Gå til innhold

Når mor er syk..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har pådratt meg en kraftig forkjølelse/influensa, og ligger rett ut her hjemme. Feber og alskens godsaker er på plass. Antar at jeg ikke blir pigg og rask til i morgen, og har jo en liten en på fem måneder her som krever sitt. Kan far ta en sykedag eller to til jeg er frisk igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har pådratt meg en kraftig forkjølelse/influensa, og ligger rett ut her hjemme. Feber og alskens godsaker er på plass. Antar at jeg ikke blir pigg og rask til i morgen, og har jo en liten en på fem måneder her som krever sitt. Kan far ta en sykedag eller to til jeg er frisk igjen?

Ja det kan han, han kan også overta permisjonen din hvis du får en sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, man har rett til å være hjemme og ta seg av barna når barna eller den som passer barna er syke. Han har 10 slike dager å ta av i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, antall dager man har til rådighet i løpet av et år vef egen sykdom avhenger av om man jobber i en IA bedrift eller ikke. Ved syk barn/syk barnepasser er det en kvote på inntil 10 dager per år hvis man har et eller to barn, 15 dager om man har tre eller flere... De fleste steder tror jeg det er samme skjema man fyller ut ved både egenmelding og sykt barn/barnepasser, men det går altså på to forskjellige kvoter. Husk at dersom man er hjemme i mer enn tre dager med sykt barn/barnepasser kan arbeidsgiver kreve legeerklæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det kan han, han kan også overta permisjonen din hvis du får en sykemelding.

Nei, det er ikke tilstrekkelig med sykemelding. Man må ha en funksjonsbeskrivelse fra legen hvis far skal overta permisjonen pga. mors sykdom. Det har jeg nettopp lest om på nav.no. Antakeligvis ikke aktuelt i dette tilfellet, men tenkte jeg kunne skrive det likevel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...