Gå til innhold

Kan katten spise "alt"?


Gjest Madelene1

Anbefalte innlegg

Gjest WendyClear

De kjøttkakene jeg lager er rimelig fulle i løk, så det kunne jo drept en hund..

men kjære vene da, hun har jo uansett sagt at en skal være forsiktig med å gi slik mat til både katt og hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

La oss prøve å oppsummere litt;

Katten din er (som katter flest) veldig nysgjerrig på hva du/dere spiser. Derfor setter den seg gjerne på bordet, og sniker seg nærmere og nærmere din tallerken. Når den får sjansen så vil den antageligvis enten snuse først eller bare forsyne seg med en bit av din mat :fnise:

Min erfaring er at nysgjerrigheten ofte er større enn spiselysten :)

Men, menneskemiddag er ikke det beste en katt kan få. Vi bruker både salt og krydder og "andre snodige saker" som ikke katter har så veldig godt av. Om det ikke gir umiddelbare resultater så kan det gi resultater over tid. Spesielt klorider (salter).

Litt rått kjøtt eller litt lettkokt fisk ("kokt" i en 5 minutters tid uten salt i vannet) er som regel snaddermat for en pus.

Unntak finnes ! Katter som bare ser på fisken med et fornærmet blikk :fnise:

Rå kjøttdeig pleier som regel være populært hos katter :nigo:

Noe pålegg ansees som det beste her i verden (leverpostei, pastrami, roquefort og marell i tomat).

Da kan det gis i som små kosebiter en sjelden gang.

En spiseskje markrell i tomat, noen biter fra en skive løvtynn pastrami, en liten bit roquefort fra fingretuppen, litt leverposte fra fingertuppen eller hånden :)

Følte og usyrnede melkeprodukter gir ofte diare siden katter flest er intolerante for laktose.

En ts rømme eller naturell yoghurt derimot pleier gå veldig fint :)

Dette kommer til å gå fint skal du se. Mye bedre å spørre og få svar enn å ikke spørre :klemmer:

Endret av Lille-pus
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt utenfor tema, men det får bare være:

Min forrige katt spiste taco med enorm (mat)lyst. Ikke fordi hun var sulten eller fordi det var godt, men fordi nabokatta kom og luktet på tallerkenen. Det kunne ikke min katt ha noe av og spiste taco på trass (minutter før hadde hun sniffet på tallerkenen, kastet et overlegent blikk på meg og tasset tilbake under buskene). Hun fikk ikke spise så mye av det, bare nok til at jeg fikk tatt noen bilder ;)

På tema: Kattene vi har hatt har fått leverpostei, kjøttpålegg og annen menneskemat i små porsjoner som kos. Den forrige katten begynte å tigge ved spisebordet som 14-åring og fikk derfor smake på mye rart (og lukte på enda mer) i løpet av sine siste leveår, men hun fikk sjelden mer enn en fingertupp dyppet i det som måtte være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min får alltid litt kyllingfile eller kyllingkjøttdeig i skåla når jeg lager det.

Hun får det stekt, for hun er ikke så glad i rå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Kan jeg gi henne annet pålegg også? Som skinke?

Takk for alle svar :)

Har pusen allerede avslørt at den liker kokt skinke v-e-l-d-i-g godt ? :fnise:

De fleste katter digger kokt skinke :)

Litt ja, men ikke "skive på skive". Skinken er jo ganske salt.

Men litt, som "munngodt" bør gå greit :)

(....jeg tør ikke si annet, for det hender mine tre deler på en skive kokt skinke de også... :sjenert: )

Godteri er godteri, mat er god kvalitets mat, gjerne tørrfor, fra dyrebutikken eller fra vetrinæren :)

Royal Canin, Eukanuba, Iams, Hills, Arden Grange og Specific er alle tørrfor med god kvalitet.

Hvilket av dem det blir tror jeg katten vil være med å bestemme.

Hør i dyrebutikken eller hos vetrinæren om de ikke har små prøveposer du kan få, slik at du finner ut hvilket for katten din aller helst vi ha :)

Edit: tyrkleif

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madelene1

Ok. Takk for svar. :)

Er det sant at når katten maler så er det noe hun vil?

Leste det nettopp på en nettside. Der sto det at når katten malte så var det noe hun ville. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ok. Takk for svar. :)

Er det sant at når katten maler så er det noe hun vil?

Leste det nettopp på en nettside. Der sto det at når katten malte så var det noe hun ville. :klo:

Hmmm.... kommer nok litt ann på hvilken lyd du definerer som maling :klo:

Maling er slik som dette:

og

Når katter maler så koser de seg :)

Kattespråk forøvrig har Bjarne Braastad skrevet en god artikkel om.

Den finner du her

Den lyden han definerer som "mrrrr" er ofte nærmere "mrrp" i uttale. Det er den lyden katten sier deg når den kommer mot deg med halen hevet og et våkent blikk. Gjerne når du kommer hjem om dagen :)

Typisk; "Hei ! Så glad jeg er for å se deg igjen ! :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min nekter å spise noe annet enn kattemat og kikerter han. Har prøvd med ferskt kjøtt, kjøttdeig, leverpostei, fisk, reker osv. Han lukter på det før han går men nekter å smake. Raringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Får vel nesten nevne den andre typen maling også....

Den typen vi ikke vil høre, men desverre kan komme til å få høre;

- den er litt dypere i tonefallet/frekvensen, som regel mer lavmælt og høres mer ut som den nesten kommer fra kattens mave.

Den malingen er "jeg forsøker å trøste meg selv"-malingen.

Dette fordi maling er beroligende (det merker du når du har en malende katt med sin varme kropp inntil din :rodmer: )

Den malingen hører du bare når katten har virkelig store smerter, er skikkelig syk eller i sluttfasen av livet, når katten ligger for døden :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mja, når det gjelder maling så er det ikke alle katter som maler hørbart som de i linkene over. av mine 5 så er det kun to av de som maler hørbart, de tre andre maler fra "magen" og jeg må legge øret inntil kropp/mage/hals for å merke malingen (og de er definitivt friske og raske).

"jeg er skadet eller syk" maling har jeg derimot opplevd som svært hørbar men veldig surklete og i sammenheng med ansiktsuttrykk som tyder på at noe er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

mja, når det gjelder maling så er det ikke alle katter som maler hørbart som de i linkene over. av mine 5 så er det kun to av de som maler hørbart, de tre andre maler fra "magen" og jeg må legge øret inntil kropp/mage/hals for å merke malingen (og de er definitivt friske og raske).

"jeg er skadet eller syk" maling har jeg derimot opplevd som svært hørbar men veldig surklete og i sammenheng med ansiktsuttrykk som tyder på at noe er feil.

Det e helt og aldeles riktig at det er "en viss grad variasjon" lydstyrke ja :nikker:

Det var bare så innmari dumt å legge ut youtube-klipp hvor malingen nesten ikke var hørbar. Så jeg fant et par klipp hvor malingen definitivt var klart hørbar :)

Er ikke ofte (heldigvis) jeg har hørt den andre typen maling. Men det er interessant (og ikke minst lærerikt) å høre at også lydstyrken i den malingen er av variende karakter.

De individene jeg har hørt som har vært i en situasjon hvor de har malt "trøste-megselv-maling" har også vært meget reduserte på alle vis, så det kan godt ha vært en medvirkende faktor til at lydnivået ikke har vært påtagelig høyt.

Men, med en intensitet og en "pågåenhet"/anstrengthet som ikke tyder på at katten er avslappet :(

- så fint det er med et slikt forum hvor man lærer av hverandres erfaringer :) :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det e helt og aldeles riktig at det er "en viss grad variasjon" lydstyrke ja :nikker:

Det var bare så innmari dumt å legge ut youtube-klipp hvor malingen nesten ikke var hørbar. Så jeg fant et par klipp hvor malingen definitivt var klart hørbar :)

Er ikke ofte (heldigvis) jeg har hørt den andre typen maling. Men det er interessant (og ikke minst lærerikt) å høre at også lydstyrken i den malingen er av variende karakter.

De individene jeg har hørt som har vært i en situasjon hvor de har malt "trøste-megselv-maling" har også vært meget reduserte på alle vis, så det kan godt ha vært en medvirkende faktor til at lydnivået ikke har vært påtagelig høyt.

Men, med en intensitet og en "pågåenhet"/anstrengthet som ikke tyder på at katten er avslappet :(

- så fint det er med et slikt forum hvor man lærer av hverandres erfaringer :) :)

meget enig, erfaringer er av det beste :)

har dessverre hatt min del av syk/skadet maling, alt fra hjerteproblemer, nyresvikt til reaksjoner på medikamenter og fysisk skade og jeg unner ingen erfaringen.

men erfaringen er ihvertfall at jeg ser det på ansiktet først at noe er galt. anspente "rynker" rundt øynene (lettest å se på korthårskatter), blikket er helt feil, blinkhinna kommer frem etc. legger jeg da øret inntil katten så høres også høres den surklete lavfrekvente malingen i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...