Gjest Vanja Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Jeg er samboer m/mann på attføring.Årsinntekten hans er liten.Han har to barn fra før som han har fast samvær med i hjemmet vårt.I tillegg har vi et lite fellesbarn. Saken er at moren deres ikke lenger mottar bidrag for dem fordi samboer ikke har bidragsevne.Dette faller henne tydeligvis tungt for brystet, og min samboer har blitt møtt med mye mas og syt for det.Og denne exdama vil ikke innre at han ikke har noe å gi for tiden. Min situasjon er at jeg jobber fulltid for å endene til å møtes.Utenom sin del av husleie,betaler jeg strøm,mat,og alt for vårt fellesbarn. Det gjør jeg med glede.Det som ikke gleder meg, er at alle hans penger går til de to andre barna.Dvs reiseutgifter,kino,gotteri og i det siste klær,da moren ikke sender med dem varme klær.Trolig som protest for manglende bidrag..Det er fælt å si,men dette syns jeg ikke jeg skal koste.Jeg kjøper mye av samboers klær også.Skal jeg dekke dette, må jeg kutte ut viktige ting mitt barn trenger.Jeg ønsker fks å opprette en sparekonto til det.Jeg har heller ingen økonomisk støtte i form av foreldre, slik de to andre voksne har. Er jeg urimelig vis jeg setter foten ned til mer støtte? Det hører til med historien at hans ex frivillig har redusert stilling, og ønsker å ha denne fritiden da barna er hos oss og på skole. Jeg vet at min samboer vil få jobb på sikt, men nå er det vel tøfft.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Slutt å syt så jævlig. Blir du sammen med en som ikke jobber får du pokker meg bidra litt du også. 2
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Jotakk! Men han jobbet inntil nylig.Så situasjonen er uvant. Men skal virkelig ikke exen hans bidra så mye som hun kan da?? Eller skal hun bare sitte der på kafe et par dager i uka?:-)kjempebidrag av henne! Jeg er stolt av å fø familien, ikke misforstå meg.Det er tvert om hun som takler dårlig å ha en ex som er mindre bemidlet. 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 Selv om samboeren din ikke har bidragsevne kan mor få forskuddsbidrag fra staten. 1
Gjest Vanja Skrevet 27. november 2011 #5 Skrevet 27. november 2011 Joda, det har hun også fått, minstebidrag fra staten.Men hun vil ha mer, men vil tydeligvis ikke ta et ekstratak selv.Har en ikke bidragsevne, skylder han henne heller ikke noe.Alt går via Nav.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2011 #6 Skrevet 27. november 2011 Her må du nok kjempe med din og din manns dårlige samvittighet og vere strenge og stå på krava. Ikkje la dåkke utnytte av moren. Om dåkke kjøper nåke til ungane så behold det hos dåkke når dåkke sender ungane tilbake til moren. Har man ikkje råd så må man spare og det gjeld også på det man bruker på særkullsbarna. 5
Gjest mia Skrevet 27. november 2011 #7 Skrevet 27. november 2011 Her må du nok kjempe med din og din manns dårlige samvittighet og vere strenge og stå på krava. Ikkje la dåkke utnytte av moren. Om dåkke kjøper nåke til ungane så behold det hos dåkke når dåkke sender ungane tilbake til moren. Har man ikkje råd så må man spare og det gjeld også på det man bruker på særkullsbarna. Ikke la seg utnytte av moren?? Hvordan kan du trekke en konklusjon om at mor prøver utnytte dem i det hele tatt? Faren har barn har ikke har råd til å sørge for. Såklart "maser" moren. Hvorfor hun ikke jobber er jo virkelig ikke TS sitt problem. Vet ikke hva jeg syns er verst jeg; Ikke jobbe som moren, eller få flere barn når en ikke har tåd til de barna en allerede har. Om jeg og min mann ikke hadde råd til flere barn hadde vi heller ikke fått det. Er vel få foreldre som ved dårlig økonomi velger kun å gi noen av barna mat og ting de trenger og driter i de andre. TS: du gir inntrykk av at moren liksom ikke gjør noe for barna sine. Blir jo veldig feil siden det tross alt er hun som sørger for barna til henne og din mann. Det er jo din mann som ikke klarer oppgaven sin som omsorgsperson, og slettes ikke deres mor. Skulle likt å se den personen som IKKE hadde reagert når deres X ikke har råd betale for barn de allerede har, og i tillegg skaffer seg flere. 1
CalidumCor Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 Ikke la seg utnytte av moren?? Hvordan kan du trekke en konklusjon om at mor prøver utnytte dem i det hele tatt? Faren har barn har ikke har råd til å sørge for. Såklart "maser" moren. Hvorfor hun ikke jobber er jo virkelig ikke TS sitt problem. Vet ikke hva jeg syns er verst jeg; Ikke jobbe som moren, eller få flere barn når en ikke har tåd til de barna en allerede har. Hvorfor er det værre at faren ikke jobber enn at moren ikke jobber? Har ikke moren også "plikt" til å jobbe for å forsørge sine barn på lik linje med far? 10
Gjest mia Skrevet 27. november 2011 #9 Skrevet 27. november 2011 Hvorfor er det værre at faren ikke jobber enn at moren ikke jobber? Har ikke moren også "plikt" til å jobbe for å forsørge sine barn på lik linje med far? Moren jobber jo. Hun jobber riktignok redusert men siden faren betaler null i bidrag er det jo hun som forsørger barna. Regner med de får mat, tak over hodet og klær hos moren. Faren betaler null så moren utfører da virkelig plikten sin.
Gjest gjest Skrevet 27. november 2011 #10 Skrevet 27. november 2011 Joda, det har hun også fått, minstebidrag fra staten.Men hun vil ha mer, men vil tydeligvis ikke ta et ekstratak selv.Har en ikke bidragsevne, skylder han henne heller ikke noe.Alt går via Nav. Så lettvindt. Det å komme seg på attføring er en prosess som tar noe tid. Dere har et lite barn sammen. Hvorfor har dere fått barn når han ikke evner ta vare på de han har? 2
GammelKaktus Skrevet 27. november 2011 #11 Skrevet 27. november 2011 Så lettvindt. Det å komme seg på attføring er en prosess som tar noe tid. Dere har et lite barn sammen. Hvorfor har dere fått barn når han ikke evner ta vare på de han har? Min situasjon er at jeg jobber fulltid for å endene til å møtes.Utenom sin del av husleie,betaler jeg strøm,mat,og alt for vårt fellesbarn. Det gjør jeg med glede.Det som ikke gleder meg, er at alle hans penger går til de to andre barna. Som du ser så tar jo hun vare på deres felles barn! 1
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2011 #12 Skrevet 27. november 2011 ... Saken er at moren deres ikke lenger mottar bidrag for dem fordi samboer ikke har bidragsevne.Dette faller henne tydeligvis tungt for brystet, og min samboer har blitt møtt med mye mas og syt for det.Og denne exdama vil ikke innre at han ikke har noe å gi for tiden... Faller henne tungt for brystet??? Her er det vel ikke snakk om hva man liker eller ikke liker...men å klare seg økonomisk. Og det er vel å forvente at far til barna også bidrar med litt.. Han har ikke noe å gi for tiden?? Er det så enkelt når man har satt barn til verden..å bare si, sorry, akkurat nå har jeg ikke råd til å være med å forsørge dem..? Hva hvis mor også skulle sagt det samme? Jotakk! Men han jobbet inntil nylig.Så situasjonen er uvant. Men skal virkelig ikke exen hans bidra så mye som hun kan da?? Eller skal hun bare sitte der på kafe et par dager i uka?:-)kjempebidrag av henne! Jeg er stolt av å fø familien, ikke misforstå meg.Det er tvert om hun som takler dårlig å ha en ex som er mindre bemidlet. Eksen bidrar med noe, han bidrar ikke med noen ting. Så lenge han ikke bidrar med noe som helst, synes jeg faktisk ikke at du har rett til å sitte å dømme henne om hvorvidt hun burde jobbe mer eller hvorvidt hun sitter for mye på kafè! Spar deg for sånne kommentarer, så fremstår du litt mer moden, og får kanskje litt mer forståelse. Dessuten, det som er innenfor Nav har som regel en trygdeyting som er utregnet etter hvor mye normene sier at man bør sitte igjen med etter at faktiske utgifter er betalt. Og de normene er beregnet slik at man fint skal klare seg om man er noenlunde fornuftig (slik de fleste av oss MÅ være enten vi er i jobb eller ikke). At en mann skal betale barnebidrag er med i det regnestykket, men selvsagt noe lavere enn en mann som tjener godt. Så kanskje det er deres (din) prioritering av penger det er noe galt med? Btw; når skal enkelte damer skjønne at en mann med barn fra før, har utgifter noen år fremover. Kan dere ikke akseptere det, så finn en mann uten barn!
Gjest Vanja Skrevet 27. november 2011 #13 Skrevet 27. november 2011 Attføringen ble ikke klart før barnet var vel året, og småen var ønsket av oss.Og vi har godt håp om at faren skal få ny jobb.Da skal han bidra igjen, selvsagt.Mengden vi har barna her,var også med å avgjøre at far slipper bidrag.Vi har våre kostnader, og jeg har ikke mer å gå på, økonomisk. Derfor har jeg nå satt foten ned til å sponse disse fire. Moren benytter ikke sin bidragsevne fullt.Det må jeg.
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #14 Skrevet 28. november 2011 Attføringen ble ikke klart før barnet var vel året, og småen var ønsket av oss.Og vi har godt håp om at faren skal få ny jobb.Da skal han bidra igjen, selvsagt.Mengden vi har barna her,var også med å avgjøre at far slipper bidrag.Vi har våre kostnader, og jeg har ikke mer å gå på, økonomisk. Derfor har jeg nå satt foten ned til å sponse disse fire. Moren benytter ikke sin bidragsevne fullt.Det må jeg. Moren benytter da sin bidragsevne over fullt og tar ansvar for sine barn. Noe din mann tydeligvis ikke gjør, at du ikke blir flau på hans vegne? og enda mer på deg som sitter å skriver dette du skriver her? Dere er 2 om ett lite barn, hvorattpåtil din mann er hjemme og kan ta seg av alt der. Den moren må faktisk både jobbe, stelle hus, barn osv.. helt alene. 3
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #15 Skrevet 28. november 2011 Jeg har barn med en som selv velger en livsførsel som gjør at han ikke har bidragsevne. Den gang vi var gift jobbet han og bidro til husholdets felles økonomi. Vet du; jeg er ikke en gang flau over å si at jeg nekter å sende med så mye som en truse til ungene de helgene de har samvær. Far har selv valgt å ikke betale bidrag. Dermed mener jeg han selv får stå for alle utgifter når de skal til ham. Jeg vil ikke betale for at han skal ha samvær, den utgiften får han stå for selv. Hans nye samboer klager også, på at jeg aldri sender med noe eller betaler min del av reiseutgiftene. Det får hun bare gjøre! Det er hun som har valgt å få barn med ham. Jeg tar det økonomiske ansvaret for barna når de er hos meg, så får de ta det når de er hos ham. Hadde noen pålagt meg å sende med klær eller bidra til reiseutgifter så hadde jeg tatt saken til retten. Enkelt og greit! 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2011 #16 Skrevet 28. november 2011 Anonym over her. Og nei jeg mottar ikke forskuddsbidrag eller skatteklasse 2 eller ekstra barnetrygd. Så i realiteten så betaler min nye mann mer for barna enn det deres egen far gjør.
Cho Kon It Skrevet 28. november 2011 #17 Skrevet 28. november 2011 Hvordan kan dere si at faren ikke tar seg av barna sine? Han har dem jo hos seg x antall dager i uken! Eller teller ikke det? 3
Gjest mina Skrevet 28. november 2011 #18 Skrevet 28. november 2011 Hvordan kan dere si at faren ikke tar seg av barna sine? Han har dem jo hos seg x antall dager i uken! Eller teller ikke det? Ja, og da klager han/stemoren over at de har utgifter på dem. Mener TS virkelig at moren skal ta utgiftene når de er hos dem?(kino osv)
Husfrua Skrevet 28. november 2011 #19 Skrevet 28. november 2011 Uansett hvilke personlige meninger man har om denne saken, så er det en gang sånn at far ikke er bidragslipktig, og det kan ikke mor gjøre noe med. Hun kan dermed ikke kreve noe mere fra far, dermed barsta!!!! Å ikke sende med klær av den grunn, syns jeg er forkastelig overfor barna. Det en del ikke tenker på er at når de tror de straffer samværsforelderen, så er det i hovedsak barna som lider under dette. Man kan mene hva man vil om at denne faren ikke jobber, men det hjelper da ingenting. Det er heller ikke sånn at ts skal forsørge hans barn. Samtidig kan det være sånn at han bllir sett på som bidragspliktig igjen, dersom hun tjener nok til det. Men sånn som ts beskriver det, så virker det kanskje ikke som om hennes inntekt dekker alt heller? Det er nå en gang sånn at livet tar noen vendinger av og til. Far bør dermed i dette tilfellet gjøre alt han kan for å skaffe seg en ny jobb (antar at han allerede gjør det?). Og mor må også i dette tilfellet øke stillingen sin så langt det er mulig. Sånn er livet! 5
Pinkee Skrevet 28. november 2011 #20 Skrevet 28. november 2011 Hadde BM og BF fremdeles levd sammen, å BF havna på attføring, så hadde BM måttet stå for mere av utgiftene med barna da og. Slik er det bare, man er to om barna, å utgiftene deles etter evne. Akkurat nå har BF dårlig inntekt, da må BM stå for mere av utgiftene. Klart at BF må stå for utgifter ved samvær, slik som mat, klær ol. Men, hvis BM mottar bidrag (ja, også forskuddsbidrag fra staten) da skal hun holde med slike spesielle klær, som vintersko/jakke ol. Var iallefall det jeg fikk vite, bidragsmottaker står for slikt som barna har 1 stk av, mens slikt alle barn har mye av truser, sokker, bukser osv, skal begge foreldre stå for. Reiseutgifter i forbindelse med samvær skal vel også deles? Du skriver at samboer bruker alle sine penger på gotteri, kino ol til særkullsbarna, mulig han må stramme inn litt overfor dem? Kino og gotteri er ikke slikt man kan forvente når far går på attføring. Også barna må godta at økonomien nå er stram. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå