Gå til innhold

Hvordan få hunden min til å like andre hunder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig oppgitt og trenger hjelp!

Jeg har verdens fineste han-hund (chihuahua) på tre år. Han er kosete, tålmodig, snill, lettlært og veldig, veldig smart. Problemet er at han ikke kommer overens med andre hunder. Hver gang han får øye på en annen hund, steller han seg rett opp i angrepsposisjon og begynner å bjeffe og knurre og dra i båndet. I begynnelsen lot jeg han likevel få gå bort til andre hunder, men jeg tør ikke det lenger, fordi han glefser og er på vei til å fly på hunden han hilser på. Det er så flaut, irriterende og kjedelig at han er sånn. Søstra mi har nå nettopp fått seg en liten chihuahua valp, og jeg vil så gjerne at min hund og hennes skal komme godt overens. Hva kan jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hund er redd fremmede hunder, men med en gang vi går på tur med en annen hund går det helt fint, både da og etter. Da assosierer hunden min denne hunden med noe positiv, altså tur. Bare passe på å hold god nok avstand mellom hundene til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg har prøvd å ta med min hund på tur med søster og hennes hund, men det funker rett og slett ikke. Min drar i båndet, knurrer og jeg går å tåhev hele tiden fordi jeg er redd for at han skal få tak i den lille valpen hennes. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor hunden min er så aggressiv.

Flere forslag, noen? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sosialisert han godt da? Fra han var valp?

Nei, tydeligvis ikke godt nok. Jeg prøvde til å begynne med, men opplevde at han var redd og trakk seg unna. Derfor var jeg vel litt for hønemor og tenkte at "er du redd, så skal du selvfølgelig få slippe", også har vel det sannsynligvis ført til at han nå er aggressiv. Det er vel kanskje et uttrykk for redsel. Hvordan kan jeg fikse dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

hver gang du ser at han kommer til å begynne å bjeffe, så tar du fingertuppene og dytter mot hofta mens du sier "tsjjjj".. dette gjør du hver gang. når han da fokuserer på noe annet, gi han en godbit. du må være veldig bestemt. det funket på min hund. du må ikke gi han kos, løfte han opp eller sånne ting når han bjeffer

Endret av Nuppdupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hver gang du ser at han kommer til å begynne å bjeffe, så tar du fingertuppene og dytter mot hofta mens du sier "tsjjjj".. dette gjør du hver gang.

Fraråder TS å bruke denne metoden, det kan være livsfarlig (ok, nå er det her en chihuahua :laugh:) å fjerne hundens språk på denne måten. Det resulterer i at det plutselig smeller neste gang, uten forvarsel.

Da er det bedre å finne andre måter å avlede på, som ikke innebærer ubehag for hunden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver gang du ser at han kommer til å begynne å bjeffe, så tar du fingertuppene og dytter mot hofta mens du sier "tsjjjj".. dette gjør du hver gang. når han da fokuserer på noe annet, gi han en godbit. du må være veldig bestemt. det funket på min hund. du må ikke gi han kos, løfte han opp eller sånne ting når han bjeffer

Jeg løfter alltid opp min hund når sånne ting skjer...

Men han er tung da!

;)

Neida. Men det hjelper ikke med all verden tsjjj hvis hunden ikke er trygg. Det er det som må til.

Endret av Illiya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fraråder TS å bruke denne metoden, det kan være livsfarlig (ok, nå er det her en chihuahua :laugh:) å fjerne hundens språk på denne måten. Det resulterer i at det plutselig smeller neste gang, uten forvarsel.

Da er det bedre å finne andre måter å avlede på, som ikke innebærer ubehag for hunden.

Enig i denne!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver gang du ser at han kommer til å begynne å bjeffe, så tar du fingertuppene og dytter mot hofta mens du sier "tsjjjj".. dette gjør du hver gang. når han da fokuserer på noe annet, gi han en godbit. du må være veldig bestemt. det funket på min hund. du må ikke gi han kos, løfte han opp eller sånne ting når han bjeffer

Å bruke denne metoden på en frykt-aggressiv hund er rett og slett idioti.

TS; Jeg foreslår at du melder deg på et kurs, gjerne et passeringskurs. Bor du i Oslo vet jeg det er passeringstrening ukentling med mange tilstede. Prøv å sjerm hunden din så mye som mulig til du har fikset problemet. Prøv å unngå hunder, for å unngå utfall.

Har du ikke mulighet for kurs nå, ville jeg startet i det små. Er det hundetrening et sted der du bor, ta med deg en campingstol og en kopp kaffe og sett deg ned med bikkja, på en avstand som hunden takler. Må du sitte 500m unna, så får du gjøre det. Aldri sitt så hunden reagerer. Men sitt så hunden ser hundene. Så roser du og gir go-biter. Og etterhvert som hunden er komfortabel med avstanden, setter du deg nermere. Ikke så nerme at hunden reagerer. Og roser, leker kanskje litt. Det tar TID men det tar fremgang.

Når hunden din er såpass "gammel" er det lite sannsynlig at du noen gang vil få han til å leke med alt og alle. Men du vil garantert med mye jobbing få en hund som kan gå side om side med en annen hund, uten å prøve å drepe den.

Ikke hast deg, for all del ikke la hunden møte utrygge/voldsomme hunder, og prøv å sjerm den så bra som mulig mens du trener.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din er redd. Å bruke metoden til nuppedupp på en redd hund er noe av det dummeste jeg har hørt. Mange småhunder sliter med dette. I og med at hunden din er så liten blir ting mye fortere skummelt. Skikkelig sosialisering er derfor om mulig enda viktigere på små hunder enn på de litt større.

Jeg er meget dårlig til å forklare ting så jeg kopierer rett fra boken:

Slik starter du med kinderegg øvelsen:

- Det er en stor fordel at du bruker "klikker" som belønningslyd på denne øvelsen.

- Hundens posisjon skal være i front av deg, den skal sitte med kort avstand, maks en armlengde og den skal ha siden til forstyrrelsen, slik at den må vende hodet ca. 90 grader for å se mot denne. Det blir feil dersom hunden sitter med fronten eller ryggen til forstyrrelsen.

- Start treningen med at en medhjelper lager nøytrale lyder eller bevegelser som hunden reagerer på, men uten at den reagerer for sterkt. Her er effektiv trening at hunden aldri beveger seg mot forstyrrelsen, kun vender på hodet. (her må du altså bruke en annen hund, og du må være laaangt ifra i begynnelsen)

- Du skal nå belønne øyekontakt og du skal belønne, "klikk" eller "bra", straks hunden begynner å vende hodet mot forstyrrelsen.

- Når hunden hører klikket, vil den rask se tilbake på deg for å få belønningen, da skal du være rask med å gi godbiten.

- Du skal ikke belønne dersom hunden sitter og ser på forstyrrelsen, men straks den starter å vende hodet mot. Dersom du er for treg til å klikke, eller glemmer deg ut og hunden blir sittende å se mot forstyrrelsen, venter du bare til den ser tilbake på deg, da belønner du øyekontakt og starter treningen på nytt. Husk at denne innledende treningen er like mye en trening for deg som for hunden.

- Dersom du "klikker" og hunden blir sittende, men vender ikke hodet tilbake, er du på grensen av det som fungerer, eller hunden er ikke skikkelig trent på klikkeren. Du skal allikevel være rask og gi hunden belønningen, den vil da mest sannsynlig vende hodet tilbake og du kan fortsette.

- Belønn også øyekontakt når hunden holder kontakten en liten stund.

- Fortsett med å belønne hver gang hunden begynner å snu seg vekk og av og til skal du også belønne for øyekontakt. Dersom du slurver med å belønne øyekontakt i starten, kan du risikere å lære hunden til å snu hodet tilsides for å få belønning. Det er selvfølgelig uønsket.

- Ved nøytrale forstyrrelser skal du fortsette med dette inntil hunden slutter å snu seg vekk.

- Ved forstyrrelser som hunden har lyst til å springe til, skal du fortsette som dette inntil hunden blir roligere, da kan du prøve å ikke "klikke" når hunden snur seg vekk, dersom den da snur seg tilbake til deg, skal du være rask med å "klikke" og så gi godbiten.

- Etter dette skal du gradvis slutte å belønne inntil du kun belønner øyekontakt og når hunden snur seg tilbake etter å ha sett på forstyrrelsen.

- Hunden vi nå gradvis miste interessen for forstyrrelsen og du skal gradvis redusere belønningen til et minimum.

- Dersom interessen for forstyrrelsen øker, har du redusert belønningen for fort, du må da gå tilbake i treningen og det vil si å belønne oftere.

Forstyrrelsen vil i ditt tilfelle være en annen hund, og du må som sagt starte langt ifra for så å gå næremere etterhvert.

Mange bruker denne metoden på utagering mot andre hunder og den funker kjempe bra. Jeg har ingen utagerende hund men har brukt denne for å trene hunden min til ikke å "klikke" på rådyr, springe etter biler eller fugler. Den funker til det aller meste.

Det værste du kan gjøre er å korrigere bort adferden eller bære hunden bort fra det. Fyfy til de som anbefalte det.

Når hunden utagerer sier den ifra at den ikke er tilpass med situasjonen, det er hundens måte å varsle andre hunder men også oss på. Om du korrigerer bort dette endre du opp med en hund som plutselig angriper uten noe forvarsel.

Hunden din er redd. Om du bærer hunden din opp gir du signaler til hunden som sier at den har grunn til å være redd. Dette gjør bare vondt verre.

Men enig med kurs. Det er virkelig gull verdt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Fraråder TS å bruke denne metoden, det kan være livsfarlig (ok, nå er det her en chihuahua :laugh:) å fjerne hundens språk på denne måten. Det resulterer i at det plutselig smeller neste gang, uten forvarsel.

Da er det bedre å finne andre måter å avlede på, som ikke innebærer ubehag for hunden.

man skader ikke hunden med dette. man bare puffer litt på den. var derfor jeg nevnte fingertuppene er langt ifra livsfarlig :filer: man trenger bare å være bestemt på hvem som er sjefen mens man gjør det. jeg har en mellomstor hund og den har aldri bitt meg . det er klart at hvis man gjør det med usikkerhet, så kan hunden bli sur

Endret av Nuppdupp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skader ikke hunden med dette. man bare puffer litt på den. er langt ifra livsfarlig :filer: man trenger bare å være bestemt på hvem som er sjefen mens man gjør det. jeg har en mellomstor hund og den har aldri bitt meg . det er klart at hvis man gjør det med usikkerhet, så kan hunden bli sur

Det var vel ikke det som var poenget heller...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

funket på min iallefall. dere får prøve andre metoder da. lykke til

men når du fjerner hundens språk på denne måten kan den komme opp i situasjoner der den skader andre hunder (eller mennesker for den del).

Endret av Kråkesaks
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skader ikke hunden med dette. man bare puffer litt på den. var derfor jeg nevnte fingertuppene er langt ifra livsfarlig :filer: man trenger bare å være bestemt på hvem som er sjefen mens man gjør det. jeg har en mellomstor hund og den har aldri bitt meg . det er klart at hvis man gjør det med usikkerhet, så kan hunden bli sur

Jeg mener ikke at det gjør fysisk vondt for hunden, og det er heller ikke hensikten, men du straffer den med et fysisk ubehag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nuppdupp

når du fjerner hundens språk på denne måten kan den komme opp i situasjoner der den skader andre hunder (eller mennesker for den del).

hunden min har aldri bitt meg. den oppfører seg pent.

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hunden min har aldri bitt meg. den oppfører seg pent.

Det er vel ikke noe å skrøyte over at hunden din ikke har bitt deg. Det er vel de færreste som blir bitt av hundene. Poenget er at du korrigerer bort språket til hunden. Det er hunden sin måte å si ifra på, når du korrigerer bort dette vil hunden kunne gå til angrep uten forvarsel fordi du har korrigert bort måten hunden varsler på.

En redd hund trenger ikke å vite hvem sjefen er, det har ingenting med saken å gjøre. Hunden må bli trygg, ikke stille.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Det er vel ikke noe å skrøyte over at hunden din ikke har bitt deg. Det er vel de færreste som blir bitt av hundene. Poenget er at du korrigerer bort språket til hunden. Det er hunden sin måte å si ifra på, når du korrigerer bort dette vil hunden kunne gå til angrep uten forvarsel fordi du har korrigert bort måten hunden varsler på.

En redd hund trenger ikke å vite hvem sjefen er, det har ingenting med saken å gjøre. Hunden må bli trygg, ikke stille.

hun har ikke gjort det siden jeg gjorde det for 10 år siden. jeg tror ikke sånne små advarsler gjør noe. uansett. anbefaler deg å se på hundehviskeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun har ikke gjort det siden jeg gjorde det for 10 år siden. jeg tror ikke sånne små advarsler gjør noe. uansett. anbefaler deg å se på hundehviskeren :)

Halvparten av det du ser på Hundehviskeren er vranglære og feil. Men helt klart, man kan lære noe også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...