Gå til innhold

Barnehagestart


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jepp, etter nyttår er det barnehagestart i heimen, og jeg sitter og prøver å komme opp med hva jeg trenger til da. Ivrige besteforeldre ønsker snart ønskelister... :fnise: Noen erfarne barnehage-foreldre som har lyst til å komme med gode råd? Har ei jente som er 1 år ved start. Hva trenger man egentlig? Hvor mange av hvert er lurt? Har man skift av absolutt alt fra inneklær til uteklær, eller skal man ha på ull hele dagen? Tøfler til de som ikke kan gå? Hvor mye er de minste ute, og hvordan er de ute? Blir de som ikke kan gå plassert i sandkassen for seg selv en time, eller sitter de i vognen?

Jeg vet ingenting, så hadde vært godt med masse lure tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen av spørsmålene dine kan nok erfarne barnehageforeldre svare på (ikke meg, med andre ord) -men om det er noen av spørsmålene du føler du ikke får svar på, så ville jeg tatt en liten telefon til barnehagen. Tror det for eksempel er veldig forskjellig fra bhg til bhg når det gjelder småtasser og hva de gjør utendørs/hvor mye de er ute før de kan gå.

Lykke til med oppstart, det blir jo kjempespennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye barna er ute, kommer an på barnehagen. Vår gutt går i naturbarnehage, og de er mye ute. De sitter ofte i sandkassen både de som kan, og de som ikke kan gå. Det er en aktivitet de små bruker å like.

Det jeg ville hatt i bhg:

1 vinterdress (reima sin er gull)

ULLTØY, ULLTØY, ULLTØY! Minimum til innerst. Vi har nesten bare ull til gutten vår. Bare barn (tidl. reflex) og barnas hus selger jo billig ull fra reflex og fine strømpebukser fra safa.

Regntøy (x 2)

Vintersko

Vinterstøvler

Tøfler (alle ungene bruker det i vår barnehage)

Vindtett lue

Ullue

Vanntette votter

Ullsokker

Hjemmestrikkede ullgensre er gull om man har noen som kan strikke til lille.

Ullhals

Ellers er det jo å ta med bleier, dersom hun bruker det,ved behov og sørge for å ha evt. salve til stumpen der. Kuldekrem er veldig greit å ha vinterstid til den sarte barnehuden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si hva vi har hatt til de to eldste, som begge har begynt i januar.

Vinterdress

Vintersko (helst hvis hun kan gå eller stabbe i løpet av vinteren)

Cherrox (hvis behov)

Regntøy (etterhvert, trengs vel ikke midt på vinteren)

Tykk lue og tynn lue (jeg foretrekker balaclava)

1-2 skift av innerste lag (body/strømpebukse) til å ha i skifteskuffen

Ett mellomlag (f.eks. ull- eller fleecedress til å ha inni vinterdressen)

1-2 par votter (de blir gjerne våtere enn resten)

Tøfler eller noe mykt å ha på beina inne (f.eks. Stonz)

Om vinteren har de gjerne gått med ullbody og ullstrømpebukse inne. Mellomste gikk i en barnehage med iskaldt gulv, og hun hadde på seg mellomlagsdressen inne også.

Vi har ikke hatt dobbelt opp av alt. De minste er gjerne bare ute én økt i begynnelsen, og tas inn hvis de blir våte og kalde. Og de sover jo en god del av dagen også.

Endret av lille katt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet i bhg satt de små i sandkassen, vi gikk rundt med de (holdt de i hendene), sklidde med de, disset og de satt i vogna :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på vestlandet er regntøy nødvendig også på vinteren. For det er langt i fra ofte vi har mye snø. Vi har hatt to kalde vintre, men denne spås å bli mild, og i går var det varmere enn vanlig, og med pissregn. Så da er regntøy greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bhg har vi:

To vinterdresser (men han bruker bare den ene)

Regndress

Fleecedress

Gummistøvler

Vinterstøvler

Skinntøfler

2 sett med skiftetøy (body, bukse, sokker)

Vanlige votter + regnvotter

Kuldekrem

Tar med hjem i helgen for å vaske. Har ikke dobbelt opp av alt. Vottene og luen brukes gjerne til og fra bhg også. + en jakke.

Og så har han sekk og matboks da.

De er ute et par timer hver dag. Da sitter han mye i sandkassen, eller går rundt.

Inne har han på strømpebukse eller bukse + ullbody og skinntøfler. Alle har tøfler i tilfelle brannalarmen går, for da må alle ut uten noe mer klær. Bare noen dager siden det faktisk skjedde hos oss.

Endret av Pupsilure
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode svar så langt! :klemmer:

Jeg noterer og tar med meg alle tips. :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du treng ikkje dobbelt opp av noko, bortsett frå sjølvsagt skiftetøy, og vottar. Ullundertøy (body/trøye, stillongs/strømpebukse og sokkar) innerst. Inne kan dei berre ha vanleg tøy utanpå - t.d ein tynn bomullsgenser og ei joggebukse. Ute treng dei ofte strikkegenser og -bukse under utedressen. På det kaldaste, tynn "hettelue" i ull, og vind/vanntett lue utanpå der igjen, fora, vanntette vottar. No snakkar eg altså om vinter på austlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det kaldaste, tynn "hettelue" i ull, og vind/vanntett lue utanpå der igjen

Det har jeg aldri hatt til mine :). Har bare hatt tynn balaclava til mildere dager, og tykk ullfleece-balaclava til de kaldeste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg aldri hatt til mine :). Har bare hatt tynn balaclava til mildere dager, og tykk ullfleece-balaclava til de kaldeste dagene.

Kjem an på temperaturen, og vindstyrken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem an på temperaturen, og vindstyrken...

Sant nok. Er nok ikke så ille her (Oslo), pluss at hvis det skulle være bitende kuling i ørten minusgrader, så holder vi oss inne :fnise:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke trengs dobbelt opp av yttertøy, annet enn votter, til en ettåring. Kanskje etterhvert til en aktiv unge som elsker å hoppe i søledammer og grave i sandkassa. Har hatt dobbelt (pga arv), men har ikke hatt bruk for det så langt.

Jeg synes det er unødvendig å bruke masse penger på en dyr dress til en ettåring. De sliter ikke dressene så mye som de eldre. Er det vått bruker en regnbukse og er det veldig kaldt blir de inne. Det er viktigere med ull innerst enn en dyr dress i den alderen.

Sånne poser på bena kan være kjekke til barn som ikke går enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi syntes reima sin vinterdress (som strengt tatt kan kjøpes brukt) var veldig grei, da den har ekstra foring i rumpa. Fint for småtroll som sitter mye. Dessuten har man da enten mulighet til å selge videre for en grei penge, eller spare til et fremtidig søsken. Her blir det et lite søsken som skal arve dressene, og de er like flotte som da vi fikk de. Den ene var ny, den andre kjøpte vi brukt. Eneste som man må huske på med Reimadressene, er at de er store i størrelsen, så da storesøster brukte 80 i tøy, var 74 i reima stort nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...