Nanella Skrevet 19. november 2004 #341 Skrevet 19. november 2004 Hei La Traviata! Takker for hilsen i dagboken min og ønsker deg en god helg. Kan tenke meg at det blir litt slitsomt med økedager ja, men godt det finnes pumpe slik at mennene kan hjelpe til litt :-) Jeg viste det skulle bli koselig med en liten i huset, men at det skulle være så koselig kunne jeg ikke forestille meg! :-)
Fibonacci Skrevet 22. november 2004 Forfatter #342 Skrevet 22. november 2004 Ja, det er koselig med småfolk i huset, XSiljeX, helt fantastisk Han øker nok litt fortsatt, men det går helt fint. Får ikke gjort noe særlig annet, men det er jo koselig å sitte og amme også da. Så lenge han sovner etterpå, og ikke får vondt i magen sin (var litt trøbbel nå i helga, lurer på hva for noe galt jeg spiste denne gangen?). Han har begynt å smile ordentlig nå, ikke bare i søvne! :-) Den ene munnviken først, og så kommer den andre etterpå! Han smilte først til pappa´n sin, og så har han gjort det til flere etterpå. Det er utrolig koselig å se på! I helga var vi på første overnattingsbesøk, hos svigerforeldrene mine. Det var masse annen familie der også, og Brage gikk fra fang til fang nærmest! Men han liker å være sosial, synes det er spennende med nye fjes å se på. Men jeg merka at vi begge var litt slitne etter helga, vi sov leeenge begge to i dag! Og da vi sto opp snødde det skikkelig ute, så det ble ikke noen trilletur likevel :-( Koselig med snø da, håper det holder seg og ikke blir bare slaps og søle... Har tatt fotavtrykk av Brage også nå, men hånda fikk jeg ikke til! Han stritta veldig imot, og holdt konsekvent tommelen inni hånda. Men jeg skal nok få lurt ham når han sover... hihi! Har lagt ut noen flere bilder av Brage nå! Sååå stor er jeg! Brage gjør morgengymnastikk
Fibonacci Skrevet 23. november 2004 Forfatter #343 Skrevet 23. november 2004 I dag var Brage 1 mnd. gammel! Hurra!! Tida går utrolig fort, synes ikke det var lenge siden han kom jeg... men han har forandra seg en del, og vi har tilpassa oss familielivet veldig greit synes jeg, vi koser oss masse! Nå har vi kjøpt leire og gipsmasse til å lage avstøpninger av den lille hånda og foten hans! Tenkte på å lage noen julegaver til besteforeldrene, håper jeg får det til. I morgen skal vi på babybio! Det blir spennende. Det er "Bridget Jones på randen" som går, har hørt at den ikke er så bra som den første, men skal bli artig likevel da. Skal dit sammen med en venninne som også er ute i permisjon :-) Han har begynt å spise mer nå, tar alltid begge puppene, og så virker det som han er mer trøtt om kvelden. På dagtid sover han derimot mindre! Det var såvidt jeg fikk dusja i dag før han våkna igjen... Nå skal vi bysselalle...
hanni Skrevet 25. november 2004 #344 Skrevet 25. november 2004 babybio er genialt! Har vært på det et par ganger - og det er jo supert når de er så små. Ungen min sover nesten hele tida da iallfall - må amme en gang i løpet av filmen. Håper du koste deg og at du likte filmen. Jeg gleder meg til å se den.
Fibonacci Skrevet 25. november 2004 Forfatter #345 Skrevet 25. november 2004 Det gikk kjempegreit på babybio! :-) Brage sov gjennom nesten hele filmen! Han ville ha litt mat på slutten av filmen bare. Men han ville IKKE være med og kjøpe julegaver etterpå... han hylskreik gjennom kassakøen og kava seg helt opp, så vi måtte bare løpe avgårde til nærmeste kafe og få fram puppen! Filmen var OK, den, tidvis ganske morsom (særlig når Bridget står på slalåm første gang ) men tok liksom ikke helt av. Den første var faktisk mye bedre. I dag har vi vært masse på farten, først hadde vi fysioterapitime på helsestasjonen fordi han har en liten feilstilling på beina sine, og så var vi hjemme et par timer før vi skulle på barselgruppe. Det var hjemme hos en av jentene, veldig koselig :-) Og i kveld skal jeg på julebord! Hjelp, lurer på hvordan det kommer til å gå. Når jeg tenker meg om har jeg jo aldri vært borte fra ham før! :o Har pumpa ut en del melk, så det går nok bra, han tar jo flaske (i hvert fall har han gjort det før en gang). Og hvis det skulle skjære seg helt har jeg ikke lang vei hjem igjen. I morgen og på søndag får vi mer besøk igjen! Av venner denne gangen. Har akkurat bakt en kake, og håper den ble god. Så ikke sånn ut akkurat men.. :-( Nå skal jeg surfe innom noen flere dagbøker før han våkner igjen...
Sandra Skrevet 25. november 2004 #346 Skrevet 25. november 2004 Hei La Traviata! Så gøy med babybio, kanskje jeg skal gå på det jeg også, det høres jo greit ut å kunne sepå kino med andre som er i samme båt. Jeg har hørt fra flere at ikke Bridget Jones 2 er så bra som den første, dumt for jeg likte den første ganske godt. Nå har jeg også fått invitasjon til Barselgruppe, håper jeg får det så hyggelig som deg da. I dag fikk Marcus også flaske for første gang, jeg hadde bare pumpet ut litt da for å se om han ville ha, det gikk bra! På søndag skal jeg på middag med noen klassevenner og det er greit å ha litt mat hvis han blir sulten, selv om det bare er et par timer. Jeg synes også det blir rart å være borte fra han første gangen. Kommer sikkert bare til å sitte å tenke på han, men det skal bli litt godt å være alene også. Nå skriker Marcus etter mat, så best i fiske frem puppen før det blir ramaskri.
Fibonacci Skrevet 26. november 2004 Forfatter #347 Skrevet 26. november 2004 Takk for hilsen, Sandra, babybio kan virkelig anbefales! Kjempedeilig å komme seg på kino igjen etter å ha vært hjemme så lenge, og jeg fikk faktisk med meg hele filmen! Det var ikke så mye skriking i salen at jeg ble forstyrra av det i hvert fall. Men det beste var jo synet av hundreogørti barnevogner på rad og rekke i korridorene utafor kinosalen da Barselgruppa mi funker veldig fint i hvert fall, håper du også kommer til å trives i din, Sandra! Vi fant tonen alle sammen fra første møtet :-) Nesten alle har gutter da, det er bare en jente, ei helt nydelig lita tulle (men ikke så nydelig som min egen baby da...) Det gikk greit med julebordet i går kveld også! Jeg var litt redd for at jeg ikke hadde fått pumpa ut nok melk, men det holdt visst akkurat! Koselig å være litt sosial med jobbkolleger som jeg ikke har sett på en stund. Og jeg fikk vite om 2 til på jobben som er gravide! Da er vi til sammen 6 stykker som enten er ute i permisjon eller skal ut i løpet av 1-4 måneder! Hun ene hadde nesten ikke mage engang, selv om hun har termin i mars! :o Brage våkna kl 3 i natt og ville ha pupp, det var litt uvanlig, men jeg klager aldeles ikke, for han sov til halv 9 etter det! Godt sovehjerte, det har han nok fra meg, jeg er et sovedyr av klasse! Er utrolig glad for at nettene er så gode, det gjør at jeg har litt overskudd på dagtid, har ikke hatt behov for å sove på dagen på over en uke nå :-) Nå snør det som besatt her, blir nok mest innedag i dag. Jeg skal vaske huset og så kommer mamma på besøk etterpå. Hun er veldig inne i mormor-rollen, og synes det beste i verden er å holde og kose med ham... og det synes jo jeg også da! Han smilte og lo så godt til meg i stad, det var så stas! Han har smilt en stund nå, men nå "holdt" han det mye lenger enn tidligere! Prøvde å ta bilde av det her om dagen, men vet ikke hvor vellykka det ble da. Hånda hans er visst helt umulig å ta avtrykk av! Jeg har prøvd mange ganger, og mannen prøvde i går, men ingenting blir brukbart! Han knytter den kjempehardt igjen, og stritter veldig imot, og tommelen vil absolutt inn i håndflaten hans hele tiden. Skal prøve igjen når han sover. Nå tror jeg han våkner snart, hører noen små lyder der borte fra bagen...
Sandra Skrevet 26. november 2004 #348 Skrevet 26. november 2004 Er det ikke fantastisk når de smiler så fint Jeg smelter fullstendig hver gang Marcus smiler og ler. Han er jo så søt. Jeg lurer på hvor mye jeg skal pumpe ut til den kvelden jeg skal spise middag borte? Hvor mye pumpet du ut når du trodde det kanskje var for lite, og hvor mye skulle du egentlig ha pumpet ut? Da vi tok avtrykk av hånden til Marcus måtte både Sandramannen og jeg gjøre det sammen. En holdt Marcus over papiret og den andre måtte ta hånden, han likte det ikke så godt stakkar, men det dikk fort. Det hjalp at han nettopp hadde spist og var mett og fornøyd. Håper dere får en fin helg
Fibonacci Skrevet 26. november 2004 Forfatter #349 Skrevet 26. november 2004 Hei Sandra! Jeg pumpa først ut en flaske (125 ml), og hadde tenkt å pumpe ut 80-100 ml til, men klarte bare å få ut 40 :-( Jeg var litt stressa, så det var sikkert derfor jeg ikke fikk det helt til. Han fikk pupp før jeg skulle gå, ca. kl 17.30, og da jeg kom hjem kl 22 om kvelden hadde han akkurat tømt siste rest av flaske nr. 2. Han var nok ikke helt mett da, for han ville ha mer pupp etter en liten stund. Kos deg med middag borte!
Sandra Skrevet 26. november 2004 #350 Skrevet 26. november 2004 Fint å ha noen å sammenlikne med! Takk forraskt svar. Men hvor stor er Brage? Marcus er liten plugg på sikkert over 5 kilo nå.
Fibonacci Skrevet 26. november 2004 Forfatter #351 Skrevet 26. november 2004 Det er litt lenge siden vi veide ham sist, skal på kontroll først neste uke, men jeg tror han er et sted mellom 4,5 og 5 kilo, nærmere 5 nå vil jeg tippe. Så han er nok litt mindre enn Marcus! Han bruker jo fortsatt str. 56, mens Marcus har begynt med 62 etter som jeg forsto? Han er lang da, noen av bodyene er korte på armene selv om de passer ellers! Det var noen som foreslo å bruke erstatning hvis jeg ikke fikk pumpa ut nok, men jeg ville helst ikke. Hadde kort vei hjem fra julebordet, så jeg var klar til å fyke hjem og gi pupp hvis det skulle trenges...
Nanella Skrevet 26. november 2004 #352 Skrevet 26. november 2004 Oj :o ikke rart Maren legger på seg mye da! Jeg pumper ut mellom 100 og 120 ml melk som hun får fra flaske innimellom og hun sluker alt som ingenting!!! Kommer til å bli en kjempe hun da når hun blir like mange uker som Brage og Marcus.. (Ikke ofte hun får flaske da, og det kan nok være hun spiser mer fra flasken enn fra puppen..) Godt å lese at Brage har godt sovehjerte da. Det har Maren også. Deilig å få gjort litt på dagen når man får sove nesten hele natten. :-) Ønsker dere en god helg!
Fibonacci Skrevet 27. november 2004 Forfatter #353 Skrevet 27. november 2004 I dag er Brage 5 uker! Jeg synes plutselig noen av bodyene i str. 56 så litt små ut nå! Men 62 blir nok for stort foreløpig. Har bytta noen av klærne vi fikk likt av, og kjøpt en veldig fin dress i str. 62, som jeg klør etter å bruke, men må nok smøre meg meg tålmodighet ennå en stund... Det med pumping og melkemengder er vanskelig synes jeg. Jeg tror jeg har ganske mye melk, det renner jo veldig mye når Brage ligger ved puppen, og det er alltid melk igjen etter at han har sluppet taket og er mett og fornøyd, men når jeg skal pumpe så tar det evigheter å få ut en full flaske, og jeg blir sliten og anspent, pluss at det er litt ubehagelig, på grensa til vondt noen ganger. Mulig jeg gjør det feil? Jeg er sånn i tvil. :-( Skulle så gjerne pumpe ut så jeg kan fryse ned til senere bruk, med tanke på å komme meg litt ut innimellom. I kveld skal vi hjem til mine foreldre på middag, og i morgen får vi besøk av to studievenninner av meg :-) Jeg synes det er så koselig å vise fram vidunderet vårt! Nå skal jeg finne fram litt av julepynten, i hvert fall en adventsstake og julestjerne til å ha i vinduet. Det er jo 1. søndag i advent i morgen! :-) Og julestemninga er jo allerede på plass med så mye nysnø ute!
Sandra Skrevet 27. november 2004 #354 Skrevet 27. november 2004 Jeg bor også nærme julebordet, så det blir nok ingen problem. Litt overhysterisk frem mot den første gangen jeg skal være alene uten Marcus Gratulerer med Brages 5 ukers dag!! Tiden går så fort! Håper dere får en fin dag
Sandra Skrevet 27. november 2004 #355 Skrevet 27. november 2004 Der hadde det kommet et innlegg mens jeg skrev.. Det med pumpingen synes ikke jeg heller er lett,men det gikk bedre i dag da jeg prøvde dette: Jeg gjorde det om morgenen for om natten er det størst produksjon. Og på kvelden pleier det å være mindre melk. Jeg tok en varm dusj først. Jeg så ikke på pumpen mens jeg pumpet (ikke så mye i all fall) og hadde Marcus ved siden av meg så jeg kunne se på han. Jeg byttet bryst ofte, og prøvde å ikke tenke på at det måtte komme mye. Det kan hende deter fordi du er stresset og anspent, så prøv så godt du kan å slappe av. Kanskje du kan kose deg med en kopp te, eller lese litt i en babybok f.eks. så får du tankene litt vekk. Jeg leste masse inne på nybaktmamma.com på ammesidene for å se hva slags problemer de andre hadde, og fikk flere gode tips der. Håper du får dettil etter hvert, men det har nok mye med trening å gjøre også. Vi får nok teknikken bedre til etter hvert. Det er jo deilig å ha muligheten til å ta en tur ut og at f.eks mennene våre kan passe litt.
Fibonacci Skrevet 27. november 2004 Forfatter #356 Skrevet 27. november 2004 Takk for mange gode råd, Sandra! Jeg skal sørge for å gjøre mer forarbeid neste gang jeg skal pumpe. Så går det nok bedre etter hvert. Jeg har stort sett prøvd å pumpe om ettermiddagen/kvelden, for morgenene er mer hektiske. Men som du sier er jo melkemengden størst om morgenen. Det hjelper sikkert med varme også! Ei på barselgruppa mi anbefalte sånn rispose til å varme i mikroen, jeg har jo en sånn pose så det skal jeg prøve neste gang. Jeg prøver å slappe av mens jeg pumper, men føler at jeg må holde pumpa så tett inntil puppen for å få ordentlig vakuum (har Avent sin manuelle pumpe), og da blir jeg sittende og presse pumpa hardt innover og spenne meg i musklene. Prøver å ikke se så mye på pumpa, men må sjekke innimellom om den sitter som den skal. Det er nok en treningssak dette her, som alt annet... Nå skal vi snart av gårde til foreldrene mine. De bor i nærheten, tar bare 5 min. å kjøre.
Nanella Skrevet 29. november 2004 #357 Skrevet 29. november 2004 Jeg har også avent sin manuelle pumpe og man må jo presse ganske hardt mot puppen for å få skikkelig vakum så før man får teken blir det vel litt klønete. Det trengs vel litt trening tenker jeg, men lurt som Sandra sier at man må finne litt avkobling når man driver med det og sørge for at det er melk å pumpe ut, så da er det jo best om morgenen. Pumper du hver dag?? Jeg pumper bare når jeg føler for det jeg og hvis jeg vet jeg skal ut en liten tur slik at sambiss har krisemat å ty til :-) Ser jeg skriver at Maren spiser 100-120 ml. glatt, men det viser seg ikke å være tilfeldet. Hun ble litt mer beskjeden etter å få prøvd noen ganger Håper du hadde en fin middag med foreldrene dine da. Hyggelig med besøk ja, man har jo lyst til å vise frem til hele verden. Man blir jo bare så utrolig stolt v disse små! Ha en fin dag!
Fibonacci Skrevet 29. november 2004 Forfatter #358 Skrevet 29. november 2004 Hei XSiljeX, jeg pumper ikke hver dag, langt ifra, men prøver gjerne å få ut litt når jeg merker at jeg har overskudd av melk. Har lyst til å bygge opp et lite lager i fryseren så jeg kan få litt "fri" innimellom! Det gikk mye bedre da jeg prøvde i går morges, da hadde jeg varme på puppene først, og så lå Brage ved siden av meg så jeg så mest på ham mens jeg pumpet. Det kom en del, men rakk ikke pumpe mer enn 80 ml før han ville ha puppen for seg selv igjen! Han så faktisk litt bekymra og fornærma ut da han lå og så på at jeg pumpet! Hyggelig på middag hos foreldrene mine på lørdag, Brage sovna i bagen inne på soverommet deres, og vi håpet at han ikke skulle våkne da vi skulle hjem igjen. Men stakkaren våkna da vi kom hjem, og skrek og skrek i timesvis :-( Jeg hadde ikke så mye melk igjen da, for han hadde sugd hele kvelden allerede. Følte meg ganske fortvilet. Men han roet seg etter hvert. Han var nok mest trøtt, men klarte ikke roe seg av seg selv, eller med smokken. Det han fikk av mat gulpa han opp så til de grader. Og han var nok sliten, for hele søndagen bare sov han... og det følte jeg også for å gjøre! Vi fikk besøk utpå dagen av venninnene mine, og han fikk masse flotte klær i gave! Holder på å vaske dem nå. I helga var vi også på kafe med Brage, det er så koselig for folk kommer bort til bordet vårt og spør hvor gammel han er og beundrer ham og sånt Og så har jeg laget gipsavstøpninger av hånda og foten hans! De ble skikkelig bra om jeg får si det selv! Alle detaljene kom så fint fram. Det er stas å ha sånne ting til seinere også, også tenkte jeg å lage sånne gipsting med hånd og fot og gi bort i julegave til besteforeldre og tanter og onkler. Får se hva jeg får til! :-) Nå har vi pynta litt med adventsting, funnet fram stjerner til å ha i vinduet, adventsstake og så tente vi første lys i går. Jeg synes det er så koselig å gjøre sånne ting før jul! Og i år har jeg jo tid til det også. Skal ha juleverksted med en venninne neste uke, og har tenkt å lage pepperkaker og pepperkakehus. Og lage litt julegaver. Det verste er egentlig å handle julegaver, det er så stress å fly rundt i alle mulige butikker, mye folk overalt og alle like stressa! Som vanlig er jeg seint ute i år også :-( Har bare ordna 4-5 gaver hittil. Lurer veldig på hva vi skal finne på i julegave til Brage! Alle de fine tingene jeg kan komme på får han ikke brukt før et halvt år, minst. Litt kjedelig med klær. Ikke at han merker noen forskjell, da, men... Leker har han masse av, han arva etter niesa vår. Vet sannelig ikke hva jeg skal finne på. Noen som har gode forslag? Det han bryr seg mest om her i verden er jo bare pupp og atter pupp, pluss oppmerksomhet og kontakt :-) Han smiler oftere nå, det er skikkelig gøy, han er så god, den lille gullklumpen min
Sandra Skrevet 29. november 2004 #359 Skrevet 29. november 2004 Så bra at pumpingen gikk bedre. Det har gått fint med meg de siste dagene (har pumpet om morgenen) for å bygge opp et lite lager for på torsdag skal vi på IKEA og farmoren til Marcus skal være barnevakt, og på søndag skal jeg ut og spise middag. Jeg må bare spørre: Hvordan lager du de avstøpene med gips? Det hørtes interessant ut. Har jo sett reklame for sånne ting man kan bestille, men tenkte man kanskje kunne fått det til selv, men har ikke helt skjønt hvordan ennå. Takknemmelig for intruksjon ja Ha en fin uke!
Fibonacci Skrevet 29. november 2004 Forfatter #360 Skrevet 29. november 2004 Hei Sandra, bra at pumpinga funker bedre hos deg også! Gipsavstøpninger er veldig moro, og blir kjempefint! Har lært det av svigerinna mi. Du trenger modellerleire, plastilina eller tilsvarende formbart materiale. Jeg har brukt leire som jeg har kjevlet ut og lagt nedi en passe stor form/fat med flat bunn. Hadde bearbeidet leira en stund så den var myk og fin. Så kommer det vanskeligste: ta foten eller hånda på nurket og press ned i leira så du får likt trykk over hele. Jo mykere leira er, jo lettere går det nedi. Jeg hadde litt problemer med å presse hardt nok først, ville jo ikke skvise for hardt :o Foten ble derfor bedre enn hånda. Så blander du gipsmasse og vann og heller nedi fot/håndavtrykket. Fyll gjerne i detaljer med pensel før du heller på resten av gipsen. Jeg brukte finkornet gips (alabastergips). Når det er stivnet, løsner det greit fra leira og vips! har du et superfint avtrykk som blir "motsatt" av det originale avtrykket. Gipsen kan males og pyntes på etterpå. Lykke til hvis du vil prøve på det! Ønsker deg også en fin uke!
Anbefalte innlegg