Gå til innhold

Twilight - breaking dawn 1


Oriental

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp sett ferdig filmen nå (ikke på kino).

Jeg synes regissør og manusforfatter kan ta seg en real runde i skammekroken, det er rett og slett elendig håndverk! Samtlige av skuespillerne ser ut som de ønsker å reforhandle kontraktene sine, det er lite innsatsvilje, og manuset er horribelt. Greit nok, boka gir ikke akkurat mye spillerom, men det å dele denne boka i to filmer er nesten en fornærmelse mot publikum. Det må nesten handle om penger, siden boka handler om...vel, ingenting. Jeg har sett flere av disse skuespillerne gjøre akseptable roller i andre filmer, men dette er bare flaut. Kostyme/sminke er pent gjort, flere av scenene fra Brasil tar seg bra ut, og det å hente inn sanger fra soundtrackene til de tidligere filmene er ikke det dummeste trekket i boka. Men det er også det eneste positive jeg finner. Lo ganske mye, men trolig på helt feil steder.

2/10

Ja, du må gjerne se på oss som enkle. Det fine er at vi enkle kan kose oss med filmer som har underholdningsverdi uten at de MÅ være dype og ha en handling som er A4.

Jeg tar ikke terningkast i Vg så seriøst som deg. Dessuten så har mange av kritikerene allerede bestemt seg for at Twilight er teit. Noe jeg tror gjenspeiler det de mener om filmen.

Det synes jeg igjen er en ganske arrogant holdning til kritikere. Handler nok mer om at jo mer film en ser, jo større kritisk sans utvikler man, og jeg tror vi alle kan være enige om at filmkritikere ser temmelig mye film.

Men 11-årsaldersgrense synes jeg er for drøyt. Filmen var ganske grufull i mange scener.

Jeg synes også at 11 er litt på kanten, i USA har den 13-års grense, men det er vel en aldersgrense som ikke er i bruk i Norge? Blod og gørr er en ting, men jeg synes tematikken er litt vel i overkant for 11-åringer. Generelt, det er mye drøyt forstyrrende innhold i denne serien, trolig uten hensikt fra forfatteren.

Hvordan gikk det da Nessie ville ut, da? D:

Starter med at Bella knekker sammen på gulvet i et forsøk på å bøye seg, kutt til Bella på operasjonsbordet, får en injeksjon med morfin, Rosalie holder en skalpell over magen, Edward ber henne vente, Bella gauler at hun skal kjøre på, Rosialie kutter (ikke grafisk, litt blod på kniven og hånden hennes), alle jages ut siden de blir en smule sultne, Bella hyler og skriker, Edward bøyer seg ned og biter (heller ikke grafisk, vi ser ham med blod rundt munnen) og kort tid etter hører vi barnegråt og ser Edward holde babyen. Bella har tydeligvis glemt at hun har et hull i magen, hun smiler pent, ser på babyen og mister deretter bevisstheten. Får en injeksjon med vampyrifiseringscocktail, og vi får lov å tro at hun er død i ca ti minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stor forskjell på vampyrer og twilight! :P

Enig. Det blir litt som om jeg skulle malt et bilde av en syregrønn elg med støttenner og hardnakket påstått at det er en enhjørning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det blir litt som om jeg skulle malt et bilde av en syregrønn elg med støttenner og hardnakket påstått at det er en enhjørning.

:skratte:

(jeg er overtrøtt, selv om klokken bare er halv ti....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må gjerne se på oss som enkle. Det fine er at vi enkle kan kose oss med filmer som har underholdningsverdi uten at de MÅ være dype og ha en handling som er A4.

Jeg tar ikke terningkast i Vg så seriøst som deg. Dessuten så har mange av kritikerene allerede bestemt seg for at Twilight er teit. Noe jeg tror gjenspeiler det de mener om filmen.

Enig.

Jeg vil heller se alle Twilight-filmene om igjen enn å pine meg gjennom den kritikerroste Lars Von Triers søppelfilm "Melancholia".

There, I said it.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg og, det. Jeg er egentlig ufattelig enkel når det kommer til film, men jeg syns fremdeles at Twilight er søppel. :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jeg og, det. Jeg er egentlig ufattelig enkel når det kommer til film, men jeg syns fremdeles at Twilight er søppel. :P

Allikevel så ser du filmene? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen handling? Den var jo ganske lik boka og der er det jo nok handling.

Syns du virkelig den var lik boka? Jeg irriterte vettet av meg gjennom hele filmen over at de har forandret på så mye!

Var ikke meningen at det skulle være mindre nedlatende. Bare litt mer konkret. Og ja, alle som mener vampyrer i bar overkropp, krydret med klisjeer og en syltynn handling ser jeg dessverre på som enkle.

Dessverre virker det som om produsenten og regissøren har tenkt at vi alle er så enkle at det holder med litt nakne kropper, litt pene menn og vips, så er vi fornøyd. Handling og skuespillerprestasjoner, hva er det? :ironi:

Hvis man ser bort ifra noen av de mest groteske scenene, som jeg faktisk synes de hadde fått til ganske bra, så synes jeg den var helt elendig. Faktisk verre enn alle de andre, men jeg har ikke sett de første tre filmene siden de gikk på kino, så der er jeg åpen for at jeg tar feil.

Alle replikkene virket unaturlig og innøvde, alt som skjedde fremstod som så utrolig iscenesatt og falskt. Vampyrene ser fortsatt ut som voksdukker og Edward er fortsatt like... Edward. Manusforfatteren har mye av skylden for at filmen ble slik, for jeg vet at flere av skuespillerne kan å spille, de kan det bare ikke i Twilight.

Den eneste jeg fant troverdig i hele filmen var Billy Burke som spiller Charlie, noe som forsåvidt var tilfellet i alle de andre filmene også. Han liker jeg.

What she said! Enig i alt du sier her. Det er rett og slett pinlig hvor elendig filmen ble, definitivt den dårligste av de fire. Og det sier litt...

Jeg er kjempestor fan av bøkene, og har lest Breaking Dawn minst seks-syv ganger. Filmen kunne blitt så bra dersom de hadde holdt seg mer til boka og fått litt mer ut av skuespillerne! :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allikevel så ser du filmene? Hvorfor?

Vel, det er jo litt dust å mene at filmer man ikke har sett, er søppel? ;) så har jeg et par venninner som er fans, så jeg har blitt med. Jeg dør ikke av å bruke et par timer på Twilight, liksom. Om ikke annet kan jeg sitte og le for meg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er jo litt dust å mene at filmer man ikke har sett, er søppel? ;) så har jeg et par venninner som er fans, så jeg har blitt med. Jeg dør ikke av å bruke et par timer på Twilight, liksom. Om ikke annet kan jeg sitte og le for meg selv.

Rart de gidder å ha med seg ei venninne som håner det de liker. Ikke akkurat høflig å sitte å le av noe du frivillig har blitt med på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg tar alltid med lillesøsteren min på kino. Dessuten liker jeg å vite hva jeg snakker om når jeg dømmer serien nedenom og hjem. Jeg har også lest alle bøkene, og synes derfor det er interessant å se hvordan de har klart å overføre det til film.

Det tar ikke SÅ mange timer av livet mitt å se en twilightfilm i året, og da kan jeg, som en liten bonus, delta i diskusjoner som dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart de gidder å ha med seg ei venninne som håner det de liker. Ikke akkurat høflig å sitte å le av noe du frivillig har blitt med på.

Jeg ler jo ikke høyt, da. :P uansett er det jo mitt valg om jeg vil være med, og ja, jeg har blitt med, så jeg kan si med hånda på hjertet at jeg vet hva jeg snakker om når jeg sier at Twilight ikke er noe for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, SLUTTEN :rodmer:

Bare synd de kutta filmen i to.

Edit: feil.

Endret av Satellites
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, SLUTTEN :rodmer:

Bare synd de kutta boka i to.

Boka er jo egentlig delt i to. Det hadde også blitt en veldig lang film, men enig med deg. Det er altfor lenge å vente et helt år på neste :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boka er vel strengtatt delt i tre ;) Jeg hadde gjerne sett resten nå, men skjønner det kan bli litt lenge for mannen i gata :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett de andre Twilight-filmene (fordi jeg har helgevakter på en kino) men ikke denne. Summen av det jeg leser her sier meg at jeg kanskje ikke har gått glipp av stort....

Syns det er litt morsomt at den argeste Twilight-forsvareren poster under AnonymBruker. Og kanskje litt trist også - at man faktisk ikke liker filmen godt nok til å stå inne for å mene det.

Ellers så syns jeg folk skal få mene hva de vil om en film, hva kritikere har sagt eller ikke. Når det gjelder smak er det ingen fasit - folk vil alltid like og mislike forskjellige ting. En manns søppel, en annen manns gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...