AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #1 Skrevet 22. november 2011 For ca 3 måneder siden fikk vi ny sofa i hus. Den kostet endel mer en jeg egentlig liker å tenke på. Når stebarna mine er her løper de i sofaen, sitter på sofaryggen og griser med mat. Jeg har sagt ifra helt fra starten også da vi hadde den gamle sofaen. At mat det spiser vi ved spisebordet og det er rumpa som skal være i sofaen ikke føttene. Likevel hører ikke stebarna mine etter, og far følger ikke opp. Si det selv sier han, men jeg vil ikke være den grinete stemoren alltid heller. Jeg mener at man respekterer ting og at man kan bruke men ikke gå inn for å ødelegge. Er jeg for prippen her?
Gjest badeand1 Skrevet 22. november 2011 #2 Skrevet 22. november 2011 Du er absolutt ikke prippen. Jeg hadde sagt ifra ordentlig til dem. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #3 Skrevet 22. november 2011 Nei det er ikke lov her i huset! Jeg har en 4 åring og en 5 åring, og det glemmes til tider at det ikke er lov å sitte på kanten av sofaen, "løpe" eller gjøre akrobatikk. De får beskjed og om de ikke hører etter så får de ikke lov til å sitte i sofaen på en stund (fra minutter til timer alt avhengig av hva vi gjør da det skjer, om vi ser på tv eller har besøk osv). Dere må snakke ordentlig sammen om det, jeg mener det er far som bør ta denne kampen med sine barn. Men du kan jo si i fra i en ikke så fullt streng tone, hvis det hjelper.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #4 Skrevet 22. november 2011 Ungene mine fikk herje så mye de ville i sofaen da de var små. Vi hadde en billig IKEA-sofa med vaskbare trekk. 4
Gjest Nuppa_ Skrevet 22. november 2011 #5 Skrevet 22. november 2011 Nei det er ikke aktuelt her i huset!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #7 Skrevet 22. november 2011 Ungene er ikke små barn, men går i 3 & 5 klasse. Jeg vet at pappaen ikke syntes det er så viktig å ta tak i slike ting, han vil heller se på tv ol. Da jeg ba den eldste om ikke å leke med sprettballen i stua og hun ikke hørte etter, sa jeg til han at han måtte ta tak i det. Han skjønte ikke hva jeg mente, hvorfor er det et problem og pakke sprettball i stua lissom?
Gjest Barneoppdragelse Skrevet 22. november 2011 #8 Skrevet 22. november 2011 Ungene mine fikk herje så mye de ville i sofaen da de var små. Vi hadde en billig IKEA-sofa med vaskbare trekk. Ååå, jeg bare elsker å få sånne familier på besøk! Jeg har lært ungene mine at man sitter skikkelig i møbler, det er ikke klatrestativ eller tumleplass. 10
Gjest badeand1 Skrevet 22. november 2011 #9 Skrevet 22. november 2011 Ååå, jeg bare elsker å få sånne familier på besøk! Jeg har lært ungene mine at man sitter skikkelig i møbler, det er ikke klatrestativ eller tumleplass. Kan jo hende at hun ikke lar unga herje i andre sine sofaer da. 3
Kosemose Skrevet 22. november 2011 #10 Skrevet 22. november 2011 Nettopp pga klissete barnefingre var det uaktuelt med annet enn skinnsofa da ungene var små. Skinnsofaer kan lett tørkes over og klissklass setter ikke evige flekker. Vi spiser aldri i sofaen, men så er det unntak ved spesielle anledninger, i tillegg til diverse barnetv-godt, brus, og klissete fingre generelt. Små barn er klissete og fører med seg kliss, det ligger litt i korten, og jeg syns det er litt dårlig gjort mot barn i en familie å anskaffe sofa som ikke tåler et uhell av klissete småfingre. Mener ikke at det skal være fritt fram for å spise alle måltider i sofaen, men syns det er trist at det blir krise om ungene som også bor i hjemmet skal ha det på seg at de har ødelagt sofaen om de er uheldige - som unger i blant kan være. Hvite tøysofaer får man spare til tidsrommet mellom ungene flytter hjemmefra og evnt barnebarn, etter min mening. 1
Gjest Nuppa_ Skrevet 22. november 2011 #11 Skrevet 22. november 2011 Nettopp pga klissete barnefingre var det uaktuelt med annet enn skinnsofa da ungene var små. Skinnsofaer kan lett tørkes over og klissklass setter ikke evige flekker. Vi spiser aldri i sofaen, men så er det unntak ved spesielle anledninger, i tillegg til diverse barnetv-godt, brus, og klissete fingre generelt. Små barn er klissete og fører med seg kliss, det ligger litt i korten, og jeg syns det er litt dårlig gjort mot barn i en familie å anskaffe sofa som ikke tåler et uhell av klissete småfingre. Mener ikke at det skal være fritt fram for å spise alle måltider i sofaen, men syns det er trist at det blir krise om ungene som også bor i hjemmet skal ha det på seg at de har ødelagt sofaen om de er uheldige - som unger i blant kan være. Hvite tøysofaer får man spare til tidsrommet mellom ungene flytter hjemmefra og evnt barnebarn, etter min mening. Hva har det med løping i sofaen å gjøre? 2
suzie Skrevet 22. november 2011 #12 Skrevet 22. november 2011 Nå er det sikkert mye vanskeligere med stebarn, men hadde et av mine barn holdt på med sprettball i stua, og ikke gitt seg når de fikk beskjed hadde jeg tatt ballen. De hadde sikkert fått den igjen i første runde, men hadde det skjedd igjen hadde jeg bare kastet ballen. 1
Gjest badeand1 Skrevet 22. november 2011 #13 Skrevet 22. november 2011 Dårlig gjort mot barn faktisk.
Kosemose Skrevet 22. november 2011 #14 Skrevet 22. november 2011 Hva har det med løping i sofaen å gjøre? skjønner du ikke det? Men ok, jeg kan gi deg en teskje. TS skriver: " ... Når stebarna mine er her løper de i sofaen, sitter på sofaryggen og griser med mat ..." og jeg svarer mine tanker rundt emnet. Jeg glemte visst å presisere LØPING i sofaen, så: Mine barn fikk ikke lov å løpe eller turne i sofaen, men det hendte seg at de glemte seg bort i iveren og gjorde det likevel. Derfor (blant annet) syns jeg det er litt dårlig gjort å anskaffe seg en sofa som blir ødelagt av at små barn som også bor i huset glemmer seg bort og løper eller klisser. For sånt kan skje, selv om det ikke er lov. 1
Gjest Nuppa_ Skrevet 22. november 2011 #15 Skrevet 22. november 2011 Det er vel få sofaer som er laget for løping... 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2011 #16 Skrevet 22. november 2011 Ååå, jeg bare elsker å få sånne familier på besøk! Jeg har lært ungene mine at man sitter skikkelig i møbler, det er ikke klatrestativ eller tumleplass. De gjorde det aldri bort. Mine barn lærte seg forskjell på hva man gjorde hjemme og borte, skjønner du. 1
Kosemose Skrevet 22. november 2011 #17 Skrevet 22. november 2011 Dårlig gjort mot barn faktisk. Ja, jeg syns det er dårlig gjort å anskaffe seg dyre møbler som blir ødelagt om noen av de som bor i huset (les: barna) skulle få et uhell eller glemme en regel. Hva er det som er så hysterisk morsomt med det? Du har kanskje ikke barn selv, siden du ikke vet at å ha en kritthvit tøysofa i et hus med småbarn vil bety at barna helst ikke bør nærme seg sofaen. Med mindre man har Elsa Beskow barn som aldri er klissete på fingrene da... Finnes sikkert noen av dem også ...
Gjest badeand1 Skrevet 22. november 2011 #18 Skrevet 22. november 2011 Ja, jeg syns det er dårlig gjort å anskaffe seg dyre møbler som blir ødelagt om noen av de som bor i huset (les: barna) skulle få et uhell eller glemme en regel. Hva er det som er så hysterisk morsomt med det? Du har kanskje ikke barn selv, siden du ikke vet at å ha en kritthvit tøysofa i et hus med småbarn vil bety at barna helst ikke bør nærme seg sofaen. Med mindre man har Elsa Beskow barn som aldri er klissete på fingrene da... Finnes sikkert noen av dem også ... Jeg skjønner hva du mener. Jeg syns det var morsomt når du sier dårlig gjort. Er vel å ta litt i syns jeg. men skjønner jo at barn er uheldige. Og nei, jeg har gudsjelov ikke barn, men hva har det med saken å gjøre? Klarer å forstå at barn er uheldige forde altså.
Kosemose Skrevet 22. november 2011 #19 Skrevet 22. november 2011 Jeg skjønner hva du mener. Jeg syns det var morsomt når du sier dårlig gjort. Er vel å ta litt i syns jeg. men skjønner jo at barn er uheldige. Og nei, jeg har gudsjelov ikke barn, men hva har det med saken å gjøre? Klarer å forstå at barn er uheldige forde altså. Syns i blant at noen folk som ikke selv har barn glemmer hvordan det var å være liten selv, og at de kan glemme hvor lett det var å være uheldig. Unger har jo motorikk som fulle menn og derfor syns jeg det er dårlig gjort å anskaffe møbler som på en måte ekskluderer noen i familien. Eller anskaffe møbler der små barn må sitte på nåler for å ikke ødelegge. Mente ikke å si at du automatisk ikke kan eller vet noe om barn fordi om du ikke har unger selv. 2
suzie Skrevet 22. november 2011 #20 Skrevet 22. november 2011 skjønner du ikke det? Men ok, jeg kan gi deg en teskje. TS skriver: " ... Når stebarna mine er her løper de i sofaen, sitter på sofaryggen og griser med mat ..." og jeg svarer mine tanker rundt emnet. Jeg glemte visst å presisere LØPING i sofaen, så: Mine barn fikk ikke lov å løpe eller turne i sofaen, men det hendte seg at de glemte seg bort i iveren og gjorde det likevel. Derfor (blant annet) syns jeg det er litt dårlig gjort å anskaffe seg en sofa som blir ødelagt av at små barn som også bor i huset glemmer seg bort og løper eller klisser. For sånt kan skje, selv om det ikke er lov. En 3. Og en 5. Klassing er vel knapt små barn... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå