Gå til innhold

Kvinnelig soldat måtte bade naken sammen med mannlige soldater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du dum? Finnes ikke noe greit med å tvinge en gråtende jente til å nakenbade. Grunnen til at mange menn sier det er "greit", er fordi menn har blitt tvunget til slike ting i flere år, men nå som det har skjedd med en kvinne er det plutselig ikke greit lenger.

Det er jo også bare tull. Man laller seg inn i en forestilling om at dette aldri har skjedd før. Fordi.. det sto i avisa?

Menn og damer har badet og vasket seg sammen ute på øvelse, ihvertfall i de siste 20 åra. Sikkert før det også.

Skrevet

Det hadde jo vært greit om alle var av samme kjønn da. er en annen ting når EN jente må bade naken med en gjeng menn eller omvendt enn om det var flere ah hvert kjønn f.eks. man blir jo ekstra sårbar når man er en som skiller seg ut fra alle de andre fordi man har andre kroppsdeler som alle de andre ikke har.

Det var vel minst tre jenter der.

• Liker 1
Skrevet

Var det ikke så at de mannlige soldatene som var i elva sammen med damene, ble beordret til å snu ryggen til (ikke se)? Tror noen postet det tidligere i tråden. Fint om noen har en link til aktuell artikkel også.

Det har jeg ikke lest noe om, men om så var tilfelle; hva med de 4 godt voksne mennene på land? Det var vel fritt frem for at de skulle kunne kikke, dersom de skulle passe på at de andre ikke gjorde det?

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns generelt det er et overgrep at alle måtte bade nakne jeg. Jeg hadde aldri gått med på å tvinges til å bade naken. Overgrep på både henne og mennene syns jeg.

Førstegangstjenesten er et overgrep i seg selv. Blir man innkalt, så er man pliktig å møte opp. Samme med innkallelse til HV og rep-øvelser. Greit nok, man kan lyve på seg psykiske problemer så slipper man kanskje.

Egentlig en litt absurd påstand, men har man vært i militæret så har man mest sannsynlig vært vitne til overgrep, både fysiske og psykiske av en eller annen art som garantert ville skapt overskrifter dersom det hadde forekommet i det sivile.

Skrevet

helt utenfor topic... denne saken handlet om at troppen ble beordret nakne ut i vannet for å vaske seg skikkelig.. og nevnte kvinne ville ikke nettopp fordi hun var kvinne. Det betyr at hun ønsker særbehandling innad i en tropp... og er ikke sikker på at det er sånn forsvaret skal fungere.

Hvorfor kunne hun ikke bare da gå litt bortenfor å gjøre det der? Hun var jo imøtekommende, og foreslo andre muligheter?

• Liker 3
Skrevet

Det har jeg ikke lest noe om, men om så var tilfelle; hva med de 4 godt voksne mennene på land? Det var vel fritt frem for at de skulle kunne kikke, dersom de skulle passe på at de andre ikke gjorde det?

Hva om de rett og slett også skulle hindre at folk gled og druknet? Noen har nevnt situasjoner som var motsatt, kvinnelig befal som kikket på mannlige soldater. Fryktelig. :sjenert:

Jeg syns det er helt latterlig at slikt blir diskutert i hele tatt, når det er snakk om øvelser til krig. Snart blir det vel krav om en egen divisjon for kvinner i militæret, og badetøy i microfiber for kroppsvaskformål (til begge kjønn).

• Liker 1
Gjest BettyBoop28
Skrevet

Hva om de rett og slett også skulle hindre at folk gled og druknet? Noen har nevnt situasjoner som var motsatt, kvinnelig befal som kikket på mannlige soldater. Fryktelig. :sjenert:

Jeg syns det er helt latterlig at slikt blir diskutert i hele tatt, når det er snakk om øvelser til krig. Snart blir det vel krav om en egen divisjon for kvinner i militæret, og badetøy i microfiber for kroppsvaskformål (til begge kjønn).

Hvorfor må man egentlig være nakne når man øver seg til krig?

• Liker 2
Skrevet

Da kan du godt henvise til de lovparagrafene som blir brutt. Egentlig tror jeg bare du ikke liker militæret.

Ja, er det nå det? Diskriminering siden jentene blir behandlet likt som gutta?

Diskriminering fordi befalet ikke måtte uti vannet det også.

Hadde dette vært hos en normal arbeidsgiver ville man brutt arbeidsmiljøloven på det groveste.

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor må de på død og liv kle seg nakne når øvensen gjaldt personlig hygiene på en feltøvelse? Burde ikke dette være valgfritt? Og kan du hoste opp en lovparagraf som sier at man er pålagt å bade nakne sammen med gud og hvermann i militæret? (Og ja, jeg anser en tropp man er med i for å være "gud og hvermann").

Ifølge samboeren så var det ikke en sjel som ble tvunget til å bade nakne når han var i førstegangstjenesten. Ikke en sjel.

Og beklager, men førstegangstjenesten kan ikke kategoriseres som "øvelse til krig". Det er i kategorien "barnehage for store drittunger". Befalsskolen, krigsskolen etc, det kan kategoriseres som "øvelse til krig", og der bør man kunne forvente en del mer.

• Liker 2
Skrevet (endret)

For å ivareta hygenie, effektivt. Tørt undertøy er essensielt i felten.

Om det er så jævlig så er det bare å bruke badetøy og skjule seg med håndkle.

Edit:

Når jeg leser dette så tror jeg seriøst Norge er infiltrert av Russland. :forvirret:

Endret av Norna
Gjest BettyBoop28
Skrevet

For å ivareta hygenie, effektivt. Tørt undertøy er essensielt i felten.

Om det er så jævlig så er det bare å bruke badetøy og skjule seg med håndkle.

Nå trodde ikke jeg hygiene var den største faktoren når man er ute i bushen og plaffer ned folk. Og ville tro at om de måtte stupe ut i vannet for å komme unna en fiende eller noe så ville de være fullt påkledd?

Skrevet

Har med meg våtservietter når jeg er i skogen jeg, så slipper jeg å bade i iskaldt vann så jeg fryser resten av dagen/natta ;)

• Liker 1
Skrevet

Jeg personlig ville ikke syntes det var fryktelig dersom det var snakk om en tropp på 30 kvinner som måtte bade nakne foran en mannlig befal. I den situasjonen vi diskuterer synes jeg derimot det er helt horribelt at de som er så til de grader i mindretall - i tillegg til å være "det svakere kjønn" og generelt mer utsatt for seksuell objektifisering - skal tvinges til vise seg frem nakne.

Motivene kan vi bare spekulere i. Jeg tror absolutt ikke alle menn er rovdyr, men jeg kjenner nok av sexfikserte gutter (og et par voksne menn) som har tjenestegjort i forsvaret, og historiene de fortalte beviser at de absolutt ikke ville vært nøytrale i forhold til det de fikk se dersom de skulle badet nakne sammen med jenter. Noen ville nok til og med gitt en slik ordre kun for å få et glimt av en mus eller et par bryster.

Godt mulig de skulle forhindre at noen gled, men da var jeg tydeligvis tøffere i en alder av åtte år enn det soldatene i forsvaret er. Jeg fikk nemlig lov til å bade i elven alene, helt uten at noen stod og så på ;)

• Liker 1
Skrevet

Tror du dette er noe befalet har funnet på kun for å se ei jente naken? Tror du fire befal sto og nistirret på ei naken jente for å ha noe å fantasere om når de kom hjem på brakka?Det virker som om det er utrolig mye livlig fantasi blandt de som aldri har vært i forsvaret og ikke vet hvordan det fungerer. I den grad befalet kikket så var det for å passe på soldatene.

Skrevet

Førstegangstjenesten er et overgrep i seg selv. Blir man innkalt, så er man pliktig å møte opp. Samme med innkallelse til HV og rep-øvelser. Greit nok, man kan lyve på seg psykiske problemer så slipper man kanskje.

Egentlig er det jo lettere enn noen gang å slippe unna militæret, enn det noengang har vært, og forsvaret har blitt mer profesjonalisert. Så de som likevel tar tjenesten, er forhåpentligvis de som er mest egnet. Før i tida, skulle "alt" inn, rubb og rake. Derfor er det litt ironisk at folk som allikevel faktisk verver seg, klager over å vaske seg i ett felles utebad. Er du motivert for å frivillig gå inn i hæren, bør du vel sette deg mer inn i hva som skjer på en militærøvelse? Skulle ikke være vanskelig å finne ut.

Egentlig en litt absurd påstand, men har man vært i militæret så har man mest sannsynlig vært vitne til overgrep, både fysiske og psykiske av en eller annen art som garantert ville skapt overskrifter dersom det hadde forekommet i det sivile.

Så det var ei politikerdame som snakket om at militæret var en arbeidsplass. Ok, for befal er det jo forsåvidt det. Men det blir veldig enkelt å betegne det som bare det. Du lærer krig, og du blir med vilje utsatt for store psykiske påkjenninger, det er det det går ut på. Det blir som å klage på at det er ulovlig hardt å være med i 71 grader nord. :kjefte:

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Hvorfor bør man være naken når man vasker seg?

Skrevet

Har med meg våtservietter når jeg er i skogen jeg, så slipper jeg å bade i iskaldt vann så jeg fryser resten av dagen/natta ;)

Genialt faktisk.

Men du skjønner vel at man kun blir ren av å bade splitter naken i isvann?? :sarkasme:

Fuckings utrolig hvor mange som får det til å høres ut som at å bade naken i feltøvelser er det viktigste ritualet man gjør innenfor å velge ut hvem som passer i forsvaret ellrr ei.

• Liker 3
Skrevet

Noen gang hørt om våtservietter? Mine venninner som var i militæret klarte seg fint med det på utmasj. Der var det ingen (gjelder begge kjønn) som ble tvunget til å bade nakne.

• Liker 2
Gjest BettyBoop28
Skrevet

man trenger da ikke å vaske seg utendørs i iskaldt vann. de har vel feltdusjer?

Skrevet

Man må ikke det. Jobber i helsevesenet, og vi vasker stadig folk uten at de er nakne. Merkelige greier.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...