Gå til innhold

Har du fordommer mot noen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har fordommer mot ganske mange, deriblant folk som ikke leser avisen og følger med i nyheter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil gå så langt som å si at vi alle har fordommer i nær sagt alle retninger. Og at uten fordommer ville verden for oss vært helt umulig å organisere.

Milo

Skrevet

Eg har fordommar mot folk som berre er opptekne av seg sjølv om sitt. (Og dette knyter lett opp mot folk som stemmer FrP - så eg har nok fordommar mot dei òg... :oops: )

Så har eg nok litt fordommar mot folk som framleis har hockey-sveis...

Skrevet

Jeg innrømmer tvert; jeg har mange fordommer. Jeg definerer fordommer som til dels negative forhåndsoppfatninger av folk man ikke kjenner fordi man putter dem i båser ut fra enkle kriterier som er synlige og opplagte. Jeg tillegger folk egenskaper uten å vite om det stemmer.

Jeg synes det er greit å vite om mine fordommer, for da kan jeg "kjempe" mot dem, og ikke la meg styre av dem. Jeg kan gå inn for å tilegne meg nyttig kunnskap om disse menneskene.

Så noen fordommer: Innvandrere (syns det er pussig at noen skal være så sær å legge ut på tur med tanke om å være original og "gli inn i kulturen de besøker", og så er de egentlig en gjeng uorginaler i flokk.....)

FPR-ere (veldig egoistiske folk) osv.osv. kunne holdt på i det uendelige.

Mulig noen er uenig i min definisjon av fordommer, men ærlig talt: Jeg tror de fleste har masse fordommer, og om man ikke vet om det eller vil innrømme det, så er disse fordommen til dels skadelige.

Gjest Anonymous
Skrevet
Rusmisbrukere

Dette er vel egentlig ikke bare en fordom, men fakta, i o m ruspåvirkede mennesker gjør "unormale" ting i rus og er kriminelle for å få råd til rusen.

Skrevet

*Rekker opp hånden!*

Jeg har mange fordommer. Og med fordommer mener jeg altså at jeg dømmer hele mennesket ut i fra en liten detalj. Med andre ord: fordommer er ikke sanne og har ingen verdi!

Men jeg har dem likevel..... :oops:

Jeg har fordommer mot folk som ikke har egne meninger. Folk som lar valgene sine avgjøres av astroligi, en prest, en venn eller lignende. Det er like ille alt sammen! Man kan gjerne tro på hva som helst for min del, men hvis man lar troen styre for mye blir det veldig galt for meg.

Dessuten så har jeg fordommer mot folk som syter og klager hele tiden og som aldri påtar seg ansvar for å forbedre en situasjon. Jepp!

Ved å innrømme fordommene mine så slipper jeg heldigvis å reagere ut i fra dem. Og det er lurt. For som sagt: Jeg vet at når det dukker opp en fordom i hodet mitt så tar jeg feil!

Skrevet

Nå blir det innviklet.

Jeg likte Litago sin definisjon:

"Og med fordommer mener jeg altså at jeg dømmer hele mennesket ut i fra en liten detalj"

Det er flere her som påstår å ha "fordommer mot fordommer". Hvordan vet dere at noen er fordomsfull akkurat der og da? Dere klarer jo bare å se de som er veldig veldig fordomsfulle hele tiden. Hvordan kan dere se at lurven idet han hopper inn i en drosje smiler litt anstrengt? Hvordan vet dere at Berit som skal på jordomseiling møter fordommer fra Litago, fordi det er stjernene som har befalt Berit å reise ut? Hvordan kan dere ta meg på kornet at jeg har fordommer mot menn med langt hår? Jeg spytter jo ikke på dem, bare lar være å kysse dem..

Det er dere som har den vanskeligste fordommen av alle å opprettholde og etterleve :ler:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Er det bare jeg som har fordommer mot fjortisberter?

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har til dels sterke fordommer fått etterhvert, mot kristne mennesker som lager en slags politikk av av sin tro.

Jeg har imidlertid ingen fordommer mot hverken kristne eller politikere hver for seg.

:o Jeg og Sandman har samme fordommer :o

Jeg har heller ikke fordommer kristene enkeltpersonner men de som blir fanatikere i mine øyne har jeg fordommer mot

Skrevet

Jeg har fordommer mot mange jeg!

Men har ikke tenkt til å begynne å ramse de opp her, for da blir jeg vel slaktet og jeg har fordommer mot de som slakter andre og....... :wink:

Skrevet
Hm, jeg er litt skeptisk til folk som tror på astrologi. En ting er å lese horoskopet for morro skyld, men å ta den lengre..

skikkelig astrologi er jo ikke det som står i ukebladene da, det er jo bare for moro skyld astrologi går mye lengre enn det. for at det skal være seriøst, må man ta hensyn til fødselstidspunktet, datoen, sted, ascentanten, osv osv. det er mange fordommer ute og går mot astrologi, av folk som egentlig ikke har satt seg inn i det, og tror det kun dreier seg om slikt som er i aviser og ukeblader. :blunke:

Skrevet

Ok, Iset, men tror du virkelig at hvordan to planeter står i forhold til hverandre da du ble født har noe betydning for hvem du er?? Kun hvis de sender magnetiske bølger eller noe annet fysisk, mener jeg. Horoskopene i blader har meg ofte i forskjellig tegn også.. i tillegg til at det som står er rimelig åpent :ler: Nytter ikke å bomme da.

Skrevet

Jeg har fordommer mot vellykkede mennesker, og mot mennesker som sier de ikke har fordommer...

Gjest Anonymous
Skrevet
Ok, Iset, men tror du virkelig at hvordan to planeter står i forhold til hverandre da du ble født har noe betydning for hvem du er?? Kun hvis de sender magnetiske bølger eller noe annet fysisk, mener jeg. Horoskopene i blader har meg ofte i forskjellig tegn også.. i tillegg til at det som står er rimelig åpent  :ler: Nytter ikke å bomme da.

hehe jeg vet egentlig ikke, men avviser det ikke heller. tror ike det er oppspinn iallefall. tror nok de fleste ting har et snev av sannhet i seg. men jeg skal ikke påstå noe, men det bør ikke de som ikke tror gjøre heller :blunke:

Iset

Skrevet

Jeg har haugevis av fordommer. Og jeg syns det er litt gøy også, så kan man få ut litt edder og galle i ny og ne. Ingen av mine fordommer er spesielt alvorlige, det ligger store doser humor bak, og jeg prøver å ikke ha for onde fordommer.

Jeg misliker sterkt backpackere for eksempel. Ungdom som får sponsa tur til Thailand av foreldrene sine, drar dit alle de andre backpackerne drar, drikker slangeblod, får seg en stygg tattis, kjøper seg ett par sjongleringsballer og tror de har oppdaget meningen med livet. Når de kommer hjem sitter de i Birkelunden og klimprer på gitar, sjonglerer med ballene sine og er generellt i veien.

Liker ikke gutter som klimprer på gitar generellt, hvertfall ikke i parker.

Voldsomt spiritualistiske mennesker som mener at alt har en høyere mening, tror på spøkelser, telepati, astrologi og alt mulig overnaturlig, selv når det finnes haugevis med rasjonelle forklaringer, bare fordi de desperat vil ha ett mystisk og spennende liv.

Hehe, det var en liten bønsj av mine fordommer, totalt ubegrunnede selvfølgelig! :blunke:

Gjest GreenSky
Skrevet
Ja' date=' jeg har fordommer mot ganske mange, deriblant folk som ikke leser avisen og følger med i nyheter.[/quote']

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke leser mange aviser eller følger intenst med på nyhetene. Jeg lever i min egen lille verden, og ønsker ikke å bli "bombadert" av nyheter. Det betyr ikke at jeg ikke vet hva som skjer i verden, eller er uintelligent. Tror jeg. :wink: Jeg kjenner mange svært skarpe og inteligente mennesker som ikke følger med på ting som skjer. (Før du halshogger meg, Poirot, så jeg sier ikke at du har påstått noe annet, men jeg bare påpeker det.)

Jeg er stolt backpacker. :D Det er utrolig lærerikt å reise! En lærer mye om mennesker, kultur og psykologi. For min del har det ikke noe med orginalitet å gjøre, jeg reiser som backpacker fordi det er mest økonomisk, og jeg vil reise mest mulig for pengene.

Jeg har nok mange fordommer jeg også. Jeg inrømmer det. Men jeg prøver å bli dem mest mulig bevisst, og jeg har lært mye om meg selv på den måten. Men det er forskjell på fordommer og god gammel skepsis, da.

Skrevet

Skal vi seee....

Jeg har fordommer om alle, tror jeg. Har i grunnen lite kunnskap! (og jeg kødder ikke heller.. :wink: ). Men at jeg har fordommer behøver ikke bety at jeg ikke liker folk. Men en slags forforståelse av folk basert på liten kunnskap, kan du si..

Lager meg gjerne formeninger om folk relativt raskt. Men ikke alltid negativt, det må jeg understreke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...