Gå til innhold

Stiklingsformering kaktus


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en kaktus som det er veldig enkelt å ta stiklinger av. 7/10 overlever etter at jeg setter de rett over i våt vanlig pottejord. Nå skulle jeg øke treffsikkerheten og leste litt om det, og da ser jeg jo at jeg gjør alt galt. De skal selvfølgelig stå i sand, men stiklingen skal også tørkes før den settes i tørr sand; slik at kuttsåret leges. Næmmen. Det har jeg ikke prøvd ennå - fungerer det også med små norske innestiklinger som knapt er større enn ti cm? Hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke prøvd å stiklingsformere kaktus, men det høres fornuftig ut. Hvis såret er tørt er det mindre sjanse for infeksjoner, noe som kanskje tar knekken på en viss prosent av de du ikke får til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg er usikker på. Kan jeg se en infeksjon? Denne typen kaktus får en brun flekk helt i toppen når den har fått for mye vann. Da er det bare å la den tørke godt ut. Men noen stiklinger, typisk 3-5 mnd gamle, får tørre blader, som kastes etter hvert og dør etter at den brune flekken kom frem. Det kan jo tyde på sopp eller en infeksjon... Har dessverre ikke kontroll om de jeg kuttet av med honning på kniven klarer seg bedre enn de andre. Litt tilfeldig alt sammen her i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen infeksjoner kan man se, når det er sopp kan man ganske ofte se "hårete" strukturer på noen tidspunkt, men ikke alltid. Eller det blir typiske råter (ofte ved bakterieinfeksjoner), seig væske når du skjærer i den angrepne planter (også bakterier). Men noen går bare rett i ledningsvevet og gjør skade uten at du ser annet enn at planten visner, så det er veldig vanskelig å si noe generelt, synes jeg. Dessuten kan jeg ikke noe spesielt om sykdommer i potteplanter, kanskje det er noen gartnere her som kan svare bedre :)

Dukker de syke stiklingene opp sammen med friske, står de samme sted, er det fler som blir syke om vinteren e.l? Det kan jo være bare ulike faktorer som lys, temperatur og næring som gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott svar! To av de yngre stiklingene døde antagelig her om dagen, mens andre stiklinger av samme alder og et halvt år eldre stå rett ved siden av. Nå har jeg flyttet de for å se om de kommer seg, men har vel egentlig ikke troa.

Ellers tenker jeg at det enkle er det beste og fortsetter slik jeg pleier. Å dele opp stiklingsformering i to adskilte arbeidsprosesser betyr også at det kan bli liggende, og hvis 10/10 dør er det i hvert fall kjedelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...