Gå til innhold

Hun har smittet meg med herpes hva skal jeg gjøre?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har etter et lang forhold nettopp begynt å date en ny dame, jeg har kun 2 sexpartnere bak meg(er selv i slutten av 30 årene). Fikk et lite sår på penis etter intimbarbering, for så å ha sex med henne. Nå tre uker etter har jeg fått bekreftet av lege at jeg har blitt smittet med herpes. Hun sa til meg før vi hadde sex for første gang at hun nettopp hadde sjekket seg å ikke hadde noe. Jeg har hatt to sexpartenere gjennom livet mitt. Lurer på hvordan jeg skal ta det opp med henne, det er ikke tvil om at det er henne som har gitt meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ingen kur, så der er det ikke stort å gjøre.

Men du må selvsagt ta det opp med henne. Hva med å si det som det er, at du har fått påvist herpes og at du mistenker hun er smittekilden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etter et lang forhold nettopp begynt å date en ny dame, jeg har kun 2 sexpartnere bak meg(er selv i slutten av 30 årene). Fikk et lite sår på penis etter intimbarbering, for så å ha sex med henne. Nå tre uker etter har jeg fått bekreftet av lege at jeg har blitt smittet med herpes. Hun sa til meg før vi hadde sex for første gang at hun nettopp hadde sjekket seg å ikke hadde noe. Jeg har hatt to sexpartenere gjennom livet mitt. Lurer på hvordan jeg skal ta det opp med henne, det er ikke tvil om at det er henne som har gitt meg det.

Mest sannsynlig vet hun ikke om det selv. Herpes er uansett veldig vanlig, og om 50 år vil alle ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skummelt med herpes er at man i de aller fleste tilfeller ikke er klar over at man har det fordi man ikke har symptomer. Såvidt jeg vet så slår ikke herpes ut på test med mindre man har utbrudd der og da.

Du må nok dessverre bare si det rett ut at du har fått utbrudd etter å ha hatt sex med henne, og at du har fått det bekreftet av lege. For all del understrek at du ikke kommer med skylddeling, men at det er viktig at hun er klar over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg vet at det er hun som har gitt meg det, det er ikke tvil. Min forrige sexpartner var jeg sammen med i 15 år å vi har barn sammen. Jeg har ikke hatt sex med noen andre enn hun jeg dater nå. Er så lei meg vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler meg så utrolig skitten:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over 1/3 del av befolkningen er smittebærer. Mesteparten er ikke klar over det selv.

Hvordan har du tenkt å forolde deg til dette lille faktum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over 1/3 del av befolkningen er smittebærer. Mesteparten er ikke klar over det selv.

Hvordan har du tenkt å forolde deg til dette lille faktum?

Det der er ikke riktig. Over 1/3 av befolkningen er smittebærere av MUNNherpes... Det er noe litt annet. Kjønnserpes er (heldigvis) ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig at du har blitt smittet for mange år siden og aldri hatt utbrudd, men at det har kommet først nå pga såret etter intimbarberingen. Sår, sykdom etc kan trigge utbrudd. Derfor er mange plaget i forbindelse med forkjølelse fordi små sår og sprekker i huden rundt nese/munn gir grobunn for utbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke riktig. Over 1/3 av befolkningen er smittebærere av MUNNherpes... Det er noe litt annet. Kjønnserpes er (heldigvis) ikke så vanlig.

Man kan fint få munnherpes på kjønnet også, btw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, jeg vet at det er hun som har gitt meg det, det er ikke tvil. Min forrige sexpartner var jeg sammen med i 15 år å vi har barn sammen. Jeg har ikke hatt sex med noen andre enn hun jeg dater nå. Er så lei meg vet ikke hva jeg skal gjøre. Føler meg så utrolig skitten:-(

Nei, det VET du ikke.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_6039&MainArea_5661=6039:0:15,5078:1:0:0:::0:0&MainLeft_6039=6041:82753::1:6043:53:::0:0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er ikke riktig. Over 1/3 av befolkningen er smittebærere av MUNNherpes... Det er noe litt annet. Kjønnserpes er (heldigvis) ikke så vanlig.

Korreksjon;

8/10 er bærere av HSV1, 3/10 HSV2. Å være bærer betyr ikke at du har utbrudd, det er færre.

Jo, det er så vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du linker til sier: I aldersgruppen 20-40 år vil 20-40% av befolkningen ha gjennomgått primærinfeksjon

Dette gjelder altså de som er 20-40 år, og ikke HELE befolkningen. Det er så absolutt ikke et så høyt tall. 17% av befolkningen har kjønnsherpes for å være helt nøyaktig. Så kan du ringe forfatterne av "sykdomslære for sykepleiere" og ta opp diskusjonen med dem om du er uenig^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon;

8/10 er bærere av HSV1, 3/10 HSV2. Å være bærer betyr ikke at du har utbrudd, det er færre.

Jo, det er så vanlig.

Det må nå så fall ha kommet de siste årene, så vi som kun har hatt sex med 1 person de siste 10-15 årene er vel ikke med i denne oppsummeringen.

Det gjelder vel mer dere som skifter på rett som det er. Ser ikke for meg at jeg plutselig nå skal være smittebærer etter å ha hatt kun en sexpartner (som ikke har smitten) de siste 15 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan man påvise herpes utenom utbrudd? kan det påvises hvis jeg ber henne å teste seg?

Korreksjon;

8/10 er bærere av HSV1, 3/10 HSV2. Å være bærer betyr ikke at du har utbrudd, det er færre.

Jo, det er så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man påvise herpes utenom utbrudd? kan det påvises hvis jeg ber henne å teste seg?

Mener man må ha vevsprøver fra rammet område, men det er jo mulig det går med blodprøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korreksjon;

8/10 er bærere av HSV1, 3/10 HSV2. Å være bærer betyr ikke at du har utbrudd, det er færre.

Jo, det er så vanlig.

kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man påvise herpes utenom utbrudd? kan det påvises hvis jeg ber henne å teste seg?

Ja det kan påvises med blodprøve.

Jeg vil i tillegg si at det er større sjanse for at det er den nye partneren din som er smittebæreren, enn den gamle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...