Gå til innhold

Feminister og mannehat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Videre:

Alle som ikke er enig i de totalitære ideologiers snevre virkelighetsforståelse må finne seg i å bli ansett som en fiende. Akkurat som kommunisme og nazisme hevder berettigelse for representanter for sin ideologi, enten det er arbeiderklassen eller den ariske rase, hevder feminisme berettigelse for Kvinnen, noe som ofte skal gjøres gjennom Førerskapet/Politbyrået, i dette tilfellet kalt statsfeminismen, hvor kjønnskvotering skal «likestille» kvinner med menn hvor det bare er fordeler å finne mens likestillingsperspektivet forsvinner når bare plikter kreves av kvinnen.

Interessante definisjoner. Hvor er de fra? Ikke ordboka, ihvertfall. Jeg foreslår at du kommer med kilden for denne noget spesielle tolkningen av hva feminisme er.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi ikke alle kvinner er likestilt og frigjort.

I norge idag tror jeg kvinner stort sett er likestilte. Si meg en ting menn kan gjøre i Norge som ikke kvinner kan gjøre.

Når det gjelder frigjort så er det noe man eventuelt er i seg selv. Det har ikke noe med samfunnet å gjøre. Om man er frigjort betyr det at man ikke har så mye hemninger. Det er personlig og har ingen ting med samfunnet å gjøre...

Skrevet

Det er jammen meg det mest ignorante jeg har hørt på veldig lenge. Hvordan i all verden kan du hevde det? :klo:

Overhodet ikke ignorant! Hvilke rettigheter har menn i dagens samfunn som kvinner ikke har? Ingeting!

Men jeg kan komme på utallige fordeler kvinner har som ikke menn har.

-Kvotering til styreverv

-Slipper verneplikt

-Blir alltid støttet i barnefordelingssaker

-Får ekstrapoeng til nesten samtlige ingeniørutdanninger

Skrevet

Fordi ikke alle kvinner er likestilt og frigjort.

Og det er storsamfunnet sin feil, eller den enkelte? Alle kvinner i Norge har alle muligheter til å være likestilt og frigjort hvis de ønsker dette. Kanskje bortsett fra i konservative religiøse miljøer, men dette er altså noe man velger selv!

Skrevet

Overhodet ikke ignorant! Hvilke rettigheter har menn i dagens samfunn som kvinner ikke har? Ingeting!

-Kvotering til styreverv

-Slipper verneplikt

Det er en del du overser gitt.

• Liker 3
Skrevet

Det er en del du overser gitt.

Det der var jo god og håndfast argumentasjon!

Skrevet

Det der var jo god og håndfast argumentasjon!

For det første synes jeg HI var et ganske slapt og oppkonstruert forsøk på å få i gang en debatt basert på helt grunnløse påstander som at Ottar dominerer mediabildet med sitt mannehat, det er jo bare komisk og fullstendig uten rot i virkeligheten. Så den trodde jeg egentlig ingen ville hoppe på, og jeg hadde i alle fall ikke tenkt å gjøre det selv.

For det andre trodde jeg at du kanskje spilte litt dum for å provosere. Men tips: Det er ikke alle kvinner som bor i Norge. For eksempel ;)

Når det er sagt er all kvinneforakten man kan lese fra menn her på KG mer enn god nok grunn til å kunne påpeke at likestilling ikke er et faktum her til lands heller.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes partnerdrap er en grusom påminnelse om at vi ikke er helt i mål enda.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes partnerdrap er en grusom påminnelse om at vi ikke er helt i mål enda.

Partnerdrap, mishandling, overgrep, trakassering, voldtekt, trafficking, man kan jo holde på hele kvelden.

• Liker 5
Skrevet

For det første synes jeg HI var et ganske slapt og oppkonstruert forsøk på å få i gang en debatt basert på helt grunnløse påstander som at Ottar dominerer mediabildet med sitt mannehat, det er jo bare komisk og fullstendig uten rot i virkeligheten. Så den trodde jeg egentlig ingen ville hoppe på, og jeg hadde i alle fall ikke tenkt å gjøre det selv.

For det andre trodde jeg at du kanskje spilte litt dum for å provosere. Men tips: Det er ikke alle kvinner som bor i Norge. For eksempel ;)

Når det er sagt er all kvinneforakten man kan lese fra menn her på KG mer enn god nok grunn til å kunne påpeke at likestilling ikke er et faktum her til lands heller.

Her på kg er oser det av mannsforakt! Det går igjen i alle tråder! Menn blir omtalt i hatske ordelag, og i tråder hvor kvinner opptrer sammenlignbart blir de beskyttet og unnskyldt. Det er bare å se i noen av trådene som behandler identiske problemstillinger med forskjellig kjønn i hovedrollen, så er det ekstremt tydelig hvor lojaliteten ligger. Så likestilling i dine øyne er at kvinner skal kunne rakke ned på menn og ikke omvendt?

Skrevet

Partnerdrap, mishandling, overgrep, trakassering, voldtekt, trafficking, man kan jo holde på hele kvelden.

Alt det du nevner er kriminelle handlinger, og har ingenting med likestilling i det offentlige Norge å gjøre. Dette handler om kriminologi og rettsvesen.

Dessuten begår også kvinner incest, drap, voldtekt, falsk anmeldelse, trakassering/stalking! Skal jeg på dette grunnlag hevde at menn ikke er likestilt?

• Liker 1
Skrevet

Her på kg er oser det av mannsforakt! Det går igjen i alle tråder! Menn blir omtalt i hatske ordelag, og i tråder hvor kvinner opptrer sammenlignbart blir de beskyttet og unnskyldt. Det er bare å se i noen av trådene som behandler identiske problemstillinger med forskjellig kjønn i hovedrollen, så er det ekstremt tydelig hvor lojaliteten ligger. Så likestilling i dine øyne er at kvinner skal kunne rakke ned på menn og ikke omvendt?

Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det du skriver, og, nei, likestilling er i mine øyne ikke at kvinner skal rakke ned på menn (og selvfølgelig heller ikke motsatt)? Hva har det med saken å gjøre? Har jeg noensinne skrevet noe sånt?

På et kvinneforum vil du selvfølgelig finne en viss form for fellesskap i kraft av å være samme kjønn, spesielt i enkelte underfora, og det er vel ikke så rart. Jeg har likevel ikke lagt merke til at fellesskapet er tuftet på å rakke ned på menn, det er i alle fall ikke sånt jeg personlig pleier å basere mine relasjoner på. Faktisk synes jeg generaliseringer av typen "vi kvinner er sånn", "menn er sånn" er drepende kjedelige, uinteressante og dessuten også som regel feilaktige.

• Liker 5
Gjest NerdMedSverd
Skrevet

Jeg har alltid lurt på om Ottar var en player

Gjest D_flatmajor
Skrevet (endret)

-Kvotering til styreverv

-Slipper verneplikt

Hvis en bruker ordet "fordel" i stedet for "rettighet", så stiller jo saken seg annerledes.

Når det gjelder kjønnspoeng til studier, så handler ikke dette om kvinner vs. menn. Det handler om å jevne ut underrepresenterte kjønn. (Linken er fra 2008, jeg vet ikke om en får kjønnspoeng i de samme, eller til færre/flere studier i dag)

Angående kvotering til styreverv, så har vel dette samme hensikt, å jevne ut underrepresentasjon. Når det er sagt, så kan det diskuteres hvorvidt slike kvoteringer kommer kvinner som helhetlig gruppe til gode. Kommer det alle menn til gode at menn får 2 kjønnspoeng til veterinær- og dyrepleierstudiene ved Norges Veterinærhøgskole?

En annen "fordel" det kan sies at menn har, er at mannsdominerte yrker i stor grad er yrker med større autonomi, høyere lønnsnivå o.l. Det kan nok argumenteres med at løsningen på dette er at kvinner egenhendig velger disse yrkene i stedet for tradisjonelle kvinnedominerte yrker, men erfaring tilsier at yrkesvalg er mer sammensatt. Dette kan også kobles til kvotering til styreverv og kjønnspoeng. (Den samme argumentasjonen kan brukes i studier der menn får kjønnspoeng til inntak også). Samtidig skal det sies at mannsdominerte yrker også har "negative" sider, som arbeidsmengde, fysisk belastning osv. i en del yrker. Det er nyanser her.

Når det gjelder verneplikt og foreldreansvar, så er jeg enig i at ordningene i dag fremstår som forhistoriske. Det er forresten ikke til fordel for meg som kvinne at jeg automatisk anses som mer skikket til å ta meg av et barn, eller mindre skikket til å gjennomføre verneplikt, fordi jeg er kvinne.

Det jeg vil frem til, er at kvoteringer og ekstrapoeng m.m. er ment å tjene en større hensikt enn å gi kvinnen/mannen som individ en fordel. Når det er sagt, så har jeg ingen problemer med å se at mange anser slike ordninger som urettferdige. Eller at ordningene virker som et paradoks i en tid hvor man anser seg "likestilt".

Og jeg vet at "feminisme" er et begrep mange har negative assosiasjoner til. Men å være feminist er ikke det samme som å være kvinne, og det er heller ikke det samme som å være medlem i Ottar. Tidene forandrer seg, og det som var hovedfokus og formål for feministiske bevegelser på 70-tallet er (eller bør) ikke være hovedfokus i dag. Personlig mener jeg at mange som kaller seg feminister skader likestillingen.

Endret av D_flatmajor
  • Liker 3
Skrevet

Alt det du nevner er kriminelle handlinger, og har ingenting med likestilling i det offentlige Norge å gjøre. Dette handler om kriminologi og rettsvesen.

Dessuten begår også kvinner incest, drap, voldtekt, falsk anmeldelse, trakassering/stalking! Skal jeg på dette grunnlag hevde at menn ikke er likestilt?

Vel, jeg er ikke enig i din definisjon av likestilling. Et samfunn er ikke likestilt fordi det har vedtatt noen lover. Ville du kalle India et likestillt samfunn? De har også vedtatt lover.

Nå må jeg lage middag! :)

Skrevet

Jeg har alltid lurt på om Ottar var en player

Jeg savner Ottar litt jeg. Lurer på hvor de har blitt av?

Skrevet

Jeg synes også dette er helt på jordet, og lurer på hvor enkelte menn kan få en sånn oppfatning. Det er jo heller omvendt, feministene preger ikke media i det hele tatt, de blir jo latterliggjort og sett ned på.

Jeg kjenner ikke en eneste kvinne som kaller seg feminist. Og jeg kjenner heller ingen som "hater menn" eller hetser menn. Det er jo omvendt.

Jeg lurer på hvor dere befinner dere ...

Skrevet

Hvis en bruker ordet "fordel" i stedet for "rettighet", så stiller jo saken seg annerledes.

Når det gjelder kjønnspoeng til studier, så handler ikke dette om kvinner vs. menn. Det handler om å jevne ut underrepresenterte kjønn. (Linken er fra 2008, jeg vet ikke om en får kjønnspoeng i de samme, eller til færre/flere studier i dag)

Angående kvotering til styreverv, så har vel dette samme hensikt, å jevne ut underrepresentasjon. Når det er sagt, så kan det diskuteres hvorvidt slike kvoteringer kommer kvinner som helhetlig gruppe til gode. Kommer det alle menn til gode at menn får 2 kjønnspoeng til veterinær- og dyrepleierstudiene ved Norges Veterinærhøgskole?

En annen "fordel" det kan sies at menn har, er at mannsdominerte yrker i stor grad er yrker med større autonomi, høyere lønnsnivå o.l. Det kan nok argumenteres med at løsningen på dette er at kvinner egenhendig velger disse yrkene i stedet for tradisjonelle kvinnedominerte yrker, men erfaring tilsier at yrkesvalg er mer sammensatt. Dette kan også kobles til kvotering til styreverv og kjønnspoeng. (Den samme argumentasjonen kan brukes i studier der menn får kjønnspoeng til inntak også). Samtidig skal det sies at mannsdominerte yrker også har "negative" sider, som arbeidsmengde, fysisk belastning osv. i en del yrker. Det er nyanser her.

Når det gjelder verneplikt og foreldreansvar, så er jeg enig i at ordningene i dag fremstår som forhistoriske. Det er forresten ikke til fordel for meg som kvinne at jeg automatisk anses som mer skikket til å ta meg av et barn, eller mindre skikket til å gjennomføre verneplikt, fordi jeg er kvinne.

Det jeg vil frem til, er at kvoteringer og ekstrapoeng m.m. er ment å tjene en større hensikt enn å gi kvinnen/mannen som individ en fordel. Når det er sagt, så har jeg ingen problemer med å se at mange anser slike ordninger som urettferdige. Eller at ordningene virker som et paradoks i en tid hvor man anser seg "likestilt".

Og jeg vet at "feminisme" er et begrep mange har negative assosiasjoner til. Men å være feminist er ikke det samme som å være kvinne, og det er heller ikke det samme som å være medlem i Ottar. Tidene forandrer seg, og det som var hovedfokus og formål for feministiske bevegelser på 70-tallet er (eller bør) ikke være hovedfokus i dag. Personlig mener jeg at mange som kaller seg feminister skader likestillingen.

Godt innlegg og jeg er enig i det meste. Nå er det også sånn at nye kull på jus og medisinstudier består av 70 prosent kvinner. Jentene får bedre karakterer, noe som er et sterkt evidens for at undervidningen er lagt opp på premisser mange gutter ikke kjenner seg igjen i. Dette er det få som tar på alvor. Ordet "feminisme" klinger dårlig i mange menns ører fordi det vekker assosiasjoner til feminisme som ideologi, slik som nevnte Ottar bedriver. Jeg er for et likestilt samfunn, men nekter å bære arvesynden til menn som har undertrykkt kvinner gjennom århundrer. Likestilling må handle om reell likestilling, og ikke en "nå er det jentenes tur-holdning"!

Gjest D_flatmajor
Skrevet

Godt innlegg og jeg er enig i det meste. Nå er det også sånn at nye kull på jus og medisinstudier består av 70 prosent kvinner. Jentene får bedre karakterer, noe som er et sterkt evidens for at undervidningen er lagt opp på premisser mange gutter ikke kjenner seg igjen i. Dette er det få som tar på alvor. Ordet "feminisme" klinger dårlig i mange menns ører fordi det vekker assosiasjoner til feminisme som ideologi, slik som nevnte Ottar bedriver. Jeg er for et likestilt samfunn, men nekter å bære arvesynden til menn som har undertrykkt kvinner gjennom århundrer. Likestilling må handle om reell likestilling, og ikke en "nå er det jentenes tur-holdning"!

Enig. Det virker dessverre som guttene har blitt skoletaperne. Til tross for at en del av den forhøyede deltakelsen i høyere utdanning for kvinner nok må sies å være en god ting i historisk perspektiv, er det nå grunn til å se dette som en negativ trend i et likestilt samfunn.

Det at tiltak for å forbedre jenters/kvinners posisjon i samfunnet har en del av skylden for at skolen ikke er tilpasset gutter er det grunn til å tro at stemmer. Dermed støtter jeg også det du sier om arvesynd osv. Det gagner ingen at man baserer f.eks grunnskolens virksomhet på gamle antagelser om at jenter er underprioriterte, når det ser ut til å være motsatt. Jeg vil gå langt i å påstå at tanken om kvinner som "undertrykte jevnt over" i alt for liten grad har blitt utfordret vitenskapelig.

Synd for menn, synd for kvinner, synd for samfunnet.

Skrevet

I norge idag tror jeg kvinner stort sett er likestilte. Si meg en ting menn kan gjøre i Norge som ikke kvinner kan gjøre.

Og det er storsamfunnet sin feil, eller den enkelte? Alle kvinner i Norge har alle muligheter til å være likestilt og frigjort hvis de ønsker dette. Kanskje bortsett fra i konservative religiøse miljøer, men dette er altså noe man velger selv!

Majoriteten av kvinner i verden bor ikke i Norge folkens. Det er mange kvinner som slett ikke har samme rettigheter som vi har her i landet.

I tillegg er det vel et stykke igjen til kvinner og menn er likestilt i Norge også. Det innebærer også at kvinner må gi fra seg rettigheter til menn også - ikke bare omvendt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...