Gå til innhold

Frustrert frue


Gjest anononym

Anbefalte innlegg

Gjest anononym

Sett at dere har felles økonomi. Brukbart god råd.

Han går hen og bestiller tv til den nette sum av kr 30.000,- selv om du uttrykkelig har fortalt at du synes det er horribelt å svi av så masse penger.

Likevel har han altså vært og bestilt. Og står og ler når han forteller det. Og sier til tenåringsbarna at _det_ har han gjort.

Hva hadde du følt da?

Jeg kan fortelle hva jeg følte og gjorde. Jeg følte meg tråkka på, umyndiggjort og latterliggjort. Samtidig visste jeg at barna ønsket seg ny tv (den gamle er en sånn tykk tv som nok er 9 år). Det går tydelig frem av situasjonen at kona hans nok er temmelig teit som ikke skjønner behovet for en ny tv.

Jeg sprang på dør i fullt sinne. Ble ute i tre kvarter eller der om kring, for å la ham få tid til å tenke seg om.

Men nei da, mer fliring når han fortalte familien sin at NÅ blir det ny tv, ja!

Jeg er såra og vonbråten.

Og neste dag, når jeg kommer hjem fra jobb, er halve stua mala, i en farge jeg tydelig har sagt at jeg IKKE vil ha...

Mer frustrasjon. Sinne.

Søren klype - det er ikke det at mannen ikke skal ha medbestemmelsesrett - men det vil jeg også ha! Hva skjedde med at alle store utgifter skulle diskuteres? At vi voksne skulle ta beslutninger sammen? Med den gjensidige respekten for den andres meninger?

Så - er det jeg som er på jordet, eller hva synes dere? Når man står midt i en mildt sagt merkelig situasjon, er det godt å ha noen totalt ukjente til å hjelpe til å sortere tanker og inntrykk. Jeg sier derfor tusen takk for at du lest, og håper på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håh. Jeg hadde blitt skikkelig irritert.

Jeg skjønner at han ville ha ny TV med tanke på hvor gammel den andre var, men det går jo an å enten kjøpe en forholdsvis billig en selv (4000 eller rundt der) eller iallefall overbevise deg om at 30.000kr TVen er "nødvendig". Samme med stua egentlig.. Håpløst.. Jeg hadde blitt skikkelig forbanna og bedt han male om.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt rasende. Hvis han vil bruke 30.000 av sine penger på TV, så vær så god, men male min stue uten å spørre først? :kjempesinna:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også blitt forbanna. Også fordi en ny tv (til og med 50tommer) kan man få for under fem tusen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt forbannet, for å si det sånn :) Skjønner deg veldig godt! Jeg hadde nok malt stua i en ny farge igjen når han ikke var hjemme, slik jeg ville hatt den! Så kanskje han fikk smake sin egen medisin..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Min" stue, det er da vel deres? Fatter heller ikke helt hva man skal med en tv til 30 lapper, men så er jeg ikke mann heller da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, alle skla ha medbestemmelsesrett, men samtidig har jo du tydligvis gjort det klart at du uansett ville ha nektet bruke så mye penger på ny tv så da er det jo ikke så mye å diskutere? Det er nemlig sånn at når den ene parten uansett ender opp med å være den som bestemmer alltid, så velger mange å rett og slett gå utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Når man har felles økonomi så må jo slike store innkjøp diskuteres. Men når han nå hafr kjøpt TV'n og fortalt barna at de skal få ny TV, så hadde jeg benyttet anledningen til å ta ut 30.000 for å bruke på meg selv :fnise: Regner med at det hadde vært greit, siden han bare tok for seg av felespotten uten å diskutere det først.

Og han hadde blitt pent nødt til å male om stua igjen I en farge vi begge ble enige om.

Det virker ikke som han har veldig stor respekt for meningene dine egentlig...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her lukter det ny handveske til 10-30 000.

Huff, nei, det blir vel for barnslig. Forstår ikke at det er mulig? En voksen mann? Selvfølgelig har han rett til å velge å kjøpe ny TV, det er ikke du som bestemmer alene. Men man må bli enige om et prisnivå, og neste gang er det kanskje du som må kompromissere. Selv om jeg og mannen er på kollisjonskurs i forhold til pengebruk innimellom blir vi alltid enige. Jeg har aldri opplevd noe slikt, i løpet av ti års samliv. Så det høres ut som om dere har en lang prat/oppvask foran dere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ropt halleluja for den nye flatskjermen, men så er jeg også en mann da.

Kjøpte han noe som han egentlig ikke har anledning til å kjøpe?

Endret av Pene sko...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tv har hele familien glede av, en veske har IKKE hele familien glede av. En tv til 4k er ikke det samme som en til 30k! Det er veldig stor forskjell, men forøvrig synes jeg at å bruke så mye penger uten å snakke sammen er uhørt. Og å bare male om uten å snakke sammen er litt rart... Synes du overreagerer veldig. Men noe reaksjon er så ABSOLUTT på sin plass, men å løpe ut for å få han til å tenke seg om? virkelig...

Håper det ordner seg uten for mye dramalama :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ropt halleluja for den nye flatskjermen, men så er jeg også en mann da.

Kjøpte han noe som han egentlig ikke har anledning til å kjøpe?

:fnise: enig!

Ikke i at jeg er mann da, det får være grenser :lol:

Men har du TS overkjørt han mye i det siste, tror du? Kanskje dette er hans måte å "få viljen sin" på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han er sikkert veldig lei av at du bestemmer alt mulig. det tyder det med malingen på. ja det er for å trampe på deg. akkurat som du har trampet på han

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når man har felles økonomi så må jo slike store innkjøp diskuteres. Men når han nå hafr kjøpt TV'n og fortalt barna at de skal få ny TV, så hadde jeg benyttet anledningen til å ta ut 30.000 for å bruke på meg selv :fnise: Regner med at det hadde vært greit, siden han bare tok for seg av felespotten uten å diskutere det først.

Og han hadde blitt pent nødt til å male om stua igjen I en farge vi begge ble enige om.

Det virker ikke som han har veldig stor respekt for meningene dine egentlig...?

Det er da noe av det mest egoistiske... Han har da ikke kjøpt noe KUN han har glede av, men en tv til huset. Jeg regner med ts kommer til å se såpeseriene sine på den? Det er ikke ok å ta ut en tilsvarende sum og bruke på personlige eiendeler. Kjerringer altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde heller reist til syden enn å kjøpt meg ny tv. FORBANNA hadde jeg blitt! :kjefte:

men så er mannen min så fin at han tar det opp med meg om han ønsker å kjøpe ting som er dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tv har hele familien glede av, en veske har IKKE hele familien glede av.

Dypt uenig.

En veske til 20 000 hadde gitt meg myyye glede. Glad meg = glad mann. TV ser jeg ikke på uansett. :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maria_Marihøne

Det er da noe av det mest egoistiske... Han har da ikke kjøpt noe KUN han har glede av, men en tv til huset. Jeg regner med ts kommer til å se såpeseriene sine på den? Det er ikke ok å ta ut en tilsvarende sum og bruke på personlige eiendeler. Kjerringer altså...

Oh my... Jeg tenkte kanskje at ved å bruke :fnise: at man skjønte at jeg ikke mente dette heeeelt seriøst. Tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

For det første så er det latterlig å bruke 30k på en TV når du får en helt perfekt TV til under 10k! Og for det andre er det latterlig at han tramper på deg på den måten. At han til og med ler når han forteller om det, er bare sjukt. Litt av poenget med felles økonomi er at den er felles - ergo er man to om avgjørelsene også. Hvis du har ytret et sterkt ønske om at han ikke kjøper den TVen, noe jeg oppfatter du gjorde, så syns jeg at det er et SVIK når han går bak ryggen din på den måten.

Godt eksempel for de barna han fortalte det til. :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Har han sett litt for mye Jarlsberg-reklame (på TV) i det siste tro ?

Jeg mener... hvitost er hvitost, og hund er hund. Ikke sant ? :fnise:

Ellers; bruk av fellespenger krever felles beslutning.

Bruk av egne penger krever ingenting annet enn egen lyst til kjøpe objektet.

Snakker dere lite sammen, eller tror du han gjør dette som en slags "protest" av noe slag ?

Er veggfarven i stuen helt på jordet ? - eller er det en farge som faktisk kan fungere, men bare ikke er akkurat de perfekte fargen du hadde sett deg ut ?

Det virker ganske snodig at en fyr skulle finne på å male stuen sånn helt uten at dere engang har tittet litt på forskjellige farger og snakket om at det kanskje hadde vært hyggelig/på tide å male :klo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...