Gå til innhold

Fine navn med religiøst opphav


victorindia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har litt sansen for greske gudenavn jeg, da, men sikkert fordi jeg har et selv :) Greske navn som også kan funke bra i Norge, så her er mine forslag til jentenavn:

Athene - gudinne for visdom og mot

Hera - Zevs kone og Olympens dronning

Iris - gudenes sendebud og personifikasjonen av regnbuen

Maia - betyr «lille mor»

Iris og Maia er jo innarbeida namn, men Athene og Hera? Hera høyrast ut som ei bikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iris og Maia er jo innarbeida namn, men Athene og Hera? Hera høyrast ut som ei bikkje.

Er jo folk som kaller bikkjene sine for både Pål, Tor, Bodil, Snorre og gud vet hva, så det går vel mer på smak og behag..

Jeg syns ikke Athene er så ille, selv heter jeg Athena... Men for noen av dere er det kanskje merkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min heter Dina, det synes jeg er et nydelig navn. Det er nevnt i 1. Mosebok, og betyr visstnok "hun som dømmer" (av det hebraiske ordet "din", som betyr bedømmelse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på levi Strauss og co jeg da :gjeiper:

yeah kult det vel!?

:)

Hadde ikke gjort meg noe å delt navn med en jeanslegende. Levi er forøvrig veldig vanlig navn i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

En familie jeg kjenner gav gutten navnet Elian, sies E-li-an. Slet skikkelig med å si det rett i begynnelsen, det er så mange måter å si det på og jeg hadde aldri hørt navnet før. Nå syntes jeg egentlig det er veldig fint:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modig mor

Det går jo også an å tenke på andre varianter av bibelske navn, som Else/Elsa/Betty etc. for Elisabeth, eller Johan/Jon/Hans for Johannes.

I tillegg kan helgenkalenderen kanskje være til inspirasjon, selv om det er en del ganske ubrukelige (etter min mening) navn der også ... Den katolske kirkes helgener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...