Gå til innhold

Steketopp på øy eller langs vegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja som overskriften sier egentlig. Hva ville du gått for eller hva gikk du for? Hvorfor? Pluss og minus med ditt valg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg endte opp med koketoppen på øy (egentlig "halvøy", ene kortsiden står mot vegg).

Pluss: Slipper å ha en vegg som "utsikt" når jeg lager mat. Fra min plass ved koketoppen har jeg sikt utover i leiligheten og det liker jeg veldig godt.

Minus: Ventilator kan bli en utfordring (utførselsrør må på plass et sted) og ventilatoren kan oppfattes som litt ruvende i rommet.

Pluss: På den annen side - det finnes mange spreke fritthengende ventilatorer som kan bli kjøkkenets smykke. ;) (Det finnes også ventilatorer som knapt synes om man ønsker det).

Minus: Det hevdes at en ventilator mer effektivt får ut os og damp dersom koketoppen står mot en vegg.

Pluss: Flere kan samles rundt koketoppen, enten for å lage mat eller være sosiale.

Tja. Det var litt jeg kom på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt på en øy, valgte inntil vegg da vi bygget om. Grunn: På en øy vil matosen drive utover og dekke et stort område. Inntil en vegg tar veggen imot mye av det og kjøkkenet blir mindre "seigt". Vifta var topp og sugde så godt at den dro røyk ut av ovnen i stua, men likevel så ble det mye fett foran kokeøya. Den hetta vi valgte var også så ruvende og stor at man så rett inn i den.

Ulempen med inntil vegg, er jo at man ser rett inn i veggen når man lager mat. Det er "luftigere" med en øy, selv om utsikten blir forstyrret av en vifte(de som er nedfelt i benken må jo være et knallvalg hvis man vil ha øy). -men jeg har likevel ikke angret på at vi fjernet øya, spesielt siden kjøkkenet var i minste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt vask på øy og koketopp langs vegg. Mest pga ventilatorproblematikk. Vegghengte ventilatorer er billigere enn takhengte og de støyer mindre.

Dessuten blir det mye mer åpent og luftig over øya når det ikke henger en vifte i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min langs veggen, rett og slett fordi jeg synes det er lite fint med vifte som stikker ned midt i rommet.

Og så er det fordeler med å ha en øy uten vask eller koketopp også. Vi bruker øya som kjøkkenbord til tider, og det er så utrolig fint å bake der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved vegg, lettere å barnesikre. På øy ser jeg for meg hjelpsomme barn som lener seg over fra motsatt side. *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...