Gå til innhold

Barnevernet svikter meg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, hvis Bufetat hadde gjennomført undersøkelsen ville det selvsagt vært helt feil. Det er ikke tilfelle.

Det er Rambøll Management Consulting som i tidsrommet juni 2010 til februar 2011 utarbeidet, gjennomførte og rapporterte på en brukerundersøkelse blant barn og unge over 9 år i samtlige statlige og private barnevernsinstitusjoner, statlige fosterhjem og blant barn som får multisystemisk terapi (MST). Brukerundersøkelsen er gjort på oppdrag for Barne-, Ungdoms- Familiedirektoratet.

For det første kan jeg ikke fatte at du lot deg imponere av den undersøkelsen. Det var 29 % som mente de følte seg utygge på institusjon. Det er nesten en tredel av alle!!

Det er alt for mye og helt forferdelig.

Det er dessuten irrelevant hvem som utførte undersøkelsen. Den ble uført for en overordnet etat av både buf og barnevern. Og vi vet at Barnevernet sluser barna inn til buf. Det blir for snevert. Skal man få et riktig bilde må man foreta en slik undersøkelse der buf er holdt utenom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvofor er det så om og gjøre å "omvende" TS? Hun mener som hun gjør, og har sikkert sine grunner til det. Syns dere bør klare og respektere det, og heller komme med konstruktive råd istendenfor å være dømmende. Noen har heldigvis gjort det.

Og så har jeg lyst til å spørre: hvorfor skal de som uttaler seg kritisk vise til kilder? Hvorfor er ikke disse historiene troverdige?

Og hvorfor kvalitetserklærer dere barnevernet når dere bare har hørt om "en haug av solskinnshistorier"? Er det nok da? Og er det i seg selv troverdig?

Dessuten blir det å linke til en undersøkelse gjort av Bufetat helt feil. Den som kan litt om systemet ved hvorfor.

Det er ikke om å gjøre å omvende ts. Poenget er at hun synes å være så fullstendig fastlåst i en tenkemåte og noen holdninger som ikke gjør annet enn å bidra til en fastlåst situasjon. Jeg skjønner at hun føler seg sviktet av systemet, og det er bare innmari trist. Det at andre brukere her bare heller bensin på bålet, og at hun selv er mer opptatt av å sverte hjelpeapparatet enn å ta til seg råd om hvordan hun bør forholde seg tjener ikke til noen verdens ting.

Jeg nekter å tro at saksbehandler nekter henne å flytte i egen bolig bare for å være jævlig mot henne. Det finnes selvsagt en årsak, men den har ts enten ikke fått med seg, eller hun er ikke interessert i å si noe om den.

Undersøkelsen jeg lenket til i sted er gjort for BUF-etat, ikke av BUF-etat. Den sier noe helt reelt om situasjonen. Ingen har sagt noe om at egenopplevde historier ikke er troverdige, men de er ikke nødvendigvis representative.

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Barnevernet sier at jeg selv må finne meg ett sted å bo innen 3 måneder, fordi jeg er på "frivillig plassering", så de kan ikke hjelpe meg mer. Det eneste de kan hjelpe meg med er å sende meg på en instutisjon...

Når det er frivillig plassering er det sannsynligvis derfor de ikke kan hjelpe deg i forhold til Lånekassen. Dersom saksbehandler er av den formening at det beste for deg er at du bor på institusjon, så vil det bli feil å hjelpe deg til å flytte for deg selv. Dersom det kommer tilbake til det senere at BV har hjulpet deg til å flytte for deg selv (gi ansvaret over på Lånekassen)i stedet for å ta seg skikkelig av deg på et sted med tett oppfølging av voksne blir jo det feil også. Jeg kjenner jo ikke saken din, og prøver ikke å påstå at du bør på instiyusjon eller noe, vil bare få fram at det kan være en grunn til hvorfor du får de svarene du får.

plutselig (JA UT AV DET BLÅ) dukker barnevernet opp og plukket med seg ungene. Bare sånn.

Dette stemmer ikke. BV må forholde seg til lovverket (se på lovdata om du er interessert), og de har faktisk ikke anledning til å plutselig ta barn ut av det blå, om de så hadde villet det. Det er faktisk strenge krav til at det skal ha vært forsøkt andre ting først, og det må gjennom godkjenning av fylket og så videre før vedtak kan gjøres om å ta barn ut av hjemmet.

Jeg lurer også litt på hva som skulle være motivsjonen bak å bare dra rundt å hente barn på måfå slik du framstiller det som at BV gjør. Jeg finner det ikke særlig sannsynlig at det finnes folk som tar 5 års utdannelse i sosiale fag selv om det gir utrolig dårlig lønn, fordi de har en sadistisk glede av å hente tilfeldige barn ut av hjemmene sine.

Nå over til det tråden egentlig handler om: er det ikke mulig flytte for deg selv uten støtte av lånekassen de første 6 måneder? Du kan jo få deg en deltidsjobb, og muligens noe økonomisk støtte hjemmefra? I og med at faren din har råd til advokater så regner jeg med det er litt økonomisk spillerom der.

Skrevet

Synd du mener deg sviktet av barnevernet, som skal være statens redningsnett når foreldrene ikke kan eller ikke får til. Jeg skjønner du er negativ til institusjon, det høres mye skremmende om dem, virker ikke som noe bra sted for barn i mine ører. Jeg ville nesten involvert noen foreldre av venner som virker som gode foreldre (slappe er ikke samme som gode) og spurt om husly i et halvår. Jeg ville stilt opp på det personlig for mine barns venner, hvis alternativet var institusjon. Merk at jeg ville ikke funnet meg i all verdens bullshit, så vi måtte ha avtalt kjøreregler på forhånd.

Gjest frøken am
Skrevet

Nå var det faktisk slik at disse ungene BLE hentet ut av det blå - de hadde hatt EN time hvor de observerte mor og barn, ÉN TIME!

Og etter DEN timen gikk det mange dager, og de plutselig hentet ungene.

De mente mor var til fare for barna (dette vet jeg hun ikke er), men lot nå barna være der en uke til før de plutselig dukket uanmeldt opp og hentet dem...

Jeg skjønner at TS har liten tro til barnevernet, hun er 17 år og har nå dårlig erfaring med dem.

Det er ikke RART at hun har hengt opp i denne tankegangen, slik mange sier...

Å føle at man sloss mot BV i en slik alder er jo selvfølgelig slitsomt!

• Liker 1
Skrevet

Slenger ut noen spørsmål:

Om saken din har vært lagt fram i Fylkesnemda skal du ha fått oppnevnt en advokat siden du er over 15 og dermed opptrer som egen part. Har du det?

Og, jeg skjønner det er moren din som er veldig syk. Men har hun noen nær familie eller venner som kunne tenkes og hjelpe med i allfall skaffe kyndig hjelp? Sykehus har sosionomer som er ment å hjelpe pasienter med å løse floker i vanskelige situasjoner. Kunne du be om å få snakke med noen der? Eller, som noen nevner, har du gode venner som har et nært og godt forhold til sine foreldre, og som kanskje kunne hjelpe til med å påse at du får den bistand du har krav på? Eller tilogmed kanskje la deg få bo fram til du er 18?

Skrevet

Nå var det faktisk slik at disse ungene BLE hentet ut av det blå - de hadde hatt EN time hvor de observerte mor og barn, ÉN TIME!

Og etter DEN timen gikk det mange dager, og de plutselig hentet ungene.

De mente mor var til fare for barna (dette vet jeg hun ikke er), men lot nå barna være der en uke til før de plutselig dukket uanmeldt opp og hentet dem...

Jeg skjønner at TS har liten tro til barnevernet, hun er 17 år og har nå dårlig erfaring med dem.

Det er ikke RART at hun har hengt opp i denne tankegangen, slik mange sier...

Å føle at man sloss mot BV i en slik alder er jo selvfølgelig slitsomt!

Dette kan du påstå til du blir blå i ansiktet, men det er faktisk ikke sånn at barnevernet tar unger uten grunn. Hvis du tror det trenger du virkelig å realitetsorienteres litt. Jeg forstår det slik at du kjenner barnemoren? Tror du virkelig at du dermed kjenner til alt som foregår i hennes hjem? Har du tenkt over hvordan du selv ville fremstilt en slik sak overfor omverdenen hvis du var i hennes sko? ;)

Slenger ut noen spørsmål:

Om saken din har vært lagt fram i Fylkesnemda skal du ha fått oppnevnt en advokat siden du er over 15 og dermed opptrer som egen part. Har du det?

Det er snakk om en frivillig plassering, og da har ikke saken vært oppe i nemnda. Hun har uansett krav på egen advokat.

TS: du har fått dette spørsmålet flere ganger, og jeg spør også: har du venner med ok foreldre som kan tilby deg et rom fram til du blir myndig. Jeg ville også helt klart tatt imot en av barnas venner, forutsatt at det var under ordnede forhold og i overensstemmelse med både foreldre og barnevernet.

• Liker 5
Skrevet

Dette kan du påstå til du blir blå i ansiktet, men det er faktisk ikke sånn at barnevernet tar unger uten grunn. Hvis du tror det trenger du virkelig å realitetsorienteres litt. Jeg forstår det slik at du kjenner barnemoren? Tror du virkelig at du dermed kjenner til alt som foregår i hennes hjem? Har du tenkt over hvordan du selv ville fremstilt en slik sak overfor omverdenen hvis du var i hennes sko? ;)

Det er snakk om en frivillig plassering, og da har ikke saken vært oppe i nemnda. Hun har uansett krav på egen advokat.

TS: du har fått dette spørsmålet flere ganger, og jeg spør også: har du venner med ok foreldre som kan tilby deg et rom fram til du blir myndig. Jeg ville også helt klart tatt imot en av barnas venner, forutsatt at det var under ordnede forhold og i overensstemmelse med både foreldre og barnevernet.

Det er det visst flere som kunne trenge...

• Liker 2
Skrevet

Det er det visst flere som kunne trenge...

Håkei. Og det var alt du hadde å komme med? ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke om å gjøre å omvende ts. Poenget er at hun synes å være så fullstendig fastlåst i en tenkemåte og noen holdninger som ikke gjør annet enn å bidra til en fastlåst situasjon. Jeg skjønner at hun føler seg sviktet av systemet, og det er bare innmari trist. Det at andre brukere her bare heller bensin på bålet, og at hun selv er mer opptatt av å sverte hjelpeapparatet enn å ta til seg råd om hvordan hun bør forholde seg tjener ikke til noen verdens ting.

Jeg nekter å tro at saksbehandler nekter henne å flytte i egen bolig bare for å være jævlig mot henne. Det finnes selvsagt en årsak, men den har ts enten ikke fått med seg, eller hun er ikke interessert i å si noe om den.

Undersøkelsen jeg lenket til i sted er gjort for BUF-etat, ikke av BUF-etat. Den sier noe helt reelt om situasjonen. Ingen har sagt noe om at egenopplevde historier ikke er troverdige, men de er ikke nødvendigvis representative.

Jeg tror mange har det slik som meg, de har hatt en så dårlig opplevelse rundt barnevernet at de bare må få skrevet ned sin frustrasjon. Noe jeg syns er helt greit.

Jeg bryr meg svært lite om undersøkelsen du linker til, fordi det hjelper ikke meg på noe måte, og det endrer ikke mitt syn på at enkelte som jobber i barnevernet er late og ikke ønsker barnets beste. Grunnen til at min forrige saksbehandler ikke ville sende meg i hybel, kan man spekulere i. Men her er min mening: Saksbehandleren må ha flere møter med meg. Hun må komme på hjemmebesøk ofte. Hun må følge meg mye mer opp, i forhold til om jeg hadde bodd på en instutisjon. Altså, det blir mer jobb for henne.

Takket være enkelte her på Kvinneguiden, så har jeg endelig klart det jeg har prøvd på i over 2 år. Jeg har fått byttet saksbehandler!(JIPPI) Saksbehandleren jeg har nå sa at det beste for meg ville være å flyttet i hybel, så nå begynner prosessen med å finne en hybel. Så det er ingen spesiell grunn til at jeg ikke kunne flytte på hybel. Den nye saksbehandleren min er så utrolig snill og forståelsesfull. Hun hører på MEG. Jeg merket at hun ville mitt beste allerede etter første møte.

• Liker 4
Skrevet

Nå må jeg bare spørre. Hvilken økonomisk vinning er det?

Vi er fosterforeldre. Og det til den nette sum av kroner 4000 i måneden. 2000 kroner per voksen, og vi er på jobb 24/7. Om vi så regner 7,5 timer om dagen, betyr det en timesbetaling på hele 12 kroner timen (ikke medregnet helger, heller)! Dette er den ene jobben det er umulig å sykmeldes fra. Og ingen feriepenger, fordi vi ikke er ansatt, vi har "bare" en arbeidsavtale med kommunen.

Disse fattige kronene dekker ikke engang opp for tapt arbeidsinntekt jeg har når jeg må avspasere fra jobb for å delta på møter...

Kjenner det absolutt fråder i meg, når jeg ser folk påstå at fosterforeldre gjør dette for pengene. Det er mildt sagt kunnskapsløst.

Et annet spørsmål, til TS er: Skal fosterforeldre føre regnskap? Over hvilke penger? Når barnetrygden skal settes på sperret konto, må det selvsagt føres regnskap på den, men jeg har ikke hørt om (og er helt uenig i), at det skal føres regnskap på andre penger fosterforeldre mottar.

Når det er sagt. TS - du skal jo ha en tilsynsfører. Dette fungerer ikke alltid slik det skal (dessverre!), men hvis du har en - snakk med han/hun. Høres ikke bra ut at du møtes på denne måten av barnevernet.

De burde ha ett skriv, der det står hva de har brukt ja. Fordi jeg har ikke fått en krone av dem. Har ikke engang fått vintersko.

Og barnetrygden + penger til klær har gått til å kjøpe fine ting til huset. Når det er sagt så har de 2 andre barn som også er fosterbarn, så 3* 970 kr (barnetrygden ligger vell på rundt det?) så blir det nesten 3000 kr rett i lommen dems hver måned. Pluss penger som egentlig skulle bli brukt på meg, som fek: sko, busskort, kino penger. osv.

Tilsynsføreren jeg har, har jeg snakket med 2 ganger i løpet av tiden jeg har bodd hos dem. Har fortalt hvordan jeg har hatt det, men ingen ting har blitt gjort. (før de siste dagene, da advokater kom inn i bildet )

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror mange har det slik som meg, de har hatt en så dårlig opplevelse rundt barnevernet at de bare må få skrevet ned sin frustrasjon. Noe jeg syns er helt greit.

Jeg bryr meg svært lite om undersøkelsen du linker til, fordi det hjelper ikke meg på noe måte, og det endrer ikke mitt syn på at enkelte som jobber i barnevernet er late og ikke ønsker barnets beste. Grunnen til at min forrige saksbehandler ikke ville sende meg i hybel, kan man spekulere i. Men her er min mening: Saksbehandleren må ha flere møter med meg. Hun må komme på hjemmebesøk ofte. Hun må følge meg mye mer opp, i forhold til om jeg hadde bodd på en instutisjon. Altså, det blir mer jobb for henne.

Takket være enkelte her på Kvinneguiden, så har jeg endelig klart det jeg har prøvd på i over 2 år. Jeg har fått byttet saksbehandler!(JIPPI) Saksbehandleren jeg har nå sa at det beste for meg ville være å flyttet i hybel, så nå begynner prosessen med å finne en hybel. Så det er ingen spesiell grunn til at jeg ikke kunne flytte på hybel. Den nye saksbehandleren min er så utrolig snill og forståelsesfull. Hun hører på MEG. Jeg merket at hun ville mitt beste allerede etter første møte.

Hei, Snø1.

Vil bare si at jeg er KJEMPEGLAD på dine vegne for at du endelig har fått en saksbehandler som bryr seg, og at det ser ut til å kunne ordne seg med hybel :) :) Det skjer dessverre, av og til, at man får feil person, og da er det fader ikke enkelt. Gratulerer - håper det nå går veien, og hold oss gjerne oppdatert !!

Klem fra Meg :)

Skrevet

De burde ha ett skriv, der det står hva de har brukt ja. Fordi jeg har ikke fått en krone av dem. Har ikke engang fått vintersko.

Og barnetrygden + penger til klær har gått til å kjøpe fine ting til huset. Når det er sagt så har de 2 andre barn som også er fosterbarn, så 3* 970 kr (barnetrygden ligger vell på rundt det?) så blir det nesten 3000 kr rett i lommen dems hver måned. Pluss penger som egentlig skulle bli brukt på meg, som fek: sko, busskort, kino penger. osv.

Tilsynsføreren jeg har, har jeg snakket med 2 ganger i løpet av tiden jeg har bodd hos dem. Har fortalt hvordan jeg har hatt det, men ingen ting har blitt gjort. (før de siste dagene, da advokater kom inn i bildet )

Mener du at du ikke har fått vintersko i år, eller ikke i det hele tatt? Aldri lommepenger eller noe ekstra? Telefon og penger til å ringe for? Aldri en tur på kino eller noe annet?

En ting er å aldri få, en annen ting er å mene at man burde fått mer.

Altså... jeg går da ut i fra at du får det du trenger av mat, klær og utstyr? Hvis ikke bør jo det tas opp med barnevernet også, kanskje med tanke på de to andre fosterbarna også, hvis heller ikke de har det som er forventet av klær og utstyr for alderen.

Jeg er veldig glad for at du har fått byttet saksbehandler og at ting ser ut til å lysne for deg! Saksbehandlere er forskjellige, og nå har du fått en saksbehandler som tydeligvis har bedre kjemi og større forståelse for din situasjon. Det er kjempebra!

Fosterforeldre er ikke overmennesker, men vanlige folk. Og gjenspeiler sikkert et gjennomsnitt av befolkningen. Og noen egner seg garantert dårligere enn andre, så jeg skal ikke si at dine fosterforeldre er perfekte.

Men jeg er uenig i at fosterforeldre skal dokumentere ved regnskap hva de bruker lønnen sin på, så lenge det kan vises at fosterbarnet har det utstyret som alder og situasjon påkrever (hva som er "vanlig"). Ingen annen arbeidstager må dokumentere pengebruken sin til arbeidsgiver, så det ville være en utidig innblanding.

• Liker 2
Skrevet

Håkei. Og det var alt du hadde å komme med? ;)

Jeg har sagt det maaaaaaaaaange ganger. Så for den som gidder og lese, og å tenke over det som står der.

Men det synker tydeligvis ikke inn at Barnevernet ikke er perfekte.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sagt det maaaaaaaaaange ganger. Så for den som gidder og lese, og å tenke over det som står der.

Men det synker tydeligvis ikke inn at Barnevernet ikke er perfekte.

Barnevernet er selvsagt ikke perfekte. De er mennesker, som må fatte vanskelige beslutninger basert på det de måtte sitte på av informasjon. Det er like ille å unnlate å gripe inn i en sak hvor det er nødvendig, som å feilaktig gripe inn der det ikke var nødvendig. Også er det alltid slik for oss som står utenfor, at heller ikke vi får den hele og fulle sannhet. Barna selv og foreldrene har gode grunner for å pynte på sannheten, barnevernet er bundet av taushetsplikt og kan ikke komme med hele sannheten sett fra deres synspunkt.

Det er heller ikke alltid foreldrene selv er i stand til å innse sannheten, rett og slett fordi det er vondt og vanskelig å innse og innrømme at man ikke strekker til med det som er et biologisk grunnfundament - nemlig å passe på våre egne barn. Og da blir virkeligheten vridd på.

Men nei, barnevernet er ikke perfekte, og feil skjer. Og det er for lite ressurser til å følge opp fosterbarna godt nok, etter at de er plassert.

• Liker 2
Skrevet

Barnevernet er selvsagt ikke perfekte. De er mennesker, som må fatte vanskelige beslutninger basert på det de måtte sitte på av informasjon. Det er like ille å unnlate å gripe inn i en sak hvor det er nødvendig, som å feilaktig gripe inn der det ikke var nødvendig. Også er det alltid slik for oss som står utenfor, at heller ikke vi får den hele og fulle sannhet. Barna selv og foreldrene har gode grunner for å pynte på sannheten, barnevernet er bundet av taushetsplikt og kan ikke komme med hele sannheten sett fra deres synspunkt.

Det er heller ikke alltid foreldrene selv er i stand til å innse sannheten, rett og slett fordi det er vondt og vanskelig å innse og innrømme at man ikke strekker til med det som er et biologisk grunnfundament - nemlig å passe på våre egne barn. Og da blir virkeligheten vridd på.

Men nei, barnevernet er ikke perfekte, og feil skjer. Og det er for lite ressurser til å følge opp fosterbarna godt nok, etter at de er plassert.

Det er helt sikkert riktig. Men det er litt drøyt å fastslå at alle som har negativ erfaring på en eller annen måte er løgnere eller ikke forteller hele sannheten. (Jeg sikter ikke spesielt til deg nå).

På et nettforum er det ikke lett å gjøre rede for absolutt alle forhold, og jeg syns man kan tenke litt over at det er mennesker som allerede ligger nede som ber om råd. Og det de ofte får er fordømmelse og kritikk. SÅ veldig viktig er det ikke å hevde at andre tar feil når en egentlig ikke vet hva en snakker om. Altså, konkrete saker.

• Liker 1
Skrevet

Det er helt sikkert riktig. Men det er litt drøyt å fastslå at alle som har negativ erfaring på en eller annen måte er løgnere eller ikke forteller hele sannheten. (Jeg sikter ikke spesielt til deg nå).

På et nettforum er det ikke lett å gjøre rede for absolutt alle forhold, og jeg syns man kan tenke litt over at det er mennesker som allerede ligger nede som ber om råd. Og det de ofte får er fordømmelse og kritikk. SÅ veldig viktig er det ikke å hevde at andre tar feil når en egentlig ikke vet hva en snakker om. Altså, konkrete saker.

Det er jeg helt enig i. Jeg tviler ikke et sekund på at mange har negative erfaringer med barnevernet. Selv har vi veldig gode erfaringer, og vet også at foreldrene i "vår" sak også burde ha gode erfaringer. Men, naturlig nok opplever ikke de det slik. Men så mener jeg også at barnevernssaker er noe av det som absolutt ikke hører hjemme på et forum. Fordi de er så komplekse, følelsesladde og det er helt umulig å ta stilling til hva som er riktig og ikke. Dessuten er det som regel en helt uskyldig tredjepart involvert (ikke i denne saken, da :))

• Liker 1
Skrevet

Mener du at du ikke har fått vintersko i år, eller ikke i det hele tatt? Aldri lommepenger eller noe ekstra? Telefon og penger til å ringe for? Aldri en tur på kino eller noe annet?

En ting er å aldri få, en annen ting er å mene at man burde fått mer.

Altså... jeg går da ut i fra at du får det du trenger av mat, klær og utstyr? Hvis ikke bør jo det tas opp med barnevernet også, kanskje med tanke på de to andre fosterbarna også, hvis heller ikke de har det som er forventet av klær og utstyr for alderen.

Jeg er veldig glad for at du har fått byttet saksbehandler og at ting ser ut til å lysne for deg! Saksbehandlere er forskjellige, og nå har du fått en saksbehandler som tydeligvis har bedre kjemi og større forståelse for din situasjon. Det er kjempebra!

Fosterforeldre er ikke overmennesker, men vanlige folk. Og gjenspeiler sikkert et gjennomsnitt av befolkningen. Og noen egner seg garantert dårligere enn andre, så jeg skal ikke si at dine fosterforeldre er perfekte.

Men jeg er uenig i at fosterforeldre skal dokumentere ved regnskap hva de bruker lønnen sin på, så lenge det kan vises at fosterbarnet har det utstyret som alder og situasjon påkrever (hva som er "vanlig"). Ingen annen arbeidstager må dokumentere pengebruken sin til arbeidsgiver, så det ville være en utidig innblanding.

jeg fikk ett par vintersko i fjor, men de var så slitt at det var hull i tuppen. Penger til telefon betaler pappa, lommepenger får jeg heller ikke, kino har de alltid sagt nei til. Får det jeg trenger av mat, men fostermoren min sa alltid nei når jeg spurte om hun kunne kjøpe en go`morgen yoghurt, fordi hun mente at det var dyrt. (forventet ikke å få det hver dag altså) Nye klær har jeg ikke fått på over 2 år, helt sykt å tenke på. (HELDIG vis så har jeg en pappa med god økonomi, som har gitt vintersko og klær som jeg har trengt. Men jeg syns det var veldig feil at jeg ikke fikk noe som helst av fosterforeldrene. Forventet ikke å få dyre ting, men forventet jo å få varme vintersko.

De gjorde også kjempe stor forskjell på bursdager og jul også. Dems biologiske barn fikk fine gaver, mens jeg fikk nesten ingen ting. Men det er bare slik det er, hoved problemet var at de rett og slett ga f*** i meg. Tanken på at fosterforeldrene hadde meg for å tjene penger på meg, gjør meg kvalm.

Jeg mener ikke at de skal dokumentere lønnen de får. Pengene de får er delt opp i to kategorier. Jeg snakker om Utgiftsgodtgjøringen. Fordi der har det skjedd noe muffins.

Men mye har skjedd på svært kort tid. Pappa ringte meg i sta og sa at barnevernet skulle gi meg etterbetaling. Vet ikke helt hvor mye det innebærer eller hvorfor de plutselig bestemte seg for det, men jeg tror det har noe med at den nye saksbehandleren har funnet ut av hva som har foregått.

• Liker 1
Skrevet

jeg fikk ett par vintersko i fjor, men de var så slitt at det var hull i tuppen. Penger til telefon betaler pappa, lommepenger får jeg heller ikke, kino har de alltid sagt nei til. Får det jeg trenger av mat, men fostermoren min sa alltid nei når jeg spurte om hun kunne kjøpe en go`morgen yoghurt, fordi hun mente at det var dyrt. (forventet ikke å få det hver dag altså) Nye klær har jeg ikke fått på over 2 år, helt sykt å tenke på. (HELDIG vis så har jeg en pappa med god økonomi, som har gitt vintersko og klær som jeg har trengt. Men jeg syns det var veldig feil at jeg ikke fikk noe som helst av fosterforeldrene. Forventet ikke å få dyre ting, men forventet jo å få varme vintersko.

De gjorde også kjempe stor forskjell på bursdager og jul også. Dems biologiske barn fikk fine gaver, mens jeg fikk nesten ingen ting. Men det er bare slik det er, hoved problemet var at de rett og slett ga f*** i meg. Tanken på at fosterforeldrene hadde meg for å tjene penger på meg, gjør meg kvalm.

Jeg mener ikke at de skal dokumentere lønnen de får. Pengene de får er delt opp i to kategorier. Jeg snakker om Utgiftsgodtgjøringen. Fordi der har det skjedd noe muffins.

Men mye har skjedd på svært kort tid. Pappa ringte meg i sta og sa at barnevernet skulle gi meg etterbetaling. Vet ikke helt hvor mye det innebærer eller hvorfor de plutselig bestemte seg for det, men jeg tror det har noe med at den nye saksbehandleren har funnet ut av hva som har foregått.

Jeg forstår. Slik du skriver, fremstår de som skrekkeksempler, som ikke burde vært fosterforeldre i det hele tatt :(

Jeg vet godt at pengene er delt i to, jeg er fostermor selv. :)

Men jeg ville heller ikke levere regnskap på utgiftsdekningen. Den er ment å dekke utgifter med å ha et barn ekstra i hus, og det er langt mer enn klær og lommepenger. Hvordan skulle jeg klare å trekke ut hvor mye av strømregningen som hører til fosterbarnet? Eller nøyaktig hvor mye mat barnet spiser per måned? Hva er en rimelig andel av kostnader til husleie og slitasje på hus og inventar? Føre kjøreregning for å kunne dokumentere bensinutgifter? Slitasje på bilen og verdifall pga økt kilometerstand?

Utgiftsdekningen skal sørge for at alle slike kostnader blir dekket. Samt utgifter til klær, møbler, utstyr (de større tingene som ski, sykkel, spark osv), lommepenger, gaver, bursdager, skolesekk og andre skolesaker, ferieturer, utflukter og alt annet. Noe av det kan dokumenteres ved kvitteringer, andre ting blir en ufattelig tidkrevende og nesten umulig oppgave.

Og det ville raskt bli en dokumentasjon mye mer omfattende enn et skriv.

Men for meg er det også helt utenkelig å forskjellsbehandle barna. Og det er en selvfølge for meg at fosterbarnet er like godt utstyrt som mine øvrige barn. Og får (minst) like mye kjærlighet, støtte og omsorg. Jeg vil aldri ha problem med å dokumentere at fosterbarnet har det han trenger.

Men det betyr ikke at han har alt! Mine biologiske barn har ting som han ikke har fått. Og selvsagt har han spurt hvorfor. Men begrunnelsen ligger da i forskjell i alder, og ikke i noe annet.

• Liker 2
Skrevet (endret)

snø1, hvis det du forteller stemmer, så har du virkelig vært uheldig, både med saksbehandler og fosterforeldre.

Jeg stiller meg ellers 100% bak det QueenPenelope sier i sine innlegg.

Jeg husker ikke om det har kommet fram her om du har hatt tilsynsfører? Tilsynsfører skal ivareta deg og dine interesser, og skal komme på besøk i fosterhjemmet minst 4 ganger pr år. Tilsynsfører skal skrive rapport til barnevernet etter hvert besøk. Det virker ikke som du har hatt en tilsynsfører som har gjort jobben sin tilfredsstillende, i hvert fall.

Gratulerer med hybeltilværelse og tildeling av ny saksbehandler! Håper det går fint med deg framover, og at dine erfaringer med og ditt forhold til barnevernstjenesten bedrer seg betraktelig etter hvert. Lykke til! :)

Endret av Bodillen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...