Gå til innhold

Vennene mine er så negative!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg at jeg også er negativ siden jeg skriver et innlegg hvor jeg faktisk klager på vennene mine - men jeg klager på deres oppførsel! De er ALLTID opptatt av å snakke om ting som er negative: det pleier ikke å være "å, i dag hadde jeg en fin dag", det er mer sånn "æsj, dagen i dag startet bra men så gjorde kjæresten min ditt og sjefen min sa datt og blabla".

Og angående andre mennesker så kommenterer de VELDIG mye på utseende og andre ting som vedkommende ikke kan gjøre noe med, f.eks stemme. Hvis vi har møtt nye mennesker, ser på film e.l., så kommer det hele tiden kommentarer som: Herlighet, se på de rare puppene hennes, eller - hvorfor sier han sånn, det er så kjedelig når folk sier sånt/har en sånn stemme, er merkelig sminket, har for store ører, for små øyne osvosv.

Jeg fatter det ikke - jeg tenker ALDRI over sånne ting engang, når jeg møter en person så er jeg jo interessert i å høre hva den personen har å si, ikke hvordan den ser ut, det spiller ingen rolle for meg og er overhodet ingen vits i å bruke energi på. Vennene mine vurderer tydeligvis mennesker ut i fra utseende - de blir venner med de som ser bra ut(???), men jeg vurderer å ikke henge med vennene mine fordi det kommer så mye negativt!

Noen tanker om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jaaaa!!! kjenner veeeeeldig godt igjen det du sier (skriver)!!!! Har merket det flere ganger og f.eks kjæresten min sier: oh gud ser på de feite beina hennes, tenk å ha sånne bein.. og jeg bare: feite bein?? jeg la ikke merke til noen ting? og hun kan ikke tro at jeg ikke så noenting. Så mange folk er så utrolig utseende fiksert og ikke at jeg er så perfekt men jeg kommenterer og tenker ikke på at en person er stygg eller rar.

Hvorfor synes folk det er så viktig med hvordan andre ser ut?? har ikke de noe viktigere å tenke på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen... Spesielt en kompis og dama... De gjør ikke annet enn å snakke om hvor rare folk er osv. HVER GANG de ser en ny person på tv omtrent kommenterer de ETT eller annet.. MÅ liksom ha noe å klage på. Selv så unngår jeg det i og med jeg ikke ville likt at folk kommenterte meg om det var noe rart med meg, så jeg synes det er stygt. Må nesten ta pauser fra sånne folk... Blir litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de er "negative" i den forstand at de er sure og vrange, men at de bare elsker å klage. Noen finner faktisk stor glede i å sutre og klage

Når det gjelder å kritisere utseendet til andre, så har de nok en underliggende usikkerhet for sitt eget utseende. De vil nok ikke innse det selv, selv om de evt blir konfrontert med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SLike mennesker er slitsomme. Samvær med dem gir ikke energi, det stjeler den i stedet. Jeg ville trukket meg tilbake tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ei slik venninne en gang, det var utrolig kjedelig. Vi kunne gå ut på byen og det eneste hun greide å snakke om var hvordan andre gikk kledd og hvordan de tedde seg. Jeg orket rett og slett ikke å ta vare på de vennskapet. Synd, for jeg likte henne på andre områder, men det ble en altfor dominerende del av samværet vårt. I ettertid når jeg treffer henne sammen med felles venner hører jeg hun holder på slik ennå. Trist synes jeg. Man vokser tydeligvis fra hverandre. Kunne sikkert tatt det opp med henne, det ville jeg gjort i dag, men da var jeg yngre og syntes det var lettere å kutte kontakten. Kanskje ikke så modent det heller, men.

Det handler vel mye om å bli voksen - og litt mer dannet enn man var som 14-åring.

Trøst deg med at ikke alle er sånn. Bruk tid på folk som skaper noe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjenner meg igjen. Har ei venninne som er sånn. Klager og det meste. Skal alltid kommentere noe negativt om de andre som jeg selv ikke gidder å bruke energien min på. Ikke rart at mannen hennes nå går i fra henne ( vet det, stygt sagt av meg. Men hun er konstant negativ, så jeg kan nesten forstå mannen hennes.... )

Svigermor er også sånn. Hun kan kommentere noe negativ om folk som går forbi oss på gata. Jeg blir kjempe flau over henne. Hun må alltid kommentere noe. Hun sliter nok med veldig dårlig selvtillit selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver om å klage på utseende og slikt på mennesker, er ikke vanlig oppførsel. Det virker veldig "fjortis", overfladisk og sosialt uintelligent. Selv så registrerer jeg slike ting som at mennesker har tykke legger eller små øyne, men ville aldri finne på å kommentere det. Det er bare sånt som man ikke gjør, og det tror jeg de fleste mennesker har fått med seg, ellers mangler man litt antenner og/eller er usikker og må hevde seg. Men selvsagt har jeg møtt på slike mennesker jeg også, selv om jeg ikke har dem som venner. Har lagt merke til at disse kritikerne gjerne har sine "skavanker" selv, som ikke er et samtaletema for dem i det hele tatt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen.Har gått med sånne mennesker i flere år nå.Det suger ut energi av deg.Jeg har sagt ifra flere ganger at det går an å si positive ting om folk også,at de fleste har mer enn en positiv ting ved seg.Likevel faller de alltid tilbake til det negative fokuset.Nå har jeg lært å overse det,og jobbet selv med å bli mer positiv igjen.Ble veldig påvirket av negativiteten deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg også vært borti. Jeg var grusomt lei, og bestemte meg for at dette måtte jeg motarbeide. Så det gjør jeg, med positive kommentarer.

-Stygge bein? Nei, jeg så bare den fine blusen hennes.

-Ble dagen dårlig? Men nå er du jo her og vi skal kose oss, vil du ha en kopp te?/Kjæresten teit? Ja, men du HAR kjæreste.

Nå har jeg vært vrang og snudd negativt til positivt i noen år, og begynner å høste fruktene av det, for de det gjelder er på langt nær så negative nå som de var før.

Utlogget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har jeg også vært borti. Jeg var grusomt lei, og bestemte meg for at dette måtte jeg motarbeide. Så det gjør jeg, med positive kommentarer.

-Stygge bein? Nei, jeg så bare den fine blusen hennes.

-Ble dagen dårlig? Men nå er du jo her og vi skal kose oss, vil du ha en kopp te?/Kjæresten teit? Ja, men du HAR kjæreste.

Nå har jeg vært vrang og snudd negativt til positivt i noen år, og begynner å høste fruktene av det, for de det gjelder er på langt nær så negative nå som de var før.

Utlogget.

Haha,den taktikken skal jeg stjele :) Gleder meg allerede til å se reaksjonene deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om vennene dine er utrolig glad i å finne feil ved alle andre, slik at de selv kan føle seg enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her!

Takk for så mange betraktninger! Og jeg tror også det er smart å snu det negative til positivt, for som dere sier så suger det energi ut av en selv!

Jeg har vurdert neste gang vi f.eks sitter på kafe og de sitter og kommenterer ting, at jeg kan si i en lystig tone: Neimen folkens da, vi er da ikke på kafe for å se på alle skavankene andre folk har, er vi ikke her for å kose oss? ;)

Men er redd for hvordan det blir mottatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En jeg deler leilighet med er også sånn at hun er hyperkritisk og skal disse andre hele tiden, både det vi ser på tv og hennes egne venner faktisk.

Greia med henne er uansett at hun prøver så utrolig hardt å være kul og tøff, og hun bruker denne greien med å disse andre som et middel i å opprettholde den følelsen i seg selv. Hadde hun sett seg selv utenfra ville hun nok sagt "feit, harry, stygg, tragisk drittkjerring", men hun sier til seg selv at hun er perfekt.

Hittil har jeg ikke sagt noe, vet jo at hun har issues fra oppveksten, men jeg begynner å få nok av hvordan hun behandler andre.

Jeg har sagt fra til noen før, og det jeg sa var: "Hm, synes du det? Jeg ser ikke noe galt med henne" et par ganger, og så følge opp med rynking på nesa og pinlig stillhet neste gang hvis det fortsetter. Jeg har også sagt: "Vet du, jeg syns ikke det er noe hyggelig å snakke sånn om andre jeg, det er noe folk som ikke har det bra med seg selv gjør".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...