Leo Skrevet 29. november 2011 #21 Skrevet 29. november 2011 Får jeg spørre om hvordan jeg og min mann kunne vite at hun var gravid? Når forrige eiere sa at hun fikk p-piller? De sa heller ikke at hun var gravid. Det er heller ikke "vår feil" at hun er gravid. Hun har ikke vært ute siden vi fikk henne. Altså vi fikk en gravid katt som ifølge forrige eier gikk på p-piller. Det er vel ikke helt usannsynlig at det var en av grunnene til at de ønsket å bli kvitt katten. De som innehar et snev av kunnskap om katt vet også at katter som ikke er kastrert kan bli drektige og at p-piller er en svært usikker metode for å unngå det. Bl.a. fordi det er relativt vanlig at katter kaster opp. Uansett spiller det ingen rolle hvem sin skyld det er. Dere har sannsynligvis en DREKTIG katt og det må dere ta ansvaret for. 5
Gjest Madelene1 Skrevet 29. november 2011 #22 Skrevet 29. november 2011 Det er vel ikke helt usannsynlig at det var en av grunnene til at de ønsket å bli kvitt katten. De som innehar et snev av kunnskap om katt vet også at katter som ikke er kastrert kan bli drektige og at p-piller er en svært usikker metode for å unngå det. Bl.a. fordi det er relativt vanlig at katter kaster opp. Uansett spiller det ingen rolle hvem sin skyld det er. Dere har sannsynligvis en DREKTIG katt og det må dere ta ansvaret for. Jo, vi må det. jeg er bare veldig veldig usikker på hva vi skal gjøre. Jeg er veldig redd for å gjøre noe feil.
Gjest Madelene1 Skrevet 29. november 2011 #23 Skrevet 29. november 2011 Jeg siktet vel heller til at du ville klage og levere henne tilbake, at du syns det blir slemt å ta fra henne babyene sine og at du ikke aner noe som helst om katter. Jeg vet litt om alt. Men jeg vet ikke alt som er å vite. Gjør du? 1
Gjest Doh Skrevet 29. november 2011 #24 Skrevet 29. november 2011 Kan det være en ide å ta henne til dyrlegen og se hvor langt hun evt er på vei? Så kan du ta det derfra kanskje dyrlegen har noen gode råd 1
Leo Skrevet 29. november 2011 #25 Skrevet 29. november 2011 Som både jeg og flere andre her har skrevet, så er det eneste riktige å få henne kastrert så snart som overhodet mulig! Det er massevis av katter som trenger et hjem, så det er ingen grunn til å bidre til at det blir flere. Og lar du henne få kattungene, er det nettopp det du gjør! 5
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #26 Skrevet 29. november 2011 Jo, vi må det. jeg er bare veldig veldig usikker på hva vi skal gjøre. Jeg er veldig redd for å gjøre noe feil. Få fjernet fostrene. Det er det alle anbefaler deg her. 2
Gjest Madelene1 Skrevet 29. november 2011 #27 Skrevet 29. november 2011 Kan det være en ide å ta henne til dyrlegen og se hvor langt hun evt er på vei? Så kan du ta det derfra kanskje dyrlegen har noen gode råd Jo, det var jo en ide! Takk
Gjest Madelene1 Skrevet 29. november 2011 #28 Skrevet 29. november 2011 Som både jeg og flere andre her har skrevet, så er det eneste riktige å få henne kastrert så snart som overhodet mulig! Det er massevis av katter som trenger et hjem, så det er ingen grunn til å bidre til at det blir flere. Og lar du henne få kattungene, er det nettopp det du gjør! Ja, vi får vel gjøre det da. Om det er får hennes beste.. Jeg er bare redd for å ødelegge henne. jeg ser at mange sier at det "bare er katter" men det er vel ingen som vet hva dyr faktisk vet og føler? 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #29 Skrevet 29. november 2011 Ja, vi får vel gjøre det da. Om det er får hennes beste.. Jeg er bare redd for å ødelegge henne. jeg ser at mange sier at det "bare er katter" men det er vel ingen som vet hva dyr faktisk vet og føler? Kjære vene. Du skulle aldri ha hatt katt. 5
Gjest Lille-pus Skrevet 29. november 2011 #30 Skrevet 29. november 2011 Må bare sitere Leo her: Nei, det er ikke små babyer hun har i maven. dere må koble til hodet her, og parkere tanken på at hun vil savne... hun vil våkne og forstå.... hun vil sørge over å aldri kunne bli mor.... Kan du leve med den sannsynlige tanken på at minst en av kattungene du insisterer på å få vil ende opp i denne forfatningen ? P-piller er en skadelig og meget usikker prevensjon for katter. En av effektene ved lagsiktig p-pillebruk på katt kan du ta i nærmere øyensyn her 7
Leo Skrevet 29. november 2011 #31 Skrevet 29. november 2011 Jeg var altså svært nylig hos veterinæren med en hunnkatt som både veterinæren og jeg var så og si 100% sikker på var drektig fordi hun var så rund. Vi ble raskt enige om å få henne på operasjonsbordet allerede dagen etter uavhengig av hvor langt i drektigheten hun hadde kommet fordi det er enklere for alle parter at de aldri rekker å bli født. Det er også slik at fosterutviklingen hos både hunder og katter går svært raskt, slik at kattunger og valper ikke er ferdig utviklet selv om det bare er snakk om noen dager igjen av drektigheten. Det er med andre ord sjelden det er snakk om å fjerne fullt utviklede, levedyktige kattunger. 4
Gjest Madelene1 Skrevet 29. november 2011 #32 Skrevet 29. november 2011 Kjære vene. Du skulle aldri ha hatt katt. Fordi jeg bryr meg? Ok, da har jeg hørt det og. 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #33 Skrevet 29. november 2011 Jo, vi må det. jeg er bare veldig veldig usikker på hva vi skal gjøre. Jeg er veldig redd for å gjøre noe feil. Det du uansett må gjøre er å bestille time hos veterinæren så fort så mulig for å bekrefte/avkrefte kattens drektighet. Dersom katten er drektig: Veterinæren vil fortelle deg hvor langt katten er på vei, og hvilke alternativer du har. Gjennom kastrering vil katten slippe å gjennomgå en fødsel som den er i yngste laget for uansett. Du vil eliminere muligheten for å sette flere uønskede katter til verden, samtidig som du vil minske risiko for kreft. Katten din er drektig med en ukjent hankatt, og du har ingen garanti for at kattene vil komme friske til verden. Ukastrerte hankatter er perfekte bærere av FIV og FeLV - bedre kjent som leukemi/ katteaids, og siden katten din ikke kommer fra en dyrevernorganisasjon er hun antakelig ikke testet for disse sykdommene selv heller. En smittet katt vil omtrent utelukkende føde infiserte kattunger. Dette jeg nå har nevnt er bare en liten prosent av grunnen til at det er både uetisk og uforsvarlig å sette uplanlagte kattunger til verden.t I tillegg kommer alt man må tenke på når og etter at kattungene er kommet til verden. Ut fra det som kommer fram i denne tråden tror jeg ikke det er veldig far fetched å anta at du ikke sitter på veldig mye kunnskap om katt fra før av. Dette kan du selvfølgelig tilegne deg - og det håper jeg du vil også, for katter er fantastiske dyr:) Men tror du for eksempel at du er i stand til å gjøre det som trengs dersom det skulle oppstå komplikasjoner? Klarer du å se om kattungene er syke? Om de får nok næring? Vet du hvordan du skal følge de opp med vaksinasjonsprogram? Kan du sosialisere kattene på riktig måte så de vil være gode familiekatter når de er leveringsklare ved 12 uker? Og ikke minst, når du ikke sitter inne med kunnskapen til å forutse situasjonen som du har havnet i nå - hvordan skal du klare å finne kattungekjøpere som er ansvarlige og kunnskapsrike? Hvordan skal du kunne vurdere dem, når du ikke har et grunnlag? Hvordan skal du forsikre deg at historien ikke gjentar seg og at 5 katter blir til 3405693063 i løpet av noen generasjoner? Alt dette bør du reflektere over før du bestemmer deg. Dersom du er villig og ønsker å lære, kan du ha mange fine år med katten din og hun vil være en kompanjong for livet. Jeg tror det vil være mye mer givende, enn å lure på hvordan det gikk med de små. Lure på om det finnes et titalls katter der ute som stammer fra din pus, med uvisse skjebner. 6
Gjest Madelene1 Skrevet 29. november 2011 #34 Skrevet 29. november 2011 Det du uansett må gjøre er å bestille time hos veterinæren så fort så mulig for å bekrefte/avkrefte kattens drektighet. Dersom katten er drektig: Veterinæren vil fortelle deg hvor langt katten er på vei, og hvilke alternativer du har. Gjennom kastrering vil katten slippe å gjennomgå en fødsel som den er i yngste laget for uansett. Du vil eliminere muligheten for å sette flere uønskede katter til verden, samtidig som du vil minske risiko for kreft. Katten din er drektig med en ukjent hankatt, og du har ingen garanti for at kattene vil komme friske til verden. Ukastrerte hankatter er perfekte bærere av FIV og FeLV - bedre kjent som leukemi/ katteaids, og siden katten din ikke kommer fra en dyrevernorganisasjon er hun antakelig ikke testet for disse sykdommene selv heller. En smittet katt vil omtrent utelukkende føde infiserte kattunger. Dette jeg nå har nevnt er bare en liten prosent av grunnen til at det er både uetisk og uforsvarlig å sette uplanlagte kattunger til verden.t I tillegg kommer alt man må tenke på når og etter at kattungene er kommet til verden. Ut fra det som kommer fram i denne tråden tror jeg ikke det er veldig far fetched å anta at du ikke sitter på veldig mye kunnskap om katt fra før av. Dette kan du selvfølgelig tilegne deg - og det håper jeg du vil også, for katter er fantastiske dyr:) Men tror du for eksempel at du er i stand til å gjøre det som trengs dersom det skulle oppstå komplikasjoner? Klarer du å se om kattungene er syke? Om de får nok næring? Vet du hvordan du skal følge de opp med vaksinasjonsprogram? Kan du sosialisere kattene på riktig måte så de vil være gode familiekatter når de er leveringsklare ved 12 uker? Og ikke minst, når du ikke sitter inne med kunnskapen til å forutse situasjonen som du har havnet i nå - hvordan skal du klare å finne kattungekjøpere som er ansvarlige og kunnskapsrike? Hvordan skal du kunne vurdere dem, når du ikke har et grunnlag? Hvordan skal du forsikre deg at historien ikke gjentar seg og at 5 katter blir til 3405693063 i løpet av noen generasjoner? Alt dette bør du reflektere over før du bestemmer deg. Dersom du er villig og ønsker å lære, kan du ha mange fine år med katten din og hun vil være en kompanjong for livet. Jeg tror det vil være mye mer givende, enn å lure på hvordan det gikk med de små. Lure på om det finnes et titalls katter der ute som stammer fra din pus, med uvisse skjebner. Oi. her var det mye å tenke på! nei, vi hadde katter og kattunger når jeg var liten, men mer kunnskap enn å leke og kose med katter har jeg ikke. Og den forrige eieren sa at hun gikk på piller, at hun hadde fått orm kur og at hun var vaksinert, så da trodde jeg og min sambo at dette skulle bli/gå helt fint. Ingen av oss viste at hun var gravid. Vi fikk også høre av eieren at denne type katt (tricolor) hadde veldig vanskelig for å bli gravid. Så itillegg til p-piller så var sjansen liten for at hun kunne bli gravid selv uten p-piller. Men så, ja hun kom jo hit gravid... Ja, selvfølgelig ønsker jeg å lære, men jeg føler meg samtidig ond om jeg fjerner kattungene hennes, og jeg føler meg også ond om jeg ikke gjør det med tanke på at mange mishandler dyr. Jeg elsker dyr og jeg er redd for at jeg skal gjøre noe galt. Men jo, jeg forstår at det beste er å sterilisere henne, selv om jeg har en vond liten følelse som sitter dypt inni magen og sier at jeg ikke skal drepe hennes kattunger. Jeg syns det blir veldig feil av enkelte brukere og si at jeg aldri skulle hatt dyr. Jeg bryr meg om dyr, jeg er redd for at hun skal bli ødelagt om jeg dreper ungene hennes osv. Så jeg personlig syns at det er bra at hun kom til oss. Jeg/vi ringer veterinæren imorgen og spør hva han/hun mener. Takk for svar 1
AnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #35 Skrevet 29. november 2011 Kjære deg, hun mister uansett kattungene noen uker etter fødselen, hvis du ikke har tenkt å beholde alle selv. Så tanken om å ikke ta fra henne "babyene" er helt irrasjonell. 4
Gjest Madelene1 Skrevet 29. november 2011 #36 Skrevet 29. november 2011 Kjære deg, hun mister uansett kattungene noen uker etter fødselen, hvis du ikke har tenkt å beholde alle selv. Så tanken om å ikke ta fra henne "babyene" er helt irrasjonell. Spar deg selv for "kjære deg." 2
Gjest uAnonymBruker Skrevet 29. november 2011 #37 Skrevet 29. november 2011 Jeg henger meg på alle de som sier kastrer katten og fjern fostrene. Det er så mange katter der ute som leter etter hjem, jo flere katter som blir lagt ut for salg, jo flere er det som ikke får noe hjem. Hvis du er så glad i dyr som du sier du er, så er det ikke noe spørsmål engang hva som er det riktige å gjøre. 3
Tulling Skrevet 30. november 2011 #38 Skrevet 30. november 2011 Selv om det som regel går bra når katter føder, er det på samme måte som med oss mennesker altid en risiko for at noe kan gå galt. Spesielt hvis katten er veldig ung og småvokst, så kan det oppstå problemer rundt det å få kattungen ut. Hvis det er kostnaden ved kastrering som er noe du tenker på, så kan ett keisersnitt en søndags kveld fort koppe oppi en 20 000 i vetrinærutgifter. Og det er bedre å ta de før de er født, sammenlignet med å avlive de senere fordi du ikke finner hjem til de. Hvis du bestemmer deg for å gå gjennom dette med fødsel, så ligger det masse informasjon på internett skrevet og laget av oppdrettere. Ansvarlige opdrettere lar katten fylle minst ett år før de parrer den. unge pusejenter kan få kattunger tidlig, det betyr ikke at det er det beste for de, på samme måte som at det ikke er direkte trygt for en liten jente på 10 år å få barn bare bardi hun har blitt kjønsmoden. Når det gjelder mat er svaret enkelt. Katter er carnivore - kjøttetere hunder er Omnivore - altetere Proteinrik mat, kjøtt fisk osv er tingen. Katter håndterer ikke salt og krydder bra fra naturens side. F.eks kan salt resultere i nyresvikt og krystaller i urinen / nyrestein. 2
CathFoto Skrevet 30. november 2011 #39 Skrevet 30. november 2011 Her er mine tips: - Ring dyrlegen i morgen og snakk med de. - Kastrer pus - Skaff dere forsikring, hjelper på fremtidige dyrlegeregninger. - Kjøp dere et par bøker om katter og les dere frem til den kunnskapen dere mangler i dag. 2
AnonymBruker Skrevet 30. november 2011 #40 Skrevet 30. november 2011 Nå har ikke jeg lest alle innleggene her men av det jeg har lest så har TS den beste teorien her. Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg ikke drept de kommende bebbisene (tenk om du hadde vært en pus, og noen hadde drept bebbisene dine) sikkert tåpelig oppservasjon men, what ever. Selv hadde jeg tatt meg av alle kattungene om jeg ikke hadde fått gitt de bort. Og vært tolmodig og ventet til jeg fant de et bra hjem. Men etter det ville jeg nok sterilisert katten eller gitt henne p-piller. Ser ut som at TS er den eneste her som har et hjerte. Har dere dyr? Håper de stikker ut øynene deres 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå