Gå til innhold

Årsaker til løs, illeluktende avføring hos katt


Auri

Anbefalte innlegg

Pusen vi har i fosterhjem produserte plutselig i dag en særdeles illeluktende, løs bombe i kattedoen... Etterpå gnei hun rompa bortetter gulvet. Jeg har prøvd å se om jeg ser noe galt, men jeg skal ærlig innrømme at jeg har ikke studert rumpa hennes så nøye før, så det er ikke så lett å se :ler: I tillegg lagde hun "smertelyder" mens hun satt på do.

Grunner jeg vet som ofte gjør at katter blir løse i magen, er innvollsorm (det hadde hun når hun kom, men hun har fått ormekur og ble kvitt det), og fórbytte/dårlig fór. Vi har hatt samme fóret til henne hele tiden (to måneder) og hun har ikke reagert på det før.

Er det andre vanlige grunner til at katter blir dårlige i magen som jeg ikke vet om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Ja, mange. Uhyggelig mange. Noen mer normale, noen mindre alvorlige, andre dødelige.

Hold et øye (eller nese) med om det gjentar seg i løpet av det kommende døgnet.

Smertelydene kan skyldes at det satt en hard "propp" og stengte nederst i tamkanalen, en "propp" som var vond å få ut.

Kan det være en mulighet for at en av inneplantene dine har blirr smakt på ? Det kan gi løs mage som resultat :)

Noe løstliggende julesnadder som det kan ha blitt smakt på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en kattunge ? Kattunger har lett for å bli løs i magen i blandt uten at det trenger å være noe alvorlig. De vokser det også av seg som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er et eller annet sted mellom 6 og 14 måneder. Jeg har et par orkidéer, men ser ikke ut som om de har blitt smakt på. Ikke noe julegodis fremme heller. Jeg så henne snuse på en pizzaeske med et par stykker igjen i går, kansje hun har vært oppi der i løpet av natta?

Om det fortsetter ringer jeg dyrlegen i morgen, men det er greit å prøve å finne ut av mulige årsaker på egenhånd først.

Forresten, er det noen som vet hvordan man tar urinprøve av katt?! Leste en artikkel hvor det stod at man gjerne skulle ta med urinprøve i tilfelle mulig infeksjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men jeg vet det er enkelte dyrebutikker som har ett pulver du bruker som / blander i kattesand som skifter farge hvis det er UVI. Jeg har en gutt på 10 måneder som tidvis har bløt mage, han blir bedre og bedre, og han syter litt rett før det kommer en bløt en.

Du kan også se om det er litt blod i avføringen. en annen kadd jeg har hadde det en stund. Fikk beskjed at så lenge det ikke vedvarte var det ikke farlig. Og at det faktisk er ganske normalt, det kan være fra en rift i tarmen. Avføringen var da bløt, mørk og meget illeluktende.

Men det du skal se etter er den generelle tilstanden på katten, så lenge den er i fin form ellers kan du se det litt an. Mange praktiserer "3dagers regelen" så lenge katten er i fin form ellers. Som ny katteeier er det fristende å springe til vetrinær for alt, jeg gjorde i hvertfall det. Har nå klart å roe ned hysteriet, og kattene har det fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke direkte ny katteeier, har hatt mine egne i to år nå. Men er blitt ekstra engstelig på hun her siden vi er fosterhjem, blir hun syk mens hun er her er det vårt ansvar.

Greide ikke se noe blod i bæsjen, men den var ganske lys. Vanskelig å studere bæsj som ligger i klumpesand, btw!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Forresten, er det noen som vet hvordan man tar urinprøve av katt?! Leste en artikkel hvor det stod at man gjerne skulle ta med urinprøve i tilfelle mulig infeksjon...

Det enkleste er nok å kjøpe en slik pakke. Prisen er ikke all verden heller (for en gangs skyld) :)

Jeg har åpnet "hypokonder-boken min" (den med syptomer og årsaker, en bok man kan bli halvhysterisk av å så mye som å titte i), og lys, løs, ille-luktende avføring kan være galleproblemer og bakterieinfeksjon i tarmen.

(og nå blir du antageligvis like hysterisk som jeg blir hver gang jeg ser med nødt til å åpne den boken.... :fnise: )

Edit: Leif

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Hysteriet har senket seg, det var kun den ene gangen, så antagelig er det noe hun har spist eller noe (bare et spark i ræva til å faktisk kaste pizzaesker med en gang det).

Så da endte det bra denne gangen og! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...