Gå til innhold

Kan katten spise "alt"?


Gjest Madelene1

Anbefalte innlegg

Gjest Survival

Hunder kan vel spise "alt".. Så da lurer jeg på om min katt kan spise "alt"?

Eks.

-potet

-kjøttkaker

-taco

-fiskegrateng

?

Ville du gitt en hund dette? Hvorfor i all verden? Dette er menneskemat, det har ingenting i en hund å gjøre. Potet er bare magefyll for en hund og har ingenting i kostholdet til en hund å gjøre. Taco er fylt av krydder, salt og dritt som hunden absolutt ikke skal ha. Kjøttkaker og fiskegrateng kan gå dersom det er hjemmelaget, fritt for salt og sånt, men det er allikevel totalt ulogisk å gi hunden det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter og hunder skal ikke ha menneske mat. Katter pleier ikke tigge. Hvis hun tar labben og drar hånda de bort til seg er det for at katten vil lukte. Mine katter gjør dette støtt og stadig men har aldri fått menneskemat. De er veldig nysgjerrige dyr. Hvis du gir kattene menneske mat så tåler faktisk ikke kroppen alle salter og slikt som maten inneholder og de kan på sikt få store helseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, poteten var bare et eksempel. Kanskje et litt dårlig eksempel. :P hehe.

Kan jeg bare gi henne en teskje leverpostei?

Husker når vi hadde katt når jeg var liten, da gav vi henne hele boksen. :klo:

VI ga bare en teskje leverpostei fordi: 1) Vi var usikre på hvorvidt det var "farlig" å gi mer og fordi 2) Katten fikk litt dårlig mage om det ble mer enn en teskje. Dessuten er jo leverposteien ment som en godbit, ikke et måltid. :)

Det er derfor jeg sier at du må prøve deg litt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Katter og hunder skal ikke ha menneske mat. Katter pleier ikke tigge. Hvis hun tar labben og drar hånda de bort til seg er det for at katten vil lukte. Mine katter gjør dette støtt og stadig men har aldri fått menneskemat. De er veldig nysgjerrige dyr. Hvis du gir kattene menneske mat så tåler faktisk ikke kroppen alle salter og slikt som maten inneholder og de kan på sikt få store helseproblemer.

Så altså hun "tigger" ikke, hun vil bare lukte? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

VI ga bare en teskje leverpostei fordi: 1) Vi var usikre på hvorvidt det var "farlig" å gi mer og fordi 2) Katten fikk litt dårlig mage om det ble mer enn en teskje. Dessuten er jo leverposteien ment som en godbit, ikke et måltid. :)

Det er derfor jeg sier at du må prøve deg litt fram.

Ok. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

å ja, jeg har skaffet meg katt og nei jeg vet ikke absolutt. Jeg er ikke allvitende. Er du?

Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Å ikke være allvitende er da virkelig ikke en unnskyldning for ikke å skaffe seg den kunnskapen man BØR ha. Hvorfor trekker du inn sånt?

(ja, jeg ser du er i ferd med å undersøke nå. Det er den ulogiske argumentasjonen din jeg reagerer på)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Å ikke være allvitende er da virkelig ikke en unnskyldning for ikke å skaffe seg den kunnskapen man BØR ha. Hvorfor trekker du inn sånt?

(ja, jeg ser du er i ferd med å undersøke nå. Det er den ulogiske argumentasjonen din jeg reagerer på)

Er du bare ute etter å kverulere?

Endret av Madelene1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting du bør huske på er at kattens fordøyelsessystem ikke er laget for å fordøye laktose. Så hvis man skal gi katten litt melk så må man ikke gi ofte, og ikke så veldig mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det kommer til min mormor så gir hun alltid hunden matrester. Uansett hva det er (ikke pizza).

Er det dumt?

Leste du ikke den linken i et av de første innleggene.

Ville du gitt en hund dette? Hvorfor i all verden? Dette er menneskemat, det har ingenting i en hund å gjøre. Potet er bare magefyll for en hund og har ingenting i kostholdet til en hund å gjøre. Taco er fylt av krydder, salt og dritt som hunden absolutt ikke skal ha. Kjøttkaker og fiskegrateng kan gå dersom det er hjemmelaget, fritt for salt og sånt, men det er allikevel totalt ulogisk å gi hunden det.

Hunder skal ikke ha løk, det er giftig for dem.

Det er bare å google, så finner man ut hva hunder/katter ikke skal spise, enten fordi de enten ikke tåler det eller fordi de blir dårlige i magen av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

En annen ting du bør huske på er at kattens fordøyelsessystem ikke er laget for å fordøye laktose. Så hvis man skal gi katten litt melk så må man ikke gi ofte, og ikke så veldig mye ;)

Ok. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WendyClear

Katter er fult og helt rovdyr, og har derfor problemer med å fordøye grønnsaker og belgvekster. Hunder er altetere av natur og kan fordøye grønt til en viss grad (kan forsatt ikke dra like stor nytt av det som mennesker).

Hvis du skal gi katten din en liten "luksusmiddag" kan du heller kjøpe sånne luksuskattemat bokser eller usaltet kjøttdeig/fisk, vær forsiktig med middagsrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Katter er fult og helt rovdyr, og har derfor problemer med å fordøye grønnsaker og belgvekster. Hunder er altetere av natur og kan fordøye grønt til en viss grad (kan forsatt ikke dra like stor nytt av det som mennesker).

Hvis du skal gi katten din en liten "luksusmiddag" kan du heller kjøpe sånne luksuskattemat bokser eller usaltet kjøttdeig/fisk, vær forsiktig med middagsrester.

Ok. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du bare ute etter å kverulere?

Antageligvis. Ellers hadde det mest sannsylig vært postet under eget navn.

Katten min og jeg hadde litt ulik oppfatning av mat. Det var nemlig bare to typer mat. Tørrfôr som var det hun fikk og superduper luksus gourmetmat på boks til veldig mange ganger prisen som var det hun ville ha.

Fordelen var at det kunne stå både rå fisk og rått kjøtt på kjøkkenbenken uten fare.

Uansett. Hun påpekte stadig vekk at det ved en inkurie nok en gang hadde havnet tørrfôr i matskålen der altså det skulle være våt luksus. En dag oppdaget jeg at "mange ganger prisen av tørrfôr" egentlig var rett over fem kroner for en boks. Etter det fikk hun en halv boks luksus gurmet elite blabla (vel å merke var det kun tre smaker som var godkjente) hver dag og alle var fornøyde. Resten var tørrfôr fra dyrebutikk.

Den planen vil jeg følge om jeg får katt igjen. Enkelt, ikke kostnad å snakke om og sunt for katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja ? Selvfølgelig vet jeg det.

Såvidt meg bekjent er det svært vanlig å ha løk i kjøttkaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Såvidt meg bekjent er det svært vanlig å ha løk i kjøttkaker.

For det første så er det ikke alle som bruker løk i kjøttkaker. Og for det andre var dette setningen min: Kjøttkaker og fiskegrateng kan gå dersom det er hjemmelaget, fritt for salt og sånt, men det er allikevel totalt ulogisk å gi hunden det. Legg merke til "og sånt". Jeg orker ikke nevne alle ingrediensene i kjøttkaker som kan være skadelig for hunden. Det kan jo være så mangt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

De kjøttkakene jeg lager er rimelig fulle i løk, så det kunne jo drept en hund..

Men du forstår vel at jeg ikke ta hensyn til absolutt alle typer oppskrifter på kjøttkaker når jeg skriver et innlegg her på forumet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...