altflyter Skrevet 3. desember 2011 #1 Skrevet 3. desember 2011 Jeg er så sint!... Nei… jeg er faktisk bare lei meg. Jeg sitter bare og gråter og gråter. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvorfor jeg er lei meg? Fordi helsenorge kan dra seg til helvete. Jeg har slitt med mange plager en god stund. Jeg har vært innom utallige leger og tatt uendelig mange blodprøver. Ingen finner ut hva det er, og symptomene mine er veldig diffuse; Kronisk hodepine, sover hele tiden, konstante muskel og leddsmerter osv… Endelig fikk jeg henvisning til spesialist. Jeg gledet meg til at jeg kanskje kunne få vite hva som feiler meg, men i dag kom bomben; ”…Vi har kommet fram til at vi dessverre ikke har kapasitet til å tilby deg behandling…” Jeg gir opp. Jeg blir dårligere og dårligere. Jeg føler meg som en dum hypokonder, og blir ikke trodd, selv om alle rundt meg ser hvor mye smerter jeg har. Jeg orker ikke mer av helvetes helsenorge. Dette er takken for å være trofast skattebetaler, fordi den dagen jeg trengte hjelp, så ville jeg få det. Slik er det tydeligvis ikke. Jeg har ikke krefter til å krangle, ikke energi til å starte en kamp jeg bare vil tape. Jeg orker det bare ikke. Det er vel meningen jeg skal ha det sånn for resten av livet. Jeg bare gråter og gråter. Måtte bare få det ut. Unnskyld for at jeg plager dere med dette, men akkurat nå gir jeg faen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Takk helsenorge.
altflyter Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #2 Skrevet 3. desember 2011 Den skulle liksom være anonym. Søren.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Hvorfor kan de ikke tilby deg behandling? Hva er det for noe tull? Kan de ikke henvise deg heller??
altflyter Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #4 Skrevet 3. desember 2011 Hvorfor kan de ikke tilby deg behandling? Hva er det for noe tull? Kan de ikke henvise deg heller?? Jeg har blitt henvist, og de jeg har blitt henvist til avslo søknaden. Tilstanden min er visst ikke alvorlig nok til at de gidder å tilby meg behandling. Det var min siste mulighet til å bli frisk.
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 Føler med deg, forferdelig...... Skal ikke du har ett på et skikkelig liv, en god helse, en god hverdag? Jeg hadde ikke gitt meg, kan du søke andre stder, gå til en annen lege??
altflyter Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2011 Føler med deg, forferdelig...... Skal ikke du har ett på et skikkelig liv, en god helse, en god hverdag? Jeg hadde ikke gitt meg, kan du søke andre stder, gå til en annen lege?? Har vært hos flere leger.. Er de som har henvist meg... Men det er begerenset hvor mange sykehus man kan gå til.... Var dit jeg var henvist, og når de sier nei, var det liksom den ene muligheten jeg hadde. Det er tydeligvis meningen at jeg skal ende opp på trygd. Faen heller. Jeg vil ikke, men jeg har ikke kjangs. Får vel ikke det heller. hvorfor betalte man skatt igjen?
Linvei Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 Har opplevd noenlunde det samme som du beskrives TS. Fikk avslag på min henvisning fra lege fordi min tilstand ikke var alvorlig nok. Har ikke samme plager da. Har et hudproblem. Men det endte opp med at de tilslutt sendte ut et brev hvor jeg ble informert om at jeg sto i kø og at de ikke visste hvor lang tid det ville ta. Mine foreldre syntes dette var veldig opprørende da jeg ved det tidspunktet hadde store utslett og ikke klarte bruke normalt tøy. De betalte for privat behandling og det tok omtrent 3 dg før jeg fikk første time. Idag er jeg mye bedre, men tilstanden er desverre kronisk.
Linvei Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Legger også ved at jeg enda ikke har fått noen innkallelse til offentlig behandling. Og det er omtrent 1 og 1/2 år siden.. Endret 3. desember 2011 av Linvei
altflyter Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #9 Skrevet 3. desember 2011 Har opplevd noenlunde det samme som du beskrives TS. Fikk avslag på min henvisning fra lege fordi min tilstand ikke var alvorlig nok. Har ikke samme plager da. Har et hudproblem. Men det endte opp med at de tilslutt sendte ut et brev hvor jeg ble informert om at jeg sto i kø og at de ikke visste hvor lang tid det ville ta. Mine foreldre syntes dette var veldig opprørende da jeg ved det tidspunktet hadde store utslett og ikke klarte bruke normalt tøy. De betalte for privat behandling og det tok omtrent 3 dg før jeg fikk første time. Idag er jeg mye bedre, men tilstanden er desverre kronisk. Heldig for deg at du fikk tatt det privat... Men trist å høre at det er kronisk... Jeg har ikke mulighet til å gå privat... Er vel derfor jeg er helt knust... Det må være noe alvorlig galt med de som sitter og vurderer henvisningene. Hvor syk må man være for å få lov til å være syk?
Linvei Skrevet 3. desember 2011 #10 Skrevet 3. desember 2011 Ja jeg er ganske enig. Det er da jeg sitter å funderer over hvorfor de bruker så store ressurser på og hjelpe rusavhengige. Det er mennesker som har påført seg selv sykdom. Selvfølgelig forstår jeg at de også trenger hjelp, men når du selv blir urettferdig behandlet, popper det mange tanker i hodet. Håper du ikke gir deg i kampen for å få behandling. Ingen skal måtte lide på den måten som du beskriver!
altflyter Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #11 Skrevet 3. desember 2011 Ja jeg er ganske enig. Det er da jeg sitter å funderer over hvorfor de bruker så store ressurser på og hjelpe rusavhengige. Det er mennesker som har påført seg selv sykdom. Selvfølgelig forstår jeg at de også trenger hjelp, men når du selv blir urettferdig behandlet, popper det mange tanker i hodet. Håper du ikke gir deg i kampen for å få behandling. Ingen skal måtte lide på den måten som du beskriver! Hm... Er bra det ikke bare er meg som får slike tanker om narkomane når jeg har det som jeg har det nå. Jeg skal prøve å holde meg for god til å kritisere andre som er i vanskelige situasjoner.... Men hvorfor i helvete har de mer rett på helsehjelp enn meg? det er jo sant som du sier... de har påført det selv. Alle har rett på helsehjelp, men tydeligvis kun hvis blodet spruter eller om du har påført skade på deg selv... Jeg vet rett og slett ikke hva mer jeg skal gjøre... Blir litt David mot Goliat føler jeg...
Bernardette Skrevet 3. desember 2011 #12 Skrevet 3. desember 2011 Hvor kom rusavhengige inn i bildet og hvor er kildene til at "pengene brukes opp på dem" ? 1
altflyter Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #13 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Hvor kom rusavhengige inn i bildet og hvor er kildene til at "pengene brukes opp på dem" ? Tankene våre gikk rett og slett til at det er urettferdig at noen blir oppsøkt og gitt behandling, gjerne rusavhengige, og da er det ofte "selvpåført". Men vi trenger ikke ta en debatt på det her. Det føles bare litt urettferdig at noen får helsehjelp tilsynelatende lettere enn andre. I hvert fall når man prøver hardt, og møter en vegg av motstand og til slutt ender opp med å ikke få noe... Vi skryter av helsehjelp til alle. jeg lurer på hvor den er nå for min del... Og om du leser nøye ser du også at det understrekes at det er urimelige tanker vi tenker, og at det kan bli lett å tenke slik når man har det vanskelig selv... Når man er på bunnen selv, så er det lett å bli urimelig. Det er ikke en statistikk vi har sett på. Bare frustrerte tanker som så absolutt ikke var ment for å hetse rusavhengige. Endret 3. desember 2011 av altflyter
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #14 Skrevet 3. desember 2011 Hvor kom rusavhengige inn i bildet og hvor er kildene til at "pengene brukes opp på dem" ? Herregud for et teit spørsmål. Det var jo bare ment som en frustrasjon for å vise at det virker som om alle andre får hjelp, og ikke dem. Snakk om å vri og vende på ting da. 2
Gjest juhu Skrevet 3. desember 2011 #15 Skrevet 3. desember 2011 Men om du fikk nei til behandling/utredning, så ikke gi deg! Gå tilbake til fastlegen din og fortelle hvor alvorlig dette er for deg og be legen sende en ny henvisning til samme sted. Det gjorde jeg og måtte riktignok vente nesten ett år, og timen nærmere seg-heldigvis!
Gjest Nuppa_ Skrevet 3. desember 2011 #16 Skrevet 3. desember 2011 Ta kopi av brevet, sendt det inn til staten og si at du ikke har kapasitet til å betale skatt lenger siden du må betale for egen behandling privat! 2
altflyter Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #17 Skrevet 3. desember 2011 Ta kopi av brevet, sendt det inn til staten og si at du ikke har kapasitet til å betale skatt lenger siden du må betale for egen behandling privat! Hehe:) kunne jo prøvd:p Men jeg orker egentlig ikke engasjere meg mer. Føler jeg har gjort alt, men møter en vegg uansett hvor jeg henvender meg... Eneste som tar meg alvorlig er fastlegen min, og det er jo ganske begrenset hvor mye han kan gjøre... annet enn å henvise:(
Gjest snoopy_93 Skrevet 3. desember 2011 #18 Skrevet 3. desember 2011 Har de tatt ryggmarg prøve? En av foreldrene til venninna mi har vært syk i 6mnd og legene finner ikke ut av hva det er for noe. Han har vært innlagt 2ganger på kort tid nå også fant de plutselig ut; Kanskje vi skal ta en ryggmarg-prøve! (for å se om de kan finne antydninger til kreft el.)
Gjest Nuppa_ Skrevet 3. desember 2011 #19 Skrevet 3. desember 2011 Hehe:) kunne jo prøvd:p Men jeg orker egentlig ikke engasjere meg mer. Føler jeg har gjort alt, men møter en vegg uansett hvor jeg henvender meg... Eneste som tar meg alvorlig er fastlegen min, og det er jo ganske begrenset hvor mye han kan gjøre... annet enn å henvise:( Skjønner at det er vanskelig. Hvis du er villig til å gjøre "det meste" for å få hjelp er jo media noe som pleier å funke, gå til en avis e.l. Men du må hvertfall ikke gi deg
altflyter Skrevet 3. desember 2011 Forfatter #20 Skrevet 3. desember 2011 Får vel bare jobbe videre... Media er en "siste løsning" men jeg kan egentlig ikke fordra slikt... For det første fordi jeg syntes det er en uting, og fordi jeg hater å eksponere meg selv, og fordi det burde virkelig ikke vært nødvendig å måtte gå via media:( Menmen.... takk for klem:) den trengte jeg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå