Gjest "gjest" Skrevet 25. januar 2012 #61 Skrevet 25. januar 2012 Hvis man trenger noen til å vaske rundt til helga, kan man ikke bare hyre noen til å gjøre det da? 1
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2012 #62 Skrevet 26. januar 2012 Man kan ikke være au pair hvis man er over 30. Jeg er gjestover og vet ikke omviljah sitt innlegg var til meg. Jeg har "hyret inn" noen til å gjør de oppgavene jeg beskrivet. Alt står i kontrakten og er detaljert beskrevet i søknaden om oppholds- og arbeidstillatelse. Så vi eri innenfor regelverket.
Gjest Gjest Skrevet 26. januar 2012 #63 Skrevet 26. januar 2012 Jeg synes det er ganske morsomt at her på KG så er en norsk kvinne som velger å gå hjemme med sine barn og stelle med dem, hus og hjem, lat. En au pair som gjør det samme, med unntak av at barna gjerne går på skole/barnehage i tillegg, hun er en slave. 3
Jens Skrevet 26. januar 2012 #64 Skrevet 26. januar 2012 KG er nå KG............og hva dere mener om oss som har au pair preller av meg som vann på gåsa.... Lener meg tilbake med popkornet mitt(som au pairen har poppet til meg) og koser meg
Gjest gjest Skrevet 26. januar 2012 #65 Skrevet 26. januar 2012 Vår fillipinske au-pair dekker frokostbordet kl 07.00 og spiser frokost med oss. En time etter drar barna på skole og vi på jobb. Da rydder og vasker hun, for så å dra ut til venninner eller ekstra jobb (som jeg har tillatt henne, da dette egentlig ikke er lov fra UDI sine restriksjoner). Så er hun hjemme når barna kommer hjem og er med dem i 2-3 timer til vi er hjemme fra jobb. For dette får hun 4500,- i lommepenger. Hun har blitt tatt med på ferier der alt er blitt betalt for henne i tillegg til lønn. Hun har hatt masse ferie og det hører til unntaket at hun må sitte barnevakt en helgekveld. Hun har det meget fint, og er så takknemlig for å få være hos oss. Kan også legge til at jeg ser hun er blitt meget "husvarm", arbeidsinnsatsen er ikke helt hva som burde vært. Så hos oss er det ingen utnyttelse av jenta. 1
Gjest Jytte Skrevet 26. januar 2012 #66 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Når ble 4-5000 etter kost og losji dårlig betalt? Au-pair-ordningen er en vinn-vinn situasjon for begge parter i kontraktsforholdet. Det blir meningsløst å komme med prinsippargumentasjon som "hvorfor får de barn når de ikke kan oppdra dem selv" eller "trodde det var slutt på tjenerskapet". Mennesker med karrierer har like mye rett til å få barn som folk med mer fritid, og hvordan man bruker sin tid er et personlig valg ingen skal sette seg til dommer over. Det finnes folk som utnytter hverandre i alle forhold, men det betyr ikke at det er selve ordningen det er noe galt med. Vel, vi bor heldigvis i et fritt land og jeg har min fulle rett til å si hva jeg mener om "karrierejegere" som skal ha barn for enhver pris, selvom de ikke engang har tid til å følge dem i barnehagen om morgenen, ei heller hente dem på ettermiddagen. Endret 26. januar 2012 av Jytte 1
ViljaH Skrevet 26. januar 2012 #67 Skrevet 26. januar 2012 Vår fillipinske au-pair dekker frokostbordet kl 07.00 og spiser frokost med oss. En time etter drar barna på skole og vi på jobb. Da rydder og vasker hun, for så å dra ut til venninner eller ekstra jobb (som jeg har tillatt henne, da dette egentlig ikke er lov fra UDI sine restriksjoner). Så er hun hjemme når barna kommer hjem og er med dem i 2-3 timer til vi er hjemme fra jobb. For dette får hun 4500,- i lommepenger. Hun har blitt tatt med på ferier der alt er blitt betalt for henne i tillegg til lønn. Hun har hatt masse ferie og det hører til unntaket at hun må sitte barnevakt en helgekveld. Hun har det meget fint, og er så takknemlig for å få være hos oss. Kan også legge til at jeg ser hun er blitt meget "husvarm", arbeidsinnsatsen er ikke helt hva som burde vært. Så hos oss er det ingen utnyttelse av jenta. Du utnytter AuPair ordningen til å skaffe deg billig hushjelp, det er ikke ment å være skjult kanal for arbeidsmigranter. Du har ikke anledning til å tillate ekstra jobb, det er ikke "egentlig ikke lov", det er svart arbeid utført ulovlig av noen du har hjulpet inn i landet. 2
Djungelvrål Skrevet 27. januar 2012 #68 Skrevet 27. januar 2012 Trodde AuPairer skulle primært bare ta seg av barn jeg, ikke vaske...
Jens Skrevet 27. januar 2012 #69 Skrevet 27. januar 2012 Trodde AuPairer skulle primært bare ta seg av barn jeg, ikke vaske... Der tar du feil. •Du skal utføre lettere arbeidsoppgaver som husarbeid, barnepass og stell av dyr. Tatt ut fra UDI`s sider.
ViljaH Skrevet 27. januar 2012 #70 Skrevet 27. januar 2012 Der tar du feil. •Du skal utføre lettere arbeidsoppgaver som husarbeid, barnepass og stell av dyr. Tatt ut fra UDI`s sider. Lettere husarbeid betyr å rydde og vaske etter barna, lage mat til barna, dra over en runde med støvsugeren i ny og ne, ha ansvar for å vaske barnas tøy. Det betyr ikke at man skal ta helgevasken hver uke for hele familien, rydde etter alle, lage mat til lle, og ha tøyvask for alle. Da går man utover mandatet. Jeg lurer på hva dere legger i "vanlig" eller "tungt" husarbeid når "lettere" betyr vaskehjelp... 2
Jens Skrevet 28. januar 2012 #71 Skrevet 28. januar 2012 Lettere husarbeid er støvsugung, stryling av klær og vasking. Tyngre husarbeid er gressklipping, snømåking etc...
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #72 Skrevet 28. januar 2012 Der tar du feil. •Du skal utføre lettere arbeidsoppgaver som husarbeid, barnepass og stell av dyr. Tatt ut fra UDI`s sider. En au-pair er der for barna dine, ikke deg. Ergo; han/hun skal rydde etter BARNA, vaske BARNAS klær, vaske BARNAS rom etc etc. Fra udi.no: "Formålet med au pair-ordningen er å gi unge mennesker mellom 18 og 30 år en mulighet til å lære norsk språk og kultur ved å bo i en norsk familie og ta del i familiens daglige gjøremål." - Deres au-pair tar ikke del i daglige gjøremål, hun GJØR de daglige gjøremålene som du og mannen din ikke har tid til/ikke gidder/burde hatt vaskedame til å gjøre. "Au pairen skal normalt ikke arbeide mer enn 5 timer per dag, og maksimalt 30 arbeidstimer per uke. Arbeid utover dette er ikke tillatt, selv mot ekstra betaling." - Du sier aupairen deres ordner frokostbordet, rydder det vekk, rydder og vasker når familien har dratt på skole/jobb, og har barna 2-3 timer etter skoletid. Dette høres ut som det blir mer enn 5 timer daglig. Du bryter også loven ved å la henne jobbe ved siden av. Summa summarum: dere har skaffet dere en hushjelp som også tar seg av barna deres 2-3 timer daglig. Smakløst. 3
Gjest imli Skrevet 28. januar 2012 #73 Skrevet 28. januar 2012 Lettere husarbeid er støvsugung, stryling av klær og vasking. Tyngre husarbeid er gressklipping, snømåking etc... Nei - snømking og grasklipping er vel ikkje rekna som husarbeid eingong, det er jo faktisk arbeid utanfor huset. Det er meininga at ein au-pair skal passe ungar og gjera litt lettare husarbeid som har med ungane og gjera, rydding, enkel matlaging osv. Ein au-pair skal ikkje brukast til å ta storvaska eller lage middag til heile familien. Skaff deg vaskehjelp. 3
ViljaH Skrevet 28. januar 2012 #75 Skrevet 28. januar 2012 Lettere husarbeid er støvsugung, stryling av klær og vasking. Tyngre husarbeid er gressklipping, snømåking etc... Nei du, jeg har vært au pair og i de papirene var "lettere husarbeid" konkretisert til hva jeg skrev over. Stryke barnas klær ok, ikke dine og mannens. Helgevask, nei. Vaske over kjøkkengulvet etter at barna har spist og griset, ja. Støvsuge lekeområder og barnas rom jevnt, ja. Du ser kanskje at den røde tråden her er "barnestell" ikke vaskehjelp. Gressklipping og snømåking er ikke husarbeid, det er vedlikehold av eiendom, altså arbeid utenfor huset. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #76 Skrevet 28. januar 2012 Jeg har også vært au-pair. Husarbeidet jeg gjorde, var å lage middag til ungene 1-2 ganger i uka, stryke og brette sammen ungenes klær, hjelpe/oppfordre ungene til å rydde rommene sine, støvsuge rommene deres og vaske det badet som jeg og ungene brukte (foreldrene hadde eget bad).
Kassiopeia Skrevet 29. januar 2012 #77 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har vært au-pair for en par familier, og har veldig delt mening om opplevelsen. Hadde en familie som var fantastisk, de tok meg inn som et familiemedlem 100%. Mitt hovedmål var å passe på barnet deres på 2 år som ikke var i barnehage. Utover det bestod mine oppgaver i å rett og slett rygge opp hvis det var noe rot etter ungen. Ingenting annet. Jeg vasket og strøk aldri familiens klær, jeg vasket aldri huset, laget aldri middag eller andre måltider til familien, var aldri og handlet inn for familien osv. Det eneste jeg sto for, var at barnet hadde det bra, var lykkelig, og ren og mett. Jeg hadde fritid til å gjør hva jeg ville etter en av foreldrene kom hjem fra jobb. Da var jeg som regel ute med venner, eller nøt sofakvelder hvor jeg fikk servert middag sammen med familien. Hvis de en sjelden gang ville ha meg til å passe barnet utover arbeidstiden (kveldstid eller hvis de skulle på en helgetur), betalte de meg godt ekstra i tillegg. Dette var en fantastisk opplevelse, og jeg ser enda på denne familien som min egen. Men jeg var også hos to andre familier hvor opplevelsen var ganske annerledes, og de minner meg faktisk om brukeren lenger opp her i tråden. Hos dem var jeg primært for å holde huset rent og pent, å stå for matlaging til resten av familien. Å se etter barna deres var vel en av de mindre oppgavene mine. Jeg følte meg rett og slett som en slave, og følte ikke at jeg fikk den respekten jeg fortjente. Ei følte jeg meg heller ikke som et familiemedlem. Begge disse familiene underbetalte meg også noe helt grusomt med tanke på alt arbeidet jeg gjorde for dem. Men de selv trodde jo selvsagt at de var så fantastiske og generøse, som lot meg bo i deres hus og spise maten deres. Den dagen jeg hadde pakket sakene mine og takket for meg, var en gledelig dag. Jeg ønsker virkelig ingen å leve og føle seg som en slave. Det er forferdelig at systemet har blitt så utnyttet av late, griske familier. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå