Gå til innhold

Barnevernet svikter meg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre.

Jeg har bodd i fosterhjem siden jeg var 13 år, nå er jeg 17 1/2 år .

De 5 årene har vært de verste i mitt liv. Forsterforeldrene mine var kun ute etter pengene de fikk for å "ta vare på" meg. De har aldri brydd seg om meg, og jeg har klart meg selv hele veien.

For ett parr uker siden sa de opp kontrakten, jeg har nå 3 måneder på meg til å flytte ut, grunnen til det er fordi jeg har begynt å skjønne hva de driver med, og at pappa har begynt å stille krav, han vil se regnskapet de har ført osv.

Det kom frem at fosterforeldrene mine har brukt penger på alt annet enn meg. Men det verste er at saksbehandleren min er på dems parti, det har hun forsåvidt vært hele veien.

På møtet sa hun at jeg måtte flytte på en instutisjon. Jeg begynte å hyl gråte. Jeg? På en instutisjon?

Jeg sa at jeg ønsket å flytte på hybel, men dette var hun helt uenig i, og sa at det ikke ble aktuelt før jeg flyte 18.

Den andre damen på møtet sa at jeg kunne melde meg ut av barnevernet, og søke borte bo stipend. Da sa jeg: men jeg må jo ha ett skriv fra dere i barnevernet, slik at lånekassen får en bekreftelse på at jeg ikke kan bo hjemme (hos mor og far). (det er nemlig ikke mulig å få ett slikt stipend, uten å få dokumentasjon fra barnevern, siden jeg skal bo så nærme hjemmet)

Da sa saksbehandleren min: Nei, det får du ikke fra oss, fordi vi støtter ikke at du skal flytte for deg selv.

Men det jeg ikke skjønner er at det handler jo ikke om at barnevernet skal "støtte" at jeg flytter for meg selv? Det handler jo om å få en bekreftelse på at jeg ikke kan bo hjemme?

Hvilken rettigheter har jeg ? Og hva burde jeg gjøre videre ?

Jeg har ingen familie jeg kan bo hos disse 6 månedene (før jeg er 18 og flytter på hybel)

Jeg har heldigvis mange gode venner, men ønsker ikke å involvere dem i dette, så å bo hos en venn er også utelukket.

Jeg er så fortvilet. Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har ikke sovet på mange dager, jeg er så sliten, så redd.

Endret av snø1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge er det til du fyller 18 da?

Skrevet

Barnevernet et et apparat for å ødelegge menneskeliv. Klag! :kjefte:

• Liker 5
Skrevet

Hvor lenge er det til du fyller 18 da?

6 måneder

Skrevet

Barnevernet et et apparat for å ødelegge menneskeliv. Klag! :kjefte:

Jeg kommer ingen vei, har klagd så mange ganger. De vil aldri høre på meg og mine ønsker.

Det er desverre slik, jeg har blitt helt ødelagt.

• Liker 2
Skrevet

Har du advokat?

• Liker 3
Gjest sosionom
Skrevet

Nå er det slik, at barn som har havnet i barnevernstjenesten sitt system er der for en grunn. De klarer heller ikke alltid å innse at barnevernstjenesten prøver å gjøre det beste for dem. Fosterforeldre er Sjekket ut, opp, ned og i mente før de får lov til å ta seg av barn med mye "bagasje" Forsterforeldrene får også oppfølging flere ganger i halvåret. De stilles krav til økonomisk stabilitet, faste jobber osv. Det er ikke slik at gud og hver mann kan ta seg av slike barn.

Om dette som du sier er tilfelle syns jeg du skal skrive ett brev til avd. leieren på barnevernstjenesten hvor du klager over vedtaket din saksbehandler har gjort og at du/dere ønsker kopi av ett evt regnskap, her kan du også ytre ett ønske om ny saksbehandlere.

Hilsen sosionom som jobber på en barnevernsinstutisjon.

• Liker 8
Skrevet

Nå er det slik, at barn som har havnet i barnevernstjenesten sitt system er der for en grunn. De klarer heller ikke alltid å innse at barnevernstjenesten prøver å gjøre det beste for dem. Fosterforeldre er Sjekket ut, opp, ned og i mente før de får lov til å ta seg av barn med mye "bagasje" Forsterforeldrene får også oppfølging flere ganger i halvåret. De stilles krav til økonomisk stabilitet, faste jobber osv. Det er ikke slik at gud og hver mann kan ta seg av slike barn.

Om dette som du sier er tilfelle syns jeg du skal skrive ett brev til avd. leieren på barnevernstjenesten hvor du klager over vedtaket din saksbehandler har gjort og at du/dere ønsker kopi av ett evt regnskap, her kan du også ytre ett ønske om ny saksbehandlere.

Som på ingen måte virker overbevisende om at barnevernet noen ganger ikke gjør en slett jobb!

• Liker 6
Skrevet

Bak en fin fasade kan det skjule seg mye. Noe som er tilfelle i denne saken. Det har min far gjort 2 ganger, uten å få noe svar. Regnskapet får vil heller ikke se.

Ta seg av slike barn? De har ikke tatt seg av meg på noen som helst måte. Jeg har en vondt magefølelse på det der, at barnevernet gjør det for barnets beste. De finner alternativer slik at det blir enklest for dem. Sefølgelig er ikke alle slik, hadde en fantastisk saksbehandler men hun sluttet i jobben, så da endte jeg opp med en saksbehandler som ikke brydde seg om MEG. Jeg har hatt det vondt i mange år nå.

Men snakket med advokatene til pappa i sta, de skal nå finne ut av hvor det har sviktet i systemet og eventuelt gå videre med denne saken.

Har en i familien som er sosionom, han har vært med meg på ett parr møter og er helt sjokkert over hvordan barnevernet behandler meg.

• Liker 5
Skrevet

Jenta er snart 18 år og fortvilet over det som blir bestemt for henne det neste halvåret. Har det ikke noe å si hva hun selv mener vil være bra for henne? Eller er hun bare stigmatisert som "barnevernsbarn", slik at hun mister den friheten andre personer i samme alder har.

Vet det er vanskelig for deg å uttale deg om en sak du ikke kjenner til, men syns så fryktelig synd på denne jenta. Og barns meninger teller ellers juridisk allerede fra de er 12 år gamle, mht hvor barnet skal bo i barnefordelingssaker. De er fra da av regnet som såpass modne at deres meninger skal vektlegges. Syns det er rart at man bare kan overkjøres i en alder av 17. Det at man har vært utsatt for ting fjerner ikke automatisk vurderingsevnen til et menneske.

Det er ikke jentas skyld at hun står i denne situasjonen, men det må jo føles som en straff.

• Liker 11
Skrevet

For det første synes jeg enkelte skal slutte å hive seg over tråder som dette for å generalisere over barnevernet. Dette handler om en enkeltsak, og vi har kun hørt trådstarter sin versjon.

For det andre: det stilles ingen krav til at fosterforeldre skal føre regnskap, så det er ikke så rart at ts ikke har fått se noe sånt.

snø1: Fra barneombudets rettighetsplakat:

Dersom barnevernet har bestemt noe over deg som du ikke er enig i, kan du klage på egen hånd. Du har rett til å se papirene som barnevernet har i din sak. Du kan bli en part i barnevernssaker hvis du forstår hva saken gjelder.

En annen ting: du har rett til å ha egen advokat. H*n kan hjelpe deg med praktiske ting, og å tale din sak overfor myndighetene.

Jeg vet om flere barn i barnevernsinstitusjon som er under myndighetsalder og som bor i egen leilighet/hybel. Ligger forholdene til rette er det ikke noe i veien for at du kan det. Hvilke forhold det er som gjør at barnevernstjenesten mener det ikke er hensiktsmessig for deg, vet jeg ingen ting om, men det må du få klarhet i hvis du ikke vet det selv.

Skrevet

Det er mye mulig at slike ting blir sjekket opp før man blir fosterfamilie, men at flere blir fosterforeldre spesielt for "eldre" barn kun for økonimisk vinning vet jeg av erfaring.

Og noen ganger gjør faktisk barnvernet uforklarlige ting som letter jobben dems men ikke hverdagen til disse stakkars ungdommene.

Var selv i en slik situasjon, hvor jeg trengte hjelp av barnevernet til barnet mitt. Vi havnet i en kinkig situasjon, hvor barnet ikke ville gå på skole, mye vold i hjemmet osv, og ble anbefalt å prøve fosterhjem. En i nær familie tilbød seg slik at det ble en frivillig greie. Men barnevernet følte ikke opp med noe som helst. De som påtok seg "jobben" som fosterforeldre gjorde det kun for økonomisk vinning, og helse og skole til ungdommen ble verre og verre. Da h*n ble 18 og lærlingplass valgte h*n i samråd med barnevernet å flytte på hybel.. og pga sykdom som ikke ble fulgt opp av fosterforeldre er h*n nå sykemeldt fra lærlingeplassen sin, får ikke hjelp til bostøtte, livsopphold osv.

Jeg som mor ble "umyndigjort" av barnevern selv om dette var friviliig og fosterforeldre mens h*n bodde der - nå må jeg alene igjen samle trådene og redde det som reddes kan.. helt fortvilende å ha mistet 3 år av mitt barns liv..

Så ikke alt barnevernet gjør er til det beste for barn og foreldre.

pst.. du som er sosionom... hvordan kan man komme i kontakt med dere?

Gjest Annaires
Skrevet

Men da burde jo du av alle vite at det faktisk skjer svikt i dette systemet, som i mange andre.

Å skrive under med tittel blir bare dumt...

• Liker 9
Gjest sosionom
Skrevet

Det jobber sosionomer over alt. Barnevernstjenesten, nav, instutisoner osv.Det var heller ikke meningen å generalisere, men barn som har opplevd mye vondt, ser ikke alltid realiteten i ting. jeg har jobbet så lenge innen for barnevernsinstutisjon at jeg har opplevd en hel del. Bla annet ungdom som raserer hele inventatert for de de ikke får lov til å gå ut kl 12 om natten... Da er det vi, som personal som er stygge, mens de som ungdom har ikke gjort noe feil. Barnevernsbarn trenger grenser på lik linje som andre barn. Fåtall av foreldre lipper 14 åringen sin ut kl 12 på en onsdag...

Vi har forresten flere ungdommer som bor på hybler i regi av instutisjonen. De får daglig oppfølging i form av besøk som er avtalt på forhånd, disse ungdommene kan også komme og gå på instutisjonen som de selv vil.

Kanskje det kan vøre noe for deg ts?

Gjest sosionom
Skrevet

Men da burde jo du av alle vite at det faktisk skjer svikt i dette systemet, som i mange andre.

Å skrive under med tittel blir bare dumt...

Det vet jeg veldig godt. Men jeg synes det er rart at hver gang det er snakk om barnevernet må det være negativt!!

:kjefte:

Jeg tror man må jobbe innenfor systemet før man får øynene opp for hvor mangen dyktige mennesker som jobber der. Og at barnevernsbarn ikke alltid er like enkle å jobbe med! Vi gjør så godt vi kan!

Nå trekker jeg meg ut av tråden ,da jeg kjenner jeg blir irritabel av hele greia!

• Liker 3
Gjest Annaires
Skrevet

Det vet jeg veldig godt. Men jeg synes det er rart at hver gang det er snakk om barnevernet må det være negativt!!

:kjefte:

Jeg tror man må jobbe innenfor systemet før man får øynene opp for hvor mangen dyktige mennesker som jobber der. Og at barnevernsbarn ikke alltid er like enkle å jobbe med! Vi gjør så godt vi kan!

Nå trekker jeg meg ut av tråden ,da jeg kjenner jeg blir irritabel av hele greia!

Jeg har da ikke skrevet noe negativ om bv. Og hvordan vet du at jeg ikke har jobbet innenfor systemet? Samarbeider mye med bv i forbindelse med jobb, og vet at det i de fleste tilfeller blir gjort en god jobb, men vet jo også at det jobber folk der som ikke skulle jobbet med mennesker (akkurat som i min jobb ).

• Liker 3
Skrevet

Etter å ha bodd i et fosterhjem i over 3 år hos en enslig dame som brukte alle pengene på øl og ferier til seg selv... så kan jeg med hånden på hjerte si at dette barneværns opplegget her til lands er så dårlig og uoppfølgende at det ikke skulle vært lov...

I over 3 hele år bodde jeg sammen med ei som prioritere øl, øl og øl fremfor mat og strømregninger, som heller dro på bytur hver helg istedenfor å "passe" meg og betale husleie... Som daglig slengte nedvergende og vonde kommentarer for å knekke meg psykisk for å få "ferie" fra meg og legge meg inn på psyk...

Som lot meg sitte i mørket dagen før en viktig tentamen fordi strømmen hadde blitt stengt pga regninger ikke var betalt, og jeg måtte åpne døra når husverten kom rasende på døra og kasta oss ut fordi hun ikke hadde betalt husleie på et par mnd... Nei, jeg vet ikke hva jeg skal si..

Etter flere møter med alle parter(mg, fostermor, saksbehandler fra barneværnet og bufetat, rådgivere, psykologer osv) hvor ingenting ble gjort.. Etter flere klagesaker og bekymringsmld... Måtte jeg fremdeles bo i dette fosterhjemmet og ingen, INGEN hørte på noe av det jeg eller foreldrene mine sa eller oppslyste... Ikke en gang da andre la inn bekymringmld så fikk jeg heller ikke flytte.

Heldigvis hjalp foreldrene mine meg, både psykisk, økonomisk og støttende! De var heller ikke deres feil at jeg havne i fosterhjemmet, det var bare jeg som var en vanskeligproblem skapende kranglefant som ødla familien min hjemme,-derfor måtte jeg i fosterhjem...

Alt skulle jo bli så mye bedre, ikke så forferdelig mye verre...

Nå, 5 år (med mye nedgang men nå endelig oppgang)etter at jeg klarte å komme meg ut av fosterhjemmet og det irriterende barneværnet, klarer jeg meg helt fint,- takker vært mine foreldre!

Traff forresten min fostermor for 2 år siden og da hadde hun hele 3 stakkars ungdomsjenter boende hos henne... skandale! I tillegg har jeg aldri hørt noenting fra barneværnet eller noe etter at jeg flyttet ut, og min mor som har lagt ut flere tusner i skolebøker, klær, busspenger, akitivitetspenger osv, har aldri noen gang fått noe tilbake....(hun måtte jo betale slik at jeg kunne gå på skolen, for fostermor brukte alle pengene på øl&fest)

Jeg har desverre ikke noen råd og gi deg TS,fordi barneværnet aldri kommer til å hjelpe deg på noen måte desverre.... Jeg håper virkelig du kan få noen økonomisk støtte fra evnt nav eller lånekassen, slik at du kan få deg en liten hybel eller noe.. og leve ditt eget liv!

Jeg vet om flere som har fått økonomisk hjelp og oppfølgning før de var 18, og de har klart seg veldig bra, du må bare finne de rette personene og snakke med:)

Klemmer til deg!:)

• Liker 3
Skrevet

Etter å ha bodd i et fosterhjem i over 3 år hos en enslig dame som brukte alle pengene på øl og ferier til seg selv... så kan jeg med hånden på hjerte si at dette barneværns opplegget her til lands er så dårlig og uoppfølgende at det ikke skulle vært lov...

I over 3 hele år bodde jeg sammen med ei som prioritere øl, øl og øl fremfor mat og strømregninger, som heller dro på bytur hver helg istedenfor å "passe" meg og betale husleie... Som daglig slengte nedvergende og vonde kommentarer for å knekke meg psykisk for å få "ferie" fra meg og legge meg inn på psyk...

Som lot meg sitte i mørket dagen før en viktig tentamen fordi strømmen hadde blitt stengt pga regninger ikke var betalt, og jeg måtte åpne døra når husverten kom rasende på døra og kasta oss ut fordi hun ikke hadde betalt husleie på et par mnd... Nei, jeg vet ikke hva jeg skal si..

Etter flere møter med alle parter(mg, fostermor, saksbehandler fra barneværnet og bufetat, rådgivere, psykologer osv) hvor ingenting ble gjort.. Etter flere klagesaker og bekymringsmld... Måtte jeg fremdeles bo i dette fosterhjemmet og ingen, INGEN hørte på noe av det jeg eller foreldrene mine sa eller oppslyste... Ikke en gang da andre la inn bekymringmld så fikk jeg heller ikke flytte.

Heldigvis hjalp foreldrene mine meg, både psykisk, økonomisk og støttende! De var heller ikke deres feil at jeg havne i fosterhjemmet, det var bare jeg som var en vanskeligproblem skapende kranglefant som ødla familien min hjemme,-derfor måtte jeg i fosterhjem...

Alt skulle jo bli så mye bedre, ikke så forferdelig mye verre...

Nå, 5 år (med mye nedgang men nå endelig oppgang)etter at jeg klarte å komme meg ut av fosterhjemmet og det irriterende barneværnet, klarer jeg meg helt fint,- takker vært mine foreldre!

Traff forresten min fostermor for 2 år siden og da hadde hun hele 3 stakkars ungdomsjenter boende hos henne... skandale! I tillegg har jeg aldri hørt noenting fra barneværnet eller noe etter at jeg flyttet ut, og min mor som har lagt ut flere tusner i skolebøker, klær, busspenger, akitivitetspenger osv, har aldri noen gang fått noe tilbake....(hun måtte jo betale slik at jeg kunne gå på skolen, for fostermor brukte alle pengene på øl&fest)

Jeg har desverre ikke noen råd og gi deg TS,fordi barneværnet aldri kommer til å hjelpe deg på noen måte desverre.... Jeg håper virkelig du kan få noen økonomisk støtte fra evnt nav eller lånekassen, slik at du kan få deg en liten hybel eller noe.. og leve ditt eget liv!

Jeg vet om flere som har fått økonomisk hjelp og oppfølgning før de var 18, og de har klart seg veldig bra, du må bare finne de rette personene og snakke med:)

Klemmer til deg!:)

Jeg synes det er veldig trist at dine erfaringer er så dårlige. Likevel må du forstå at det er feil å rakke ned på et helt system pga dine personlige erfaringer.

Så fint at det går bra for deg i dag!

• Liker 1
Skrevet

Hei Snø1

Ikke gi opp, beklagligvis er det kun deg selv som kan passe på deg selv og ditt..

Ikke så mange andre som kan stå (stille) opp for deg..

Beklager, håper du missforstår meg rett;)..

Kan du bytte saksbehandler? Ringe advokatvakten? Skriv klage (saklig tilbakemelding)

Jeg har vært i fosterhjem siden jeg var 3 år. De er verdens snilleste mamma og pappa, som ikke vet hva godt de kan gjøre for meg ennå over 25 år senere...:)))

Jeg ble fulgt lite opp fra BV, men har heldigvis ikke hatt noen spesielle store problemer..

(BV kom på besøk et par ganger rett før jeg fylte 18, litt sånn:

OI,detteharviglemt:S...) Skalvise: hererdetmasssssse papirer som du kan se på om hva som du trenger til å flytte ut:P

Jeg bodde fortsatt hos fosterforeldrene mine mens jeg gikk på videregående..

Fikk beskjed av BV at jeg kunne søke om borteboerstipend siden jeg var fosterbarn..

Jeg fikk stipend.. Men det er da 10 år siden..

Vet ikke om reglene kanskje er endret? Virker sånn på ditt innlegg..

Håper jeg ikke ødelegger helt for deg med dette innlegget..

Det ordner seg for snille jenter, slemme jenter ordner selv;)

Lykke til Snø1:)

• Liker 1
Gjest frøken am
Skrevet (endret)

Det jobber sosionomer over alt. Barnevernstjenesten, nav, instutisoner osv.Det var heller ikke meningen å generalisere, men barn som har opplevd mye vondt, ser ikke alltid realiteten i ting. jeg har jobbet så lenge innen for barnevernsinstutisjon at jeg har opplevd en hel del. Bla annet ungdom som raserer hele inventatert for de de ikke får lov til å gå ut kl 12 om natten... Da er det vi, som personal som er stygge, mens de som ungdom har ikke gjort noe feil. Barnevernsbarn trenger grenser på lik linje som andre barn. Fåtall av foreldre lipper 14 åringen sin ut kl 12 på en onsdag...

Vi har forresten flere ungdommer som bor på hybler i regi av instutisjonen. De får daglig oppfølging i form av besøk som er avtalt på forhånd, disse ungdommene kan også komme og gå på instutisjonen som de selv vil.

Kanskje det kan vøre noe for deg ts?

At det var?!

Endret av frøken am
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...