Gå til innhold

Drektig katt


Gjest Madelene1

Anbefalte innlegg

Gjest Madelene1

Tusen takk til alle som har svart. :) Men nå har vi fått et "problem"!!!!! Katten vi fikk er altså 9 mnd gammel. Og vi tror at hun er gravid! :dåne:

magen hennes stikker ut på begge sider og når vi kjenner på magen så kjenner vi litt store små klumper som "flyter" i magen hennes!!

Hva i alle dager!? Er det babyer i magen hennes?

Hun som hadde katten før oss (vi har kun hatt henne i ca 1 uke) sa at hun ikke viste at hun var gravid når jeg kontaktet henne idag.

Er det virkelig mulig å ikke vite om katten sin er gravid? Det er jo bare (ca) en uke siden vi fikk henne.

Hun har heller ikke vært ute enda, siden vi fikk beskjed om å ha henne inne i minst 2 uker i strekk før vi sakte men sikkert slapp henne ut.

Hva i alle dager skal vi gjøre? Vi leverer ikke katten tilbake og vi vil ikke drepe kattungene hennes men vi vet ikke hvordan vi skal gjøre det best mulig for katten vår og hvordan/hva vi skal gjøre når hun føder??

Er det noen som har vært med på en kattefødsel før, uten veterinær tilstede?

Hvordan vet vi at fødtselen er igang og hvordan kan vi vøre helt sikker på at hun faktisk er gravid, uten veterinær??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det et alternativ og sterilisere henne? Dyrlegen tar da også ut kattungene, uansett hvor gamle de er.

Men for all del, vi trodde katten vår også var gravid, og fortet oss til dyrlegen for å ta abort + sterilisering, men så viste det seg at hun bare var glad i mat. :gjeiper:

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om tegn på fødsel. Jeg har bare tatt imot lam(ca 20) og det som var viktig var at etterbyrden kom ut. Også ha håndklær tilgjengelig for å tørke vekk fosterhinnen fra ansiktet. Resten tar nok kattemoren seg av. Kan hende du kan kjenne ungene hvis du klemmer forsiktig på magen hennes. Men det har jeg egentlig ikke peiling på
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Er det et alternativ og sterilisere henne? Dyrlegen tar da også ut kattungene, uansett hvor gamle de er.

Men for all del, vi trodde katten vår også var gravid, og fortet oss til dyrlegen for å ta abort + sterilisering, men så viste det seg at hun bare var glad i mat. :gjeiper:

Det er ikke aktuelt og sterilisere henne når hun er gravid. Hun skal få lov til å føde disse babyene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ups ! :sjokkert:

Ja, da har dere jo fått en liten overraskelse, eller 5-6 små overraskelser.

Pkt. 1 blir å tenke flere tanker på en gang;

Bestill time hos vetrinæren.

pkt. 2 La oss si hun bærer 5-6 kattunger. Har dere muligheter til å finne trygge, permanente hjem til alle disse ?

Pkt. 3 Tenk godt (meget godt) igjennom hvorfor det eventuelt ikke er akseptabelt å la henne kastrere, og fjerne kattungene samtidig. (yepp, jeg bruker begrepet kirurgisk kastrering også om hunkatter)

En kattefødsel er normalt sett ikke noe det trenges vetrinær til, men et våkent, oppegående menneske med littegrann kompetanse på området kan være greit å ha tilstede.

Jeg anbefaler faktisk sterkt å bestille time til kastrering og fjerning av kattungene samtidig.

Av og til er det det beste valget man kan ta, av hensyn til katten og av hensyn til de ufødte kattungene.

beklager om du synes jeg er ufølsom og hard her nå.

Du skulle bare sett de tråd-tynne, pjuskete, hjemløse stakkarslige små skapningene som hvert år havner hos frivillige organisasjoner i februar/mars :tristbla:

En av disse er min sorte gentleman. Han er en av de virkelig heldige som ble tatt hånd om og tatt inn (i meget ung alder), før han til slutt møte meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Her står det litt om tegn på fødsel. Jeg har bare tatt imot lam(ca 20) og det som var viktig var at etterbyrden kom ut. Også ha håndklær tilgjengelig for å tørke vekk fosterhinnen fra ansiktet. Resten tar nok kattemoren seg av. Kan hende du kan kjenne ungene hvis du klemmer forsiktig på magen hennes. Men det har jeg egentlig ikke peiling på

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madelene1

Ups ! :sjokkert:

Ja, da har dere jo fått en liten overraskelse, eller 5-6 små overraskelser.

Pkt. 1 blir å tenke flere tanker på en gang;

Bestill time hos vetrinæren.

pkt. 2 La oss si hun bærer 5-6 kattunger. Har dere muligheter til å finne trygge, permanente hjem til alle disse ?

Pkt. 3 Tenk godt (meget godt) igjennom hvorfor det eventuelt ikke er akseptabelt å la henne kastrere, og fjerne kattungene samtidig. (yepp, jeg bruker begrepet kirurgisk kastrering også om hunkatter)

En kattefødsel er normalt sett ikke noe det trenges vetrinær til, men et våkent, oppegående menneske med littegrann kompetanse på området kan være greit å ha tilstede.

Jeg anbefaler faktisk sterkt å bestille time til kastrering og fjerning av kattungene samtidig.

Av og til er det det beste valget man kan ta, av hensyn til katten og av hensyn til de ufødte kattungene.

beklager om du synes jeg er ufølsom og hard her nå.

Du skulle bare sett de tråd-tynne, pjuskete, hjemløse stakkarslige små skapningene som hvert år havner hos frivillige organisasjoner i februar/mars :tristbla:

En av disse er min sorte gentleman. Han er en av de virkelig heldige som ble tatt hånd om og tatt inn (i meget ung alder), før han til slutt møte meg.

Nei, jeg vil ikke drepe babyene hennes.

Men kan vi klage til noen?

Eller sende henne tilbake til hennes forrige eiere?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nei, jeg vil ikke drepe babyene hennes.

Men kan vi klage til noen?

Eller sende henne tilbake til hennes forrige eiere?

Takk for svar :)

Får jeg spørre hvorfor ?

Er hun en rasekatt dere har kjøpt ?

Hvodan kom hun til dere ?

Klage ? Jeg forstår ikke helt hva du mener ... :klo: Hva skal klagen føre til ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil ikke drepe babyene hennes.

Men kan vi klage til noen?

Eller sende henne tilbake til hennes forrige eiere?

Takk for svar :)

Du tuller nå!?

Det er ikke babyer. Det er kattefostre eller, i verste fall, kattunger. Og at en halvvoksen ukastrert katt som har gått ute er drektig burde ikke komme som en overraskelse på noen. Og klage? På hva?

Naturligvis kan du heller ikke sende henne tilbake til forrige eier. De vil jo åpenbart ikke ha henne. Og ikke du heller da tydeligvis :sinna: ...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Får jeg spørre hvorfor ?

Er hun en rasekatt dere har kjøpt ?

Hvodan kom hun til dere ?

Klage ? Jeg forstår ikke helt hva du mener ... :klo: Hva skal klagen føre til ?

Fordi jeg syns det er litt stygt gjort. :/ Hun vet jo at hun er gravid, at hun har babyer i magen. :/

Nei, hun er ikke en rasekatt. :)

Jeg "fant" henne på nettet. Dyrenett.no eller noe sånt.

hennes tidligere eiere kunne ikke ha henne siden eierne venter barn...

nei, jeg vet ikke. Jeg blir bare så frustrert og vet ikke hva vi skal gjøre, det var derfor jeg skrev "kan vi klage". hehe :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun har IKKE babyer i magen og katter har ikke det samme forholdet til avkommet sitt som mennesker har! Dere tar henne med til veterinæren og får henne kastrert så fort som overhodet mulig. Veldig enkelt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ha tatt abort på denne katten, enn å enten sitte igjen med 3-4 kattunger som dere ikke får gitt bort, og kanskje må avlive.

Jeg vet også om folk som knekker nakken på kattungene så fort de er født. Da ville jeg heller ha valgt sterilisering og abort. Men det er meg.

Hvis dere føler at dere har tid og plass til (i verste fall) 5-6 katter, så ser jeg ikke problemet, men det er det vel ikke alle som har. Det er litt arbeid med kattunger, og de kan være slitsomme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Du tuller nå!?

Det er ikke babyer. Det er kattefostre eller, i verste fall, kattunger. Og at en halvvoksen ukastrert katt som har gått ute er drektig burde ikke komme som en overraskelse på noen. Og klage? På hva?

Naturligvis kan du heller ikke sende henne tilbake til forrige eier. De vil jo åpenbart ikke ha henne. Og ikke du heller da tydeligvis :sinna: ...

Vi har jo bare hatt henne i ca en uke, hun kom altså hit gravid uten at vi fikk vite det av de forrige eierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg vil ikke drepe babyene hennes.

Men kan vi klage til noen?

Eller sende henne tilbake til hennes forrige eiere?

Takk for svar :)

Hallo i luken!

Det er jeg som har skrevet her tidligere og tatt deg i forsvar når andre har påpekt at du burde ha satt deg bedre inn i hva kattehold krever før du tar til deg en katt. Men dette her er bare trist lesing.

HVIS katten er drektig, og ikke "bare" feit eller full av orm, så har du som ansvarlig eier plikt til å hjelpe katten på beste måte. Med mindre du allerede vet at du har hjem klart til alle de potensielle (5-6-7?) kattungene som kommer til verden, og du vet at disse hjemmene har økonomi, kunnskap og vilje til å følge opp kattungene de neste 15-20 årene, så er det ingen tvil om at kastrering og fjerning av foster er det beste alternativet.

Det at du i tillegg vurderer å frasi deg alt ansvar for katten, og sende henne tilbake til hennes forrige eier gjør meg bare helt matt. Vil det være til det beste for katten, eller til det beste for deg?

Du kan jo lese litt her om konsekvensen av folk som får kattunger på huskattene sine uten mål og mening: Min lenke

"Det finnes opptil 700.000 katter i Norge. Så få som 100.000 av disse kan være kastrert. Det betyr at man anslår at det finnes over en halv million ukastrerte katter i Norge. Når mange av dem blir overlatt til seg selv, oppstår det kolonier av katter."

Du kan også se her hvor fort de potensielle kattungene kan øke bestanden av hjemløse katter:

Min lenke

Grunnen til at du har endt opp med en katt som kanskje er drektig nå, er fordi du har gjort dårlig research om katter og kattehold på forhånd, og fordi du har fått/kjøpt katt fra noen som åpenbart var like uansvarlige som det du muligens kan ende opp med å bli nå.

Dersom du er villig til å åpne øyenene og lese litt om dyrevelferd, kattehold og situasjonen for huskatter i dag, så tror jeg fort du vil forstå at det ikke på noen måte er plass til flere uønskede huskatter i Norge i dag! Jeg ber deg innstendig om å ha et åpent sinn, og ikke basere avgjørelsen på irrasjonelle følelser!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et bevis på at potensielle dyreeiere burde gjennomgå grundige tester før de får ansvar for et levende vesen. :glare:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukastrerte katter som har gått ute er som regel det, så det er jo ikke noe å klage over! Jeg hentet f.eks. en hjemløs katt for et par uker siden som har levd ute en stund og da tok jeg det nærmest som en selvfølge at hun var drektig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Madelene1

Hallo i luken!

Det er jeg som har skrevet her tidligere og tatt deg i forsvar når andre har påpekt at du burde ha satt deg bedre inn i hva kattehold krever før du tar til deg en katt. Men dette her er bare trist lesing.

HVIS katten er drektig, og ikke "bare" feit eller full av orm, så har du som ansvarlig eier plikt til å hjelpe katten på beste måte. Med mindre du allerede vet at du har hjem klart til alle de potensielle (5-6-7?) kattungene som kommer til verden, og du vet at disse hjemmene har økonomi, kunnskap og vilje til å følge opp kattungene de neste 15-20 årene, så er det ingen tvil om at kastrering og fjerning av foster er det beste alternativet.

Det at du i tillegg vurderer å frasi deg alt ansvar for katten, og sende henne tilbake til hennes forrige eier gjør meg bare helt matt. Vil det være til det beste for katten, eller til det beste for deg?

Du kan jo lese litt her om konsekvensen av folk som får kattunger på huskattene sine uten mål og mening: Min lenke

"Det finnes opptil 700.000 katter i Norge. Så få som 100.000 av disse kan være kastrert. Det betyr at man anslår at det finnes over en halv million ukastrerte katter i Norge. Når mange av dem blir overlatt til seg selv, oppstår det kolonier av katter."

Du kan også se her hvor fort de potensielle kattungene kan øke bestanden av hjemløse katter:

Min lenke

Grunnen til at du har endt opp med en katt som kanskje er drektig nå, er fordi du har gjort dårlig research om katter og kattehold på forhånd, og fordi du har fått/kjøpt katt fra noen som åpenbart var like uansvarlige som det du muligens kan ende opp med å bli nå.

Dersom du er villig til å åpne øyenene og lese litt om dyrevelferd, kattehold og situasjonen for huskatter i dag, så tror jeg fort du vil forstå at det ikke på noen måte er plass til flere uønskede huskatter i Norge i dag! Jeg ber deg innstendig om å ha et åpent sinn, og ikke basere avgjørelsen på irrasjonelle følelser!

Javel, takk for et fint og hyggelig og ikke minst *peke finger på* innlegg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Nok et bevis på at potensielle dyreeiere burde gjennomgå grundige tester før de får ansvar for et levende vesen. :glare:

Får jeg spørre om hvordan jeg og min mann kunne vite at hun var gravid? Når forrige eiere sa at hun fikk p-piller? De sa heller ikke at hun var gravid.

Det er heller ikke "vår feil" at hun er gravid. Hun har ikke vært ute siden vi fikk henne. Altså vi fikk en gravid katt som ifølge forrige eier gikk på p-piller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Nok et bevis på at potensielle dyreeiere burde gjennomgå grundige tester før de får ansvar for et levende vesen. :glare:

Får jeg spørre om hvordan jeg og min mann kunne vite at hun var gravid? Når forrige eiere sa at hun fikk p-piller? De sa heller ikke at hun var gravid.

Det er heller ikke "vår feil" at hun er gravid. Hun har ikke vært ute siden vi fikk henne. Altså vi fikk en gravid katt som ifølge forrige eier gikk på p-piller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jeg spørre om hvordan jeg og min mann kunne vite at hun var gravid? Når forrige eiere sa at hun fikk p-piller? De sa heller ikke at hun var gravid.

Det er heller ikke "vår feil" at hun er gravid. Hun har ikke vært ute siden vi fikk henne. Altså vi fikk en gravid katt som ifølge forrige eier gikk på p-piller.

Jeg siktet vel heller til at du ville klage og levere henne tilbake, at du syns det blir slemt å ta fra henne babyene sine og at du ikke aner noe som helst om katter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...