Gå til innhold

Folkeskikk på butikken

Fremhevede innlegg

Gjest Badabing
Skrevet

I dag var jeg og handlet på matbutikken, og det var masse folk med full handlevogner der. Selv skulle jeg bare ha et par ting. Ikke alle kassene var i bruk, og det stod lange køer ved de som var åpne.

Til slutt står jeg endelig som nummer to i køen, damen foran meg har begynt å legge varene sine på båndet. Det åpnes en ny kasse ved siden av meg, og jeg går dit. Hun ene bak meg prøver å presse seg forbi meg.

Er ikke dette veldig spesielt? Hvis jeg står lenger bak i en kø, så lar jeg da de foran meg gå før meg om de åpner en ny kasse ved siden av. Er ikke dette normal folkeskikk? Har opplevd dette flere ganger nå, så jeg lurer bare på hva dere andre tenker om køkultur.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde være folkeskikk, men i dag så er det bare førstemann til mølla.. Gjerne de som står bakerst som løper fortest også.

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Jeg forter meg hvis det åpner en ny kasse. hvis jeg ikke må forbi mange og hvis det er enkelt å komme fram. Jeg står ikke i kø lenge hvis jeg ikke trenger det.

• Liker 4
Skrevet

Jeg trenger meg aldri frem i en kø for å komme til en ledig kasse med mindre jeg ser at de foran meg ikke er interesserte. De har jo førsteretten.

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg forter meg hvis det åpner en ny kasse. hvis jeg ikke må forbi mange og hvis det er enkelt å komme fram. Jeg står ikke i kø lenge hvis jeg ikke trenger det.

Men de foran deg har jo stått enda lenger i kø? Da er det vel deres tur før deg?

• Liker 2
Gjest badeand1
Skrevet

Men de foran deg har jo stått enda lenger i kø? Da er det vel deres tur før deg?

Da får de forte seg før meg. :P

Jeg venter litt før jeg går til en ny kasse da. løper ikke rett bort lizzzomm..

• Liker 6
Skrevet

Jeg trenger meg aldri frem i en kø for å komme til en ledig kasse med mindre jeg ser at de foran meg ikke er interesserte. De har jo førsteretten.

Signerer den.

Kjenner jeg blir så voldsomt irritert når folk bak meg i køen løper inn foran meg når en ny kasse åpnes.

• Liker 3
Gjest NozMonster
Skrevet

jeg synes det kommer litt ann på hvor mye du har å betale for, om det er ok eller ikke å gå som førstemann til den nyåpna kassa. har du en vogn med varer, så er det frekt, men har du 2-3-6 varer, så er det helt i orden!

Skrevet

Jeg tror jeg er alt for høflig på slike ting. Slipper alltid de som er foran meg fram... Men har aldri opplevd å bli ventet på når jeg selv står lengre framme... Folk er opptatt av seg selv stort sett. Jeg prøver å ikke være en sånn en... Jeg velger å tro på karma --> min måte å overleve på:)

• Liker 4
Skrevet

Uff, jeg blir så flau hvis samboeren min gjør det der.... Jeg venter alltid på min tur :)

• Liker 1
Skrevet

Kø nr 1 er en kø, kø nr 2 er en annen kø osv..

Så ja, her er det førstemann til mølla. Står du i kø nummer 1 så mener jeg at du har ingen rett på å få samme plass eller noe i kø nummer to. Da går du inn i en annen kø.

Men jeg tenker så klart mitt om en person som spurter som en tulling, dytter til side folk og greier og da, uavhengig om h*n var nummer 1 eller 100 i kø nummer 1. Man går som folk, ikke apekatter til den nye køa, men jeg tar den plassen jeg får. Jeg slipper ikke h*n som stod forran meg først siden h*n stod forran meg i kø 1.

• Liker 6
Skrevet

Sånn er det alltid i matbutikkene. Fryktelig irriterende!

Men det avspeiler bare det meste annet i samfunnet - meg, meg, meg. De fleste er utrolig egoistiske og gir blanke om de må gå over lik for å få seg en liter vann.

• Liker 3
Skrevet

Sånn er det alltid i matbutikkene. Fryktelig irriterende!

Men det avspeiler bare det meste annet i samfunnet - meg, meg, meg. De fleste er utrolig egoistiske og gir blanke om de må gå over lik for å få seg en liter vann.

Du har helt rett. Og jeg ser mange eksempler på det hver dag jeg er på jobb.

Likevel blir jeg like forfjamset hver gang folk går over lik, som du sier. At de får seg til å oppføre seg som DYR. Bikkja mi er jo mer høflig enn mange mennesker :sjenert:

Jeg er generelt ganske høflig og ydmyk overfor andre mennesker, spesielt om jeg er kunde selv. Blir ikke sinna om de ikke har varen jeg vil ha, det hjelper jo lite. Om alle hadde vært som meg.. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Synes de fleste legger igjen folkevett og høflighet ved inngangen jeg...

Folk som f.eks. står foran kassa mens kunden før pakker varene som sendes gjennom kassa. Så kommer de på at"åh, det er jo ikke mine varer, de skal ikke jeg betale for!" Men å gå vekk så kunden før FÅR betalt, nei, det er tidvis veldig vanskelig...

Og det som irriterer meg mest ift mangel på høflighet fra kunder: nyte varer før de er betalt! Du åpner ikke brusen, bolleposen eller isen for å fortære dette mens man handler/står i kø! Det er ikke DITT før du har betalt!

• Liker 2
Gjest happy_me
Skrevet

Det virker på meg som om alle som er i butikken og handler mat har det så travelt at de egentlig bare så vidt har tid til å betale for varene. Står der og tripper og sukker i køen. Har opplevd flere ganger folk som sniker i køen både når det åpnes en ny kasse, og bare i en fast kø. Men jeg er mest irritert på personen som sitter i kassa med en mil med kø, og ikke ringer på en ansatt til å åpne en kasse til. Men uansett hvor lang køen er, så er det ingen som har større rett til å komme foran, med mindre de er alvorlig syke.

Folkeskikk gjelder tydeligvis ikke i matbutikker.

Skrevet

Dette har jeg irriert meg grønn over. Osgå idag.

En oppfordring til dem som jobber i kassen når de ser en som "hopper foran" han eller hun som egentlig hadde førsteretten og ventet lengst; kan dere si noe ala "unnskyd, jeg må ekspedere kunden som har ventet lengst", eller noe "småfrekt" noe som får folk til å tenke og ikke gjøre det igjen. ? Kommer ikke på en genial kommentar akkurat nå :fnise: "SLUTT Å SNIK I KØEN!* Husje med armene*"

Skrevet

Og det som irriterer meg mest ift mangel på høflighet fra kunder: nyte varer før de er betalt! Du åpner ikke brusen, bolleposen eller isen for å fortære dette mens man handler/står i kø! Det er ikke DITT før du har betalt!

Enig! I dag var jeg på et supermarked, og måtte ha med min halvt år gamle sønn. Han begynte å bli urolig nedi vogna si, så jeg gikk og fant en sånn smoothie-sak for babyer, gikk og stilte meg i kassekøen, og betalte denne ene lille saken og fikk kvittering, før jeg gikk inn i butikken igjen. Har man ikke vett til å tenke gjennom slikt før man kommer til butikken, så får man heller gå en ekstra tur til kassen. :)

Men jeg er mest irritert på personen som sitter i kassa med en mil med kø, og ikke ringer på en ansatt til å åpne en kasse til.

Men vi som jobber i kassa har ofte nok med å konsentrere oss om den kunden vi ekspederer der og da! Så det er lov å si fra på en fin måte at køen begynner å bli lang, i stedet for å irritere seg. :)

Dette har jeg irriert meg grønn over. Osgå idag.

En oppfordring til dem som jobber i kassen når de ser en som "hopper foran" han eller hun som egentlig hadde førsteretten og ventet lengst; kan dere si noe ala "unnskyd, jeg må ekspedere kunden som har ventet lengst", eller noe "småfrekt" noe som får folk til å tenke og ikke gjøre det igjen. ? Kommer ikke på en genial kommentar akkurat nå :fnise: "SLUTT Å SNIK I KØEN!* Husje med armene*"

Dette prøver jeg å gjøre, i hvert fall. Hvis det er jeg som åpner den "nye" kassa, tar jeg med meg noen som står relativt langt frem i køen bort til den andre kassa, så kan de andre følge på. Men der jeg jobber har vi bare to kasser, for denne taktikken fungerer jo ikke der det er fler enn to kasser! Og hvis jeg ser noen sniker, så får de da høre det...

• Liker 2
Skrevet

Har ikke engang falt meg inn at det skulle være frekt at de bakerste flytter over til den nye kassa. De som har ventet lengst har jo dermed også kort ventetid på den kassa som var åpen i utgangspunktet, og det blir bare rot av å trekke med seg vogner og varer over til den nye kassa, mens alle som står bak må flytte på seg.

Der jeg pleier å handle er det vanlig at de bakerste flytter over til den nye kassa. Det blir sjelden noe drama av det. Lite bruk av spisse albuer, for å si det sånn. Ikke bryr det meg stort om han som stod foran meg i køen tilfeldigvis blir først i den nye køen heller. For meg er det logisk at de som lettest kan flytte seg til den nye kassa gjør nettopp det, uavhengig av hvor i køen jeg selv måtte stå :)

• Liker 6
Skrevet

Men jeg er mest irritert på personen som sitter i kassa med en mil med kø, og ikke ringer på en ansatt til å åpne en kasse til.

Må bare kommentere litt på den, for vi som sitter i kassen har ikke nødvendigvis tilgang på ringeknapper. I tillegg har finanskrisen slått ut i veldig mange dagligvarebutikker, og nedkutting er et tema veldig mange steder. Derfor kan man som kunde regne med at de som sitter i kassen gjør sitt ytterste, og ikke bli irritert på de :) Det er også viktig å tenke på at det sjelden er de som sitter i kassen sin feil - om det så er feilprising av varer til lang kø, så er det sjelden deres feil!

Skrevet

Jobbet i matbutikk på vestkanten i Oslo en stund, og der ble kundene omgjort til sumobrytere når det ble åpnet en ny kasse. Det var ikke snakk om folkeskikk.

Noen ganger kunne de begynne å krangle/diskutere seg i mellom også, hvem som hadde førsterett. Not pretty...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...