Gå til innhold

Drektig katt

Gjest Madelene1

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

katten min har fått kattunger tre ganger. visste ikke at det var vanlig med veterinær til stede... hun ordnet opp selv.. utrolig fasinerende.

Første gangen hadde hun klart å lage et lite rede under sengen min med mine gamle dukkeklær. våknet på natten av at det peip så mye under sengen. da var den første født og fikk se de to siste bli født. kattemoren visste nøyaktig hva hun skulle gjøre... kattungene kommer ut i en posegreie som hun slikker av, og så kommer en morkake per kattunge som hun spiser opp for å få mer energi til neste unge kommer. Vi synes det var en utrolig flott opplevelse. moren var helt utslitt etterpå, men veldig stolt der hun lå med tre unger som ammet på henne. Det er helt merkelig hvordan morsinnstinktet dukker opp på katten! Ta det med ro, hun vet nok mer om hva hun skal gjøre enn man tror... Eneste vi hjalp til med var å plassere kattungene på puppen, kose og leke når de ble større.

Vi vaksinerte alle kattungene når de var rundt 8 uker og annonserte i lokalavisen. Vi hadde masse folk innom som ville ha, og kunne velge mellom de barnefamiliene vi likte best. kattunger er koselig! lykke til med pusen!

Jeg ville anbefalt deg og finne en liten krok hun liker og innrede med noen gode tepper, for fødsel er søl, og du vil ikke at hun ender opp i klesskapet ditt.. hehe..

• Liker 1
Gjest Madelene1
Skrevet

katten min har fått kattunger tre ganger. visste ikke at det var vanlig med veterinær til stede... hun ordnet opp selv.. utrolig fasinerende.

Første gangen hadde hun klart å lage et lite rede under sengen min med mine gamle dukkeklær. våknet på natten av at det peip så mye under sengen. da var den første født og fikk se de to siste bli født. kattemoren visste nøyaktig hva hun skulle gjøre... kattungene kommer ut i en posegreie som hun slikker av, og så kommer en morkake per kattunge som hun spiser opp for å få mer energi til neste unge kommer. Vi synes det var en utrolig flott opplevelse. moren var helt utslitt etterpå, men veldig stolt der hun lå med tre unger som ammet på henne. Det er helt merkelig hvordan morsinnstinktet dukker opp på katten! Ta det med ro, hun vet nok mer om hva hun skal gjøre enn man tror... Eneste vi hjalp til med var å plassere kattungene på puppen, kose og leke når de ble større.

Vi vaksinerte alle kattungene når de var rundt 8 uker og annonserte i lokalavisen. Vi hadde masse folk innom som ville ha, og kunne velge mellom de barnefamiliene vi likte best. kattunger er koselig! lykke til med pusen!

Jeg ville anbefalt deg og finne en liten krok hun liker og innrede med noen gode tepper, for fødsel er søl, og du vil ikke at hun ender opp i klesskapet ditt.. hehe..

Takk :)

Skrevet (endret)

Jeg støtter de andre her, kontakt dyrlege snarest.

Og så vil jeg bare si en ting til, dersom hun har fått p-piller, og likevel blitt drektig er det stor fare for at fostrene har store misdannelser, og ikke er levedyktige. Dermed er det best å ikke utsette henne for belastningen med å få svangerskapet ut og føde ungene, når de sannsynligvis vil dø før eller rett etter fødselen. Hun er også litt ung for å få kattunger, noe som øker faren for komplikasjoner, spesielt dersom fostrene dødfødte.

Endret av Rayanne
  • Liker 5
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg støtter de andre her, kontakt dyrlege snarest.

Og så vil jeg bare si en ting til, dersom hun har fått p-piller, og likevel blitt drektig er det stor fare for at fostrene har store misdannelser, og ikke er levedyktige. Dermed er det best å ikke utsette henne for belastningen med å få svangerskapet ut og føde ungene, når de sannsynligvis vil dø før eller rett etter fødselen. Hun er også litt ung for å få kattunger, noe som øker faren for komplikasjoner, spesielt dersom fostrene dødfødte.

- slått med to minutter.

Dette er et meget viktig moment du må ta med i betraktningen.

Lille-pus har sett halve kattunger bli født, som resultat av at kattemor hadde fått p-piller mens hun var drektig (før eier oppdaget drektigheten).

Det var et mindre trivelig syn skal jeg si deg.

Og den forrige eieren sa at hun gikk på piller, at hun hadde fått orm kur og at hun var vaksinert, så da trodde jeg og min sambo at dette skulle bli/gå helt fint. Ingen av oss viste at hun var gravid. Vi fikk også høre av eieren at denne type katt (tricolor) hadde veldig vanskelig for å bli gravid. Så itillegg til p-piller så var sjansen liten for at hun kunne bli gravid selv uten p-piller.

Til genrell opplysning; tricolor er en meget vanlig fargekombinasjon hos hunkatter.

Påstanden du refererer, om at tricolor hunkatter har store vansker med å bli drektige, er ren bløff, bare tull ! :skratte:

- fra ende til annen.

Dersom det du hørte virkelig er det som ble sagt, så er du er blitt grundig "lurt".

Du fikk vel med vaksinekortet hennes går jeg (ikke) ut ifra ?

Dersom du ikke fikk det (og ikke har noen dokumentasjon på vaksiner) så er det nok en grunn til å bestille vtrinærtime.

Vaksine er (siterer meg selv fra en annen tråd) en j**lig billig forsikring mot en uhyre smertefull og langdryg død ved typisk kattepest.

Og, kattepest utbrudd oppstår hvert år flere steder i Norges land, like sikkkrt som at det hvert år blir både jul og påske.

• Liker 7
Gjest Madelene1
Skrevet

- slått med to minutter.

Dette er et meget viktig moment du må ta med i betraktningen.

Lille-pus har sett halve kattunger bli født, som resultat av at kattemor hadde fått p-piller mens hun var drektig (før eier oppdaget drektigheten).

Det var et mindre trivelig syn skal jeg si deg.

Til genrell opplysning; tricolor er en meget vanlig fargekombinasjon hos hunkatter.

Påstanden du refererer, om at tricolor hunkatter har store vansker med å bli drektige, er ren bløff, bare tull ! :skratte:

- fra ende til annen.

Dersom det du hørte virkelig er det som ble sagt, så er du er blitt grundig "lurt".

Du fikk vel med vaksinekortet hennes går jeg (ikke) ut ifra ?

Dersom du ikke fikk det (og ikke har noen dokumentasjon på vaksiner) så er det nok en grunn til å bestille vtrinærtime.

Vaksine er (siterer meg selv fra en annen tråd) en j**lig billig forsikring mot en uhyre smertefull og langdryg død ved typisk kattepest.

Og, kattepest utbrudd oppstår hvert år flere steder i Norges land, like sikkkrt som at det hvert år blir både jul og påske.

Ja, jeg har det t.o.m på melding at hun sier at sånne katter har vanskelig for å bli gravide.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du ser ut til å ha bestemt deg, så jeg skal la vær å belære deg i hvor forbanna uansvarlig det er å la pus fullføre svangerskapet.

Men, kattunger er IKKE leveringsklare ved 8 uker, men ved 12 uker! Er så ufattelig mange som gir bort kattunger alt for tidlig. I 12 uker skal de være hos mamman sin..

(Katter er forresten drektige med kattunger, ikke gravide med babyer).

Endret av Bobler
  • Liker 3
Skrevet

Ja, jeg har det t.o.m på melding at hun sier at sånne katter har vanskelig for å bli gravide.

Hun har måttet blanda fakta her. Tricolor/skilpadde jenter har ingen problemer med å bli drektige. Dersom det hadde vært en tricolor/skilpadde gutt ville den med aller største sannsynlighet ikke vært fertil. En hannkatt som er skilpadde har xxy kromoson, noe som gjør at de ikke er forplantningsdyktige.

• Liker 2
Gjest Madelene1
Skrevet

Du ser ut til å ha bestemt deg, så jeg skal la vær å belære deg i hvor forbanna uansvarlig det er å la pus fullføre svangerskapet.

Men, kattunger er IKKE leveringsklare ved 8 uker, men ved 12 uker! Er så ufattelig mange som gir bort kattunger alt for tidlig. I 12 uker skal de være hos mamman sin..

(Katter er forresten drektige med kattunger, ikke gravide med babyer).

Hva vet du hva jeg og min sambo har bestemt oss for?

Jo, jeg vet hvor lenge kattungene skal være hos mor.

• Liker 1
Skrevet

Hva vet du hva jeg og min sambo har bestemt oss for?

Jo, jeg vet hvor lenge kattungene skal være hos mor.

Jeg vet det du har skrivet her, at du ikke skal fjerne fosterne. ;)

Og så fint at du vet det i hvertfall! :takke:

• Liker 2
Gjest Madelene1
Skrevet

Jeg vet det du har skrivet her, at du ikke skal fjerne fosterne. ;)

Og så fint at du vet det i hvertfall! :takke:

Når man lager en tråd på et forum som denne eks. Så er det for å få råd og veiledning. Da kan man faktisk bytte mening eller fortsatt ha den meningen man hadde.

Så du vet verken til eller fra hva vi har bestemt oss for.

Og får å være ærlig så har jeg gått fra å være sikker til usikker.

• Liker 2
Gjest Lille-pus
Skrevet

Anbefaler å bare glemme tidligere eier og vedkommendes utsags. De kan være basert på misforståelser de også, og videreformidlet i beste hensikt.

Det du/dere da sitter med er:

En sannsynlivis drektig hunkatt, som antageligvis har fått p-piller under drektigheten.

En katt med ukjent vaksinestatus. - dersom du ikke har fått vaksinekortet fra den tidligere eier.

Ta kontakt med vetrinær raskest mulig( bestill time i dag).

Legg frem disse uomtvistelige faktaopplysningene, og spør om råd.

Jeg tror jeg vet hva vetrinærens anbefaling vil bli, men meg om det.

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde aldri turt å la en katt som hadde gått på p-piller og blitt drektig fått kattunger. Hvorfor ta sjansen på å la henne føde misdannede og ikke levedyktige unger? Jeg har også tidligere sett eksempler på dette (som en annen også nevner i denne tråden), og det var veldig lite gøy for å si det sånn...

Min katt ble drektig 7 mnd gammel ved en glipp, da samboeren min på den tiden greide å slippe henne ut en kveld ved et uhell. Det sier seg selv at 7 mnd er altfor ungt til å få kattunger, og vi ville heller ikke ha noen. Det er et utrolig stort ansvar å ta på seg å finne gode, ansvarlige hjem til 5-6 kattunger, og jeg skal love deg at det ikke er noe bra alternativ å plutselig sitte med 5-6 ekstra katter selv heller om man ikke finner hjem som er interesserte eller som virker seriøse nok. Både med tanke på tid, plass og ikke minst økonomi. Vi hadde ikke råd til det, jeg ville ikke ta på meg ansvaret med å være bombesikker på at kattungene ville få gode hjem og komme til eiere som også ville sørge for at det ikke ble "videre glipper" nedover i systemet eller at noen senere avkom i generasjonene etter ville ende som hjemløse puser. Vi har utrolig mange slike historier om dumping av kattunger osv. her i Trondheim dessverre, og katten jeg snakker om er forresten en katt jeg tok inn fra gata selv etter at hun ble dumpet rett før høstferien det året...

Kort fortalt: Jeg ringte dyrlegen, fikk avtalt time med kastrering (og vaksinering + chip), og har ikke angret i det hele tatt senere. Merket ingenting på katten heller, hun var akkurat som vanlig etterpå. Man skal ikke menneskeliggjøre dyrene og tilegne dem følelser de ikke har, selv om man er glad i dem og bryr seg om dem (det betyr ikke at jeg mener at de ikke har følelser altså, men det er stor forskjell på en katt og et menneske).

Nei, det er ikke hjerteløst når man gjør det for kattens eget beste og for å forhindre at man får kattunger med misdannelser eller som kan risikere å ende opp på gata senere.

Dessuten: Katter tenker ikke på samme måte som oss når det kommer til drektighet og familieforøkelse. Kattene sitter ikke og drømmer om familie og unger slik vi gjør, de planlegger ikke og gleder seg til amming og babyos, og de har rett og slett ikke de samme sterke båndene som vi mennesker har til våre barn. De har instinkter ja, og jeg sier ikke at katter ikke bryr seg om ungene når de er født, men det er ikke på samme måte.

Når katter parrer seg tilfeldig med hverandre så driter jo kattefar i hva som skjer etterpå, han tar seg ikke akkurat av avkommene sine. Og kattemor kan jo fint parre seg med sine egne sønner uten noe mer om og men når de er kommet i forplantningsdyktig alder, de gir jo katta (ja, det var med vilje) i det at de er mor og sønn.... Et godt eksempel på at de ikke tenker over eller har familiebånd på samme måte som oss.

• Liker 8
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å lese denne linken jeg TS. :)

Forøvrig mye bra lesestoff ang. katt og kastrering der. Utrolig hvor mange rare/grunnløse/merkelige myter som florerer.

• Liker 2
Gjest Madelene1
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å lese denne linken jeg TS. :)

Forøvrig mye bra lesestoff ang. katt og kastrering der. Utrolig hvor mange rare/grunnløse/merkelige myter som florerer.

Takk :)

Skrevet

En katt på 9 måneder er veldig ung for å få kattunger. Jeg spør som resten, har du tid og økonomi til 5-6 kattunger? Har du klare hjem til dem? Det finnes over 100 000 hjemløse katter i dag, som lider de verste skjebner fordi eierene ikke tok seg bryet med å kastere dem. De sulter ihjel, de fryser ihjel, de blir plaget av barn, og for mange er realiteten at de er for ville, og ingen fosterhjem eller eiere ønsker ville katter, og de må derfor avlives. Det er ingen tvil om at disse kattene hadde hatt det bedre dersom de aldri var blitt født. Ta deg gjerne en tur inn på dyrebeskyttelsen sine sider, og se hvordan alle kattene har kommet til dem. Hjemløse, fæle, sultne, tynne, floker i pelsen, eller mishandlet, stengt inne i pappekser og blitt forlatt, satt fyr på mm. Hvordan hadde du reagert om en eller flere av kattungene du hadde gitt bort (om du hadde funnet hjem til dem) hadde opplevd dette?

• Liker 2
Skrevet

Nå har ikke jeg lest alle innleggene her men av det jeg har lest så har TS den beste teorien her.

Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg ikke drept de kommende bebbisene (tenk om du hadde vært en pus, og noen hadde drept bebbisene dine) sikkert tåpelig oppservasjon men, what ever.

Selv hadde jeg tatt meg av alle kattungene om jeg ikke hadde fått gitt de bort. Og vært tolmodig og ventet til jeg fant de et bra hjem.

Men etter det ville jeg nok sterilisert katten eller gitt henne p-piller.

Ser ut som at TS er den eneste her som har et hjerte.

Har dere dyr?

Håper de stikker ut øynene deres :rodmer:

Du har åpenbart ikke den helt store kunnskapen om katt.

P-piller gir en KRAFTIG økning i risikoen for kreft. Det at katten i tillegg ble drektig mens den tidvis gikk på p-piller fra før av gjør det ikke usannsynlig at katten vil bli drektig igjen, i tillegg til av fostrene katten allerede (muligens) bærer kan (og vil) bli født med alvorlige problemer:

"Dersom P-piller har blitt gitt under svangerskapet er det stor risiko for at kattungene får alvorlige fosterskader. Disse kan føre til at ungene dør kort tid etter fødsel, evt. kan de påføres skader som ikke viser seg før i voksen alder."

Synes det kvalmt at du skal påberope deg evnen til å være empatisk mens vi andre er hjerteløse, når det er DINE holdninger og løsninger som fører med seg smerte og lidelse for alle dyr involvert i denne saken.

Får lyst til å filleriste alle disse "gode rådene" basert på uvitenhet, idioti og "bebbiser er jo så søte". Du aner ikke hva du snakker om.

• Liker 12
Gjest hulderjenta
Skrevet

Synes det kvalmt at du skal påberope deg evnen til å være empatisk mens vi andre er hjerteløse, når det er DINE holdninger og løsninger som fører med seg smerte og lidelse for alle dyr involvert i denne saken.

Får lyst til å filleriste alle disse "gode rådene" basert på uvitenhet, idioti og "bebbiser er jo så søte". Du aner ikke hva du snakker om.

Signerer på det sterkeste.

Skrevet

Jeg vil fortelle en trist historie om ung katt som ble gravid på p-piller...

(Må bare presisere at dette skjedde da jeg var rundt 8-10 år gammel, og at hverken jeg eller mine foreldre "visste bedre".)

Vi hadde fått en liten kattunge, og ble anbefalt av dyrlegen å gi henne p-piller. Likevel ble hun gravid da hun var veldig ung, omtrent på alder med ts' katt regner jeg med.

Hun fødte først 3 levende unger, deretter ble en sittende fast i fødselskanalen pga. at den var misformet. Katten ble tatt til dyrlegen og operert, der fjernet de ungen som satt fast og en til som var død inne i livmoren.

Katten var overhodet ikke interessert i ungene sine, sannsynligvis fordi hun var for ung. Dermed prøvde vi å håndmate de tre ungene. En døde rett etter fødselen, den andre døde etter noen dager. Den siste vokste opp og ble gitt bort (men døde rett etterpå av at den nye eierens schæfer drepte den...) Kattemoren ble holdt inne de anbefalte antall dagene etter operasjonen, men kom aldri tilbake igjen da hun ble sluppet ut (vi fant ut at hun hadde blitt påkjørt).

Håper du har tatt kontakt med dyrlege for å få råd.

• Liker 2
Gjest hulderjenta
Skrevet

Katten var overhodet ikke interessert i ungene sine, sannsynligvis fordi hun var for ung.

Det har jeg også vært borti dessverre. Ikke selv, men hos noen bekjente. De er av typen som "ikke bryr seg", de gidder ikke å kastrere hunnkatten(e) og satser heller på å gi bort kattungene når den tid kommer. Vel, det er jo ikke bare bare i dagens marked - og når de ikke får gitt dem bort så blir de "knertet" istedet... :kjefte: Fullstendig idiotisk og uansvarlig.

Vel, det jeg egentlig skulle fram til var at den hunnkatten de hadde for noen år siden ble drektig altfor tidlig, de gadd heller naturlig nok ikke å gjøre noe med det "fordi det går sikkert bra". Heldigvis gikk fødselen bra selv om katten var ung, men hun brydde seg ikke om ungene etterpå. Hun var rett og slett ikke moden nok hverken i kroppen eller toppen. (I tillegg slapp de henne ut rett etter fødselen, og et par dager senere ble hun påkjørt og døde... Som om det ikke var ille nok fra før av.)

Katter bør være over året, minst, før de får kull. Nå kan jo naturligvis ikke TS noe for dette da katten allerede var drektig da hun fikk henne, men det er noe man må ta med i beregning her. Det kan bli komplikasjoner pga. dette både under fødsel og etterpå om man velger å la katten gå hele løpet ut. I tillegg til andre ting som er nevnt (p-pillene etc).

Håper du har tatt kontakt med dyrlege for å få råd.

Det håper jeg også, lykke til TS. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...