snø1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter #21 Skrevet 20. november 2011 Det jobber sosionomer over alt. Barnevernstjenesten, nav, instutisoner osv.Det var heller ikke meningen å generalisere, men barn som har opplevd mye vondt, ser ikke alltid realiteten i ting. jeg har jobbet så lenge innen for barnevernsinstutisjon at jeg har opplevd en hel del. Bla annet ungdom som raserer hele inventatert for de de ikke får lov til å gå ut kl 12 om natten... Da er det vi, som personal som er stygge, mens de som ungdom har ikke gjort noe feil. Barnevernsbarn trenger grenser på lik linje som andre barn. Fåtall av foreldre lipper 14 åringen sin ut kl 12 på en onsdag... Vi har forresten flere ungdommer som bor på hybler i regi av instutisjonen. De får daglig oppfølging i form av besøk som er avtalt på forhånd, disse ungdommene kan også komme og gå på instutisjonen som de selv vil. Kanskje det kan vøre noe for deg ts? Nei, det hadde så absolutt ikke vært noe for meg. Jeg har ikke gjort noe galt, altså min mor ble akutt syk, så hun kunne ikke ta vare på meg. Det er ikke slik at jeg har vært i ett dårlig miljø. Jeg er ikke det man kaller ett "problembarn" hvis jeg kan si det slik. Får bra karaterer på skolen, kommer hjem til avtalt tid og gjør mine "oppgaver" i hjemmet. Så jeg ser virkelig ingen grunn til at jeg ikke kan flytte på hybel nå. Barnevernet sier at jeg selv må finne meg ett sted å bo innen 3 måneder, fordi jeg er på "frivillig plassering", så de kan ikke hjelpe meg mer. Det eneste de kan hjelpe meg med er å sende meg på en instutisjon...
snø1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter #22 Skrevet 20. november 2011 For det første synes jeg enkelte skal slutte å hive seg over tråder som dette for å generalisere over barnevernet. Dette handler om en enkeltsak, og vi har kun hørt trådstarter sin versjon. For det andre: det stilles ingen krav til at fosterforeldre skal føre regnskap, så det er ikke så rart at ts ikke har fått se noe sånt. snø1: Fra barneombudets rettighetsplakat: Dersom barnevernet har bestemt noe over deg som du ikke er enig i, kan du klage på egen hånd. Du har rett til å se papirene som barnevernet har i din sak. Du kan bli en part i barnevernssaker hvis du forstår hva saken gjelder. En annen ting: du har rett til å ha egen advokat. H*n kan hjelpe deg med praktiske ting, og å tale din sak overfor myndighetene. Jeg vet om flere barn i barnevernsinstitusjon som er under myndighetsalder og som bor i egen leilighet/hybel. Ligger forholdene til rette er det ikke noe i veien for at du kan det. Hvilke forhold det er som gjør at barnevernstjenesten mener det ikke er hensiktsmessig for deg, vet jeg ingen ting om, men det må du få klarhet i hvis du ikke vet det selv. Enkeltsak ? Hør litt rundt, dette gjelder desverre ikke bare meg. Vet om 3 svært sjokkerende tilfeller bare i år... 2
snø1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter #23 Skrevet 20. november 2011 Det vet jeg veldig godt. Men jeg synes det er rart at hver gang det er snakk om barnevernet må det være negativt!! Jeg tror man må jobbe innenfor systemet før man får øynene opp for hvor mangen dyktige mennesker som jobber der. Og at barnevernsbarn ikke alltid er like enkle å jobbe med! Vi gjør så godt vi kan! Nå trekker jeg meg ut av tråden ,da jeg kjenner jeg blir irritabel av hele greia! Ja ? Er det rart? Barn som er ødelagt fra før av, skal ikke bli mer ødelagt av at de får en saksbehandler som er lat! Barnevernsbarn? Hvis du er sosionom og jobber i barnevernet, så har du vell lært deg at barnevernsbarn er ett "fy" ord? Å få høre at man er ett barnevernsbarn er som å si at: du er ett problembarn, mange kan lett føle seg annerledes fordi man får tittelen "barnevernsbarn". Som jeg skrev på starten; Før hadde jeg en kjempe snill saksbehandler, men hun sluttet. Du kan kun snakke for deg selv, du gjør så godt du kan. Men du vet ikke hvordan andre jobber til en hver tid. Alle gjør ikke så god de kan, desverre. (noe jeg har erfart i stor grad) Du trekker deg ut av tråden fordi du blir irretabel over at andre kommer med sine synspunkter? 7
Sweet77 Skrevet 20. november 2011 #24 Skrevet 20. november 2011 Enkeltsak ? Hør litt rundt, dette gjelder desverre ikke bare meg. Vet om 3 svært sjokkerende tilfeller bare i år... Do not care, venn, om hva folk sier som ikke kjenner situasjonen du er i. Du kjenner den best selv. De har sagt du må finne deg et sted å bo innen 3 måneder. Mener de da et fosterhjem, eller er de åpne for en hybel? (de var jo ikke det forrige gang du skrev, men det har kanskje skjedd noe på et par dager?) Uansett, om tre mnd, når du må flytte ut, er det bare 3 mnd til du blir 18. Det er ikke veldig lenge, så om det skulle gå så galt, prøv å tenke på det som en midlertidig greie. Etter det er du fri til å gjøre hva du vil, og det fins støtteordninger, du må bare finne dem, det kan jo være en jungel bare det. Men et godt sted å begynne å spørre er på NAV. Ser du er ganske sur på systemet - det er du ikke alene om. Men som du har oppdaget er det alltid MANGE meninger om disse tingene. Prøv å bruke det neste halvåret til å finne en OK situasjon som du kan gå inn i når du blir 18, istedenfor å brenne av kreftene på å slåss med andres holdninger. Og ta heller opp kampen etter at du har etablert deg litt mer og får litt ro rundt deg. Er det beste rådet jeg kan gi, tror jeg...
snø1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter #25 Skrevet 20. november 2011 Do not care, venn, om hva folk sier som ikke kjenner situasjonen du er i. Du kjenner den best selv. De har sagt du må finne deg et sted å bo innen 3 måneder. Mener de da et fosterhjem, eller er de åpne for en hybel? (de var jo ikke det forrige gang du skrev, men det har kanskje skjedd noe på et par dager?) Uansett, om tre mnd, når du må flytte ut, er det bare 3 mnd til du blir 18. Det er ikke veldig lenge, så om det skulle gå så galt, prøv å tenke på det som en midlertidig greie. Etter det er du fri til å gjøre hva du vil, og det fins støtteordninger, du må bare finne dem, det kan jo være en jungel bare det. Men et godt sted å begynne å spørre er på NAV. Ser du er ganske sur på systemet - det er du ikke alene om. Men som du har oppdaget er det alltid MANGE meninger om disse tingene. Prøv å bruke det neste halvåret til å finne en OK situasjon som du kan gå inn i når du blir 18, istedenfor å brenne av kreftene på å slåss med andres holdninger. Og ta heller opp kampen etter at du har etablert deg litt mer og får litt ro rundt deg. Er det beste rådet jeg kan gi, tror jeg... De sa at jeg måtte finne meg ett sted å bo selv, jeg må altså spørre hele slekten min. Hvis jeg ikke kan bo hos noen av dem, så må jeg på instutisjon. Ellers så må mamma og pappa melde meg ut av "systemet". Det hadde vi tenkt til å gjøre, men saken er den at jeg må få papirer fra barnevernet om at jeg ikke kan bo hjemme. (for å få borte bo stipend) Men saksbehandleren sa at jeg ikke fikk noe papirer fra dem, så jeg kan da ikke bekrefte at jeg har vært "innom" barnevernet. Det var to damer fra barnevernet på møtet. Hun ene sa at jeg måtte finne meg ett sted selv, fordi de ikke var intressert i å finne noe nytt til meg. Mens hun andre sa at det rette for meg var en instutisjon (fordi jeg sliter litt med matte på skolen) En tragisk påstand å komme med, men men..
Sweet77 Skrevet 20. november 2011 #26 Skrevet 20. november 2011 De sa at jeg måtte finne meg ett sted å bo selv, jeg må altså spørre hele slekten min. Hvis jeg ikke kan bo hos noen av dem, så må jeg på instutisjon. Ellers så må mamma og pappa melde meg ut av "systemet". Det hadde vi tenkt til å gjøre, men saken er den at jeg må få papirer fra barnevernet om at jeg ikke kan bo hjemme. (for å få borte bo stipend) Men saksbehandleren sa at jeg ikke fikk noe papirer fra dem, så jeg kan da ikke bekrefte at jeg har vært "innom" barnevernet. Det var to damer fra barnevernet på møtet. Hun ene sa at jeg måtte finne meg ett sted selv, fordi de ikke var intressert i å finne noe nytt til meg. Mens hun andre sa at det rette for meg var en instutisjon (fordi jeg sliter litt med matte på skolen) En tragisk påstand å komme med, men men.. Men om moren og faren din melder deg ut av systemet, så er jo barneverenet ute av bildet, og da virker det ikke logisk at du skulle trenge noe skriv fra dem. Det skrivet tenker jeg kanskje gjelder bare hvis du fortsatt er i systemet dems? Så hvis de melder deg ut av systemet, gjelder kanskje vanlige regler for borteboerstipend - har du funnet ut av det? 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #27 Skrevet 20. november 2011 Venninne min bodde hos en fosterfamilie der fostserfaren minbrukte henne ... Venninnen min er en stille og snill jente, og er veldig nervøs av seg. Hun turte ikke si noe, og til slutt sa hun det til meg. Jeg fikk henne til å fortelle det til barnevernet men de trodde henne ikke. Jeg syns det hele var hårreisende, og til slutt fikk jeg foreldrene mine til å hjelpe til, så nå bor venninnen hos meg. BV vil aldri høre på barna, fordi de er vant med at de lyver, så de som virkelig trenger hjelp får ikke hjelp ... 1
Gjest grapefrukt Skrevet 20. november 2011 #28 Skrevet 20. november 2011 Jeg skjønner at kg er fylt med mennesker som har absolutt all kunnskap om hvordan barnevernet i Norge fungerer. Men kan ikke dere som kritiserer barnevernet begynne å tenke på at når noen kritiserer barnvernet så er det nesten utelukkende alltid enten barnet selv eller foreldre som har blitt fratatt et barn. Dette er mennesker som mener de er i full rett til å kritisere barnevernet fordi de føler seg feilbehandlet, og ALLE som jobber i barnevernet har taushetsplikt og kan verken kommentere saken i media eller her inne. Det kan godt være at ts har rett, men samtidig så viser dere ganske lite skjønn når dere dømmer barnevernet nord og ned på grunnlag av en av en sak som minst har fire sider (barnet, bioforeldre, fosterforelde og saksbehandler). Ingen her inne kan vite hva som er rett og sant i denne saken, det eneste ts kan gjøre er å prøve å få ny saksbehandler eller vente de 6 mnd til hun blir 18. 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #29 Skrevet 20. november 2011 BV er no dritt! Har de langt oppi halsen. Først vil jeg si at søstern min er en snill jente, ikke en jente som er opprørsk. Søstern min måtte bo på institusjon pga en bagatell. Da jeg ble 20, skulle jeg feire dagen hjemme med familien og slekt, og søstern min fikk først ikke lov til å komme hjem. Men til slutt fikk hun lov, men hun fikk bare være hjemme i 2 timer. Så da vi hadde spist middag måtte hun forte seg å dra, og gikk glipp av desserten og gaveåpningen og resten av kosen den kvelden... Syns det ødela dagen min helt! Itilleg tåler ikke søstern min melk og blir dårlig av hvetemel, men de tok de ikke hensyns til på instutisjonen ... så hun gikk hele tiden og hanglet og var dårlig der, og ringte gråtende hjem hver gang de tvang i henne mat hun ble dårlig av. Ofte så spiste hun ikke, og når vi sendte med henne mat hver gang hun var hjemme på helgebesøk ble de sure ... Det er vondt å høre når ikke kan gripe inn. 1
AnonymBruker Skrevet 20. november 2011 #30 Skrevet 20. november 2011 Jeg skjønner at kg er fylt med mennesker som har absolutt all kunnskap om hvordan barnevernet i Norge fungerer. Men kan ikke dere som kritiserer barnevernet begynne å tenke på at når noen kritiserer barnvernet så er det nesten utelukkende alltid enten barnet selv eller foreldre som har blitt fratatt et barn. Dette er mennesker som mener de er i full rett til å kritisere barnevernet fordi de føler seg feilbehandlet, og ALLE som jobber i barnevernet har taushetsplikt og kan verken kommentere saken i media eller her inne. Det kan godt være at ts har rett, men samtidig så viser dere ganske lite skjønn når dere dømmer barnevernet nord og ned på grunnlag av en av en sak som minst har fire sider (barnet, bioforeldre, fosterforelde og saksbehandler). Ingen her inne kan vite hva som er rett og sant i denne saken, det eneste ts kan gjøre er å prøve å få ny saksbehandler eller vente de 6 mnd til hun blir 18. Når det gjelder å være kritisk: Jeg for min del har fått det bekreftet fra mennesker som har jobbet i Barnevernet at det dårlige ryktet de har fått er berettiget fordi det finns nok av enkeltpersoner som gjør saker til "sine" og jobber for sine ensidige synspunkter og overbevisninger, å for å kunne ha dette og vise til overfor sine overordnede. Fikk nok en slik bekreftelse i går. Og så man huske på det da, at denne etaten ikke har rom for feil. Det skal ikke forekomme. Så du da Grapefrukt, hvorfor er overbevisst om det motsatte?
Gjest evo6 Skrevet 20. november 2011 #31 Skrevet 20. november 2011 du er 17 1/2 år må flytte innen 3 mnd. da er du 3 mnd fra å bli 18 år ca. du overlever 3 mnd på ett annet hjem,så kan du flytte på hybel se lyst på det du slipper falske mennesker rundt deg 1
Gjest frøken am Skrevet 20. november 2011 #32 Skrevet 20. november 2011 Jeg skjønner at kg er fylt med mennesker som har absolutt all kunnskap om hvordan barnevernet i Norge fungerer. Men kan ikke dere som kritiserer barnevernet begynne å tenke på at når noen kritiserer barnvernet så er det nesten utelukkende alltid enten barnet selv eller foreldre som har blitt fratatt et barn. Dette er mennesker som mener de er i full rett til å kritisere barnevernet fordi de føler seg feilbehandlet, og ALLE som jobber i barnevernet har taushetsplikt og kan verken kommentere saken i media eller her inne. Det kan godt være at ts har rett, men samtidig så viser dere ganske lite skjønn når dere dømmer barnevernet nord og ned på grunnlag av en av en sak som minst har fire sider (barnet, bioforeldre, fosterforelde og saksbehandler). Ingen her inne kan vite hva som er rett og sant i denne saken, det eneste ts kan gjøre er å prøve å få ny saksbehandler eller vente de 6 mnd til hun blir 18. DET DER ER BARE PISS! Jeg har UENDELIG mange tilfeller å komme med, jeg vet om spesielt én hårreisende historie hvor mor endelig løp på krisesenter, far var psykopat, og plutselig (JA UT AV DET BLÅ) dukker barnevernet opp og plukket med seg ungene. Bare sånn. Far av en psykopat hadde servert de villeste løgner, og mor kjemper en vanvittig hard kamp for å få tilbake barna. Advokten hennes har anmeldt barnevernet sunder og sammen. Selvfølgelig finnes det flere detaljer, men det kjennes ikke riktig å dele i tilfelle moren er her...hva vet jeg. Det er ikke slik at det som oftest er de involverte som rakker ned på barnevernet. Det eksisterer andre mennesker her i verden som i god stand til å se hva barnevernet gjør med andre og lar seg engasjere. Vi er mange og er vi er oppgitte. Og vi er ikke i overrasket. Jeg synes ikke det er til å feie under teppet at mye at det barnevernet driver med er fullstendig på trynet, og en oppdatering av hele drittsystemet hadde vært på sin plass. Barnevernet får noen ganger altfor mye makt, og du kan tenke deg følelsen av å bli lagt i tvangstrøye. Dette gjør barnevernet med noen barn. Plutselig er de på døren og henter ungene. Noen ganger gode grunner, andre ganger dårlig. Hva vil du gjøre med gangene barnevernet tar feil? Når er barnevernet noen gang ydmyke ovenfor ungene de har begått overgrep mot? 1
Malum Skrevet 20. november 2011 #33 Skrevet 20. november 2011 Enkeltsak ? Hør litt rundt, dette gjelder desverre ikke bare meg. Vet om 3 svært sjokkerende tilfeller bare i år... Og jeg vet om haugevis av solskinnshistorier. Jeg synes du har uforholdsmessig mye fokus på å være sint, og alt det gale du føler barnevernet gjør og har gjort. Jeg kan godt forstå at det gjør deg sint og frustrert når du føler at du ikke når fram med budskapet ditt, men ditt fokus nå bør være å legge ting bak deg og se framover, og på hvordan du ønsker at livet ditt skal se ut fra nå. Du gjør lurt i å kontakte en advokat og sette h*n inn i historien din og hva som er dine konkrete ønsker for fremtiden. Deretter må du opptre behersket og saklig når du og din advokat møter barnevernet. Sinneutbrudd og usakligheter ødelegger for deg, og underbygger deres oppfatning av at du ikke er moden for eget bosted. Jeg sier ikke at du er sint og usaklig, jeg synes bare det er verdt å nevne, sånn i tilfelle. I stedet for at dette skal utvikle seg til å bli en tråd hvor folk deler skrekkhistorier, selvopplevde eller hørt fra noen som kjenner noen som kjenner noen, og generell nedrakking på barnevernet, synes jeg kanskje det skal fokuseres på trådstarter og hennes problemstilling. Avsporinger som dette tjener ikke til noe for hennes del. Det var hjelp til å vite hvordan hun skal gå fram og hvilke rettigheter hun har som var formålet for tråden, og da er det vel greit å holde seg til det?
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2011 #34 Skrevet 20. november 2011 Det vil desverre ikke hjelpe deg så mye å fylle 18 år for å flytte på hybel. Borteboerstipend får du ikke om du bor nært hjemmet så lenge du har skolerett. Jeg var 19 år og fikk ikke stipend fordi de går utifra det foreldrene tjener så lenge man har ungdomsrett til å gå på videregående.
HvittHus Skrevet 20. november 2011 #35 Skrevet 20. november 2011 Hvorfor kan du ikke bo hjemme? Siden du er på frivillig tiltak, kan foreldrene dine si opp avtalen, og du kan flytte hjem. Da slipper du å ha noe med BV å gjøre.
Moscato Skrevet 20. november 2011 #36 Skrevet 20. november 2011 Jeg tenkte å spørre om det zellica spurte om. Har ts egentlig noen grunn til at hun ikke kan flytte hjem?
snø1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter #37 Skrevet 20. november 2011 Det vil desverre ikke hjelpe deg så mye å fylle 18 år for å flytte på hybel. Borteboerstipend får du ikke om du bor nært hjemmet så lenge du har skolerett. Jeg var 19 år og fikk ikke stipend fordi de går utifra det foreldrene tjener så lenge man har ungdomsrett til å gå på videregående. Jo, det vil hjelpe meg svært mye å fylle 18 år for å flytte på hybel. (hvis jeg får papirer av barnevernet) Her står det svart på hvitt; Når du ikke bor sammen med foreldrene dine, kan du få bostipend hvis ett av disse kravene er oppfylt: Skolen ligger minst 40 km fra foreldrehjemmet ditt Reisetiden mellom hjemmet og skolen er minst tre timer tur-retur Det er særlige forhold som gjør at du ikke kan bo hjemme mens du går på skole. (dette er det jeg mener, jeg trenger papirer fra barnevernet, om at jeg ikke kan bo hjemme)
snø1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter #38 Skrevet 20. november 2011 Jeg tenkte å spørre om det zellica spurte om. Har ts egentlig noen grunn til at hun ikke kan flytte hjem? Selfølgelig har jeg det ! Hadde jeg hatt mulighet til å flytte hjem, så hadde jeg selvfølgelig gjort det... Hvem ungdom som går på vidregående ønsker ikke å bo hjemme, hvis det er mulig og forsvarlig? Hvis du hadde lest hva jeg har skrevet. Så har jeg skrevet at moren min er svært syk, og ikke har mulighet til å ta seg av meg. Det med at jeg ikke kan bo hos far, er en lang historie som jeg holder privat. (er redd for at noen skal kjenne meg igjen, fordi årsaken er ganske så spesiell)
snø1 Skrevet 20. november 2011 Forfatter #39 Skrevet 20. november 2011 Hvorfor kan du ikke bo hjemme? Siden du er på frivillig tiltak, kan foreldrene dine si opp avtalen, og du kan flytte hjem. Da slipper du å ha noe med BV å gjøre. Det er vell en grunn til at jeg har bodd/bor i Fosterhjem da.
Gjest snoopy_93 Skrevet 20. november 2011 #40 Skrevet 20. november 2011 Du kan stille spørsmål og fortelle din historie på denne facebook gruppen! De er for systemendring av barnevernet og du vil få masse støtte og gode råd! (Ei dame som jobber innenfor BV-tjenesten som har laget gruppa.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå