Gå til innhold

Selvbilde ditt forhold til realiteten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så redd for at jeg har et oppblåst selvbilde :sjenert: hvordan vet man at ens selvbilde stemmer overens med andres oppfatning av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så redd for at jeg har et oppblåst selvbilde :sjenert: hvordan vet man at ens selvbilde stemmer overens med andres oppfatning av deg?

bare vær klar over at en kjæreste ikke ser deg objektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr. Trille

Et tegn kan være passiv aggresjon..

Passiv-aggressive personer streber nemlig etter anerkjennelse og blir ofte svært avhengige av andre mennesker, men kan like fullt rase over at de føler seg fanget i de samme forholdene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du stiller spørsmålet, så tror jeg ikke du har et oppblåst selvbilde jeg :jepp:

De med oppblåst selvbilde kan også ha noen moments of clarity, så det å stille et slikt spørsmål er ikke en kontraindikasjon.

Det er vel tvert i mot ganske vanlig, hvis en med oppblåst selvbilde f.eks. har begynt å ta til seg de tilbakemeldingene han får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så redd for at jeg har et oppblåst selvbilde :sjenert: hvordan vet man at ens selvbilde stemmer overens med andres oppfatning av deg?

Noen pointers:

- Hvis du innerst inne, helt ærlig, tror du er mer spesiell enn andre

- Hvis du tror du kan og vet bedre enn de fleste

- Hvis du føler at bare de/det beste er bra nok for deg

- Hvis du er svært kresen og kritisk

- Hvis noen har sagt det til deg, og ment det.

Det blir bare mer og mer vanlig i den vestlige verden dette med overdrevent stort selvbilde. Ofrene blir menneskene rundt, i aller verste fall barna - særlig et av de, mens et annet barn kan være "yndlingsbarnet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dr. Trille

En "covert narcissist" har det med å kontrollere/ manipulere andre, den som oppdager slike partneren og gjerne da gjennom etterhvert å se den passive aggresjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...