang gåtur, hele dagen, med piknikbag og kameraer og distrahert deg hele dagen ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være i heiagjengen din, for jeg vet godt hvordan det er å slutte, og heier på ALLE som gjør et ærlig forsøk! :hoppe:

Det blir bedre, æresord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på deg!! Du er sjukt flink!

Som pix sier, det er mye drit som skal ut av kroppen, så det tar litt tid å få det ut :P

Hvordan synes du nikotintyggis fønker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...