Gå til innhold

De som har au pair...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Interessant masteroppgave. Synes følgende sitat fra konklusjonen oppsummerer situasjonen for familier med au-pair godt:

My encounter with the field and the informants revealed how difficult it is to achieve work-family balance and gender equality even in a

family-friendly welfare state as Norway. However, what at first sight looked like gender equality paradise, appeared to be a very traditional society, where the domestic and care work is still done by women, and recently by foreign women. Travelling through the field I met

parents, who squeezed between the requirements of the work, the family life and the changing cultural norms of ideal parenthood chose to hire au pair to help them meet all these requirements. Now at the end of my journey I can tell the story of the Nordic model of gender

equality achieved at the expense of cultural subordination of educated women and legitimized as international solidarity and cultural exchange.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det er så uendelig dobbeltmoralistisk å kritisere at mennesker fra fattige land får jobb i Norge til betingelser som er mange ganger bedre enn i mange andre land, og til lønninger som gjør det mulig for dem å bygge seg opp sparemidler så de kan bygge en ny fremtid for seg og sine, og samtidig kjøpe billige produkter produsert av arbeidere i lavkostland som jobber under betingelser som er mange ganger verre enn betingelsene til au pairene i Norge.

Det er ingen tvil om at verden er full av dobbeltmoral. Men poenget her er at det er au pair-ordningen som blir brukt til noe den absolutt ikke er ment for. Det blir som Dorey sier, vil man ha en hushjelp og guvernante får man ansette nettopp en slik, og ikke misbruke en kulturutvekslingsordning.

Gjest "gjest"
Skrevet

Vel, men det høres bedre ut med en kulturutveksling enn en slave.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt klart at det er enkelte som utnytter både systemet og jentene. Desverre.

Men jeg synes ikke det er noe galt å ha folk jobbende for seg, enten man kaller dem tjenere eller noe annet politisk korrekt. Jeg har fx ikke tatt høyere utdannelse for å drive med husarbeid hjemme, så med tiden kune jeg godt tenkt meg ny vaskedame, en som klipper plenen om sommeren eller gjør andre vaktmesterlignende tjenester. Har man råd til å betale folk til å gjøre atbeid for seg er det helt greit, så kan man bruke tiden sin på andre fornuftige ting.

• Liker 1
Skrevet

Etter å ha lest litt om det i det siste må jeg si at en Au Pair faktisk frister. Delt leilighet med en kompis og hatt en Au Pair til å ta seg av en del av husarbeidet. Syntes ikke det høres så altfor forferdiglig ut å gjøre enkle oppgaver. Som å sette frem frokosten om morgenen, kjøpe inn matvarer, vaske huset og liknende.

Og 4-5000 kroner i måneden i lommepenger er faktisk mer enn nok til at de kan reise tilbake ett par år senere med nok lommepenger til å kjøpe ett hus til seg og familien.

Hadde gitt meg noen timer ekstra om dagen og det verdt mye for meg!

Men hvis jeg skulle ha gjort det ville jeg og ha lagt opp til at hun (og ja, ville ha hatt ei jente) hadde muligheten til å bruke fritiden sin på en god måte og. Lært seg noen nye ting, studert eller liknende.

Og til de som kaller dette slavearbeid så må jeg bare spørre, hva ville hun ha gjort hvis hun ikke var au pair? Og hvordan ville fremtiden hennes sett ut? Slik som jeg ser det så er den vinn vinn situasjon.

Skrevet

Det er ingen tvil om at verden er full av dobbeltmoral. Men poenget her er at det er au pair-ordningen som blir brukt til noe den absolutt ikke er ment for. Det blir som Dorey sier, vil man ha en hushjelp og guvernante får man ansette nettopp en slik, og ikke misbruke en kulturutvekslingsordning.

Ok, så det du henger deg opp i, er det man kaller det?

Skrevet

Etter å ha lest litt om det i det siste må jeg si at en Au Pair faktisk frister. Delt leilighet med en kompis og hatt en Au Pair til å ta seg av en del av husarbeidet. Syntes ikke det høres så altfor forferdiglig ut å gjøre enkle oppgaver. Som å sette frem frokosten om morgenen, kjøpe inn matvarer, vaske huset og liknende.

Og 4-5000 kroner i måneden i lommepenger er faktisk mer enn nok til at de kan reise tilbake ett par år senere med nok lommepenger til å kjøpe ett hus til seg og familien.

Men hvis jeg skulle ha gjort det ville jeg og ha lagt opp til at hun (og ja, ville ha hatt ei jente) hadde muligheten til å bruke fritiden sin på en god måte og. Lært seg noen nye ting, studert eller liknende.

Og til de som kaller dette slavearbeid så må jeg bare spørre, hva ville hun ha gjort hvis hun ikke var au pair? Og hvordan ville fremtiden hennes sett ut? Slik som jeg ser det så er den vinn vinn situasjon.

Det er jo ikke lov å ha aupair i ett hushold uten barn....

• Liker 1
Skrevet

Det finnes nok både vertsfamilier og au-pairer som utnytter systemet. Vi har hatt 7 au-pairer. Vår ambisjon var at dette skulle være en kulturell utveksling og vi forventet at de skulle lære om norsk kultur som de kunne bringe med seg tilbake til hjemlandet. Vi var strenge på at de ikke skulle jobbe mer enn 30 timer uken (og selvfølgelig ikke mindre slik at de ikke fikk en fullgod erfaring) og gjorde det klart at det ikke ville være snakk om noe ekstraarbeid og ekstrabetaling. I dag er alle 7 fortsatt i Norge og det er vanskelig å få de ut. Mange av de var lite interessert i norsk kultur og å delta i familiens liv utover vanlig arbeidstid. Flere av de tok seg svart arbeid utenom og vi måtte true med å si opp kontrakten hvis de ikke sluttet med dette.

Vi holdt oss til intensjonene med ordningen og gjennomførte alt i henhold til kontrakter. Vi føler oss noe missbrukt av au-pairene da det virker som om flere egentlig ikke var interessert i barnepass og norsk kultur men at motivet var å tjene penger eller å forsøke å få mer langvarig opphold og arbeidstillatelse i Norge. Jeg synes derfor at ordningen bør avvikles - ikke fordi vertsfamilier missbruker au-pairene selv om det sikkert også skjer - men på grunn av massivt missbruk fra au-pairenes side.

• Liker 1
Skrevet

Det trenger vi ikke, norske menn tar seg av den biten med å drasse inn thaikvinner til landet.

I tillegg til langt flere norske kvinner som drasser med seg lutfattige lykkejegere som kurdere, tyrkere osv. Det kryr av slike par her jeg bor.

• Liker 1
Gjest flowers ii
Skrevet

Ok, så det du henger deg opp i, er det man kaller det?

Du vide verden.

Man kaller det au pair og har vedtatt regler for ordningen. I disse reglene ligger ikke rom for rent tjenerarbeid.

• Liker 1
Gjest flowers ii
Skrevet

Men jeg synes ikke det er noe galt å ha folk jobbende for seg, enten man kaller dem tjenere eller noe annet politisk korrekt. Jeg har fx ikke tatt høyere utdannelse for å drive med husarbeid hjemme, så med tiden kune jeg godt tenkt meg ny vaskedame, en som klipper plenen om sommeren eller gjør andre vaktmesterlignende tjenester. Har man råd til å betale folk til å gjøre atbeid for seg er det helt greit, så kan man bruke tiden sin på andre fornuftige ting.

:overrasket:

Jeg kan bare håpe du er ironisk her, men jeg tror dessverre ikke det. Dette er noe av det kvalmeste jeg har lest. Utdanningsnivået gjør deg ikke hevet over husarbeid (og det er jo mer enn litt tydelig her hva slags holdning du har til slikt arbeid og da også dem som utfører det).

• Liker 3
Skrevet

Ja huff, au pairene har det skikkelig ille. De må gjøre ting vanlige mennesker gjennomfører når vi har fri fra våre 37,5 timer på jobb.

Skrevet

FNs arbeidslivsorganisasjon vedtok i år en helt ny konvensjon som går på hushjelperes rettigheter i arbeidslivet. http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_norm/---relconf/documents/meetingdocument/wcms_157836.pdf

Problemet er generelt at husarbeid blir underbetalt og ikke sett på som "ordentlig jobb". Pluss at det er kvinnedominert, så det har veldig lav status. Men altså... klart folk skal kunne jobbe utenlands for å tjene penger, men da skal de ha SKIKKELIG lønn og arbeidsforhold.

Hovedutfordringen i Norge er at det er nesten umulig å få jobb i Norge hvis man ikke har en "spesialkompetanse". Hvis ikke får man ikke arbeidsvisum, derfor blir disse damene puttet i båsen "au pairer" i stedet, noe som er grov utnyttelse. Det burde vært enklere for utenlandske (også utenfor Schengen) å få komme for å jobbe i de jobbene nordmenn ikke vil ha, så man kunne regulert arbeidsforholdene deres. Ellers blir de bare gjemt bort og utnyttet.

Men sånn går det når fremmedfiendtlige politiske agendaer får diktere arbeidsimmigrasjonslovene.

Skrevet

Ingen i Norge skal jobbe for en lønn under minstelønnen.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ingen har råd til å gi en au-pair en årslønn, det sier seg selv ... og ingen vil ansette en filippinsk jente før hun kan språket og har bodd her en viss tid, og har tatt et spesielt kurs.

Det at de får komme hit å være au-pair og få tjene litt penger, hjelper familien deres i hjemlandet veldig.

Greit, de får 4000-5000 i lommepenger, MEN de får kost og losji, og de får mnd.kort og klær og sko.

Så sånn sett, så kan de sende hjem masse penger til familiene sine i hjemlandet sitt og likevel ha litt penger til det sosiale.

Jeg ser mange filippinske jenter her omkring. De går i små gjenger sammen og er veldig søte :fnise:

Enten besøker de hverandre, eller så ser jeg de på t-banen hjem om kvelden. Da har de kanskje vært i byen en tur eller besøkt noen de kjenner? De jeg har sett virker glade og fornøyde. :)

Det TS illustrerer er vel bare en side av saken. De fleste blir nok ikke behandlet sånn. Og hvordan vet TS egentlig hvordan denne jenta har det?

OG en ting til. Om au-pairer skal ha vanlig lønn, så er det ingen som har råd til å ha en au-pair i hjemmet sitt. Så da mister disse jentene muligheten til å tjene disse 4-5000 kronene og blir værende i hjemlandet sitt.

Endret av Bølle
  • Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Har faktisk ei venninne som gjør det samme i utlandet - dog litt bedre betalt.

Skrevet

Har faktisk ei venninne som gjør det samme i utlandet - dog litt bedre betalt.

Og det er sikkert i et velstående land hos en velstående familie?

Gjest Katten.
Skrevet

Og det er sikkert i et velstående land hos en velstående familie?

Tja, det er en ok+ familie i et vestlig land. How come?

Skrevet

Tja, det er en ok+ familie i et vestlig land. How come?

Om denne familien til venninnen din har råd til å gi mer enn 4-5000 i mnd er det jo fordi de har veldig god råd.

Selv om norge er et rikt land, betyr ikke det at man tjener bra i norge. De fleste som har au-pair har ikke råd til å gi så mye mer enn 4-5-6000 i mnd. Itillegg får jo disse au-pairene mat, eget rom, og ofte får de klær og penger til mobil og mnd.kort.

Gjest Katten.
Skrevet

Hun får lønn etter standardene fra landet hun jobber i, ikke norske. Det er ikke noe hun planlegger å bli rik gjennom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...