Moscato Skrevet 20. november 2011 #41 Skrevet 20. november 2011 Selfølgelig har jeg det ! Hadde jeg hatt mulighet til å flytte hjem, så hadde jeg selvfølgelig gjort det... Hvem ungdom som går på vidregående ønsker ikke å bo hjemme, hvis det er mulig og forsvarlig? Hvis du hadde lest hva jeg har skrevet. Så har jeg skrevet at moren min er svært syk, og ikke har mulighet til å ta seg av meg. Det med at jeg ikke kan bo hos far, er en lang historie som jeg holder privat. (er redd for at noen skal kjenne meg igjen, fordi årsaken er ganske så spesiell) Det er jo grenser for hvor mye "ta seg av"-ing det er snakk om når du tross alt er 17 og alternativet ditt er å være helt på egen hånd. Hva med besteforeldre, eller andre slektninger? Det kan jo hende at noen kan tenke seg en midlertidig leieboer som betaler med husvask og snømåking. Eller så kan du evt bytte skole. Går du på en skole som er lenger unna familien får du borteboer. Kjipt å flytte fra de du går med nå, men man blir jo splitta etter vgs uansett, så de ekte vennene beholder du uavhengig av om splittelsen skjer nå eller da. 1
snø1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter #42 Skrevet 20. november 2011 Det er jo grenser for hvor mye "ta seg av"-ing det er snakk om når du tross alt er 17 og alternativet ditt er å være helt på egen hånd. Hva med besteforeldre, eller andre slektninger? Det kan jo hende at noen kan tenke seg en midlertidig leieboer som betaler med husvask og snømåking. Eller så kan du evt bytte skole. Går du på en skole som er lenger unna familien får du borteboer. Kjipt å flytte fra de du går med nå, men man blir jo splitta etter vgs uansett, så de ekte vennene beholder du uavhengig av om splittelsen skjer nå eller da. Når jeg skriver ta seg av, så mener jeg ha overskudd til å i det hele tatt ha kontakt med andre mennesker. Min mor er veldig syk akkurat nå, hun har fått tilbakeslag på kreften. (hun er inn og ut av sykehuset hele tiden) Hvis jeg hadde flyttet til henne, så hadde jeg måtte passet på henne. Å bytte skole er ikke aktuelt. Har så mange fantastiske venner og lærere på skolen. Som har hjulpet meg på så mange måter. Hm, ja kanskje det, men kommer ikke på noen som har ekstra plass... Når det kommer til å bo hos besteforeldre så er det ikke mulig heller. De 2 besteforeldrene jeg har igjen bor veldig langt unna. I tilegg til det, så finnes det faktisk ikke noe vidregående skole der de bor, nærmeste vgs er 2 timer unna.
Malum Skrevet 21. november 2011 #43 Skrevet 21. november 2011 Når jeg skriver ta seg av, så mener jeg ha overskudd til å i det hele tatt ha kontakt med andre mennesker. Min mor er veldig syk akkurat nå, hun har fått tilbakeslag på kreften. (hun er inn og ut av sykehuset hele tiden) Hvis jeg hadde flyttet til henne, så hadde jeg måtte passet på henne. Å bytte skole er ikke aktuelt. Har så mange fantastiske venner og lærere på skolen. Som har hjulpet meg på så mange måter. Hm, ja kanskje det, men kommer ikke på noen som har ekstra plass... Når det kommer til å bo hos besteforeldre så er det ikke mulig heller. De 2 besteforeldrene jeg har igjen bor veldig langt unna. I tilegg til det, så finnes det faktisk ikke noe vidregående skole der de bor, nærmeste vgs er 2 timer unna. Har du nære venner med foreldre som kunne tenke seg å huse deg til du har fylt 18? Noen som evt har en hybel du kunne få bo i, sånn at du "nesten bor for deg selv"? Det ville i tilfelle antagelig være mer spiselig for barnevernet. Jeg forstår godt at institusjon ikke er noe du ser positivt på.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #44 Skrevet 21. november 2011 Jeg synes det er veldig trist at dine erfaringer er så dårlige. Likevel må du forstå at det er feil å rakke ned på et helt system pga dine personlige erfaringer. Så fint at det går bra for deg i dag! Etter å ha vært i BV i flere år, kan jeg med hånden på hjerte si at det er FLERTALL som blir feilbehandlet av BV, og ja det finnes noen solskinnshistorier, men desverre er det mer av de føle historiene. Noen i BV og fosterhjemstjenesten gjør nok en bra jobb ja, men jeg klarer ikke si noe positivt om BV, derfor rakker jeg ned på hele systemet.. Uansett...
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #45 Skrevet 21. november 2011 Etter å ha vært i BV i flere år, kan jeg med hånden på hjerte si at det er FLERTALL som blir feilbehandlet av BV, og ja det finnes noen solskinnshistorier, men desverre er det mer av de føle historiene. Noen i BV og fosterhjemstjenesten gjør nok en bra jobb ja, men jeg klarer ikke si noe positivt om BV, derfor rakker jeg ned på hele systemet.. Uansett... Hva baserer du dette på? Du må nesten dokumentere påstandene dine, altså, ellers kan du like gjerne la være å komme med dem. Her er f.eks en brukerundersøkelse som sier noe om ståa: http://www.bufetat.no/nyheter/Alle-skal-fole-seg-trygge/ Jeg finner ingen link, dessverre, men landsforeningen for barnevernsbarn har tidligere uttalt at barna for en stor del er fornøyde, og at mange av dem som har noe negativt å si påpeker at de mener barnevernet kunne ha grepet inn før. 1
kaprifolen Skrevet 21. november 2011 #47 Skrevet 21. november 2011 LEGEN KAN SKRIVE BEKREFTELSEN FOR DEG!!! Du trenger ikke barnevernets bekreftelse på tilstanden hos mor og far! 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #48 Skrevet 21. november 2011 Det jeg biter meg merke i her i denne tråden, er at veldig mange er mer opptatt av å snakke dritt om barnevernet generelt, i steden for å gi ts råd. Og ts selv er mer opptatt av å svare dem som kommer med "feil" råd og forklare hvorfor det ikke går, ikke det og i hvertfall ikke det, i steden for å svare på og kommentere andre fornuftige råd hun får. Det kan nesten virke som om hun ikke vil ha hjelp, men i steden ønsker en arena hvor hun kan sverte barnevernet og dyrke sin offerstatus. Veldig trist. Ts: det gjelder å ha rett fokus! 3
snø1 Skrevet 21. november 2011 Forfatter #49 Skrevet 21. november 2011 LEGEN KAN SKRIVE BEKREFTELSEN FOR DEG!!! Du trenger ikke barnevernets bekreftelse på tilstanden hos mor og far! Er det sant??
snø1 Skrevet 21. november 2011 Forfatter #50 Skrevet 21. november 2011 Det jeg biter meg merke i her i denne tråden, er at veldig mange er mer opptatt av å snakke dritt om barnevernet generelt, i steden for å gi ts råd. Og ts selv er mer opptatt av å svare dem som kommer med "feil" råd og forklare hvorfor det ikke går, ikke det og i hvertfall ikke det, i steden for å svare på og kommentere andre fornuftige råd hun får. Det kan nesten virke som om hun ikke vil ha hjelp, men i steden ønsker en arena hvor hun kan sverte barnevernet og dyrke sin offerstatus. Veldig trist. Ts: det gjelder å ha rett fokus! Jeg snakke dritt om barnevernet fordi jeg ikke har hatt en eneste positiv erfaring fra dem. Frustrasjonen jeg har inni meg har bygd seg opp over mange år, så det er svært vanskelig for meg å skrive noe positivt om dette systemet. (desverre) Har jeg ikke svar på de fleste rådene?
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #51 Skrevet 21. november 2011 Hva baserer du dette på? Du må nesten dokumentere påstandene dine, altså, ellers kan du like gjerne la være å komme med dem. Her er f.eks en brukerundersøkelse som sier noe om ståa: http://www.bufetat.no/nyheter/Alle-skal-fole-seg-trygge/ Jeg finner ingen link, dessverre, men landsforeningen for barnevernsbarn har tidligere uttalt at barna for en stor del er fornøyde, og at mange av dem som har noe negativt å si påpeker at de mener barnevernet kunne ha grepet inn før. Baserer dette på mine egne erfaring, og alle de andre ungdommene jeg møtte i min tid under BV... Trenger ingen dokumentasjon eller bevis jeg, det er jo bare å høre på hva unger/mennesker mener og føler om BV kjære deg... Skal ikke si noe mer jeg, ville bare dele min erfaring.. offtopic var det, sorry my bad... Ts: Snakk med fastlegen din, og gjerne du kan henvende deg til en rådgiver eller noen på nav, jeg håper og ber for at du kan finne en ok løsning som fungerer for deg. Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #52 Skrevet 21. november 2011 Baserer dette på mine egne erfaring, og alle de andre ungdommene jeg møtte i min tid under BV... Trenger ingen dokumentasjon eller bevis jeg, det er jo bare å høre på hva unger/mennesker mener og føler om BV kjære deg... Skal ikke si noe mer jeg, ville bare dele min erfaring.. offtopic var det, sorry my bad... Ts: Snakk med fastlegen din, og gjerne du kan henvende deg til en rådgiver eller noen på nav, jeg håper og ber for at du kan finne en ok løsning som fungerer for deg. Lykke til:) Du kan jo ikke uttale deg på vegne av alle de andre som er fornøyde, kan du vel? At du selv og mange andre du kjenner er misfornøyde får så være, men det rokker likevel ikke på statistikken. Jeg tror ikke engang du har giddet å lese linkene mine, for du har bare bestemt deg for at alt som har med barnevernet å gjøre er dritt, ikke sant? Det er jo ikke rart det går galt når folk er så inn i granskauen steile og enspora. 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #53 Skrevet 21. november 2011 Jeg snakke dritt om barnevernet fordi jeg ikke har hatt en eneste positiv erfaring fra dem. Frustrasjonen jeg har inni meg har bygd seg opp over mange år, så det er svært vanskelig for meg å skrive noe positivt om dette systemet. (desverre) Har jeg ikke svar på de fleste rådene? Nei, det har du ikke. Du har fått flere konkrete råd og spørsmål om mulige løsninger som du ikke har svart på. I ett av svarene du har fått her som innehold ganske mye fornuftig har du kun plukket ut noe du kunne kommentere negativt, men ikke brydd deg med å svare på det andre brukeren skrev. Du svarer ikke noe på dette med å kontakte advokat, hvilke rettigheter du har, hvordan det lønner seg å opptre i møte med barnevernet, om du har venner med foreldre som kan ta deg inn, f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #54 Skrevet 21. november 2011 Om dette som du sier er tilfelle syns jeg du skal skrive ett brev til avd. leieren på barnevernstjenesten hvor du klager over vedtaket din saksbehandler har gjort og at du/dere ønsker kopi av ett evt regnskap, her kan du også ytre ett ønske om ny saksbehandlere. Dette har du heller ikke tatt deg bryet med å kommentere/si noe om at du ser som en mulighet. Helt konkret og godt råd. 1
snø1 Skrevet 21. november 2011 Forfatter #55 Skrevet 21. november 2011 Nei, det har du ikke. Du har fått flere konkrete råd og spørsmål om mulige løsninger som du ikke har svart på. I ett av svarene du har fått her som innehold ganske mye fornuftig har du kun plukket ut noe du kunne kommentere negativt, men ikke brydd deg med å svare på det andre brukeren skrev. Du svarer ikke noe på dette med å kontakte advokat, hvilke rettigheter du har, hvordan det lønner seg å opptre i møte med barnevernet, om du har venner med foreldre som kan ta deg inn, f.eks. Jeg svarer ikke noe på dette med å kontakte advokat? Svarte en annen bruker med : har nå snakket med advokatene til pappa, de skal se gjennom saken og muligens ta dette videre. Værsåsnill, LES hva jeg har skrevt før du kommer med en påstand om at jeg kun trekker ut det negativet. 1
snø1 Skrevet 21. november 2011 Forfatter #56 Skrevet 21. november 2011 Om dette som du sier er tilfelle syns jeg du skal skrive ett brev til avd. leieren på barnevernstjenesten hvor du klager over vedtaket din saksbehandler har gjort og at du/dere ønsker kopi av ett evt regnskap, her kan du også ytre ett ønske om ny saksbehandlere. Dette har du heller ikke tatt deg bryet med å kommentere/si noe om at du ser som en mulighet. Helt konkret og godt råd. Har skrevet ovenfor at "dette har min far gjort mange ganger". Hvis du skal hakke, så LES alt først. Var mange like råd, så kommenterte det siste. Du vet da ikke om jeg sender meldinger med brukere som har gitt meg råd ? 2
kaprifolen Skrevet 21. november 2011 #57 Skrevet 21. november 2011 Er det sant?? Ja! Jeg hadde det da jeg gikk på vgs. Uten at mine foreldre hadde gjort noe galt. Det var kort fortalt bare til alles beste at jeg bodde for meg selv. Fastlegen min skrev en legeerklæring etter samtale med meg. Det var definitivt til mitt beste å bo alene. Heller ikke uvanlig at dette skjer i hus med mange småsøsken, hvor man kanskje ikke har eget rom til å arbeide på i fred og ro. Prat med fastlegen din om saken, også håper jeg hun er mer oppegående enn saksbehandleren og fosterforeldrene dine. Da skriver han/hun en erklæring som sendes til lånekassen. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2011 #58 Skrevet 21. november 2011 Hvofor er det så om og gjøre å "omvende" TS? Hun mener som hun gjør, og har sikkert sine grunner til det. Syns dere bør klare og respektere det, og heller komme med konstruktive råd istendenfor å være dømmende. Noen har heldigvis gjort det. Og så har jeg lyst til å spørre: hvorfor skal de som uttaler seg kritisk vise til kilder? Hvorfor er ikke disse historiene troverdige? Og hvorfor kvalitetserklærer dere barnevernet når dere bare har hørt om "en haug av solskinnshistorier"? Er det nok da? Og er det i seg selv troverdig? Dessuten blir det å linke til en undersøkelse gjort av Bufetat helt feil. Den som kan litt om systemet ved hvorfor. 2
QueenPenelope Skrevet 21. november 2011 #59 Skrevet 21. november 2011 (endret) Det er mye mulig at slike ting blir sjekket opp før man blir fosterfamilie, men at flere blir fosterforeldre spesielt for "eldre" barn kun for økonimisk vinning vet jeg av erfaring. Nå må jeg bare spørre. Hvilken økonomisk vinning er det? Vi er fosterforeldre. Og det til den nette sum av kroner 4000 i måneden. 2000 kroner per voksen, og vi er på jobb 24/7. Om vi så regner 7,5 timer om dagen, betyr det en timesbetaling på hele 12 kroner timen (ikke medregnet helger, heller)! Dette er den ene jobben det er umulig å sykmeldes fra. Og ingen feriepenger, fordi vi ikke er ansatt, vi har "bare" en arbeidsavtale med kommunen. Disse fattige kronene dekker ikke engang opp for tapt arbeidsinntekt jeg har når jeg må avspasere fra jobb for å delta på møter... Kjenner det absolutt fråder i meg, når jeg ser folk påstå at fosterforeldre gjør dette for pengene. Det er mildt sagt kunnskapsløst. Et annet spørsmål, til TS er: Skal fosterforeldre føre regnskap? Over hvilke penger? Når barnetrygden skal settes på sperret konto, må det selvsagt føres regnskap på den, men jeg har ikke hørt om (og er helt uenig i), at det skal føres regnskap på andre penger fosterforeldre mottar. Når det er sagt. TS - du skal jo ha en tilsynsfører. Dette fungerer ikke alltid slik det skal (dessverre!), men hvis du har en - snakk med han/hun. Høres ikke bra ut at du møtes på denne måten av barnevernet. Endret 21. november 2011 av QueenPenelope 4
Gjest gst Skrevet 21. november 2011 #60 Skrevet 21. november 2011 Dessuten blir det å linke til en undersøkelse gjort av Bufetat helt feil. Den som kan litt om systemet ved hvorfor. Ja, hvis Bufetat hadde gjennomført undersøkelsen ville det selvsagt vært helt feil. Det er ikke tilfelle. Det er Rambøll Management Consulting som i tidsrommet juni 2010 til februar 2011 utarbeidet, gjennomførte og rapporterte på en brukerundersøkelse blant barn og unge over 9 år i samtlige statlige og private barnevernsinstitusjoner, statlige fosterhjem og blant barn som får multisystemisk terapi (MST). Brukerundersøkelsen er gjort på oppdrag for Barne-, Ungdoms- Familiedirektoratet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå