Gå til innhold

Urettferdig?


Gjest yvonne

Anbefalte innlegg

Dette fikser jeg ikke uten synspunkter! Jeg trenger argumenter å slå tilbake med.

Litt om faktasituasjonen: Jeg er enslig mor, mindreårige barn, og 130 % stilling.

Jeg bor i stor enebolig, og har måntlige utgifter på rundt 16000 (lån, strøm, tlf.internett vannavgift, forsikring, komunaleavgifter). Utenom dette så kommer mat, klær og utgifter til fritidsinteresser for barna. Jeg har god intekt, men må jobbe hardt.

Så, har samboer (ikke far til barna) som ikke jobber, og mottar stønad fra NAV på ca 11000 pr.mnd. Dette kom igang for 4 mnd siden.....og før det levde han på meg.

Det som jeg ikke klarer å forsone meg med er at han ikke er villig til å være med å betale. Han "glimrer" til med å handle litt noen ganger pr.mnd. med det beløpet han legger igjen i kassen på butikken legger jeg igjen flere ganger pr uke. Ellers så skal det sies at han bruker noe penger på barna (is-bilen ol.)

Men dette hjelper ikke meg noe. Jeg argumenterer med at alle må betale for å bo.....men da hevder han at han har så masse gjeld (les: inkasso fra "før min tid") Men greia er den at han ikke betalt noe inkassokrav....så det rett er at han bruker dette på seg selv. Dette finner jeg utrolig provoserende....da jeg ikke har så mye til meg selv etter at alt er betalt.

Så hans dager går til å stå opp laaaaangt utpå dag....ta seg en tur til byen og møte venner, hjem å spise middag.....og så enten går han til venner eller er med meg og barna. Alt dette mens jeg står opp kl 07.00 for å gjøre barna klar til skole, gå på jobb og hjem rundt kl 16.00. Så sitter han oppe halve natta og spiller PS 3.....for han har jo ikke noe å stå opp for.

Jeg kommer ingen vei med han ang økonomi, han oppfatter det bare som mas og krangling. Men jeg føler meg utnyttet og brukt....selv om jeg vet han er veldig glad i meg og barna (han har ikke barn).

Kan legge til at han har en vanskelig fortid på flere måter som da også omfatter rus (hasj)

Hva er løsningen på situasjonen?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette hadde ikke jeg orket iallefall! Blir nå nesten som et ekstra barn i hus som du må forsørge...

Han bør være med på å betale i hus og strøm. Det er et minimum. Likedan mat som han sikkert spiser mer en nok av. Hadde han bodd alene så måtte han jo ha betalt husleie og strøm uansett, med mindre han hadde flyttet hjem på gutterommet til mor og far da.

Likedan bør du stille krav til han på hjemmebane; lage middag, vaske, rydde osv.

Jeg hadde stilt et ultimatum; bidra eller flytt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du seriøs?

Mener han seriøst at han ikke skal betale noe for å bo, strøm, osv? Og du finner deg i dette? Nei, vettu meg hva, fortell han at fra nå av må han også være med å betale for å bo, strøm osv, om ikke kan han finne seg en annen plass å bo.

Ikke finn deg i dette, han utnytter deg totalt jo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan du jo ikke gå på. Han burde i det minste betale for å bo og strømmen han er med på å bruke. Og mat!

Jeg ville nok bedt han flytte ut om han ikke begynte å bidra. Han blir jo bare masse ekstrautgifter for deg! Noe av poenget med å bo sammen er jo at det skal bli litt enklere å leve(ihvertfall slik jeg ser det). Jeg og samboeren betaler 50/50 på leie og strøm osv. Også deler vi matutgifter og sånn noenlunde likt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der kan du jo ikke gå på. Han burde i det minste betale for å bo og strømmen han er med på å bruke. Og mat!

Jeg ville nok bedt han flytte ut om han ikke begynte å bidra. Han blir jo bare masse ekstrautgifter for deg! Noe av poenget med å bo sammen er jo at det skal bli litt enklere å leve(ihvertfall slik jeg ser det). Jeg og samboeren betaler 50/50 på leie og strøm osv. Også deler vi matutgifter og sånn noenlunde likt også.

Fortsettelse. Posta for tidlig.

Ville bare legge til at det han har en trøblete fortid burde ikke ha noe å si. Han kan ikke forvente å få leve i sus og dus bare fordi han har hatt det vanskelig. Samboeren min er også en sånn som tidligere røyket mye hasj og drakk altfor mye. Han slet også veldig med depresjoner osv. Det hindrer ikke han i å bidra i hjemmet vårt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde nok håpet på litt mer kreative råd, og jeg er heller ikke av de som stadig sier "dropp han" her på KG, men i dette tilfellet hadde jeg uten tvil droppet han ja!

Så lenge han bor hos deg og ikke har egen leilighet eller hus å betale på, så er det helt klart at han skal dele utgiftene med deg. Jeg kan ikke se en eneste grunn til at han ikke skulle det. Hva skal han forresten bruke 11000,- på, det er vel få som har så mye lommepenger å rutte med, og ingen utgifter..?

Om han ikke vil betale for ditt hus og dine utgifter, så bør han ihvertfall betale deg en husleie. Som han jo ellers måtte gjort om han bodde et annet sted.

Og i tillegg bør han være med å spleise på de utgifter han er med på å lage, bl.a. mat.

Jeg tenker at han kan ikke bry seg særlig mye om deg, når han oppfører seg sånn som dette. Han høres ikke ut som en moden mann i det hele tatt.

Jeg hadde heller ikke godtatt en mann som bare gikk på trygd, med mindre jeg visste at det var en umulig situasjon for han akkurat nå, og at det vil bedre seg. Jeg måtte også sett at han prøvde det han kunne for å komme ut av den situasjonen. Søke jobb osv. Om han skulle gå hjemme, ville jeg forventet at han gjorde litt nytte for seg hjemme den tiden i det minste.

Må dessverre si at han her virker ikke som en som er verdt å samle på. En ekstra unge, egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv min sønn betaler for seg hjemme, og noe annet hadde vært helt urimelig. Jeg hadde bedt han finne seg en annen plass å bo, rett og slett for at han skal forstå hva det faktisk koster å bo for seg selv. Dere kan jo fortsatt være kjærester, men ikke lengre samboere. Nå lever han på deg, og du aksepterer dette. Hvorfor forventer du at han skal forandre seg, om du ikke stiller krav til han? Som han selv sier blir det nå bare klaging, men kanskje pipen får en annen lyd, om du faktisk sier at du ikke lengre ønsker å være hans forsørger.

Det er ingen voksne mennesker som bor gratis i dag, om de da ikke bor hjemme og snylter på foreldrene sine eller på samboere. Hvorfor tillater du at han snylter på deg?

Dette er kjempe urimelig, og jeg hadde ikke orket å leve med en slik mann. Du sier også at han er jo så glad i deg og barna, men han bare gidder ikke vise det med å være en del av familien, men lever som om du er moren hans og barna hans søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han ikkje vil bidra med mat, regninger eller annet VETIG (bortsett fra ein pose matvarer ein-to ganger i mnd og eit par ispinner i ny og ne) hadde eg jaggu kastet han på hodet ut først som sist. Kunne kanskje fortsatt vært sammen med han etter det, men eg hadde IKKJE latt meg utnytte eller tråkke på av ein som oppfører seg som ein egoistisk liten (dritt)unge.

Om han har gjeld og inkasso-saker som han ikkje betaler, så r*vkjører han seg selv - ikkje akkurat flotte fremtidsutsikter med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kjøper nok ikke is fra isbilen pga barna, jeg tror han ER et barn, og når han hører bjella så løper han, som andre barn. HAHAHA. En liten spøk, men umulig å dy seg, du kan da ikke tillate dette her? Hadde det bare vært deg, er det en ting, men du har faktisk ansvar for dine egne barn, og utifra det du skriver mistenker jeg at den snyltinga hans også går utover ungene dine. Sånt noe bør man ikke ha i hus, og ikke nok med det, men som voksen så er han også et forbilde. Er det sånne forbilder du vil gi ungene dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...