Gå til innhold

40/60-samværs-ordning...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis barnet er over 3 år, foreldrene bor i nærheten av hverandre og har et godt sambarbeid, er det INGEN grunn til at man ikke har 50/50. Men det fordrer til et GODT samarbeid og felles retningslinjer. Vi damer har IKKE enerett på barna, dette er en tankegang vi er nødt til å slutte med.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle regler skulle tatt utgangspunkt i 50/50 og det utenom må avatales etter begges ønske.

Gjest Gjesttest
Skrevet

For å si det litt hardt å brutalt så blir det ikke noe samværsbrudd med en 50/50 ordning, selv om det var det jeg og hadde tenkt. Samfunnet har ikke fulgt opp med økonomiske støtteordninger ved 50/50 løsninger, så dette passer bare i de tilfeller hvor begge foreldre har solid økonomi. Og jeg har dessverre ikke det pr. idag.

Har undersøkt denne saken ganske grundig idag. Det må bli 40/60 løsning, for å bli økonomisk gjennomførbart, og da er barnas beste tatt hensyn til, tro meg. Jeg har også tenkt på å bare flytte ut og la barna bo hos far, men i vårt tilfelle vil dette IKKE være til barnas beste.

Har man 50-50 så deles alle utgifter i forbindelse med barnet på to. Klær, mat, skole, fritids, utstyr, aktiviteter osvosv.. Tak over hodet står man selvsagt for hver for seg - slik som alle andre. Grunnen til at så mange heller vil ha overgangstønad må vel være fordi man da får disponere pengene helt og holdent selv. Ang. ekstra rom for barnet osv, så gjelder dette også far. Han må også ha et ekstra rom til barnet - men dette får han ikke sponset av staten.

Skrevet

50/50 gir som oftest vesentlig bedre økonomi enn f.eks. 40/60 fordi det gir mindre kostnader (samværsforelder betaler halvparten av utgiftene) og fordi det gir tidligere bostedsforelder større mulighet til å arbeide overtid, etc. Jeg antar at en normal overtidsbetaling ligger på ca kr. 350/time. 4 timer pr uke blir dermed ca 1500,-/mnd. Sansynligvis kan det ofte arbeides enda mer. Og med 50/50 er det fortsatt bidrag om far tjener vesentlig mer enn mor. Dermed er mye av den økonomiske støtteordningen spist opp og en får et mye bedre forhold til eksen. I tillegg til bedre samarbeid (noe TS ikke synes å ønske ettersom det ikke gir den rette "brudd-følelsen") så vil det gi tryggere barn som oftere får mulighet til å treffe faren sin. Og etterhvert som de blir større vil de slippe informasjon som at "mamma nektet dere å være like mye hos pappa". Dette vet jeg faktisk har gitt katastrofale relasjoner mellom barn og mødre etter at barna vokste opp.

TS sier bl.a.: "For å si det litt hardt å brutalt så blir det ikke noe samværsbrudd med en 50/50 ordning"

Men det er ikke dette som skal være tema ved valg av samværsordning. Det som er sentralt er "barnets beste". IKKE om det føles som samlivsbrudd eller ikke. Hvis det ikke føles som samlivsbrudd med 50/50 betyr det at barna tidligere har hatt mye samvør med sin far. I så tilfelle er det indirekte barnemishandling å frata barna en slik relasjon for at mor skal få følelsen av samlivsbrudd og fortsatt god økonomi.

Skrevet

50/50 gir som oftest vesentlig bedre økonomi enn f.eks. 40/60 fordi det gir mindre kostnader (samværsforelder betaler halvparten av utgiftene) og fordi det gir tidligere bostedsforelder større mulighet til å arbeide overtid, etc. Jeg antar at en normal overtidsbetaling ligger på ca kr. 350/time. 4 timer pr uke blir dermed ca 1500,-/mnd. Sansynligvis kan det ofte arbeides enda mer. Og med 50/50 er det fortsatt bidrag om far tjener vesentlig mer enn mor. Dermed er mye av den økonomiske støtteordningen spist opp og en får et mye bedre forhold til eksen. I tillegg til bedre samarbeid (noe TS ikke synes å ønske ettersom det ikke gir den rette "brudd-følelsen") så vil det gi tryggere barn som oftere får mulighet til å treffe faren sin. Og etterhvert som de blir større vil de slippe informasjon som at "mamma nektet dere å være like mye hos pappa". Dette vet jeg faktisk har gitt katastrofale relasjoner mellom barn og mødre etter at barna vokste opp.

TS sier bl.a.: "For å si det litt hardt å brutalt så blir det ikke noe samværsbrudd med en 50/50 ordning"

Men det er ikke dette som skal være tema ved valg av samværsordning. Det som er sentralt er "barnets beste". IKKE om det føles som samlivsbrudd eller ikke. Hvis det ikke føles som samlivsbrudd med 50/50 betyr det at barna tidligere har hatt mye samvør med sin far. I så tilfelle er det indirekte barnemishandling å frata barna en slik relasjon for at mor skal få følelsen av samlivsbrudd og fortsatt god økonomi.

Dette var teoretisk.

Dette har du tydlelivis ikke rede på. Det er ikke alle som får jobbet overtid av abeisdsgiver. Det er ikke alle som har helse til overtid. Det finnes arbeidstidbestemmelser. mer overtid fører til merinntekt som fører til mer skatt Vnaligvis rundt 50 prosent om en har litt lån. Det fører til mere skatt. Det fører til mer barnebidrag.

Skrevet

Alle regler skulle tatt utgangspunkt i 50/50 og det utenom må avatales etter begges ønske.

Fornuftig utgangspunkt

Skrevet

Om man ikke kan ha 50/50 fordi man ikke kan unnvære diverse stønader, da har man ikke råd til å ha barn, og bør gi hovedomsorgen til den andre forelderen!

- Mamma til 2 med 50/50 og null stønader. -

• Liker 2
Skrevet

Om man ikke kan ha 50/50 fordi man ikke kan unnvære diverse stønader, da har man ikke råd til å ha barn, og bør gi hovedomsorgen til den andre forelderen!

Hurra!!!

Skrevet

Tror nok du er inne på noe vesentlig her. Det er nok et tidspørsmål før dette blir vanlig std. De land i Europa som har dåelig økonomi vil nok nå dette raskest.

Skrevet

Så enig, så enig!!

• 7 måneder senere...
Gjest alenemor
Skrevet

Foreldre skal gjøre det beste for barnet uavhengig av dette med økonomi. Dette utsagnet at det må være økonimisk gjennomførbart er provoserende ovenfor den andre part.Den andre foreldre sakl ikek forsørge den andre gjennom overgansgsstønad,ovs og barnebidrag. Barneloven sier ikke noen om økonimien, deter det beste for barnet. Dette blir for dumt.

Utsagnet holder nok ikke i retten, tvert i mot.

Jeg har et litt annet utgangspunkt, og kanskje også i en annen situasjon... men vil si at det ikke alltid 50/50 ordning er det beste for barnet.

Og det er heller ikke altid at den andre av foreldrene er egnet til å ha hovedomsorgen. Flott at mange alenemødre klarer seg uten stønad, de har nokk fullført utdannelsen og fått seg en god jobb. Regner med at andre alenemødre som meg, og som ikke er ferdig med utdannelsen som vil gi dem drømmejobben og muligheten til å forsørge seg segselv, jobber så hardt de kan for å komme seg dit.

Det er ikke alle som er for abort -alenemor til 2 med 50/50 uten noen stønad!.....

I mitt tilfelle var aldrig jeg og faren til barnet sammen, men han støttet meg i valget om å få barnet. Om vi hadde hatt 50/50 ordning hadde jeg ikke hatt råd til å bo i kommunen uansett, og blitt tvunget til å flytte til en annen kommune hvor mine foreldre bor. Det ville ikke vert det beste for barnet vårt å bo i en annen kommune, hvor barnet ikke ville hatt den samme muligheten til å bli kjent med sin far.

Uansett om jeg hadde ønsker 50/50 ordning, hadde det ikke gått. Far ønsker rett og slett frtiden sin mere en å være med sitt barn. Nå starter jeg skole igjen for å bli ferdig med utdannelsen, slik at jeg kan forsørege meg og mitt barn selv. Imens er jeg avhengig av støtten fra Nav.

Etter alle faste utgifter har jeg som alenemor og får støtte fra nav 5000,- igjen som skal holde til mat, klær og annen aktivetet til meg og mitt barn.

Fra barnet var 6 mnd og til nå Juli 2012 har far had samvær 1 dag i uken(3 timer) og annenhverhelg hvor en av helgene har vert overnatting(av eget ønske og ville ikke ha mere, bga sin egen fritid).

Jeg elsker mitt barn over alt! Men som alenemor trenger man gjærne mer enn 3 timer egentid i uken for å få det overskudd til å gi barnet mest mulig av sin energi når man har barnet. Særlig om man ikke har annen nær familie i nærheten.

Nå som jeg starter skole igjen, og vårt barn i BHG, så har vi er blitt enige etter mye diskusjon at far skal ha sin datter på overnatting 1 dag i uken og annenhver helg slik at jeg får litt mere avlastning og kan fokusere litt mere på skolearbeid, det han tjener på dette er mere tid med sitt barn og må betale mindre i barnebidrag siden han fra august har 5 overnattinger pr mnd.

Mitt poeng er at et barn trenger 2 foreldre, men også en fast person å forholde seg til. Og i noen tilfeller er det ikke altid far viser mye interesse for å stille opp. Å ha barn er dyrt, og det er ikke rettferdig at mor skal stå med alt, og far betaler litt per mnd hjelper litt, men enda er det mye igjen med utgifter, som leie av leilighet/strøm/Barnehage osv. Da trenger den som har barnet mest f.esk 60% den støtten man kan få.

(Og jeg vil si tilslutt at jeg klager ikke, jeg ville bare poengtere, og nei det burde ikke handle om økonomi, det er jeg helt enig i. Man skal være glade for å bo i norge hvor det finnes slike ordninger. Om man velger 60/40 ordning og egentlig kunne klart seg med 50/50 og far ønsker dette bør man ikke søke støtte).

Gjest Gjest
Skrevet

For å si det litt hardt å brutalt så blir det ikke noe samværsbrudd med en 50/50 ordning, selv om det var det jeg og hadde tenkt. Samfunnet har ikke fulgt opp med økonomiske støtteordninger ved 50/50 løsninger, så dette passer bare i de tilfeller hvor begge foreldre har solid økonomi. Og jeg har dessverre ikke det pr. idag.

Har undersøkt denne saken ganske grundig idag. Det må bli 40/60 løsning, for å bli økonomisk gjennomførbart, og da er barnas beste tatt hensyn til, tro meg. Jeg har også tenkt på å bare flytte ut og la barna bo hos far, men i vårt tilfelle vil dette IKKE være til barnas beste.

Fy f... Å bruke økonomi til å frata far samvær er den mest egoistiske argumente jeg har hørt , og viser igjen hvor feil systemet er.

At det koster å bo alene er noe man selv bør ta konsekvensene av, og i norge får man slt for mye når man er fake aleneforsørger. Du må ikke være det, du velger dette bare for å snylte på velferdsamfunnet og skal slippe å betale for egne barn..

Folk som deg er virkelig søppel

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, enig i at det ikke er noen ønskelig situasjon at økonomi skal avgjøre dette, men i virkelighetens verden blir det gjerne sånn, dessverre. Det er rart og opprørende at myndighetene ikke har fulgt opp med endringer i regelverket sitt. Hvis det er ønskelig med 50/50 løsninger ved skilsmisser, må man jo gjøre dette økonomisk gjennomførbart for alle!! Og idag har jeg funnet ut at dette ikke har blitt gjort. Hvis man trenger økonomisk støtte, ihvertfall i en overgangsperiode etter bruddet, MÅ man ha ungene minst 60%, dvs. minst 18 dager i måneden. Dette dreier seg hovedsakelig om retten til overgangsstønad.

Hvorfor skal samfunnet betale for at folk går fra hverandre? Barnet har fremseles to foreldre. At disse ikke lever samnen burde de selv ta konsekvensene av..

Skrevet

Masse fornuftig skrevet her. Jeg ser dog at ganske mange bør prøve å få til et paradigmeskifte i tankegangen.

Det gjelder dette med formuleringer om rettigheter og barn.

I henhold til lovverket, som nok har sine mangler, men som likefullt ikke er så verst, gjelder følgende:

INGEN har rett på barna.

Mor har ikke rett på barna. Far har ikke rett på barna.Samfunnet har ikke rett på barna. Foreldrene har KUN plikter. Samfunnet har KUN plikter.

Skrevet

Det viktigste er hva barna føler.

Hvis de sitter med inntrykk av at de mister en forelder er det galt med 40-60. vis de derimot selv vil ha en slik ordning er dethelt ok.

Rent juridisk skal barn høres ned til 7 år. Hvis barna er i den alderen eller eldre bør de spørres. Hvis de ikke er så gamle bør du spørre deg selv: Ville du som barn vært fornøyd med 40% samvær ?

Det viktigste er uansett å ikke snakke negativt om den andre forelderen.

• 2 år senere...
Skrevet

Delt bosted/50/50-ordninger:

Det stemmer IKKE at det får økonomiske konsekvenser ift 60/40 eller annet!

Velger dere 59/50 så må dere SØKE om en ekstra barnetrygd-mens om det er 60/40 eller annet så får dere det automatisk.

Skatteklasse 2 også får dere ved 50/50. Så her må myndigheter informere bedre!!!

Anonymous poster hash: 4b2f8...945

Skrevet

"Samfunnet har ikke fulgt opp de økonomiske støtte ordningene ved 50/50"

??

Hallo ! Hvorfor skal staten sponse deres familie for at dere ønsker å ha to hjem??

Syns for øvrig at så lenge man har to bidragsyter burde det ikke vært noen støtteordninger uavhengig av hvilken fordeling dere velger ..

• Liker 1
Skrevet

Jeg står foran et samlivsbrudd nå, og vurderer en 40/60 ordning...

Sikkert noen her som har denne ordningen. Hvordan fungerer den i praksis? Er den som har 40% fornøyd med det? Det er vel kanskje som regel faren. Føler han seg fortsatt som far, eller er han redusert til en slags statist i barnas liv?

Nå er det vel ikke bare du som har noe å si her. Hva sier barnets far?

• Liker 1
Skrevet

Delt bosted/50/50-ordninger:

Det stemmer IKKE at det får økonomiske konsekvenser ift 60/40 eller annet!

Velger dere 59/50 så må dere SØKE om en ekstra barnetrygd-mens om det er 60/40 eller annet så får dere det automatisk.

Skatteklasse 2 også får dere ved 50/50. Så her må myndigheter informere bedre!!!

Anonymous poster hash: 4b2f8...945

Finnes ikke noe skatteklasse 2 lenger. Just info...

Anonymous poster hash: e9809...f9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...