Gå til innhold

De som har au pair...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når ble 4-5000 etter kost og losji dårlig betalt? Au-pair-ordningen er en vinn-vinn situasjon for begge parter i kontraktsforholdet. Det blir meningsløst å komme med prinsippargumentasjon som "hvorfor får de barn når de ikke kan oppdra dem selv" eller "trodde det var slutt på tjenerskapet". Mennesker med karrierer har like mye rett til å få barn som folk med mer fritid, og hvordan man bruker sin tid er et personlig valg ingen skal sette seg til dommer over. Det finnes folk som utnytter hverandre i alle forhold, men det betyr ikke at det er selve ordningen det er noe galt med.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest "gjest"
Skrevet

Det mange ser ut til å se bort i fra/glemme er at mange middelklassekvinner skaffer seg au pairer til husarbeidet rett og slett fordi deres menn ikke gidder å være med å trekke lasset hjemme.

Jeg lurer også på om mange av de her au pairene blir seksuelt utnyttet av mannen i familien....

• Liker 1
Skrevet

Det mange ser ut til å se bort i fra/glemme er at mange middelklassekvinner skaffer seg au pairer til husarbeidet rett og slett fordi deres menn ikke gidder å være med å trekke lasset hjemme.

Jeg lurer også på om mange av de her au pairene blir seksuelt utnyttet av mannen i familien....

Ja, det er jo en kjensgjerning at flertallet av norske menn er potensielle overgripere! C´mon!

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Ja, det er jo en kjensgjerning at flertallet av norske menn er potensielle overgripere! C´mon!

Overgripere trenger man ikke å være selv om man innleder et forhold til au pairen. Man er bare litt sleip og slesk.

Skrevet

De fleste har vel ikke tid til å innlede et forhold til en au-pair, det er vel derfor de har tatt imot en au-pari, for å få mere tid til ektefellen!

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

De fleste har vel ikke tid til å innlede et forhold til en au-pair, det er vel derfor de har tatt imot en au-pari, for å få mere tid til ektefellen!

Syntes jeg leste et innlegg her inne fra en guttunge i en av de her evinnelige debattene om slappe kvinnelige underliv, om at faren hans hadde bemerket til ham at den filipinske au pairen var like trang som en 14 åring, selv om det hadde kommet to barn ut fra der.

Så det skjer nok.

Skrevet (endret)

Der tar du grundig feil, jeg har vært au-pair selv og i to av familiene jeg var hos hadde faren et forhold med deres tidligere au-pair. Han ene hadde kone, så han var utro. Han andre hadde et åpent forhold med jenta, da kona hans døde et par år tidligere. Du skal tro at begge sønnene hans hatet både faren og au-pairen for dette, men det brydde de seg ikke om.

Jeg har også hørt flere historier fra andre hvor menn har inngått forhold med sine au-pairer, men de har jeg aldri kjent til personlig.

Endret av Suvana
  • Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

En venninne som prøvde greia i statene ble lagt an på av mannen i huset. Tror ikke nordmennene er noe likere enn amerikanerne, sånn sett.

• Liker 2
Skrevet

Der tar du grundig feil, jeg har vært au-pair selv og i to av familiene jeg var hos hadde faren et forhold med deres tidligere au-pair. Han ene hadde kone, så han var utro. Han andre hadde et åpent forhold med jenta, da kona hans døde et par år tidligere. Du skal tro at begge sønnene hans hatet både faren og au-pairen for dette, men det brydde de seg ikke om.

Jeg har også hørt flere historier fra andre hvor menn har inngått forhold med sine au-pairer, men de har jeg aldri kjent til personlig.

Og hva har dette med utnytting og voergrep å gjøre?

• Liker 2
Skrevet

Syntes jeg leste et innlegg her inne fra en guttunge i en av de her evinnelige debattene om slappe kvinnelige underliv, om at faren hans hadde bemerket til ham at den filipinske au pairen var like trang som en 14 åring, selv om det hadde kommet to barn ut fra der.

Så det skjer nok.

:skratte::skratte::skratte:

Det var et svar noen (eller kanskje jeg? :engel: ) skrev som svar til WW i en tråd som ble slettet (Pessartråden) og signerte dette med Tina og Bettina (som i Torsdagkveld fra Nydalen)

Ta deg en titt her du:

Skrevet

Tanta og onkelen min har au pair fra Fillipinene. Ikke vet jeg for mye om arbeidsoppgavene deres, men den føsrte de hadde, ble der så lenge hun kunne (2 år). Så kom søstra og tok over... Så fælt kan det ikke være.

Ikke orker jeg å tenke på hva slags h**** det hadde blitt hadde onkel prøvd seg på noen av de :fnise:

Tanta mi er veldig inkluderende, så hun greier å få de fleste til å føle seg som familie etter en kort stund :)

• Liker 1
Skrevet

Det som er trist er at Filipinske Au-pairer ofte har barn hjemme selv og forsørger hele familien på den lille lønna de får. Jeg har selv hørt fra flere at de foretrekker de Filipinske fordi de ikke forventer å bli inkludert i familien og at de tar husarbeidet også, noe egentlig ikke Au-pairen skal gjøre.

Enten ansetter man en hushjelp/nanny på vanlig lønn, eller så får man seg en Au-pair, mener jeg. Da skal Au-pairen også bli inkludert i familien, samt ikke være hushjelp utover barnepass.

Denne artikkelen er rriktignok gammel (2006), men jeg tror ikke det er mye bedre i dag:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1291617.ece

Hovdan har intervjuet 11 au pairer og sier at dette sjelden dreier seg om kulturutveksling, slik ordningen var ment. De fleste kommer til Norge i håp om å skape et bedre liv for seg og familien hjemme. Førsteamanuensis Lise Widding Isaksen ved Universitetet i Bergen mener au pair-tittelen bare er et skalkeskjul for hushjelper. - Det er egentlig utbytting av billig arbeidskraft. De passer barn og steller hus, har ikke regulert arbeidstid, har mistet retten til gratis språkopplæring og får ikke lønn. I stedet får de lommepenger. De er tilstede 24 timer i døgnet og får ofte ungene inn om natten. Hjemme på Filippinene har de egen familie og barn, sier Isaksen, som forsker på det hun kaller organisert morstyveri. Filippinske myndigheter har lagt ned forbud mot å dra til Europa som au pair. Ifølge en fersk utredning fra Utlendingsdirektoratet er årsaken at de vil hindre at kvinnene blir utnyttet til husarbeid under dekke av å være au pairer. Men forbudet har ikke stoppet filippinerne fra å reise. De er fortsatt de mest populære au pairene i norske familier.
  • Liker 4
Skrevet

Og hva har dette med utnytting og voergrep å gjøre?

Det har ingen verdens ting med overgrep å gjøre, ser du ikke at jeg refererer til Bølle's innlegg? Hun skrev at de fleste ikke har tid til å innlede et forhold til au-pairene sine, noe jeg sa er tull og tøys i mange tilfeller.

Skrevet

Det som er trist er at Filipinske Au-pairer ofte har barn hjemme selv og forsørger hele familien på den lille lønna de får. Jeg har selv hørt fra flere at de foretrekker de Filipinske fordi de ikke forventer å bli inkludert i familien og at de tar husarbeidet også, noe egentlig ikke Au-pairen skal gjøre.

Enten ansetter man en hushjelp/nanny på vanlig lønn, eller så får man seg en Au-pair, mener jeg. Da skal Au-pairen også bli inkludert i familien, samt ikke være hushjelp utover barnepass.

Denne artikkelen er rriktignok gammel (2006), men jeg tror ikke det er mye bedre i dag:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1291617.ece

Einig med deg.

Skrevet

Men au-pairer pleier vel å bo hos familien de jobber hos? og da regner jeg med at mat, strøm, internett og alle de tingene der slipper man å betale. så da blir vel det gjerne bittelitt av betalingen? men sier meg enig i at 4-5000 i mnd med så mye arbeid og få fridager er lite.

Skrevet

au pair ordningen er i utgangspunktet veldig grei for au pairen med hensyn til lønn, om bare vertsfamilien følger reglene. Dessverre er det mange som ikke gjør det, og de gir hele ordningen et dårlig rykte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg trodde jeg vokste opp i et likestilt samfunn, hvor vi var imot tjenerskap. Hvor alle skulle ha like muligheter.

Det var før jeg flyttet til Oslo vest. Det er ingenting som gjør meg mer provosert enn alle familiene med filipinske "au pairer". For når sant skal sies, er de ikke au pairer i det hele tatt. De er ganske grovt utnyttede tjenere. Au pair-ordningen kom til, så vidt jeg har skjønt, for at unge jenter og gutter skulle få oppleve en annen kultur enn sin egen. De skulle passe litt barn og gjøre litt enkelt husarbeid, mot å bli kjent med et nytt land, gå på skole og lære språket.

Slik er det ikke lenger. De familiene jeg vet om som har filipinsk au pair, bruker dem som en god dammeldags tjener. I en familie jeg kjenner til jobber au pairen nesten hele uka. Hun står opp tidlig, lager frokost, følger barna på skolen, gjør alt husarbeid hjemme, handler, henter barna på skolen, lager middag, passer barn på ettermiddagen, legger barna og legger seg sent. Hun har jobbet for familien i to år, og snakker knapt språket. Hun får i utgangspunktet 4000 kr i måneden, og jobber MYE mer enn 30 timer i uka. Snart skal hun avløses av sin kusine.

Jeg spurte vennlig mor i huset om ordningen. Hun snakket entusiastisk om ordningen. Alle klærne ble vasket, sengene redd, huset vasket, barna passet på og de fikk såååå mye tid til seg selv. "Hva med au pairen" spurte jeg. Da svarte mor skruppelløst at det eneste jenta ville, var å jobbe så mye hun kunne, for å sende penger hjem. Derfor fikk hun ofte 1-2000 kroner ekstra i måneden, men da hadde hun nesten ingen fridager...

Jeg er helt sjokkert! 4000-5000 kroner i måneden for en fryktelig slitsom heldagsjobb, 6-7 dager i uka?? Jeg tviler på at noen norske mødre ønsker en slik skjebne for egne døtre. Men det er heeeelt greit å utnytte arbeidskraften fra et fattig land, for de vil det jo så gjerne selv!!

Jeg blir kvalm av at det finnes så mange vestkantrikinger med en så nedlatende holdning.

Opprørende. Au pair skal være kulturutveksling. Som alle parter skal ha utbytte av.

AUP skal ikke gjøre mere i huset enn andre familemedlemmer.Hun skal være en del av familien.

Max arb.tid er 30 t i uken. Min.bet.4000 i mnd,i tillegg,mat og husrom

Jeg ser på div.fora folk som spør hvor de kan skaffe seg hushjelp,ja enkelte er så nedlatende. De sitter i "sin verden" og tror det finns den dag i dag. De opplyser senere at nå har vi endelig fått oss hushjelp,en fra Fillipinene.

Jeg er så glad myndighetene ser på dette nå. Er fa, intr. i kulturutveksling så hvorfor ikke ta fra Europa,somvar helt vanlig før. Denne ordningen har sklidd ut,det er blitt grov utnyttelse av fattige folk. Ofte har disse måtte reise fra sine egne barn for å ta denne jobben. Ikke en gang det,får folk til åå vokne. En del Oslobarnehger har hatt problemer med dette.Det er AUP som leverer og henter,men de snakker ikke språket. De får ikke formidlet beskjeder osv. Vertskapet skal sørge for å få de på norskkurs,noe som ikke alltid blir gjort.

Tidligere kom ungdommer for å lære språket.Og våre ungdommer reiste ut. Tror dere de kommer fra Filipinene eller andre fattige land for å lære språket,og hva nytte vil de ha av det?

Nei,det er ren fattigdom. Jeg ser på meg selv som et lite fordømmende menneske,men jeg ser ned på slike folk som utnytter disse kvinnene. Mulig de ikke har andre tanker enn seg selv,og evner ikke å tenke over situasjonen til disse jentene

Skammelig. Det er da jeg blir flau over å bo i slike nabolag. På kveldstid griller de i hagen,hvem stårfor arbeidet og ryddingen? Vertskapet går ut på kvelden,skammer eg ikke over å fortelle at det er AUP som er hjemme med ungene.

Hart lyst til å henge opp lapper på lyktestolper,putte i postkassen og informere om ordningen.

Enkelte ganger er det flautåvære Norsk

• 1 måned senere...
Skrevet

Har ikke noe behov for å forsvare meg, men tenkte jeg kunne gi ett litt annet bilde enn det som er lagt ut her.

Vi har au pair, har hatt det i snart to år. Hun smører matpakker om morgenen, rydder bort etter at ungene har spist og følger de til skolen. Før jeg drar til jobb setter jeg frem frokost og legger fram klær. Når hun kommer tilbake fra å ha fulgt til skolen vasker hun og ordner med klær 2 dager i uke, to dager i uken vasker hun i huset. Til sammen utgjør det 5 timer per dag. På fredager har hun fri etter at hun har fulgt til skolen. Dette fordi hun fra tid til annen hjelper oss på kveldstid. Når hun gjør det har vi lagt ungene og hun bare er i huset i tilfellet de skulle våkne.

Hun har eget rom, bad og tv stue. Hun er meget sosial, har masse besøk og er på besøk hos andre.

Jeg føler ikke at jeg utbytter noen og jeg har blitt så godt kjent med henne at jeg vt hun tries!

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er forkastelig at så mange velstående familier utnytter au pair ordningen til å skaffe billig hushjelp. Var debattinnlegg i dagbladet idag også, hvor en forsker pekte på at en ny foreslått regel om at kvinner som har egne barn ikke kan være au pair, ikke var en god regel. Fordi de kom til å reise uansett, og ville få det verre i singapore osv. Det er også tullete, at Norge skal la AUPair ordningen utvannes fordi filipinske kvinner trenger snille arbeidsgivere..

Da synes jeg man heller skal kalle en spade for en spade. Man har AuPair ordning, som er for ungdommer ute etter å oppleve et annet land i lengre periode så man kommer under huden på det, men som ikke er rike så må jobbe seg gjennom oppvoldet. Å få plass i en familie er supert for den kulturelle fordypningen. Kvinner i 30åra fra filippinene er ikke typiske kandidater. Og det skal være strenge begrensninger på hva AP skal gjøre, for denne er faktisk ikke hushjelp. Jeg har selv vært AP så vet i detalj hva jeg snakker om.

Så kan man eventuelt ha gjestearbeidere for hjemmemarkedet i tillegg, som har begrensede oppholdstillatelser, de må teise hjem etter max to år. De har fulle arbeidsuker for høyere lønn, og bor hjemme hos familien. Språkkurs og kulturell opplæring er optional. Så får de maksimere hvor mye penger de klarer å skaffe mens de er her, som er deres mål uansett. Hvis man nå skal prioritere å passe på at filippinske kvinner har jobb utenlands.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...