Gå til innhold

Hjelp meg å kjøre på snøføre :( :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts her, traff på brøytemannskapet i dag som fortalte at den dagen jeg snegla meg utover var det VELDIG, VELDIG glatt her i området og mange hadde problemer, og det endte en hel del i grøfta. Har klart meg et par dager nå, og har fått litt følinga på bilen og hva den er god for og ikke, øvde litt rundt på en parkplass her i huttiheiti, og det var egentlig litt beroligende! Jeg har ABS, men ikke antiskrens eller noe sånt fancy.

Forresten, det er en del bratte bakker her jeg bor, er det smart å ta med sand om jeg skulle spinne meg fast? Er smal vei, og må jeg rygge med ned, må nestemann bak meg også rygge hele veien ned, og det er laange bakker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forresten, det er en del bratte bakker her jeg bor, er det smart å ta med sand om jeg skulle spinne meg fast? Er smal vei, og må jeg rygge med ned, må nestemann bak meg også rygge hele veien ned, og det er laange bakker...

Jeg vil påstå at det alltid er en fordel å ha hjelpemidler i bilen (enten det er sand, kjetting, klister eller hva det nå skulle være). Om du ikke står fast selv kan er det veldig fint å kunne hjelpe andre om det trengs :)

Et triks hvis man har framhjulsdrift og ikke kommer seg opp riktig vei er også å prøve å rygge. Da får framhjulene større kraft mot underlaget pga vektforskyvningen, og altså bedre grep. Er ikke alltid det er nok, men det er absolutt verdt å være obs på at muligheten er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her sier, er nok det viktigste til syvende og sist at man ikke lar seg stresse unødig av situasjonen, og tar det med ro.

Til bakker kan det som sagt være lurt å ha med sand, kjetting e.l., hvis ikke er også Moscatos tips om å rygge opp bakken i stedet for å kjøre "riktig vei", et godt tips. Før jeg tyr til rygginga, pleier jeg forresten å prøve å starte i andre gir i stedet for i første gir - da hender det at spinninga ikke slår til like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest IngvildSF

Det store stikkordet er rett og slett å ta det med ro. Er du usikker på om du kommer til å klare svingen, så brems før svingen. Da slipper du skrens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg visste ikke at man blir fratatt lappen på å øve rundt på parkplassen, det skal jeg ikke prøve!

Det blir du da ikke? En ting er å råne og sladde som en idiot, men de tar ikke fra deg lappen om du øver deg på vinterføre på en tom parkeringsplass. Det vesentlige her er om det er biler på plassen, og hvordan du kjører. Om du kjører i 20 for så å dra i brekket for å teste sladding, så tar de ikke lappen fra deg.

Gjør du dette på en kjøpesenterparkeringsplass med mye biler og folk så vil situasjonen selvsagt være en annen.

Selv politiet forstår at ferske sjåfører er usikre på vinterføre, så de vil vel heller være oppmuntrende til slike aktiviteter så lenge de foregår på forsvarlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dere! Jeg har blitt så mye flinkere, og roligere sjåfør på vinterføret! Jeg tenker ikke over det lenger, har prøvd ut bilen litt her og der, blitt kjent med den, har blitt vant til klinkis, løssnø, våt snø, ubrøyta veier, tettpakka snø med is på osv, og det var drittskummelt første gang, men nå går det strålende! Har tatt til meg alle tips her, funka som bare det :)

ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...