Gå til innhold

Utnytter hun meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått et skikkelig godt vennskap til en kollega, vi har fått et nært vennskap og jeg må si hun betyr mye for meg. Men av og til føler jeg hun vil manipulere meg, er mulig jeg er HELT på jordet, men jeg vet ikke...

Det begynte med i går at hun spurte meg om jeg kunne stikke til nærmeste åpne butikk og legge ut for et telenor kontantkort 150,- til henne. Hun bor et godt stykke unna byen, med lite butikker, så skjønner jo den, og jeg fikk igjen pengene med engang i dag tidlig.

I kveld nå, fikk jeg en sms om at hun har et stort problem, og trenger kr 1500,- som jeg så klart skal få igjen, men hun kunne ikke begrunne hvorfor, men hun håpte jeg ville forstå. Hva gjør jeg? Jeg håper virkelig ikke hun utnytter meg, og at jeg blir sett på som dumsnill, og blir kjent som hun som låner bort til kreti og pleti.

Jeg svarte med en løgn at jeg har dårlig råd, selv om jeg kanskje ikke har akkurat dårlig råd, men jeg har nå mye meg selv og tenke på også, spesielt nå i julestria, med masse gaver og husleie + strøm og mat..

Jeg føler meg som en dårlig venninnne, vil så gjerne hjelpe, og hun betyr så mye, men hun som også jobber bør vel kunne punge ut med 1500 selv?

Hva gjør jeg, er ikke så vant med slike problemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fireflies

Jeg ville heller ikke sagt ja. Jeg låner kun bort penger til familie eller veldig nære venner som jeg har hatt over mange år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Hvis du føler hun manipulerer deg så syns jeg du har gjort rett. Det er av og til viktig å si nei for å sette en standard og ikke bli den som alltid sier ja. Etterhvert som dere blir bedre kjent så kan du heller hjelpe henne seinere en gang, når du kjenner henne bedre og vet hvordan hun er.

Du hjalp henne i går med kontantkortet, så du har vist henne at du ikke er gnien og kjip :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å be om hjelp med småsummer og betale tilbake umiddelbart, for så å be om et større lån og IKKE betale tilbake, er ofte en klassisk fremgangsmåte. Selv med folk man trodde man kjente godt, og har kjent lenge.

Er ikke sikkert hun har slike hensikter, men jeg synes allikevel at det er helt OK å si nei og at unnskyldningen din burde være helt plausibel!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lån henne penger, du ser dem sansynligvis aldri igjen. Og jo hun jobber men kan havne i pengeknipe fordet men da kan hun ta kontakt med sin egen bank eller familie og be om lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje var du den eneste hun turde å spørre. Kanskje ville hun ikke si hvorfor for det var knyttet noe negativt til hvorfor hun trengte pengen.

Du sa nei, du vil aldri få vite hvorfor og hun vil nok aldri spørre deg igjen. Problemet løst for deg.

Personlig så låner jeg jevling større summer av venner. De får alltid vite om når jeg kan betale tilbake og de skjer ikke at jeg ikke betaler tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner aldri bort penger til andre enn veldig nære venner, fordi at det alltid er en sjanse for at du aldri får se de pengene igjen. Så jeg syns du gjorde det eneste riktige, spesielt siden det var riktig for deg :) Nå når du har sagt nei til det, får du jo også se om hun er en ekte venninne eller om hun bare utnytter deg. Hvis hun ikke vil ha noe mer med deg å gjøre fordi du ikke kunne/ville låne henne pengene, er hun heller ikke verdt å ha som venn spør du meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg låner aldri bort penger til andre enn veldig nære venner, fordi at det alltid er en sjanse for at du aldri får se de pengene igjen. Så jeg syns du gjorde det eneste riktige, spesielt siden det var riktig for deg :) Nå når du har sagt nei til det, får du jo også se om hun er en ekte venninne eller om hun bare utnytter deg. Hvis hun ikke vil ha noe mer med deg å gjøre fordi du ikke kunne/ville låne henne pengene, er hun heller ikke verdt å ha som venn spør du meg :)

Jeg synes det er litt feil. Dersom jeg hadde vært i en kjempeknipe og min venninne som hadde mulighet ikke hadde lånt meg pengene så hadde jeg lurt på hva slags venninne jeg hadde. At hun nektet meg å låne penger etter erfaring å¨ikke få tilbake er en helt anne ting. Da hadde jeg forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun bruker Telenor kontantkort og trenger å låne penger til en hemmelig årsak til en kollega tyder på generelt dårlig økonomisk sans. Er det noen man ikke vil låne ut penger til er det folk med generelt dårlig økonomisk sans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt feil. Dersom jeg hadde vært i en kjempeknipe og min venninne som hadde mulighet ikke hadde lånt meg pengene så hadde jeg lurt på hva slags venninne jeg hadde. At hun nektet meg å låne penger etter erfaring å¨ikke få tilbake er en helt anne ting. Da hadde jeg forstått det.

Ja, du sier vel kanskje noe der.. Men 1500 er mye penger (i hvert fall syns jeg det, som er fattig student).

Jeg syns det er veldig rart at hun ikke kan begrunne hvorfor hun så sårt trenger de pengene, siden de tydeligvis er gode venninner. Og som TS sier, så har hun pengene, men masse å bruke dem på i forbindelse med jula. Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt om de vil låne bort penger eller hvem de vil låne bort til :) Men det er jo alltid en viss risiko med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Narkotika er det første som faller meg i hu! Dessuten, hvilke voksne mennesker bruker kontantkort?

Svar: De som har så dårlig kreditt at de ikke får abonnement! De penga hadde du nok ikke sett igjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan du mener hun har utnyttet deg jeg? Ved å ikke fortelle hvorfor hun ber om en tjeneste du har sagt nei til å gjøre?

Endret av Lumpelure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kontantkort for voksne er et tegn på sperret telefon - spesielt når de i tillegg ber om å få låne penger.

Si nei - her ødelegger man vennskapet på sikt uansett, tror jeg.

Hun ved å utnytte, du ved å sette grenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lån vekk penger du ikke har råd til å miste. Og du er aldri forpliktet til å gi vekk pengene dine.

Voksne mennesker som bruker kontantkort har gjerne også økonomiske problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...