Gå til innhold

9 måneder gammel umulig engelsk setter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest otrivin

Ser nå at det står at mannen din har tatt henne så hun har klynket og at det er enkelte her som har oppfordret til straff og fysisk korrigering.

Tips:

- Hvis hunden legger hodet på bordet, ha klar en godbit eller noe hun liker, led henne vekk fra bordet og få henne til å sitte eller ligge (det trenger hun ikke kommando før, de fleste hunder vil jeg si setter seg hvis du holder godbiten bakover så de må lene seg bakover for å få den - mange legger seg også hvis du etter det legger hånden ned på gulvet og skyver den mot hunden). Ros masse når hun gjør det og gjenta til hun skjønner poenget. Hvis det er vanskelig kan du gjerne kaste godbiter til henne så lenge hun holder sitt/ligg mens dere sitter ved bordet.

(Dette funket ihvertfall veldig godt på vår ekstremt (og da mener jeg EKSTREMT!) matelskende mops!)

- Hvis hunden biter på ting kan du ta fra hunden det den tygger på, si bestemt "Nei" eller "a'a" (det sier vi, våre forstår det bedre) og gi den f. eks. et tyggebein/tyggeleke så vil den etter en tid forstå at det er leken som er OK å tygge på. Her gjelder det å være konsekvent og tålmodig.

- Hvis hunden ikke hører etter på "kom" for eksempel så kan du gå litt lenger vekk/ute av syne slik at du ser hunden og rope igjen. Det har funket veldig godt på våre hunder når det kommer til "skal bare..." problemer. Men selvfølgelig ikke gå for langt unna. Hvis den ikke hører når dere sier "nei" så bør dere kanskje korrigere med å vise henne hva som er riktig atferd, eksempelvis slik som jeg forklarte angående å tygge på ting. Nå vet jeg ikke hva det er hun ikke hører etter på så er litt vanskelig å gi konkrete råd.

- Hvor lenge har dere hatt hunden? Det er ikke så vanlig at hunder blir så raskt knyttet til puten/sengen sin i sitt nye hjem, så der må dere være tålmodige og vente til hun faktisk vil ligge på puten av seg selv syns jeg (hvorfor tvinge noen til å ligge et sted de ikke liker?). Når hun legger seg der kan dere for eksempel legge på kommando "legg seg" eller lignende og gi godbit til hun skjønner hva sammenhengen er. Hos vår hund har det kommer naturlig, før hatet han å ligge i seng så han ville heller ligge i på gulvet, og da lot vi han gjøre det. Når han la seg i sengen roste vi han og ga en godbit i starten også når han bare gikk oppi for å snuse og ut av igjen (før han gikk ut igjen). Så har vi bare sagt "ligge sengen" mange ganger mens han har vært oppi der og nå skjønner han sammenhengen.

Tålmodighet og konsekventhet er viktig. Myk start.

Aldri vær fysisk!

Endret av otrivin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er bare det å få tiden til å strekke inn mtp. høyfjellsturer og jakttrening.

Dette syns jeg dere burde tenkt på før dere skaffa dere en krevende rase, midt i sin verste alder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått veldig mange gode tips fra flinke hundefolk allerede så jeg skal ikke repetere det de har skrevet, men jeg kan ikke få stresset nok at mannen din må slutte å ta hunden med én eneste gang :rope::nei:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...