Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 Populært innlegg #1 Skrevet 3. desember 2011 Jeg trodde jeg vokste opp i et likestilt samfunn, hvor vi var imot tjenerskap. Hvor alle skulle ha like muligheter. Det var før jeg flyttet til Oslo vest. Det er ingenting som gjør meg mer provosert enn alle familiene med filipinske "au pairer". For når sant skal sies, er de ikke au pairer i det hele tatt. De er ganske grovt utnyttede tjenere. Au pair-ordningen kom til, så vidt jeg har skjønt, for at unge jenter og gutter skulle få oppleve en annen kultur enn sin egen. De skulle passe litt barn og gjøre litt enkelt husarbeid, mot å bli kjent med et nytt land, gå på skole og lære språket. Slik er det ikke lenger. De familiene jeg vet om som har filipinsk au pair, bruker dem som en god dammeldags tjener. I en familie jeg kjenner til jobber au pairen nesten hele uka. Hun står opp tidlig, lager frokost, følger barna på skolen, gjør alt husarbeid hjemme, handler, henter barna på skolen, lager middag, passer barn på ettermiddagen, legger barna og legger seg sent. Hun har jobbet for familien i to år, og snakker knapt språket. Hun får i utgangspunktet 4000 kr i måneden, og jobber MYE mer enn 30 timer i uka. Snart skal hun avløses av sin kusine. Jeg spurte vennlig mor i huset om ordningen. Hun snakket entusiastisk om ordningen. Alle klærne ble vasket, sengene redd, huset vasket, barna passet på og de fikk såååå mye tid til seg selv. "Hva med au pairen" spurte jeg. Da svarte mor skruppelløst at det eneste jenta ville, var å jobbe så mye hun kunne, for å sende penger hjem. Derfor fikk hun ofte 1-2000 kroner ekstra i måneden, men da hadde hun nesten ingen fridager... Jeg er helt sjokkert! 4000-5000 kroner i måneden for en fryktelig slitsom heldagsjobb, 6-7 dager i uka?? Jeg tviler på at noen norske mødre ønsker en slik skjebne for egne døtre. Men det er heeeelt greit å utnytte arbeidskraften fra et fattig land, for de vil det jo så gjerne selv!! Jeg blir kvalm av at det finnes så mange vestkantrikinger med en så nedlatende holdning. 77
Gjest Emera Skrevet 3. desember 2011 #2 Skrevet 3. desember 2011 (endret) Det finnes slike holdninger her på forumet også. Forsvaret: "Men er det ikke bra at de får tjene masse penger å sende hjem, da? Skal familiene deres heller gå der fattige da, heller?" Så gir de dette klare regelbruddet et skjær av godhjertethet, da vet du. Og da blir det litt vanskelig å argumentere i mot, for ingen synes jo det er greit at folk er lut fattige. Likevel, jeg synes det er glassklart at dette er å utnytte menneskers fattigdom, selv om au pair-ene forlater små barn og annen familie for å jobbe tidlig og sent tilsynelatende "av fri vilje." Et annet mye brukt argument for dette er at de fire tusen kronene de tjener jo er masse penger, når de som kjent får kost og losji her. Men lønnen er like fullt vedtatt etter gitte regler for au pair-ordningen, ikke for en tjenestejente som knapt har fri. Endret 3. desember 2011 av Emera
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #3 Skrevet 3. desember 2011 Ekulle ønske jeg kunne gi flere PLUSS for HI, da hadde du fått 20 av meg, minst!!! Helt enig!! Har de så jævla mye penger så kan de faen meg ansette noen andre og betale dem ordentlig! Dersom de ikke har så jævla mye penger, så gjør jobben sjæl! Det er de selv som har pressa ut ungene og absolutt skal ha stor villa! 11
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #4 Skrevet 3. desember 2011 Vanskelig tema dette. Det man også må huske på er at for disse kvinnene er dette en bra jobb, i forhold til det som er alternativet føler de seg heldige. Jeg har bodd i et asiatisk land hvor det var veldig vanlig å ha filippinske eller indonesiske kvinner som 'maid', da med samme arbeidsoppgaver som TS beskriver. Maidene som var hos lokale familier ble drevet hardt med mange arbeidsoppgaver, ingen fridager og generelt lite fritid. Mesteparten av det de tjener blir sendt hjem til familie. Det er faktisk så ille at det har vært et problem på skoler i dette landet jeg bodde i at doene blir tette fordi barna ikke er vant til å trekke opp snora etter seg selv. Jeg sier på ingen måte at dette er greit, for det er jo ikke et bra liv, men de maidene/au pairene som jobber hos vestlige familier har det ofte veldig bra sammenlignet med de som er hos lokale asiatiske. Lønningen er også mye høyere enn hos de lokale. Vi hadde en maid som hadde vært hos en kinesisk familie før og det var tydelig at hun ikke var blitt behandlet bra der. Hos oss ble hun som en del av familien, hun hadde sine arbeidsoppgaver som hun utførte med glede, og vi ga henne masse tid fri og inviterte henne med på flere av våre aktiviteter. Vi hadde veldig lyst til å ta henne med hjem til Norge men hun var for gammel til at vi fikk lov (aldersgrensen er 30 år). Situasjonen du beskriver TS høres jo ikke bra ut, jobber au pairen så mye som du beskriver er det jo utnyttelse. Men det som også kan være litt tilfelle er at au pairen selv har lyst til å jobbe så mye og har bedt om det, det er det hun er vant til. Er det tilfellet er det jo bedre om familien heller hadde engasjert seg litt for å få henne til å lære om kulturen, få seg hobbyer etc, men poenget er at au pairen selv kanskje ikke opplever det så brutalt som det for oss kan høres ut som. Vår maid var ferdig med sine arbeidsoppgaver 4-5 tiden hver dag men kunne likevel sette på maskiner med klær og andre mindre ting etter ent arbeidsdag, helt til hun la seg. 5
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #5 Skrevet 3. desember 2011 Jeg trodde jeg vokste opp i et likestilt samfunn, hvor vi var imot tjenerskap. Hvor alle skulle ha like muligheter. Det er ikke noe galt med tjenerskap i seg selv, det som blir feil er når de blir utnyttet på den måten du skriver. 5
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2011 #6 Skrevet 3. desember 2011 Huff, er helt enig i at det er alt for mange som ser på au pairen som "tjener", noe jeg tar stor avstand fra. Stakkar jenter. Dersom au pairen blir behandlet som et medlem av familien som gjør litt husarbeid, og får være med på familiens aktiviteter, er det lettere å godta. En bekjent skal få seg au pair fra et asiatisk land. Han er deltidspappa til en gutt på 1 år, som han har 50%, ellers er han helt alene. Ingen som roter i huset, kun seg selv å lage mat til osv.. Må si at jeg virkelig ikke ser behovet! Mistenker at han "bestiller" henne for å ha flere "goder" enn matlaging og passe barn, noe jeg føler skikkelig avsky mot.. Han er noen og 50. Hva tenker dere om det?
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2011 #7 Skrevet 3. desember 2011 Han er deltidspappa til en gutt på 1 år, (...) Han er noen og 50. Dette tenker jeg om situasjonen hans. Når det gjelder au pair-behovet skjønner jeg at han har det, en mann på noen og 50 er vel ikke klar for å ta i et tak med egen unge... 1
Gjest Jytte Skrevet 3. desember 2011 #8 Skrevet 3. desember 2011 Jeg lurer mer på hvorfor man velger å få barn når man ikke har tid til å ta seg av dem selv. 11
Gjest Mona Skrevet 3. desember 2011 #9 Skrevet 3. desember 2011 Huff, er helt enig i at det er alt for mange som ser på au pairen som "tjener", noe jeg tar stor avstand fra. Stakkar jenter. Dersom au pairen blir behandlet som et medlem av familien som gjør litt husarbeid, og får være med på familiens aktiviteter, er det lettere å godta. En bekjent skal få seg au pair fra et asiatisk land. Han er deltidspappa til en gutt på 1 år, som han har 50%, ellers er han helt alene. Ingen som roter i huset, kun seg selv å lage mat til osv.. Må si at jeg virkelig ikke ser behovet! Mistenker at han "bestiller" henne for å ha flere "goder" enn matlaging og passe barn, noe jeg føler skikkelig avsky mot.. Han er noen og 50. Hva tenker dere om det? Høres ut som om en jeg kjenner
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #10 Skrevet 4. desember 2011 Vanskelig tema dette. Det man også må huske på er at for disse kvinnene er dette en bra jobb, i forhold til det som er alternativet føler de seg heldige. Jeg sier på ingen måte at dette er greit, for det er jo ikke et bra liv, men de maidene/au pairene som jobber hos vestlige familier har det ofte veldig bra sammenlignet med de som er hos lokale asiatiske. Lønningen er også mye høyere enn hos de lokale. Jeg ser GODT dette aspektet. Fra jentas perspektiv er denne jobben mye bedre enn alt annet hun kan få i hjemlandet. Hun sender mye (for henne) penger hjem, og blir behandlet veldig mye bedre i Norge enn hun hadde blitt andre steder i verden. Det jeg ikke skjønner, er de norske barnefamilienes perspektiv. De ville aldri tillatt en slik arbeidsbyrde for seg selv eller egne barn. Det å være full hushjelp/nanny/mathandler/henter i 12 timer i strekk er faktisk litt av en jobb!! Og det å rett og slett overlate hele ditt eget ansvar over på en fattig jente fra den tredje verden, den tankegangen forstår jeg ikke. Det er et menneskesyn jeg ikke kan stå inne for, og den kyniske tankegangen om at "hun vil det selv" og "hun vil ikke lære norsk uansett, så da gidder jeg ikke betale norskkurs for henne" forstår jeg i hvert fall ikke. Tankegangen er at en au pair skal få et innblikk i norsk kultur, ikke være slave for en timelønn på 10 kroner. 7
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #11 Skrevet 4. desember 2011 Synes au pair-ordningen er flott hvis man følger reglene ang arbeidstid. Har flere venninner som har vært au-pair i utlandet, de har hatt det fint, og hvis det var noe kluss med en familie, feks for stor arbeidsmengde, så var det enkelt å bytte. Alle hadde tett kontroll med organisasjonen, som påså at alt gikk greit for seg. Mulig at de filippinske jentene kommer gjennom en egen, filippinsk organisasjon, som ikke har like god administrasjon som de mer kjente? Lønna på fire tusen er vel standard, men de må selvfølgelig inngå avtaler om mer jobb for mer lønn privat. 3
Gjest Dorey Skrevet 4. desember 2011 #12 Skrevet 4. desember 2011 Det er da helt uproblematisk med tjenerskap, men da får du kalle en spade for en spade og ansette noen som dette på skikkelige vis. IKKE bruk en stakars underbetalt au-pair!
Gjest Are-Bare Skrevet 4. desember 2011 #13 Skrevet 4. desember 2011 Noe som undrer meg en del med utstrakt bruk av au-pair er at det må være tøft for barna å få byttet ut barnepasseren sin hvert/hvert andre år. Særlig i de tilfellene hvor au-pairen har mye kontakt med ungene, og ikke bare brukes til husarbeid. Kjenner ikke helt til reglene, men det virker vanlig at au-pairen er hos en gitt familie max to år. Hvorfor er det slik? Are-Bare 1
mousepad Skrevet 4. desember 2011 #14 Skrevet 4. desember 2011 (endret) Jeg syntes det er så uendelig dobbeltmoralistisk å kritisere at mennesker fra fattige land får jobb i Norge til betingelser som er mange ganger bedre enn i mange andre land, og til lønninger som gjør det mulig for dem å bygge seg opp sparemidler så de kan bygge en ny fremtid for seg og sine, og samtidig kjøpe billige produkter produsert av arbeidere i lavkostland som jobber under betingelser som er mange ganger verre enn betingelsene til au pairene i Norge. Endret 4. desember 2011 av mousepad 5
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2011 #15 Skrevet 4. desember 2011 Kjøper du klær? 99 % av klærne vi kjøper er sydd av grovt underbetalte mennesker. Dette er jo også utnyttelse... 3
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2011 #16 Skrevet 4. desember 2011 Kjøper du klær? 99 % av klærne vi kjøper er sydd av grovt underbetalte mennesker. Dette er jo også utnyttelse... Så da er det like greit å bare fortsette å utnytte sørøstasiatere, da?? Kan vi ikke like gjerne bare få opp noen lass filippinske jenter og fortsette trenden, siden klærne våre er sydd av underbetalte mennesker? 8
Djungelvrål Skrevet 4. desember 2011 #17 Skrevet 4. desember 2011 Det trenger vi ikke, norske menn tar seg av den biten med å drasse inn thaikvinner til landet. 1
Gjest imli Skrevet 4. desember 2011 #18 Skrevet 4. desember 2011 Kjøper du klær? 99 % av klærne vi kjøper er sydd av grovt underbetalte mennesker. Dette er jo også utnyttelse... Ein kan ikkje akkurat gå naken, men ein kan passe ungane sine sjølv. Det er dessutan to forskjellige ting. Når det gjeld tøy, er handlar det om å vera forbrukar, når det gjeld au pair er du ein slags arbeidsgjevar. 6
Gjest imli Skrevet 4. desember 2011 #19 Skrevet 4. desember 2011 Noe som undrer meg en del med utstrakt bruk av au-pair er at det må være tøft for barna å få byttet ut barnepasseren sin hvert/hvert andre år. Særlig i de tilfellene hvor au-pairen har mye kontakt med ungene, og ikke bare brukes til husarbeid. Kjenner ikke helt til reglene, men det virker vanlig at au-pairen er hos en gitt familie max to år. Hvorfor er det slik? Are-Bare Grunnen til det er vel at au pair'ane ikkje skal vera tjenarar. 3
Gjest "gjest" Skrevet 4. desember 2011 #20 Skrevet 4. desember 2011 (endret) Les den her forskningsrapporten på fenomenet. Endret 4. desember 2011 av "gjest"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå