Gå til innhold

Løping i sofaen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor man fokuserer på HVIT sofa i tråden, ingen som har sagt det vel? Jeg har brun tøysofa som jeg liker veldig godt, ikke ikea men god norsk kvalitet. Barn får ikke løpe i sofaen, og vi spiser ved bordet i hovedsak. Det hender min sønn på to tasser rundt der og ablegøyer litt, men voldsom lek og akrobatikk nekter jeg. Det har blitt noen små flekker, som jeg lever godt med, men om alle måltid ble inntatt i sofaen ville den sett ut som et grisetrau. Barn har ikke vondt av å bli siviliserte fra ung alder.. Å kaste ball i stua er forbudt. Jeg synes du skal stå på ditt TS, og snakk med mannen når barna ikke er der. Forklar ham hvordan du ønsker å leve, og at du forventer felles front. Hvis han er en slappis, så tjener du ikke på å bare la ham slippe unna med det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, her løpes det ikke i sofaen. Det får barn og voksne gjøre andre steder.

Skrevet

Ingen løping eller voldsom herjing i sofaen da jeg var liten heller. Men mine foreldre tok etterhvert vare på et par gamle madrasser (etter at de byttet i senga) som stod lagelig plassert nede i en gang. De kunne vi ta frem, legge på gulvet i gangen (ganske stor gang i kjelleren), og herje i vei. Turnet, hoppet og herjet. Greit å få ut litt energi innimellom :)

Skrevet

Må man læres opp til å ha RESPEKT for en sofa, altså? Rareste jeg har hørt.

Hos oss er det ofte lov til å turne og leke i sofa. Hyttebygging har vi mange ganger i uken. Ta på seg klærne og bli sendt ut er nemlig ikke alltid så enkelt når man bor i blokk og barna er 4 år gamle. Ikke har vi enorm lekeplass inne heller, ikke alle har store hus med kjellerstue, hage og alt mulig annet. Derfor er det lov å leke i sofaen hos oss.

Blir det for voldsomt setter vi ned foten, de respekterer at det ikke er lov hos andre, og spising gjør vi på kjøkkenet. Uansett kan den vaskes.

At ikke alle vil ha barn hoppende i sofaen har jeg full forståelse for, på lik linje med at barn ikke spiser mat i vår stue. Men at andre skal mene at jeg gjør noe direkte galt ved å la mine egne barn får herje i vår egen sofa synes jeg rett og slett er helt fjernt.

Skrevet

For ordens skyld; meget mulig herjing i sofa ikke er lov hos oss når de blir 10-15 år gamle, altså. :ler:

For øvrig synes jeg far høres ut som er vel så stort/større problem enn ungene TS forteller om. Litt samkjøring mht regler og normer er kanskje ikke så dumt.

Gjest badeand1
Skrevet

Må man læres opp til å ha RESPEKT for en sofa, altså? Rareste jeg har hørt.

Hos oss er det ofte lov til å turne og leke i sofa. Hyttebygging har vi mange ganger i uken. Ta på seg klærne og bli sendt ut er nemlig ikke alltid så enkelt når man bor i blokk og barna er 4 år gamle. Ikke har vi enorm lekeplass inne heller, ikke alle har store hus med kjellerstue, hage og alt mulig annet. Derfor er det lov å leke i sofaen hos oss.

Blir det for voldsomt setter vi ned foten, de respekterer at det ikke er lov hos andre, og spising gjør vi på kjøkkenet. Uansett kan den vaskes.

At ikke alle vil ha barn hoppende i sofaen har jeg full forståelse for, på lik linje med at barn ikke spiser mat i vår stue. Men at andre skal mene at jeg gjør noe direkte galt ved å la mine egne barn får herje i vår egen sofa synes jeg rett og slett er helt fjernt.

Det er vel møbler generelt. Møbler er møbler og skal ikke lekes i.

Skrevet

Men når andre synes at det faktisk er helt i orden å leke med møblene, f.eks. en sofa, så er det vel greit, så lenge de ikke leker i din sofa?

Gjest badeand1
Skrevet

Men når andre synes at det faktisk er helt i orden å leke med møblene, f.eks. en sofa, så er det vel greit, så lenge de ikke leker i din sofa?

Ja, skulle det ikke være det?

Hva barn gjør hjemme bryr jeg meg ingenting om sålenge de klarer å oppføre seg hos meg.

Skrevet

Hvem har bestemt det? Hvis vi og våre barn synes slik lek er helt ok i vårt hjem, sitter vel ikke du på en allmenn fasit om at det er galt?

Skrevet

Har ikke lest hele tråden....

Hvordan vi har det hjemme med regler osv er noe som voksne bestemmer. Det har ikke noe med om sofa er ny eller gammel osv... problemet her er ikke ungene, de kan man alltid sette på plass. Heller far som viser mangel på respekt.

Jeg syns det er viktig å lære barn (og far i denne sammenheng) å ha respekt for at man tar godt vare på tingene sine.

Sett foten ned, og snakk med far. Når dere er enig og far støtter deg, kan dere stoppe adferden hos barna.

Ville aldri funnet meg i det hos mine barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...