Gå til innhold

Han vil død. Hvordan få han innlagt


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Venninna mi har en bror som ike vil leve. De siste ti årene har han hatt 4 selvmorsorsøk, men ikke lyktes, om man ikke teller med militæret, men dit kom han ikke inn heller og bra var det. Venninna mi har alltid funnet han i tide heldigvis. Han er bare 28 år og bor hos venninna mi som nesten må være en barnevakt for han så han ikke skal gjøre noe dumt. Hun diller og duller og strever så mye for at han skal ha det bra at hun blir helt utslitt. I går skjekket hun logget på pc-en hans og der fant hun at han søket på for å skaffe våpen ulovlig. Hun er nå helt i sjokk.

Jeg skjønner ikke selv hvorfor han ikke er innlagt. Hun har fortalt at han gikk til psykolog en periode da han var 18, men de mente han hadde blitt frisk. Men man er da tydeligvis ikke frisk når man går i ti år og ikke vil leve?

Venninna mi har snakket med han flere ganger og han sier alltid da at han bare ikke vil leve og påstår selv at det er et ønske han har. Han påstår selv at han ikke er syk, men det er vel det syke folk gjør, er det ikke?. Han virker ikke deprimert heller, noe jeg synes er rart. Men hva er det egentlig som kan feile han og hvordan får man hjelp? Går det an å tvangsinnlegge han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk bestemmer over sitt eget liv og om de vil leve det eller ikke. Det er hans valg om han vil avslutte livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff detta er veldig vansklig.....!!

det går vel nesten ikke få noen innlagt uten deres samtykke:S

Men virker som dem har et bra forhold bror og søster? så da kanskje hun kan overtale han til og bli med til legen? og fortelle om hvordan ting er. så kan dem ta det derfra.... ;)

Prøves det som kan!!

selv om han ikke virker deprimert så kan han være det?

Man blir flink til og skjule ting man ikke vil at andre skal se:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uff detta er veldig vansklig.....!!

det går vel nesten ikke få noen innlagt uten deres samtykke:S

Utifra Pasientrettighetsloven kapittel 4 (spesielt $4.3) er det mulig å legge inn pasienter uten deres samtykke, og da spesielt innen psykisk helsevern.

"Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter. "

Til TS: kontakt nærmeste DPS eller akuttpsykiatrisk kriseteam og be om råd! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kontakte fastelegen og sende bekymring.

Men 4 selvmordsforsøk uten å lykkes.... At han trenger hjelp er jo klart,men hvis du virkelig vil dø så klarer du det og har ikke 4 misslykka forsøk på det. Det er nok mer et rop om hjelp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde vært søsteren ville jeg nok prøvd å få han med til fastlegen, eller evt. kontaktet fastlegen hans selv. Hva med å ringe en telefontjeneste som f.eks Mental Helse eller Kirkens SOS for råd om hvordan hun bør gå frem?

Ser noen har skrevet at man ikke kan innlegges uten eget samtykke, noe som er feil; om personen blir vurdert som til fare for seg selv eller andre kan man tvangsinnlegges.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror også at han ville ha vært død nå hvis han virkelig ville dø. Lurt å kontakte noen som har fagelige kunnskaper om dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kontakte fastelegen og sende bekymring.

Men 4 selvmordsforsøk uten å lykkes.... At han trenger hjelp er jo klart,men hvis du virkelig vil dø så klarer du det og har ikke 4 misslykka forsøk på det. Det er nok mer et rop om hjelp.

Vel, i følge min venninne så er de kun mislykket fordi hun har funnet han i tide, hadde hun ikke det så hadde han vært død den første gangen. Han selv sagt i ettertid at hadde han kommet inn i militæret så hadde han skutt seg, men han kom heldigvis ikke inn.

Folk bestemmer over sitt eget liv og om de vil leve det eller ikke. Det er hans valg om han vil avslutte livet sitt.

Det er jeg faktisk veldig uenig i. Man er helt klart syk når man ikke vil leve og da bør man få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg faktisk veldig uenig i. Man er helt klart syk når man ikke vil leve og da bør man få hjelp.

Det er ikke alltid at hjelp fungerer. Mange går gjennom hele livet sitt og har det fullstendig jævlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har han jo prøvd på steder han vet at sannsynligheten for å bli funnet er stor.....

Hadde jeg valgt å avslutte livet mitt ville jeg vel gjort det et sted der jeg visste ingen ville finne meg. Langt inni en skog, et sted ingen andre kjenner til osv.

Tror også det er lettere å skyte seg selv utafor millitæret enn om han hadde kommet inn.

Men at han trenger hjelp, ja. Det er lege eller behandler som kan ta fra han samtykkekompetansen, men det skal ganske mye til.

Venninna di er ikke tjent med å dille og dalle heller. Det hjelper ikke noe for noe og ihvertfall ikke for hennes egen helse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bestemmer over sitt eget liv og om de vil leve det eller ikke. Det er hans valg om han vil avslutte livet sitt.

Hva er galt med deg? Gutten trenger jo hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt fastlegen. Om han ikke vil legges inn selv, så kan han med hjemmel i lov legges inn på tvang. De som er i fare for seg selv eller andre kan legges inn på dette grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be venninden din ringe fastlegen fort som mulig og si til han at det gjelder en såkalt bekymringsmelding. Da vil fastlegen veilede dere videre med bedre råd en det du får her på KG.

Å være suicidal kan sammenlignes med å sitte fastklemt i et bilvrak etter en ulykke. Da må noen andre en den personen som sitter i bilvraket ringe lege.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Be din venninne ringe spykriatisk legevakt og be hjelp. Hun må også søke hjelp til han slik at hun slipper å sitte med ansvaret for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra Pasientrettighetsloven kapittel 4 (spesielt $4.3) er det mulig å legge inn pasienter uten deres samtykke, og da spesielt innen psykisk helsevern.

"Samtykkekompetansen kan bortfalle helt eller delvis dersom pasienten på grunn av fysiske eller psykiske forstyrrelser, senil demens eller psykisk utviklingshemming åpenbart ikke er i stand til å forstå hva samtykket omfatter. "

Til TS: kontakt nærmeste DPS eller akuttpsykiatrisk kriseteam og be om råd! :)

Det er riktig at samtykkekompetansen kan bortfalle som følge av psykisk sykdom, men det er ikke pasientrettighetsloven som gir hjemmel for tvangsinnleggelse. Hjemmelen finnes i Psyiskhelsevernloven §3-3. Tvungen observasjon etter § 3-2 er også aktuelt, det er et mindre inngripende vedtak.

http://lovdata.no/all/tl-19990702-062-003.html

Uansett er første skritt å ta kontakt med lege. Det kan være fastlegen eller legevakten. Etter pasientrettlighetsloven § 2-1 har han rett på øyeblikkelig helsehjelp og alle som går under betegnelsen "helsepersonell" har plikt til å yte slik hjelp straks når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig, noe som klart er oppfylt her. Se helsepersonellloven § 7.

Det er ingenting å vente på. Kontakt helsepersonell straks!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan jo kontakte fastelegen og sende bekymring.

Men 4 selvmordsforsøk uten å lykkes.... At han trenger hjelp er jo klart,men hvis du virkelig vil dø så klarer du det og har ikke 4 misslykka forsøk på det. Det er nok mer et rop om hjelp.

Dette er bare tull! Selvfølgelig er det er rop om hjelp, men;

Mange som tar livet sitt er dypt deprimerte/ psykotiske og da tenker du nødvendigvis ikke like rasjonelt som en "normal" person.

Jeg vet om et godt voksent menneske som tok livet av seg for noen få år siden. Vedkommende hadde minst 4 forsøk bak seg før denne personen lykkes.

:nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden er det med slike folk som deg :sjokkert: . Du ble nettopp moderert for å si det samme så kommer du i gjen. Man gir da vel ikke skytevåpen til folk som hart selvmordstanker. Det er faktisk ulovlig også å hjelpe noen til sånt.

Min erfaring fra å ha jobbet på psyk er at dersom en person ønsker å ta livet sitt vil personen lykke til slutt. Samme hvor mye personen er innlagt på tvang eller ei. Så den du siterer har på mange vis rett: Man vil spare samfunnet for store summer om man lar de som ønsker å avslutte livet sitt gjøre det framfor å sperre de inne med døgnkontinuerlig pleie. Penger man heller kan bruke på de som det faktisk er håp for. Og ønsker ikke mannen som det er snakk om å ta livet sitt, så kommer han ikke til å skyte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i følge min venninne så er de kun mislykket fordi hun har funnet han i tide, hadde hun ikke det så hadde han vært død den første gangen. Han selv sagt i ettertid at hadde han kommet inn i militæret så hadde han skutt seg, men han kom heldigvis ikke inn.

Det er jeg faktisk veldig uenig i. Man er helt klart syk når man ikke vil leve og da bør man få hjelp.

Ikke nødvendigvis syk. Kanskje ser man bare ikke en mening med å leve.

Jeg har selv en bror som har flere mislykkede selvmordsforsøk bak seg, og som til stadighet forteller sine omgivelser at han ønsker å dø. Dette har han holdt på med i iallfall 20-25 år. Han nærmer seg 50. Jeg vet dette høres fryktelig brutalt ut, men til slutt tenker man at det nesten ville være en lettelse om han gjorde alvor av det. For man blir utslitt av å leve med at en nær relasjon konstant "truer" med å ta livet av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...