Gå til innhold

Ung ufør - ut i jobb - tiltak?


Inger88

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør, noe jeg absolutt ikke vill være. Men jeg har da mine problemer som begrenser meg. Men jeg vill ut i jobb, noe jeg aldri har vært, så det å finne seg en jobb på egenhånd er tilnærmet umulig. Men jeg tenker at det hadde vært fint å komme ut i et tiltak, altså jobbe gratis eller noe. Jeg bor i Stavanger området. Er søkt inn på Sandnes pro service, men det er et halvt års ventetid, samt at arbeidsoppgavene der virker litt kjedelige(pakking for det meste). Tror at skal jeg klare det trenger jeg å trives med det jeg gjør. Jeg vet jo at dette bare er en midlertidig epoke, før jeg går videre. Det som gjorde at jeg sa ja var at de kunne hjelpe med å finne ut hva min arbeidsevne er samt hva jeg kunne jobbe med videre. Men over til spørsmålet;

Finnes det andre tiltak jeg kan bli med i? Noe som ikke har så lang ventetid? Og som er litt givende? Kjeder meg hjemme, vet jeg kan bidra med noe, men ikke hva. Ønsker meg en jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er noen eksempler på frivillig (ubetalt jobb)

Besøksvenn i Røde Kors?

Hjelper hos Redd Dyra? - Funker dårlig med allergi..

Frivillighetssentral?

Bare dette som datt inn i hodet mitt nå;)

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Men var ikke helt det jeg tenkte på, tenkte mer på arbeidspraksis.

nav burde jo lett kunne hjelpe deg med en praksisplass, men har du lov til å tjene penger enda, siden du er trygdet?

ellers er rødekors og lignende veldig bra, i forbindelse med jobbsøking hvis du har dette på cv'n.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør NAV om du kan søke på forskjellige steder om du kan ha praksis/jobbtrening eller noe sånt.

HVIS de sier det er greit kan du jo sende en søknad til de stedene du kunne tenkt deg å få litt erfaring..?

Restaurant, hotell, omsorg, kontor, kundebehandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk alle festivaler i område. Kjenner ikke til hvordan det er i Stavanger, men prøv. Om de ikke søker etter folk, ikke la det stoppe deg, tilby deg og jobbe gratis. Selv har jeg vært involvert med Røde Kors, Bymisjonen, et spel og nå driver jeg og jobber frivillig for et annet kulturprosjekt. Sett deg inn i hva som skjer i område der du bor og forhør deg. Lykke til! :klemmer:

Endret av KikiEco
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha tatt det via nav. Du er uføretrygdet og har begrensninger samt aldri jobbet før. Du trenger faktisk en så tett oppfølging for å finne ut av arbeidskapasiteten din og begrensningene din at jeg tviler på at vanlig jobb er rette veien å gå. Spør om det er noe lignende som dette der du bor. Det er ventetid på den type tiltak så du må være tålmodig. Bestill en time hos saksbehandleren din og ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar:)

Ja, jeg har lov å tjene litt penger, men er ikke det som er viktigst for meg.

Sandnes pro service er noe lignende Dias, men det er mest pakking der....

Blir bare så frustrert av å bare sitte hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

nav burde jo lett kunne hjelpe deg med en praksisplass, men har du lov til å tjene penger enda, siden du er trygdet?

ellers er rødekors og lignende veldig bra, i forbindelse med jobbsøking hvis du har dette på cv'n.

Om man har fått varig uføretrygd, så har man ikke lov til å jobbe det første året.

Etter det har man lov til å tjene opp til en viss sum.

Da har man også mulighet til å fryse uføretrygda opp til 4-5 år slik at man ikke trenger å starte på nytt igjen dersom jobbsituasjonen ikke fungerer, men gå rett tilbake på uføretrygd igjen...veldig fin løsning for at man skal få kunne prøve seg ut i jobb.

NAV har (iallefall her i Vestfold) veldig gode ordninger på dette med arbeidspraksis.

De har bl.a Fønix som gjør at man kan ha arbeidspraksis hos dem. De driver med cafe og catering, trykking på klær og annet, samt litt mer kjedelig arbeid som å pakke ned ting i esker.

Dette er ulønnet arbeid, men fint som en start på vei ut i arbeidslivet igjen.

De er også flinke til å finne bedrifter som man kan prøve seg i ulønnet først og videre med lønn dersom det går bra.

Så ja, prat med saksbehandleren din. Finn ut om de har et lignende opplegg hos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...