Viljaa Skrevet 11. desember 2011 #41 Skrevet 11. desember 2011 Jeg synes det er greit at de åpner varen, så lenge de betaler for seg, og så lenge det ikke er snakk om mange varer. Det er jo mest små barn som tygger på en bolle eller en liten smoothie, det er ikke så ofte at et voksent menneske står å gumler på noe. Jeg tenker som så at om det skulle skje så kan det hende at vedkommende har diabetes eller noe, og MÅ spise NÅ. Det er verre med de som legger halvspiste varer rundt i butikken Problemet er at slett ikke alle betaler for seg, det er i alle fall erfaringen fra min tid i butikk. Det er slett ikke sjelden at vi finner tomembalasje i butikken som folk har satt fra seg etter at de har spist den opp. Og når vi sjekker overvåkningskameraene i etterkant ser vi at det i praksis er alle typer folk som gjør det. Barn som snikspiser uten at foreldrene vet det, voksne folk, eldre, ungdommer ect. Så det beste er nok å ikke spise før en har betalt varen. Det er jo bare rett og rimelig, ettersom varen er butikkens eiendom helt til man har passert kasseområdet. Synd det går ut over de som alltid betaler selv om de slurper i seg litt cola på vei, men det har blitt et sikkerhetstiltak at vi ber kunden om å vennligst vente med å nyte til etter de har betalt dersom vi ser at de spiser. Kunder som sniker er jo også et problem. Hver gang jeg åpner ny kasse er det sistemann i køen som spretter frem. Jeg blir jo litt paff på de andre kundenes vegne, men får meg ikke til å si noe heller, da snikerne ofte tar det veldig hardt hvis det er vi ansatte som sier ifra. Det er ikke så lett å bedrive god service til alle kunder på en og samme gang. 1
Antlers Skrevet 11. desember 2011 #42 Skrevet 11. desember 2011 (endret) Kunder som sniker er jo også et problem. Hver gang jeg åpner ny kasse er det sistemann i køen som spretter frem. Jeg blir jo litt paff på de andre kundenes vegne, men får meg ikke til å si noe heller, da snikerne ofte tar det veldig hardt hvis det er vi ansatte som sier ifra. Det er ikke så lett å bedrive god service til alle kunder på en og samme gang. Problemet er vel heller at noen ser på det som sniking, mens andre ikke gjør det. Hvem kommer lettest til den nye kassa? De som allerede står først i den opprinnelige køen inneklemt foran de andre (og som uansett har kort ventetid)? De i midten? Eller de bakerst? Dette kan jo selvsagt variere med tanke på hvordan kassene er plassert, men her er det vanlig at de bakerst i køen tusler over til den nye kassa. Dersom de som stod langt foran forsøkte å kjempe seg frem, ville nok vi sett på dem som noen frekke snikere. Det skal ikke være lett å gjøre alle til lags, tydeligvis Endret 11. desember 2011 av Antlers 1
Viljaa Skrevet 11. desember 2011 #43 Skrevet 11. desember 2011 Det har du rett i! Det kommer jo an på hvordan kassene er plassert. Men her står kassene veldig nært, og mot hverandre, slik at når begge er åpne er det bare én kø. Så når sistemann hopper frem, så må han/hun gå forbi alle de som står foran, noe som ser veldig åpenbart ut... Men er jo samma for meg hvem jeg ekspiderer. Jeg bare ønsker ikke å ha irriterte kunder. 1
Antlers Skrevet 11. desember 2011 #44 Skrevet 11. desember 2011 Det har du rett i! Det kommer jo an på hvordan kassene er plassert. Men her står kassene veldig nært, og mot hverandre, slik at når begge er åpne er det bare én kø. Så når sistemann hopper frem, så må han/hun gå forbi alle de som står foran, noe som ser veldig åpenbart ut... Men er jo samma for meg hvem jeg ekspiderer. Jeg bare ønsker ikke å ha irriterte kunder. Med en slik kasseplassering virker det straks mer naturlig at de som står først i køen flytter over, men den varianten er veldig sjelden her omkring. Vi har stort sett kassene rett ved siden av hverandre - alle med rullebåndet på samme side, og alle med diverse hyller og stativer på siden, så det ville blitt ekstremt knotete om f.eks de 3 første i køen skulle flytte på seg. Men - jeg mener fortsatt at ny kø betyr førstemann til mølla (eller kassa, da ), så lenge man har god folkeskikk, og ikke brøyter seg frem som om det står om livet. Jeg spurter ikke for å komme først til ny kasse, men jeg står ikke og venter på at de som stod først i den gamle køen flytter på seg heller. 2
somla Skrevet 12. desember 2011 #45 Skrevet 12. desember 2011 er jo ikke bare i matvarebutikkene det ikke finnes køkultur.Jobber på nille,og spesielt gamle damer tror de har første rett til å betale,og bruke disken til "handlekurv".Ser de presser seg inn fra siden,og begynner å syte og sutre,fordi de har vondt både her og der.Men vi er bevist å følge køen.Og så skal de legge tingene sine på disken,mens de henter en (ti ting til)og forvente at vi skal vente på dem.Og spising av varer i butikken som du ikke har betalt er butikktyveri.For varen tilhører butikken.Er det samme med å den typiske jeg legger penger her for denne varen...Tenk etter går du ut av butikken og det er vakt der og han spør om kvittering,og varen ikke er betalt..selv om du har lagt igjen penger da blir du tatt for butikktyveri... 1
Olive Skrevet 13. desember 2011 #46 Skrevet 13. desember 2011 Når jeg jobbet i butikk som student så ropte jeg alltid; "ledig kasse for nestemann i køen" før jeg satte meg ned. Enkelt og greit. Syns ikke at JEGJEGJEG-personene skal belønnes med ekspedering når de presser seg frem som idioter. Ser noen her sammenligner dette med å stille seg i den lange eller korte køen - men det syns jeg ikke er sammenlignbart.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 13. desember 2011 #47 Skrevet 13. desember 2011 Jeg opplevde det helt motsatte her om dagen *hakeslepp*. Det var en lang kø og jeg stod bare å holdt en venninne med selskap. Så fant jeg brått ut at jeg skulle ha en liten ting alikevel. Samtidig som jeg nærmer meg kassene, så åpnes det ny kasse. Jeg står langt bak og gir åpning for andre å gå forran meg i køen. Siden jeg kom sist til kassene og den andre køen var lang. Men nei ingen flytta seg over :gjeiper: Så da hadde jeg flaks gitt.
smalls Skrevet 13. desember 2011 #48 Skrevet 13. desember 2011 Jeg synes det er irriterende når det er lang kø å en ny kasse åpnes og de som står bak meg løper så fort de kan dit. Back in line! Jeg var før deg!! Sniking og pressing i køer er noe jeg synes er veldig frekt og mangel på folkesikk. 1
sofie777 Skrevet 13. desember 2011 #49 Skrevet 13. desember 2011 Det jeg synes er morsomt, særlig når jeg står litt langt bak, er at en ny kasse åpnes, og så går så og si alle foran meg over i den nye kassen med det resultatet at det faktiske er færre i den gamle kassen enn i den nye. Kanskje rekkefølgen også er endret litt i den nye kassen slik at tredjemann i gamlekassen er blitt fjerde- eller femtemann i ny kasse. I slike tilfeller er det meningsløst å bytte kasse. Ellers må jeg si at jeg er av dem som følger veldig godt med om jeg er på en stor butikk (som Obs! f.eks.). Og om kassen ved siden av er tom og uten ekspeditør og køene er milelange, følger jeg godt med på om det kommer en butikkansatt og nærmer seg kassen. Så snart jeg er 100% sikker på at kassen åpnes og jeg ikke har kommet innen for sonen til min egen kasse, så beveger jeg meg bortover. Da har jeg som regel også fått øyenkontakt med ekspeditøren som gir meg sin godkjenning. De som står i sin egen verden, får ha det så godt. Men som sagt, jeg "løper" bare når jeg utenfor sonen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå