Gå til innhold

Reklameserie for elektrosjokk i VG


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel, jeg synes i grunn ikke det er verre enn all reklamen for slankekirurgi som er ute og går.

Ehh jooo. Denne behandlingsformen har vært brukt i tvangspsykiatrien før.

VG prøver visst å ufarliggjøre denne type terapi ved å vise til en frivillig innlagt som villig lar seg mishandle.

Trivelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Ehh jooo. Denne behandlingsformen har vært brukt i tvangspsykiatrien før.

VG prøver visst å ufarliggjøre denne type terapi ved å vise til en frivillig innlagt som villig lar seg mishandle.

Trivelig.

I moderne elektrosjokkterapi får pasienten bedøvelse og muskelavslappende midler for å unngå ubehag. Elektrosjokkterapi regnes som en av de mest effektive behandlingene for depresjon, siden den trigger anfall i temporallappen (Bear et.al, Neuroscience - exploring the brain. 2007. p. 677.)

Jeg synes i grunn det er ganske fint, jeg.

Endret av Offensive Pie
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hjelpe mot depresjoner, så forstår jeg ikke hvorfor du er så imot at det reklameres for. Det er en godkjent behandlingsmetode som brukes på de som virkelig trenger det. Man kan ikke gå til legen og be om å få det, og that's it.

Jeg tenker dette vil være fint for de har lyst til å få elektrosjokk, men er usikre på om de tør. Fin mini-dokumentar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh jooo. Denne behandlingsformen har vært brukt i tvangspsykiatrien før.

VG prøver visst å ufarliggjøre denne type terapi ved å vise til en frivillig innlagt som villig lar seg mishandle.

Trivelig.

Elektrosjokk har vært brukt i mange, mange år med bra effekt.

Behandling med elektrosjokk er frivillig i dag, og pasienten kan ombestemme seg når som helst. Det spiller ingen rolle hvilken status pasienten ellers har. Også for tvangsinnlagte pasienter med alvorlige sinnslidelser er det frivillig å bli behandlet med elektrosjokk, og den kan ikke gis til personer som ikke samtykker, eller som ikke har samtykkekompetanse.

Det er mange år siden elektrosjokk ble brukt i tvangsbehandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Jeg tror det er mange som har et helt feil bilde av hva ECT går ut på. Det finnes svært mange mennesker som har hatt nytte av ECT. Eldre med depresjoner, kvinner med svangerskapsdepresjoner osv. Mennesker som ikke har hatt nytte av psykoterapi eller behandling med medikamenter.

ECT foregår ikke som i Gjøkeredet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrosjokk er skremmende, mye pga historien bak.

Det rare er at de samme personene som er skremt av ECT, ofte er positive til piller. Greit nok, det ser penere ut, men det er samme effekten.

Om jeg noen gang velger behandling mot depresjonen jeg når har hatt i 20 år er det svært sannsynlig jeg velger ECT fremfor SSRI. Hovedproblemet er at de fleste leger ikke innvilger dette før man har tygget seg gjennom en haug med piller, og jattet med psykologer i en evighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ECT er en godkjent behandlingsform som foregår i frivillige former, som flere nevner. Men det er ikke sånn at man bare kan bestille dette. Det gjøres en nøye vurdering av behovet, og brukes typisk ved alvorlige depresjoner hvor antidepressiva har hatt liten effekt. Det har også vist seg nyttig ved depresjoner hos eldre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

bestevenninnen til mamma fikk elektrosjokkbehandling for rundt to år siden, det hjalp henne vanvittig mye og nå er hun tilbake til gode gamle seg selv igjen slik hun var før depresjonen, så jeg er helt klart positiv til det. Hadde det hjulpet mot angst hadde jeg bedt om det jeg også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke en reklameserie, men en dokumentarserie.

Fungerer på samme måten med den innfallsvinkelen. Jeg hadde heller valgt å være deprimert resten av livet enn å utsette meg for en sånn risiko. Mange som har fått varige hjerneskader av den behandlingen også, så det er ikke bare fryd og gammen. Også i moderne tid. En som forteller om at hukommelsen hans ble ødelagt der også ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerer på samme måten med den innfallsvinkelen. Jeg hadde heller valgt å være deprimert resten av livet enn å utsette meg for en sånn risiko. Mange som har fått varige hjerneskader av den behandlingen også, så det er ikke bare fryd og gammen. Også i moderne tid. En som forteller om at hukommelsen hans ble ødelagt der også ser jeg.

Med den gamle typen behandling kunne det forekomme hukommelsestap. Det er svært uvanlig nå. Og du må huske på at dette brukes på alvorlig syke pasienter. Pasienter som er så syke at de ikke fungerer lenger, og at alt annet skal være utprøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fungerer på samme måten med den innfallsvinkelen. Jeg hadde heller valgt å være deprimert resten av livet enn å utsette meg for en sånn risiko. Mange som har fått varige hjerneskader av den behandlingen også, så det er ikke bare fryd og gammen. Også i moderne tid. En som forteller om at hukommelsen hans ble ødelagt der også ser jeg.

Og folk får livet ødelagt av medikamenter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badabing

En burde nok ha byttet ut ordet sjokk med noe mer salgbart. Sjokk høres for brutalt ut.

Egentlig heter det jo noe annet;

Elektrokonvulsiv terapi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG reklamerer ikke for at elektrosjokk er fantastisk, eller prøver å få flere til å benytte seg av det. De kaster lys over et tema som ikke blir snakket om, og som mange har negative forestillinger om. Man ser for seg at det er en moderne form for lobotomi, mennesker som blir holdt inne mot sin vilje, begått overgrep mot osv.

De som velger elektrosjokkbehandling er pasienter (ofte de som lider av depresjon), hvor INGENTING fungerer. Ikke medisin, ikke psykoterapi, ingenting. Mange av disse menneskene har ikke noe liv - de føler ikke de har noe å tape. For dem kan det neppe bli verre. Og for mange fungerer det.

Elektrosjokk er ikke noe man gjør fordi det er gøy. Man ringer ikke til psykolog og sier "jeg vil gjerne få henvisning slik at jeg kan få elektrosjokk fordi jeg er litt lei meg om dagen".

Jeg syns det er fint av VG belyser temaet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og folk får livet ødelagt av medikamenter også.

Ja, men ødeleggelsespotensialet er større ved elektrosjokk. I ytterste konsekvens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nyere forskning tyder på at dette slettes ikke er en så ufarlig behandling som man tidligere har trodd. Les på www.esjokk.no for mer info. Der prøver vi å samle så mye informasjon at man kan gjøre et reellt valg.

:-) Birger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...