Gå til innhold

Du som skal se "Flukten fra Bolivia" i kveld

Bernardette

Anbefalte innlegg

Jeg greier ikke helt å få sympati for Stina. Det var noe med måten hun fremstod, som ganske likegyldig rett og slett. Det kan jo hende at det er del av hennes mestringsstrategi, men på bilder fra rettsaken og på dokumentaren igår så synes jeg ho smilte så veldig, virka glad og liksom ikke helt skjønte at ho faktisk satt ganske dypt begravet i det. Fikk også inntrykk av at ho er en ganske enkel person. Det var selvfølgelig trist at hun fikk en fødseldepresjon og det kan virkelig ikke ha vært lett i den tiden der, men så valgte ho faktisk å få et barn, vel vitende om at barnet kom til å måtte tilbringe sine første leveår der. Jeg synes det vitner om null selvinnsikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synd, jeg glemte faktisk å se denne dokumentaren, men en boliviansk narkotikasmuglers flukt fra det norske rettssystemet ville vært like interessant. Narkotikasmugling har ingen ofre annet enn smuglerne som blir tatt, så jeg unner dem alle friheten. I motsetning til noen av dere som ønsker dem døde. :tristbla:

I de tilfellene der smuglingen går vellykket, tror du at de bare skyller narkotikaen ned i do, eller ser du realiteten i at det hver dag dør flere mennesker som følge av overdoser. Disse menneskene er ofre!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun virker såklart glad, når hun mener hun er i sin fulle rett.

Sin fulle rett til hva da?

Jeg bare synes det virker veldig merkelig at en person som har gjort noe så dumt som det hun er dømt for og som i tillegg får så mye hjelp av folk til å rømme og i det hele tatt, ikke en gang er LITT ydmyk og flau / preget av det hele? Hun virket jo så klart preget av å ha sittet i et boliviansk fengsel, men sånn ellers? Jeg hadde ikke turt å vise meg eller oppføre meg normalt på noen som helst måte, iallefall ikke "kreve" så mye om jeg hadde gjort dette.

Men hva er egentlig status ang skyldspørsmålet? Mener stina at hun ikke har gjort det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de som blir narkomane er vel ofre for narkotikasmuglingen ?

Jeg synes det høres rart ut å gi smuglerene offerrollen.

I de tilfellene der smuglingen går vellykket, tror du at de bare skyller narkotikaen ned i do, eller ser du realiteten i at det hver dag dør flere mennesker som følge av overdoser. Disse menneskene er ofre!

Hva som eventuelt skjer etterpå er ikke noe man kan vite, selvsagt er det stor sjanse at det ville blitt solgt til narkotikabrukere, men selv det er ikke grunn nok til å straffe folk mener jeg. For det første så kjøper narkotikabrukere dette frivillig (og de færreste har problemer med det), for det andre er det usannsynlig at det ville vært de tre jentene som skulle selge dette.

Det blir som å straffe en vinimportør fordi noen kan drikke seg i hjel. Så lenge man selger til voksne mennesker og er klar på hva man selger, så har hverken selger eller smugler noe ansvar for hva kjøpere gjør med produktet. Tror rett og slett mange her har blitt lurt og tror alt som er ulovlig er galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette det samme som at Jemen ikke har utleveringavtale til Storbritania? ....

Men Farouk er ikke allerede dømt i Jemen...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ingen kjente henne igjen i Kiel eller i Oslo er underlig, hun er jo lett gjenkjennelig....

Men så dere de scenene der hun var uten sminke? Jeg trodde seriøst det var et annet menneske de intervjuet plutselig! Jeg hadde aldri i livet kjent henne igjen uten sminken.

Ellers synes jeg ikke det spiller så stor rolle om dette tv-selskapet har prøvd å fremstille henne som mer sympatisk. Denne tråden viser vel at et flertall ikke har fått noe mer positivt inntrykk. Man trenger da ikke være Stina-fan for å finne programmet interessant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror virkelig ALLE at hun er skyldig? Enig i at det er idioti og få et barn i fengsel, men om hun selv mener at hun ikke har gjort det, da er det jo klart hun ikke gidder å sitte i et råttent fengsel der nede. Synes det var ganske rørende. Men enig i at hun virket litt likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Hva som eventuelt skjer etterpå er ikke noe man kan vite, selvsagt er det stor sjanse at det ville blitt solgt til narkotikabrukere, men selv det er ikke grunn nok til å straffe folk mener jeg. For det første så kjøper narkotikabrukere dette frivillig (og de færreste har problemer med det), for det andre er det usannsynlig at det ville vært de tre jentene som skulle selge dette.

Det blir som å straffe en vinimportør fordi noen kan drikke seg i hjel. Så lenge man selger til voksne mennesker og er klar på hva man selger, så har hverken selger eller smugler noe ansvar for hva kjøpere gjør med produktet. Tror rett og slett mange her har blitt lurt og tror alt som er ulovlig er galt.

Virkningene av narkosmugling kan ses på på ulike måter. En måte er å se narkotikasmuglere som en viktig del av større kjede, som i sin tur påvirker det globale og lokale samfunnet på ulike måter. Dette inkluderer aspekter

som omfanget av narkotikarelatert sykdom/død, kriminalitet, narkotikaindustriens virkninger på miljøet, samfunnets kostnader relatert til narkotika osv. Alt i alt er min påstand at narkotikasmugling, som del av en større helhet, påvirker oss alle. Verst er det likevel for de som direkte rammes selvsagt.

Dessuten er graden av frivillighet du peker på diskutabelt.

Selvsagt er etikk og moral en stor del av slike diskusjoner. Folk har ulike meninger om hva som er riktig og gal handlemåte, uavhengig av hva som bryter loven. Det finnes mange etiske perspektiver som også kan være med på å kritisere narkotikasmugling, uavhengig av at det er ulovlig.

Endret av D_flatmajor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk hun kom riktig bra fra programmet. Slett ikke ureflektert, særdeles modig, og ganske kul. Hun har fått straff mer enn nok, ved å sone flere år i det marittet av en fengselsanstalt. Hun fortjener definivt respekt for sin stamina og sitt mot; ikke småborgerlig moralisering fra hønsegården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk hun kom riktig bra fra programmet. Slett ikke ureflektert, særdeles modig, og ganske kul. Hun har fått straff mer enn nok, ved å sone flere år i det marittet av en fengselsanstalt. Hun fortjener definivt respekt for sin stamina og sitt mot; ikke småborgerlig moralisering fra hønsegården.

Kul?? Hva i alle dager er kult med ei jente som smugler dop og rømmer fra meldeplikten sin?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D_flatmajor

Det finnes mange gråtoner i en verden som ofte fremstilles som svart/hvit. Jeg mener og tror at det er helt ok at kriminelle får fortalt sin side av saken, men jeg tror også at man kan fremstille ethvert menneske på en positiv måte om man prøver. Derfor mener jeg at hvordan hun fremstilles på TV Norge sier lite om hvordan hun er. Men enda viktigere: Det sier iallefall lite om den kriminelle handlingen.

Det hadde vært interessant om vi skulle vurdere hvilken straff alle kriminelle fortjener ut fra hvordan de fremstår på tv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var jo ikke engang lenger nødt til å sitte i det fæle fengselet. hun kunne bevege seg fritt i bolivia så lenge hun møtte opp til meldeplikten sin hver uke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkningene av narkosmugling kan ses på på ulike måter. En måte er å se narkotikasmuglere som en viktig del av større kjede, som i sin tur påvirker det globale og lokale samfunnet på ulike måter. Dette inkluderer aspekter

som omfanget av narkotikarelatert sykdom/død, kriminalitet, narkotikaindustriens virkninger på miljøet, samfunnets kostnader relatert til narkotika osv. Alt i alt er min påstand at narkotikasmugling, som del av en større helhet, påvirker oss alle. Verst er det likevel for de som direkte rammes selvsagt.

Det er ikke deres skyld at noen andre i bransjen dreper og truer konkurrenter og andre. Uten forbud hadde det uansett blitt så og si slutt på det. Når det gjelder "samfunnets kostnader", om det er et problem da er det ikke narkotika eller misbruker/bruker som er årsaken, men hvordan samfunnet håndterer det.

Dessuten er graden av frivillighet du peker på diskutabelt.

Om noen tvinger andre til å bruke narkotika skal de selvsagt straffes, om noen tvinger andre til å spise gulrøtter skal de straffes de også. Om du tenker på avhengighet, så er det ikke selgerne som gjør dem avhengige.

Selvsagt er etikk og moral en stor del av slike diskusjoner. Folk har ulike meninger om hva som er riktig og gal handlemåte, uavhengig av hva som bryter loven. Det finnes mange etiske perspektiver som også kan være med på å kritisere narkotikasmugling, uavhengig av at det er ulovlig.

Jeg antar du er like mot vinimport da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke deres skyld at noen andre i bransjen dreper og truer konkurrenter og andre. Uten forbud hadde det uansett blitt så og si slutt på det. Når det gjelder "samfunnets kostnader", om det er et problem da er det ikke narkotika eller misbruker/bruker som er årsaken, men hvordan samfunnet håndterer det.

Om noen tvinger andre til å bruke narkotika skal de selvsagt straffes, om noen tvinger andre til å spise gulrøtter skal de straffes de også. Om du tenker på avhengighet, så er det ikke selgerne som gjør dem avhengige.

Jeg antar du er like mot vinimport da?

Penget her er ikke om man er for liberalisering av narkolovgivningen eller ikke. Poenget er at når det først er ulovlig å smugle, så blir det feil å forskjellsbehandle noen av de som er dømt, fordi de har klart å gjøre seg berømt gjennom media osv.

Har faktisk større respekt for folk som selger dop enn for folk som er så dumme at de smugler 11 kilo kokain for skarve 20 000 hver. Det er bare patetisk. Skal man først være kriminell så bør man i det minste ha vurderingsevne nok til å veie inntekt opp mot risiko. Det hadde ikke disse jentene, de ble tatt; da får de ta straffen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har fått straff mer enn nok, ved å sone flere år i det marittet av en fengselsanstalt.

De jentene visste at det var en reell mulighet for å havne der, hvis de smugla. Hvis du ikke vil havne i boliviansk fengsel så gi faen i å prøve å smugle kokain.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synd, jeg glemte faktisk å se denne dokumentaren, men en boliviansk narkotikasmuglers flukt fra det norske rettssystemet ville vært like interessant. Narkotikasmugling har ingen ofre annet enn smuglerne som blir tatt, så jeg unner dem alle friheten. I motsetning til noen av dere som ønsker dem døde. :tristbla:

Narkotikaindustrien, og dermed smuglingen, har mange ofre. De som blir avhengige, de som blir ofre for gjengkriminaliteten rundt narkotikaen, de som blir utnyttet i produksjonen og mange, mange fler.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper barnevernet tar ungen fra henne. Hun later ikke til å være en god rollemodell for den stakkars gutten. Hvordan skal hun kunne forklare til gutten hvem/hvor hans far er, og hvordan de møttes?

Nesten synd at vi ikke lenger tvangssteriliserer folk i Norge; denne løsaktige dopsmuglerkjerringa ville vært en selvskreven kandidat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer man å bli eller forbli så tjukk i boliviansk fengsel??? Skulle jo tro man ble tynn som ei sild under sånne omstendigheter.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten synd at vi ikke lenger tvangssteriliserer folk i Norge; denne løsaktige dopsmuglerkjerringa ville vært en selvskreven kandidat.

Ouch!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...