Gå til innhold

Feminister og mannehat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en mann på 35 så jeg er altså oppvokst i en tid hvor feminismen og feministiske organisasjoner som Ottar har preget mediebildet. På en del punkter så støtter jeg jo feministene og er enig i at likestilling er en god ting for alle parter. Det jeg ikke skjønner meg helt på er det innbitte hatet som mange feminister viser oss menn. Hva kan jeg for at kvinner ble henvist til kjøkkenet på 50-tallet? Jeg ble jo født på 70-tallet og ble tenåring på 80-tallet for svarte...

Det virker som feministgruppene, med Ottar i spissen, ser på menn som en hovedfiende som skal bekjempes. Hva er bakgrunnen for dette mannehatet? De fleste menn på min alder og yngre er jo for likestilling, men sllikevel skal vi måtte gjennomgå fordi bestemor var på kjøkkenet... Merkelig...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi alle mennesker samler seg i grupper naturlig, og forsvarer den gruppen alt de kan, og da blir andre grupper "fienden" uten at det trenger å ha bakgrunn i fakta, se "confirmation bias". Eksempler er fotballfans, feminister, politiske partier, mannsjåvinister osv. Mennesker er håpløse alle mann(/kvinner hvis du er nøye på det).

• Liker 2
Skrevet

Leser du veldig gamle aviser?

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke tatt Ottar veldig seriøst. Det fleste kvinner gjør ikke det (vil jeg tro).

Er kvinne btw.

• Liker 1
Skrevet

Ottar, Ottar, Ottar. Sei "feminist" og Ottar kjem fram frå gløymsla att. Det er mest inga feministar som er Ottar-folk, og det er heller ikkje mange feministar som hatar menn.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt Ottar veldig seriøst. Det fleste kvinner gjør ikke det (vil jeg tro).

Er kvinne btw.

TS her,

Mulig du har rett, det aner jeg ikke noe om. Jeg ser bare det feminister legger fram i media.

- Hvorfor tar ikke kvinner Ottar seriøst når de lar Ottar kjempe kampen i media? Det er jo Ottar og andre organisasjoner som i stor grad setter ting på dagsorden...

Skrevet

Ottar, Ottar, Ottar. Sei "feminist" og Ottar kjem fram frå gløymsla att. Det er mest inga feministar som er Ottar-folk, og det er heller ikkje mange feministar som hatar menn.

Ser hva du skriver, men er litt usikker på om det er sant. Det reflekterer i hvertfall ikke mange feministers uttalelser i media siste to tiår hvor menn framstilles som den store stygge ulven og kvinner de stakkarslige offerene som skal bekjempe menn. Mye hat som har blitt spydd ut i media...

Skrevet

Leser du veldig gamle aviser?

Nei, men reflekterer det jeg og mange menn med meg har opplevd som mediehverdagen i vår oppvekst og frem til nå...

Skrevet

- Hvorfor tar ikke kvinner Ottar seriøst når de lar Ottar kjempe kampen i media? Det er jo Ottar og andre organisasjoner som i stor grad setter ting på dagsorden...

Altså, det er ytringsfridom i Noreg, vi som ikkje støttar Ottar får ikkje gjort så mykje anna enn å la dei halde på. Synest du vi burde gå ut i media og skrive "eg meiner IKKJE det same som Ottar" kvar gong dei ytrar seg? Det er no ein gong slik at kvinner ikkje treng å stå til ansvar for det Ottar seier.

Kva tid høyrde vi forresten sist frå Ottar? Kva kvinnesaker har vore mest på dagsorden i haust, tru? Valdtektene i Oslo er vel den saka som har vore mest egna til å diskutere kvinners stilling i samfunnet denne hausten, og den har då verkeleg ikkje vore fronta av Ottar. Elles er det likestilling, då, og den største saka der har jo vore fronta av Audun Lysbakken, om enn frå eit mannsperspektiv. Eg synest ikkje eg verken ser eller høyrer så mykje til verken Ottar eller andre mannehatarar i nyhenda, eg. Kor finn du alt mannehatet?

Skrevet

Mye hat som har blitt spydd ut i media...

Kor då? Kan ikkje seie eg har sett så mykje til det, eg?

Skrevet

Altså, det er ytringsfridom i Noreg, vi som ikkje støttar Ottar får ikkje gjort så mykje anna enn å la dei halde på. Synest du vi burde gå ut i media og skrive "eg meiner IKKJE det same som Ottar" kvar gong dei ytrar seg? Det er no ein gong slik at kvinner ikkje treng å stå til ansvar for det Ottar seier.

Kva tid høyrde vi forresten sist frå Ottar? Kva kvinnesaker har vore mest på dagsorden i haust, tru? Valdtektene i Oslo er vel den saka som har vore mest egna til å diskutere kvinners stilling i samfunnet denne hausten, og den har då verkeleg ikkje vore fronta av Ottar. Elles er det likestilling, då, og den største saka der har jo vore fronta av Audun Lysbakken, om enn frå eit mannsperspektiv. Eg synest ikkje eg verken ser eller høyrer så mykje til verken Ottar eller andre mannehatarar i nyhenda, eg. Kor finn du alt mannehatet?

Det har jeg vokst opp med gjennom 80-tallet, 90-tallet og 2000-tallet. Mye av feminist litteraturen som har blitt publisert har fremstillt feminister som kjønnskjempere som skal hevne tidligere urettferdig behandling og det går utover dagens unge menn...

Skrevet

Det har jeg vokst opp med gjennom 80-tallet, 90-tallet og 2000-tallet. Mye av feminist litteraturen som har blitt publisert har fremstillt feminister som kjønnskjempere som skal hevne tidligere urettferdig behandling og det går utover dagens unge menn...

Hvordan mener du det går utover dagens unge menn?

Jeg er forøvrig feminist. Og jeg er ikke mannehater. Jeg ser på mennesker som individer, uansett om de er menn eller kvinner.

• Liker 3
Skrevet

Litt meir konkret? Eg er nemleg vaksen opp i same tid, og eg har alltid tenkt på slik "hatfeminisme" som noko som har vore før mi tid.

Skrevet

Ordet feminst burde gå ut av det offentlige språk! Det har ingen substans lenger. Hva legger dere i ordet feminist? Betyr det at man er for likestliing for kvinner og menn, eller at man er for særordninger for kvinner kun basert på kjønn? Ser det er mange som liker å vifte med at de er feminister, men mistenker at de fleste ikke har en anelse om hva de egentlig legger i ordet.

Skrevet

Ordet feminst burde gå ut av det offentlige språk! Det har ingen substans lenger. Hva legger dere i ordet feminist?

Slå opp i Bokmålsordboka, og ein finn dette:

feminist ~is't m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring

Ikkje overraskande finn ein dette...

feminist ~is't m1 person som arbeider for kvinneleg jamstelling og frigjering

...i Nynorskordboka.

Det er altså ikkje vanskeleg å finne ut av kva det tyder.

Skrevet

Ordet feminst burde gå ut av det offentlige språk! Det har ingen substans lenger. Hva legger dere i ordet feminist? Betyr det at man er for likestliing for kvinner og menn, eller at man er for særordninger for kvinner kun basert på kjønn? Ser det er mange som liker å vifte med at de er feminister, men mistenker at de fleste ikke har en anelse om hva de egentlig legger i ordet.

Her er en definisjon av feminisme:

Feminisme er en totalitær ideologi på lik linje med kommunisme og nazisme. Og som alle totalitære ideologier opererer feminismen med et forenklet verdensbilde som fornekter alle vitenskapelige hensyn. Dette gjør feminisme, akkurat som kommunisme og nazisme, til et verdslig trossystem. Derfor går disse ideologiene inn i ett pseudo-vitenskapelig univers: Kommunismen gjør historien om til en klassekamp, nazismen til en rasekamp mens ifølge feminismen er historien et tilfelle av kjønnskamp.

Skrevet

Slå opp i Bokmålsordboka, og ein finn dette:

feminist ~is't m1 person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring

Ikkje overraskande finn ein dette...

feminist ~is't m1 person som arbeider for kvinneleg jamstelling og frigjering

...i Nynorskordboka.

Det er altså ikkje vanskeleg å finne ut av kva det tyder.

I dag er kvinner likestilt og frigjort, hvorfor har man da behov for å kalle seg feminist?

Skrevet

Her er en definisjon av feminisme:

Feminisme er en totalitær ideologi på lik linje med kommunisme og nazisme. Og som alle totalitære ideologier opererer feminismen med et forenklet verdensbilde som fornekter alle vitenskapelige hensyn. Dette gjør feminisme, akkurat som kommunisme og nazisme, til et verdslig trossystem. Derfor går disse ideologiene inn i ett pseudo-vitenskapelig univers: Kommunismen gjør historien om til en klassekamp, nazismen til en rasekamp mens ifølge feminismen er historien et tilfelle av kjønnskamp.

Videre:

Alle som ikke er enig i de totalitære ideologiers snevre virkelighetsforståelse må finne seg i å bli ansett som en fiende. Akkurat som kommunisme og nazisme hevder berettigelse for representanter for sin ideologi, enten det er arbeiderklassen eller den ariske rase, hevder feminisme berettigelse for Kvinnen, noe som ofte skal gjøres gjennom Førerskapet/Politbyrået, i dette tilfellet kalt statsfeminismen, hvor kjønnskvotering skal «likestille» kvinner med menn hvor det bare er fordeler å finne mens likestillingsperspektivet forsvinner når bare plikter kreves av kvinnen.

Skrevet

I dag er kvinner likestilt og frigjort, hvorfor har man da behov for å kalle seg feminist?

Fordi ikke alle kvinner er likestilt og frigjort.

• Liker 4
Skrevet

Det er jammen meg det mest ignorante jeg har hørt på veldig lenge. Hvordan i all verden kan du hevde det? :klo:

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...